Gå til innhold

Vitamin D - en liten oppsummering


big-p

Anbefalte innlegg

Vitamin D3 (kolekalsiferol) - En liten oppsummering

vitamin-d-sun.jpg

Metabolisme:

Vitamin D3 blir omdannet i leveren til 25-OH D3.

Deretter blir det omdannet i nyrene til 1,25-(OH)2D3 (kalsitriol) påvirket av PTH hormonet (fra skjoldbruskkjertelen).

Hva gjør D-vitaminet?

- Forlenger livet!

- Øker prestasjonsevnen

- Øker antall og størrelsen på type II muskelfibre

- Gunstig ved slanking

- Kan beskytte mot sykdommer som diabetes type I og II, høyt blodtrykk, fedme og hjertesykdommer

- Økt proteinsyntese, muskelmasse og nevromuskulær funksjon har blitt observert ved høye nivåer av D-vitamin

Kilder til D-vitamin:

- Fettbaserte kapsler med høykonsentrert vitamin D3

- Sol (Obs! UV-stråling), ta små "doser" her.

- De beste naturlige kildene er kveitelever, deretter torskelever, villaks, tunfisk og makrell

- Det er 4 ganger mer D-vitamin i villaks enn oppdrettslaks

For optimalt opptak, tas D-vitamin tilskuddet med proteiner, kalsium og fett (enumettet og flerumettet). Unngå D-vitamintilskudd av typen vitamin D2 (ergokalsiferol) fordi det tas opp mye dårligere.

Hvor mye D-vitamin er nok?

Her er myndighetene uenige/ikke kommet til en konklusjon enda, men Fagerli har observert at anbefalingene er omtrent 3000 - 5000 IE (75 µg - 125 µg) daglig inntak av D-vitamin.

Dette tilsvarer for eks. 1-2 kapsler avhengig av produkt eller for eks. nesten 19 liter ekstra skummet melk med D-vit. Andre eksempel?

For å vite om man tar nok D-vitamin, kan man etter noen uker med dosering bestille en blodprøve hos fastlegen. Analysenavn: 25-OH-Vitamin D i serum.

Her er et eksempel på dosering av D-vitamin (hentet fra medscape.com):

100 IU (2.5 µg) pr.dag vil øke blodnivåene av D-vitamin med 1 ng/ml (2.5 nmol/L).

200 IU (5 µg) pr.dag vil øke blodnivåene av D-vitamin med 2 ng/ml (5 nmol/L).

400 IU (10 µg) pr.dag vil øke blodnivåene av D-vitamin med 4 ng/ml (10 nmol/L).

500 IU (12.5 µg) pr.dag vil øke blodnivåene av D-vitamin med 5 ng/ml (12.5 nmol/L).

800 IU (20 µg) pr.dag vil øke blodnivåene av D-vitamin med 8 ng/ml (20 nmol/L).

1000 IU (25 µg) pr.dag vil øke blodnivåene av D-vitamin med 10 ng/ml (25 nmol/L).

2000 IU (50 µg) pr.dag vil øke blodnivåene av D-vitamin med 20 ng/ml (50 nmol/L).

osv...

Klinisk relevans:

Lave nivåer av D-vitamin er ganske utbredt her til lands, spesielt under våre laaaange vintre med lite eksponering av solen. Lave nivåer kan også forekomme ved nyresykdommer, enkelte legemidler eller redusert fettopptak i tarmen av patologisk årsak.

Her er en tabell for tolkning av verdier fra lab:

s-25-OH-vitamin D Tilstand

----------------- --------------------

Under 30 nmol/L Uttalt mangel

30 - 50 nmol/L Mangel

50 - 75 nmol/L Mulig mangel

75 - 150 nmol/L Ønsket konsentrasjon

Over 375 nmol/L Intoksikasjon

B. Fagerli: Ut fra det jeg har lest kan det være gunstig å få nivåene opp i 130-150 området eller høyere.

Hvor kan jeg få tak i høykonsentrert D-vitamin?

Kjøp i fra EØS-land så er du sikker på at produktet kommer i gjennom tollen.

Bruk D-vitamin som er fettbasert for eks.:

5000IU : http://www.discountvitaminsandherbs.com/categories/vitamins/vitamin_d/7437.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Masse bra poster, props! Artikkelforfatter i magen?

Har selv bestilt D3 5000iu for å fylle opp igjen mot vintern for en stund tilbake. Vurderer også å gå til det drastiske skrittet å ta litt sol igjen, men har fortsatt traumer etter at to gutter kom fnisende ut fra favorittsolsengen min. Dette tilskuddet blir jo av mange omtalt som et mirakel for helsa, og er definitivt noe man burde prøve ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. så med andre ord, så kan man ta opptil 25 ganger mer enn det som er ADI i Norge? (Som iflg. min boks fra Nycomed er på usle 5 µg.. eller 200 IU.)

Så om jeg skal ta maxdosen du refererer til på 5000 IE om dagen, vil jeg da bruke opp min Nycoplusboks (med 100 tabletter og 1000 µg/40000 IE tilsammen) på.. 8 dager om jeg skulle tatt maxdosen på 5000 IE/125 µg. Det blir jo litt dyrt, ja.

Espen, får du inn så store doser gjennom toll? Trodde at alt som er over norsk ADI automatisk blir sendt tilbake? (F.eks om man kjøper via iherb..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som kan anbefale et produkt her? Lenken over fungerer ikke.

Beklager, men nå har jeg rettet opp lenken. Selv har jeg bestilt fra discountvitaminsandherbs.com to ganger og fått de i gjennom tollen. Eventuelt kan man prøve å få frem at vitaminene skal brukes til terapeutisk bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse bra poster, props! Artikkelforfatter i magen?

Har selv bestilt D3 5000iu for å fylle opp igjen mot vintern for en stund tilbake. Vurderer også å gå til det drastiske skrittet å ta litt sol igjen, men har fortsatt traumer etter at to gutter kom fnisende ut fra favorittsolsengen min. Dette tilskuddet blir jo av mange omtalt som et mirakel for helsa, og er definitivt noe man burde prøve ut.

Takk for det! Ja, dere får si i fra hvis det er noe dere ved Fitnessbloggen vil ha en artikkel eller to om et emne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...