Gå til innhold

Albue lager klikkelyd og ubehag


xxxxx

Anbefalte innlegg

Hei,

Den høyre albuen min begynte for noen mnd siden og lage et ekkelt "klikk". Dette oppleves hvis armen er nesten helt ustrakt og håndflaten vries utover. Det er ikke vond, men hvis man holder på albuen kjenner man virkelig at det smeller. Det er også veldig ubehagelig på trening og kjennes ikke riktig ut.

Jeg mistenker at dette kom etter jeg makset i markløft sist.

Har fått sjekka det hos naprapat, han sier det er biceps-sena som lager ubehaget. Fikk det massert opp, men har ikke hjulpet noe egentlig.

Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kan nok komme av at du klemmer litt hardt. Er det på insiden eller utsiden av albuen? Det kan være en begynnelse på tennis-/golf-albue. Eneste som kan hjelpe er å tøye. Eventuellt roe litt ned på klemmeøvelsene. Deretter kan du kjøre negative repetisjoner for underarmen.

Lykke til og god bedring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan nok komme av at du klemmer litt hardt. Er det på insiden eller utsiden av albuen? Det kan være en begynnelse på tennis-/golf-albue. Eneste som kan hjelpe er å tøye. Eventuellt roe litt ned på klemmeøvelsene. Deretter kan du kjøre negative repetisjoner for underarmen.

Lykke til og god bedring! :)

Er du sikker på dette?

Har fått beskjed om at det som lager ubehaget er at biceps-sena "glipper" over. Klarer ikke helt å se hvorfor det skulle komme av at jeg klemmer for hardt? Ingen av de 2 naprapatene jeg har vært hos som har nevnt det hvertfall..

Er et vanskelig område å tøye, men jeg har fått massert opp underarmen og biceps flere ganger. Det merkelige er at det ikke blir noe bedre / verre. Det ble bare plutselig sånn, og har vært sånn siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BEEN THERE:

Eksentrisk trening av underhånd og overhånd. Det skal være tungt, 1-3 ganger om dagen. Trene altså begge sidene eksentrisk, som om det skulle være golf elbow og tennis elbow. ca 6 - 15 reps.

NB! Dersom det gjør vondt under treninga, så skal det gjøre vondt. Var litt skeptisk i begynnelsen der at det skulle gjøre vondt.

Ikke gjør som meg, oversee det og håp på at det går over av seg selv. Fordi det kan bli ganske uehagelig.

Massaje og varmebehandling osv funker ikke! Bare dritt, brukte masse cash på det. Helt til en sportsfysioterapaut ba meg å trene eksentrisk trening.

Google is your friend, finner eksempler der ;)

eksempel på trening, se bilde:

http://www.burlingtonsportstherapy.com/wp-content/uploads/2009/02/img_2327.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biceps brachialis, da er det sansynlig starten på en "tennisalbue".

Klem sammen hånden, så kjenner du på muskelen samtidig. OM du kjenner ubehag, så vet du grunnen. :)

Hmmmm, kjenner ikke ubehag nei. Ikke når jeg klemmer på muskelen heller :o

BEEN THERE:

Eksentrisk trening av underhånd og overhånd. Det skal være tungt, 1-3 ganger om dagen. Trene altså begge sidene eksentrisk, som om det skulle være golf elbow og tennis elbow. ca 6 - 15 reps.

NB! Dersom det gjør vondt under treninga, så skal det gjøre vondt. Var litt skeptisk i begynnelsen der at det skulle gjøre vondt.

Ikke gjør som meg, oversee det og håp på at det går over av seg selv. Fordi det kan bli ganske uehagelig.

Massaje og varmebehandling osv funker ikke! Bare dritt, brukte masse cash på det. Helt til en sportsfysioterapaut ba meg å trene eksentrisk trening.

Google is your friend, finner eksempler der ;)

eksempel på trening, se bilde:

http://www.burlingtonsportstherapy.com/wp-content/uploads/2009/02/img_2327.jpg

Mener du overarm og underarm? :) Herlig hvis dette er løsningen! Tusen takk!

Flere eksempler på øvelser du har brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som egentlig skjedde, jeg er jo superfan av spesielt markløft. Trener det som regel 3 ganger pr uke.

Men brukte en del reimer på feks mark og stang roing. Må innrømme at jeg også trente litt for mye biceps og triceps i tillegg.

Konklusjonen ble da: underarmene mine ble for svake forhold til løfta jeg gjorde og resten av musklene. Mine svakeste ledd!

Etter 1-2 mnd med intens pain, masssaje og varmebehandling og hvile fant jeg i frustrasjon noe som kunne endelig fikse meg. Nemlig fokus på eksentrisk trening av underarmene. Klikkelydene fikk jeg ca 1 -2 mnd i forveien, husker ikke helt. De klikkelydene ble jeg aldri klok på, men mener å huske når jeg ble skikkelig varm, forsvant dem.

Det jeg mener med underarmene, er oversiden og undersiden? Forstår du hva jeg mener? Når det gjelder biceps og triceps, fokuser på eksentrisk, ettersom det er en metode nå til dags som brukes ofte for fiksing av skader, altså kort sagt.

¨

NB! Det finnes mange engelske artikler for dette temaet.

Her har du eksempel på trening av undersiden av underarmen:

Her har du eksempel på trening av oversiden av underarmen:

Greit å ha strikk og noen vekter hjemme.

Det går også ann å bruke en rett stang, eller z-stang for å trene begge underarmene samtidig. Pleide ofte å gjøre dette.

Ellers, er dette en drit kjedelig trening. Slik skader, slik jeg ble fortalt, vil som regel oppstå folk som har trent en stund og har tunge løft. Stakkars ledd :p

Litt skrivefeil, men men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan nok komme av at du klemmer litt hardt. Er det på insiden eller utsiden av albuen? Det kan være en begynnelse på tennis-/golf-albue. Eneste som kan hjelpe er å tøye. Eventuellt roe litt ned på klemmeøvelsene. Deretter kan du kjøre negative repetisjoner for underarmen.

Lykke til og god bedring! :)

Han duden her sier kort sagt det jeg sier. Litt tøying kan du også inkludere. Jeg gjorde ikke så mye av det, all fokus gikk på eksentrisk trening.

EN ting jeg kan love er, ikke la det gå for lenge fordi den smerten som kan komme er litt for vondt. Jeg ble sykemeldt fra jobben, kunne ikke trykke på tastaturet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweeeeet!! Tusen takk! :D

Helt sjef! Angrer ikke på at jeg lagde denne tråden nå. Har forhørt meg med 2 naprapater og 1 massør utdanna hos naprapatfolka i sverige, men ingen hadde løsningen på dette. Gleder meg til å prøve, håper det er løsningen på problemet!

Tusen takk folkens! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan nok komme av at du klemmer litt hardt. Er det på insiden eller utsiden av albuen? Det kan være en begynnelse på tennis-/golf-albue. Eneste som kan hjelpe er å tøye. Eventuellt roe litt ned på klemmeøvelsene. Deretter kan du kjøre negative repetisjoner for underarmen.

Lykke til og god bedring! :)

Biceps brachialis, da er det sansynlig starten på en "tennisalbue".

Klem sammen hånden, så kjenner du på muskelen samtidig. OM du kjenner ubehag, så vet du grunnen. :)

Dette henger jo ikke på greip i det hele tatt. For det første så er ikke klikking noe symptom på tennis-/golfalbue, selv om det kan være til stede i noen tilfeller. Uansett er ihvertfall ikke tøyning det eneste som kan hjelpe, om noe så hjelper det bare bittelitt. Sammenhengen mellom biceps brachii (ikke brachialis siden vi først er i pirkehjørnet) og disse lidelsene kjenner jeg ikke, så der må du gjerne utdype.

Om det er en tennis-/golfalbue så er Bro inne på noe, eksentrisk trening er en veldig viktig del av behandlingen ved disse skadene.

Sjokobjarkøy: Har begge naprapatene kommet til samme diagnose? Hvilke øvelser kjenner du det i? Om du har 90 grader i albue og vender håndflatene respektivt opp og ned, har du likt bevegelsesutslag i begge armer? Om du gjør det samme med strake armer (pass på at bevegelsen skjer i albuen, ikke i skulder)? Noe smerter ned i underarmen/hånd i noen som helst form ved noen øvelser eller annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokobjarkøy: Har begge naprapatene kommet til samme diagnose? Hvilke øvelser kjenner du det i? Om du har 90 grader i albue og vender håndflatene respektivt opp og ned, har du likt bevegelsesutslag i begge armer? Om du gjør det samme med strake armer (pass på at bevegelsen skjer i albuen, ikke i skulder)? Noe smerter ned i underarmen/hånd i noen som helst form ved noen øvelser eller annet?

Begge naprapatene har egentlig bare konkludert med at jeg sannsynligvis er stram i disse musklene og hjulpet meg med å massere det opp. Har også fått beskjed om å tøye.. samt varming og ising. Dette har ikke gitt noe fremgang hvertfall.

Mener du at jeg holder armen med 90grader vinkel i albueleddet, og vender hånden inn foran, og utover fra kroppen etterpå? Er det bevegelseutslaget i albuen du er ute etter eller misforstod jeg helt? Eller håndleddet? Det viker hvertfall som om bevegelseutslaget er ganske likt. Men jeg merket at det hjalp når jeg ble massert opp sist gang.

Holder jeg albuen i 90grader kjenner jeg ingenting. Det er først når jeg nærmer meg strak arm at jeg kjenner snappingen.

Har aldri smerter i underarmen nei, eller i armen ellers. Som sagt er det aldri vondt, bare ubehagelig.

Kan kjenne det i feks pressøvelser med manualer, og i pullups med rett stang.. (da er det ganske så ubehagelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tynn forklaring av meg, prøver igjen ;) Albuene i 90 grader inntil kroppen og underarmene peker rett frem. Vend så håndflatene opp mens armen er i denne stillingen og se om du kommer like langt på begge sider, vend så håndflatene nedover og se om du kommer like langt på begge sider her. Bevegelsen skjer i albuen og det er den jeg er ute etter.

Har du forsøkt om det forskjell på pullups og chins? Altså om håndflatene peker mot deg eller vekk fra deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tynn forklaring av meg, prøver igjen ;) Albuene i 90 grader inntil kroppen og underarmene peker rett frem. Vend så håndflatene opp mens armen er i denne stillingen og se om du kommer like langt på begge sider, vend så håndflatene nedover og se om du kommer like langt på begge sider her. Bevegelsen skjer i albuen og det er den jeg er ute etter.

Har du forsøkt om det forskjell på pullups og chins? Altså om håndflatene peker mot deg eller vekk fra deg?

Merker forskjell i leddutslaget på høyre side (der problemet er) når jeg vrir håndflaten nedover, men det er snakk om ørlite isåfall.

Jeg har ikke testet det nei, men hvis jeg kjører nedtrekk med smalt grep (som er ganske likt chins med nøytralt grep), så merker jeg ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette henger jo ikke på greip i det hele tatt. For det første så er ikke klikking noe symptom på tennis-/golfalbue, selv om det kan være til stede i noen tilfeller. Uansett er ihvertfall ikke tøyning det eneste som kan hjelpe, om noe så hjelper det bare bittelitt. Sammenhengen mellom biceps brachii (ikke brachialis siden vi først er i prikehjørnet) og disse lidelsene kjenner jeg ikke, så der må du gjerne utdype.

Om det er en tennis-/golfalbue så er Bro inne på noe, eksentrisk trening er en veldig viktig del av behandlingen ved disse skadene.

Sjokobjarkøy: Har begge naprapatene kommet til samme diagnose? Hvilke øvelser kjenner du det i? Om du har 90 grader i albue og vender håndflatene respektivt opp og ned, har du likt bevegelsesutslag i begge armer? Om du gjør det samme med strake armer (pass på at bevegelsen skjer i albuen, ikke i skulder)? Noe smerter ned i underarmen/hånd i noen som helst form ved noen øvelser eller annet?

Sant, klikking er ikke noe symptom mener jeg å huske. MEN...slik det begynte hos meg, klikkinga kom først, ubehaget kom sakte og ble sterkere med tiden. I løpet av den tiden, hadde jeg vært hos fysioterapauter og napratter. Vonde penger :(

Fant ut at jeg likte best fysioterapauter som hadde erfaring med idrett, noe ala deg muligens sider du er her inne :)

Massasje, varmekremer, kalde kremer, sluttet å trene, begynte å tøye ut osv. Alt var rett og slett crap. Jeg fikk mistanker om at jo mer jeg hvilte, jo verre ble skaden. Noe jeg tror stemte.

Konklusjonen ble, underamene mine var for svake. Var inne på skulder, biceps og triceps at skadene lå der. Til og bryst samt for svak baksideskulder. MEN...dette er min erfaring. Husker også jeg ble fortalt at personer som driver med mye trening, samt sitter mye foran pcer kan bli ekstra utsatt. Uansett, kjente meg ganske godt igjen her når Sjoko startet denne tråden.

Begynte også med eksentrisk trening på biceps og, etter hvert.

That said SjokoBjarte, dette er min erfaring! Jeg er ikke noe lege. Her er jeg en bro som har lært dette via leger, ikke andre bros, styra unna broscience :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å kjenne hvor det knekker? Om det er dypt inni i albuen eller mot utsiden av albuen? Har du likt utslag om du strekker albuene helt ut?

Utslaget i albuene virker ganske likt, men jeg tror det var verre før jeg fikk massert opp. virker som om utslaget kom seg på armen det gjelder.

Hvis jeg presser to fingre inn mellom underarmen og biceps (inni albuen) så kjenner jeg godt at det smeller. Ganske sikker på at begge naprapatene sa at de kjente det var senen til brachialis som lager det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utslaget i albuene virker ganske likt, men jeg tror det var verre før jeg fikk massert opp. virker som om utslaget kom seg på armen det gjelder.

Hvis jeg presser to fingre inn mellom underarmen og biceps (inni albuen) så kjenner jeg godt at det smeller. Ganske sikker på at begge naprapatene sa at de kjente det var senen til brachialis som lager det.

Brachialis eller biceps? At brachialis snapper er ganske sjelden, men det kan skje. At bicepssenen snapper er vanligere. Ofte er årsaken en avrivning av et bindevevsdrag som skal holde senen på plass eller at det er en irritasjon som skaper hevelse som igjen gjør at senen ikke glir som den skal. Du ier det kom etter en tung mark en gang, hadde du noe som helst vondt etter dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brachialis eller biceps? At brachialis snapper er ganske sjelden, men det kan skje. At bicepssenen snapper er vanligere. Ofte er årsaken en avrivning av et bindevevsdrag som skal holde senen på plass eller at det er en irritasjon som skaper hevelse som igjen gjør at senen ikke glir som den skal. Du ier det kom etter en tung mark en gang, hadde du noe som helst vondt etter dette?

Jeg må dobbeltsjekka, men at det er biceps kan stemme ja :)

Ja, det kom etter en maksing i markløft. Jeg hadde ikke vondt nei, men husker jeg var veldig stiv overalt etter den dagen. Det satt seg noe jævlig i hoftene blant annet og jeg sleit veldig med blodsirkulasjonen i 1-2 uker etterpå. Så at dette kan ha vært et resultat av en kropp som dro for tunge vekter på underskudd høres ikke usannsynlig ut.

Synes du jeg burde prøve å kjøre disse øvelsene framover som har blitt nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Sjokobjarkøy

Fant du ut av dette?:) Begyner å få denne klikkingen jeg og. Meget irriterende.

Nope.. har det faktisk enda.. virker som om det har tona seg litt ned. merker ingenting mens jeg trener, men jeg klarer å fremprovosere det hvis jeg vil.

MEN! Det er ikke vondt, eller blitt vondere slik noen her mente kom til å skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...