Gå til innhold

Hvorfor får jeg ikke sove, selv om jeg er utslitt?


Frøken Antonsen

Anbefalte innlegg

Vet jo at en av de viktigste tingene for å få de resultatene man ønsker, er nok søvn og hvile. Det er noen ganger lettere sakt enn gjort... Skulle tro, med all den harde treningen, at jeg skulle Svime av på puta om kvelden. Men, Neida... Ligger våken med verk i kroppen og en frykterlig Hodepine rett som det er. Spesielt etter trening! Hva kommer dette av ? Flere som har problemer med å sovne om kvelden? Eller har noen tips for å få gjort det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Lys fra Pc skjerm kan faktisk være en stor årsak for enkelte i forhold til søvnproblemer:

Dersom vi frikopler oss fra den naturlige døgnrytmen ved å sove lenge om morgenen og sitte oppe foran TV- eller PC-skjerm om natten, virker det forstyrrende på kroppens døgnrytme og melatoninutskilling. Hvis vi våkner om natten, f. eks. for å gå på toalettet, er det viktig å ikke tenne lyset, for da kan melatoninproduksjonen stoppe, og det blir vanskeligere å sovne igjen. Også det lille lyset fra et kjøleskap som åpnes, eller fra en digital klokke, kan være nok til å stoppe melatoninproduksjonen. For en god natts søvn og en god hormonbalanse er det viktig å skru av TV og PC i god tid før man skal sove, og dempe lyset i rommet man sitter i. Enda bedre er det å gå en liten tur og se dagslyset svinne. Det gir en viktig signal til kroppen om at det er kveld, og at melatoninproduksjonen kan begynne. Like viktig for døgnrytmen er det å få dagslys gjennom øynene hver morgen, og helst gå en liten tur ute. Det er det fullspektrede dagslyset det er viktig å få gjennom øynene. Hvis man bruker solbriller eller sitter bak glass blir det ikke det samme. Om sommeren når man er på ferie og er ute hele dagen sover de fleste som steiner om natten. Morgen- og kveldsturer som gir en god søvn er noe av det viktigste du kan gjøre for din fysiske og psykiske helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Hørtes ikke dumt ut. Legger meg i ganske grei tid..(23.30 ca) og klokka ringer samme tid hver dag.. Men blir en del tid forran skjermen de siste timene før senga kaller.. Er liksom alltid trøtt, helt til jeg får lakt meg. Kansje en ide å prøve skjerpe inn på pc tittinga før leggetid....:/ prøve hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lys fra Pc skjerm kan faktisk være en stor årsak for enkelte i forhold til søvnproblemer:

Dersom vi frikopler oss fra den naturlige døgnrytmen ved å sove lenge om morgenen og sitte oppe foran TV- eller PC-skjerm om natten, virker det forstyrrende på kroppens døgnrytme og melatoninutskilling. Hvis vi våkner om natten, f. eks. for å gå på toalettet, er det viktig å ikke tenne lyset, for da kan melatoninproduksjonen stoppe, og det blir vanskeligere å sovne igjen. Også det lille lyset fra et kjøleskap som åpnes, eller fra en digital klokke, kan være nok til å stoppe melatoninproduksjonen. For en god natts søvn og en god hormonbalanse er det viktig å skru av TV og PC i god tid før man skal sove, og dempe lyset i rommet man sitter i. Enda bedre er det å gå en liten tur og se dagslyset svinne. Det gir en viktig signal til kroppen om at det er kveld, og at melatoninproduksjonen kan begynne. Like viktig for døgnrytmen er det å få dagslys gjennom øynene hver morgen, og helst gå en liten tur ute. Det er det fullspektrede dagslyset det er viktig å få gjennom øynene. Hvis man bruker solbriller eller sitter bak glass blir det ikke det samme. Om sommeren når man er på ferie og er ute hele dagen sover de fleste som steiner om natten. Morgen- og kveldsturer som gir en god søvn er noe av det viktigste du kan gjøre for din fysiske og psykiske helse.

Og hvis man kan sove som en stein mellom 0400 og 1200, hvordan forklares det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter i perioder med at jeg er kjempetrøtt og sovner med engang, men så våkner jeg 1-2 timer senere og er lys våken for så å ligge våken til i 6tiden. Det er utrolig irriterende :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

føler jeg drikker mye.. men man trenger vel enda mer enn det når man trener så mye.. så får prøve skjerpe på det..:) og ikke trene alt for sent. men er ikke så lett å få til i en travel hverdag. er så trøtt på morgnen at jeg ikke høre klokka eller noe..:/

sånn type relax har jeg ikke prød... men vet jo at spa musikk er veldig beroligenede, så er sikkert verd et forsøk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd zma? jeg sover som en stein når jeg bruker det :) ellers så er det ikke dumt å legge bort pc`n 1 times tid før du legger deg. Drikk litt te, lag en spillliste med sanger som roer deg ned :) Når det gjelder hodepine så er nok væsketapet som gjør størstedelen av det. Man skal i utgangspunktet drikke opp mot 2 liter vann om dagen (mange fordeler med det, man får blant annet rener hud påståes det!) så hvis du drikker under 2 liter og trener går jo balansen litt i minus :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...