Gå til innhold

Hvorfor får jeg ikke sove, selv om jeg er utslitt?


Frøken Antonsen

Anbefalte innlegg

Jeg sliter i perioder med at jeg er kjempetrøtt og sovner med engang, men så våkner jeg 1-2 timer senere og er lys våken for så å ligge våken til i 6tiden. Det er utrolig irriterende :(

Mulig noen har tatt tak i denne, men jeg opplever nøyaktig det samme som deg! Sovner alltid som en sten på kvelden og sover tungt i 1-2 timer. Deretter våkner jeg alltid opp og blir liggende våken. Resten av natten er preget av å vri meg rundt i sengen, gå på do, lese, dra frem ipaden (dødssynd, jeg vet...) eller annet. Men jeg får meg rett og slett ikke til å bli liggende. Aner ikke hva dette kommer av. Tror ikke er pga tanker heller, da det ikke er noe spesielt jeg tenker på/bekymrer meg over når jeg våkner. Annet enn bekymringen om å ikke få nok søvn da..: p Har faktisk prøvd flere sovemedisiner også, med resept fra legen, men til tross for disse klarer jeg fortsatt ikke sove lengre i strekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet jo at en av de viktigste tingene for å få de resultatene man ønsker, er nok søvn og hvile. Det er noen ganger lettere sakt enn gjort... Skulle tro, med all den harde treningen, at jeg skulle Svime av på puta om kvelden. Men, Neida... Ligger våken med verk i kroppen og en frykterlig Hodepine rett som det er. Spesielt etter trening! Hva kommer dette av ? Flere som har problemer med å sovne om kvelden? Eller har noen tips for å få gjort det..

Hvordan føler du det går nå, en stund etter du har fått tipsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig noen har tatt tak i denne, men jeg opplever nøyaktig det samme som deg! Sovner alltid som en sten på kvelden og sover tungt i 1-2 timer. Deretter våkner jeg alltid opp og blir liggende våken. Resten av natten er preget av å vri meg rundt i sengen, gå på do, lese, dra frem ipaden (dødssynd, jeg vet...) eller annet. Men jeg får meg rett og slett ikke til å bli liggende. Aner ikke hva dette kommer av. Tror ikke er pga tanker heller, da det ikke er noe spesielt jeg tenker på/bekymrer meg over når jeg våkner. Annet enn bekymringen om å ikke få nok søvn da..: p Har faktisk prøvd flere sovemedisiner også, med resept fra legen, men til tross for disse klarer jeg fortsatt ikke sove lengre i strekk!

Ja det er utrolig irriterende, og det kommer og går i perioder :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aaldri se på klokken når du prøver å sove, da sovner du hvertfall ikke!

Jeg har alltid slitt med søvnproblemer, men syns at å drikke te og å gjøre yoga på kvelden hjelper. litt yoga og så RETT i seng (typ mindre enn 1 min mellom) så sovner jeg som en stein :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brukernavn

Her skal du få litt vitenskap.

Hold deg unna lys da det undertrykker melatoninproduksjonen (kroppens søvnhormon). Studier har vist at en kjølig romtemperatur promoterer søvn, kroppens temperatur synker naturlig under søvn. Det lønner seg også å redusere stimulus en stund før man sovner, ikke se på TV eller gjør noe gir hjernen din mye stimulus.

Koffein er absolutt ikke bra for søvnen. Koffein er sentralstimulerende og undertrykker melatoninproduksjonen. Det promoterer også adrenalin. Halveringstiden på koffein er på 5 timer. Det vil si, det tar 6 timer for koffeinet å bli halvert i kroppen din. Så stor er da mengden koffein i kroppen din etter du har tatt det:

kl 15:00 - 200mg

kl 20:00 - 100mg

(Neste dag)

kl 01:00 - 50mg

kl 06:00 - 25mg

kl 11:00 - 12,5mg

kl 16:00 - 6,25mg

osv.

Ang. innsovningtabletter (Benzondiazepiner) så burde du holde deg unna dem så godt du kan. Det er lett å bli fysisk avhengig dersom man tar det over tid. Disse virker angstdempende, muskelavslappende og sedative. Det finnes bedre løsninger.

Noen tilskudd som jeg selv har god erfaring med:

5-HTP (en kjemisk forløper til serotonin). Serotonin er avgjørende for god søvn, humøret og generell velvære.

Melatonin (søvnhormon). Øker søvnfølelsen og er i tillegg en veldig kraftig antioksidant

(5-HTP får du kjøpt i sverige, og melatonin får du kjøpt i blant annet england - selvom de står registrert som "legemiddel" er det lovlig med opp til 3 måneder forbruk med innkjøp fra EØS land, dvs du kan bestille fra england og sverige blant annet)

Det er ingen påviste farlige bivirkninger ved vanlig bruk av noen av disse tilskuddene. Mye serotonin kan redusere sexlysten, men går tilbake til normalt med en gang man slutter å ta tilskudd - absolutt ikke noe jeg ville bekymret meg over.

Stress spiller også stor rolle, da stress påvirker biokjemien i hjernen - stress promoterer også en fight-or-flight respons som gjør at kroppen frigjør ut stresshormoner som adrenalin, noradrenalin og kortisol. Du vet det sikkert fra før av - men stress er aldri bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaah, denne tråden kom som sendt fra himmelen!

Har de siste måndene slitt med og sovne i perioder.

De siste dagne har vært grusomme, de siste nettene har jeg sovnet klokken 06 og 04 på morgenen.. stått opp klokken ti uansett, ikke sovet på dagen, trent hardt, ingen kaffe. Likevell ligger jeg og vrir meg i sengen helt utslitt uten og sovne, utrolig frustrerende!:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melatonin er hormoner kroppen produserer naturlig som sier fra at nå er det snart på tide å sove, og kan fås i pilleform. NB, ikke det samme som sovetabletter, og er heller ikke avhengighetsskapende. Hør med legen om å få resept på det hvis søvnmangelen går utover hverdagen din.

Ellers har jeg ei venninne som har vært på en søvnklinikk, og noen av rådene hun fikk var at hvis du ligger i sengen og ikke får sove så kan du like greit stå opp og gjøre noe annet til du blir trøtt og vil sove. Det hadde visst ingen hensikt å ligge i sengen og stresse over at man ikke får sove. Jeg pleier å sette meg opp og lese pensum, sovner rimelig fort da :p

Hvis man er interessert i såkalt supermat, så fungerer kirsebærkonsentratet "Tart Cherry" veldig bra på mange (bestill i utlandet, svindyrt i Norge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...