Gå til innhold

"Slik blir du sommerstram"


psychgeek

Anbefalte innlegg

På leting etter et fullkroppsprogram, kom jeg over et velforklart program i FHM-bladet til typen. Jeg har kjørt dette siden mai og føler dette er et bra program for en som har trent mye, men ikke fokusert spesielt mye på styrke før. Hva synes dere?

1) Reversert utfall med vekter (vekter med strake armer over hodet)

2) Roterende pushups

3) Knebøy med biceps-curl

(4) omvendt roing (denne hopper jeg stort sett over pga manglende utstyr))

5) Pendel

6) russisk vri

7) Sving med vekt

8) planke-pushup

9) beinløft

10) stående skulderpress

11) situp-press

12) dumbbell squat thrust

Vet ikke hvor mange av dette som er etablerte øvelser.

Jeg kjører 2-3 sett, hvor jeg har tunge nok vekter til å klare 6-8, eller til utmattelse ved kroppsvektøvelser.

Spesielt knebøy med bicepscurl er jeg litt usikker på, fordi jeg er mye sterkere i beina enn biceps (naturligvis) og vet ikke helt om jeg får utfordret meg nok, derfor hender det jeg deler opp denne øvelsen og kjører først beinpress med stang og deretter biceps-curl.

Er dette et bra program for ei jente uten spesielle fitnessdronningaspirasjoner, men som gjerne vil ha litt muskler å vise frem?

Noen øvelser som bør byttes ut?

Hvor lenge før man bør bytte program?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. Unødvendig mange øvelser, tar ikke for seg alle muskelgrupper, mye fokus på de mindre viktige muskelgruppene. Hvorfor ikke gå for et standard fullkroppsprogram med 3-6 øvelser og flere baseøvelser? Hvis du ikke har fokusert så mye på styrke før er det kanskje på tide å gjøre det nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre med færre øvelser som dekker større deler av kroppen, som du kan lære teknikken godt på og øke vektene på fra gang til gang. Det er min personlige mening. Hvorfor ønsker du å ha så mange øvelser? Det som er med baseøvelsene er at de dekker mer enn bare en enkelt muskelgruppe, og dermed må hele kroppen samkjøre for å utføre øvelsen. Du trener dermed kroppen til å arbeide som en helhet, istedenfor å isolere en og en muskelgruppe. Siden du har sett nybegynnerprogrammet har du kanskje lest styrketrening for nybegynnere? Angående øvelsene bør jeg nok trekke tilbake det jeg sa, da det er flere av øvelsene jeg ikke er helt sikker på hva er, men du har blant annet ingen øvelser for rygg (så vidt jeg kan se), men flere pressøvelser. To varianter av push-ups?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg ønsker å trene hele kroppen, da? Jeg klarer å kjøre gjennom programmet på 40 minutter, som jeg synes er en veldig passe treningsøkt. Jeg ser at jeg har fått muskler i øvre rygg, skuldre og armer, men beina kunne nok trengt mer effektive økter.

Føler magen får kjørt seg godt, mens planken er eneste øvelse på nybegynnerprogrammet? (Jeg kan ikke fordra planken, korsryggen min lider lenge før sixpacken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det andre har sagt, for det første er det nok ønsketenkning å klare å bli stram til _denne_ sommeren, neste derimot:)

I tillegg ville jeg inkludert mer baseøvelser, og skrellet vekk det meste av isolasjonsøvelsene.

Ellers er det bra du velger å stille spørsmål ved ting som tilsynelatende ikke gir mening, ref bicepknebøy.

Men lær deg markløft, knebøy, skulderpress, benk, pullups,og glute bridge, så tror jeg det meste skulle være i boks (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det andre har sagt, for det første er det nok ønsketenkning å klare å bli stram til _denne_ sommeren, neste derimot:)

I tillegg ville jeg inkludert mer baseøvelser, og skrellet vekk det meste av isolasjonsøvelsene.

Ellers er det bra du velger å stille spørsmål ved ting som tilsynelatende ikke gir mening, ref bicepknebøy.

Men lær deg markløft, knebøy, skulderpress, benk, pullups,og glute bridge, så tror jeg det meste skulle være i boks :)

Hehe, jeg startet jo ikke heelt fra scratch, da, og har nå kjørt dette programmet siden bladet kom i mai. Det har ikke vært helt uten effekt, men jeg skrev jo åpningsinnlegget fordi jeg var usikker på om dette var en godt program.

Jeg skal definitivt inkorporere de øvelsene du nevner når sommerferien er omme og jeg befinner meg på et treningssenter igjen. (Imens går det i litt push-ups, mageøvelser og knebøy/utfall for å ikke forfalle helt i sommerkosen ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...