Gå til innhold

Jeg har elveblest - har du? Skal vi snakke sammen?


KristineH

Anbefalte innlegg

Hei, jeg heter Kristine og jeg har elveblest. Mer spesifikt idiopatisk urticaria (som om halvannen uke er offisielt kronisk, buu!) med tidvis angioødem (opphovning av bløtdeler i ansikt samt hender/føtter). Idiopatisk betyr at man ikke vet hva den egentlige grunnen til allergisk reaksjon er, jeg reagerer på ulike ting fra gang til gang. Sånn ser føttene mine ut - se for deg det her over hele kroppen:

post-413-14440947002709_thumb.jpg

Det er jævlig, for å være helt ærlig. Allergien gjør kroppen tung og treg (og hodet likeså, humøret er elendig og jeg blir gretten og sur), og urticariaen gjør at jeg helst skulle hatt heldekkende klær 24/7 - ikke det beste når det er sommer! Antihistaminer fungerer bare sånn halvveis (typisk for elveblest) og enn så lenge har jeg ikke klart å oppdage den bakenforliggende triggeren (alltid mat av noe slag for min del) denne gangen.

Går på 2x2 Zyrtec om dagen nå for tiden, i håp om at det funker og at det ikke gjør meg så trøtt. Telfast funker ikke, Kestine funker ikke og Polaramin funker, men gjør meg til en trøtt og stein zombie.

Er det noen andre der ute? Som har dette, og som har noen tips? Føler meg ganske så alene om dette og det er så KJIPT å ha det sånn som dette! Våknet etter en lur på sofaen nå og er stappfull av utslett over hele kroppen igjen etter å ha vært ok (bare litt utslett på magen og ryggen og lårene) en par-tre dager. Jeg er desperat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke forsøkt aerius - men mannen går på det, så kanskje jeg kan stjele noen av ham? Tok kortison i fire dager (og nedtrapping i 4 dager) da jeg var i Barcelona i 10 dager (ikke en eneste dag uten utslett). Det var da jeg prøvde Polaramin, og så kombinerte jeg med kortison. Men verken Prednisolon 25 mg (mannens...) eller 5 mg fungerte for meg, den tok kanskje bittelitt av kløen, men det var det den gjorde. Polaramin depot-tabletter (ikke godkjent i Norge, BUUU!) hjalp masse.

Har sjekket meg for allergier ja, men jeg har ikke utslag på noe som helst verken på blodprøver eller på prikktest. Har som sagt idiopatisk urticaria, så triggeren er forskjellig fra gang til gang. Først var det eple, så var det mango eller pasjonsfrukt, og nå TROR jeg at det kanskje er lime/sitron.

Nå får jeg Polaramin (den godkjente typen) av legen her i Norge, og hvis det ikke går over innen to uker så skal jeg få hastetime hos hudlege. Håper at det ikke går så lang, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg. :(

Jeg hadde det masse som barn, men har nesten vokst det av meg.

For min del visste vi hva som var årsaken. Jeg har kuldeallergi/kuldeutløst utslett. Eller dvs, temperaturforandringer på hunden utløste det. Kunne godt være på sommeren, og utløst av lett vind, vann fra vanngevær, osv...

Jeg responderte ganske bra på medisiner (zyrtec), så lenge jeg tok det før utslettet kom. I tillegg måtte jeg bruke kuldekremer når det var kaldt.

Under føttene er det verste stedet syns jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under føttene er det verste stedet syns jeg...

Har aldri hatt under føttene før, men denne gangen..! Fy f så vondt det er å gå! Også utrolig ubehagelig med spontanopphovning av f.eks. fingre, skjedde på jobb i dag. <3 it.

Nå er jeg tilbake på Polaramin og håper at det gjør susen. Skulle ønske jeg også hadde det som en "barnesykdom", men jeg fikk det da jeg var 13-14, etter en virusinfeksjon. Da er man visstnok fucked, noe jeg jo ser antydningene av nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, føler veldig med deg! :(

Da jeg var mindre hovnet jeg veldig opp av trykk også, kunne skrive på huden. Ikke så mye som jeg har sett bilde av hva folk kan, men likevel mye mer enn normalt.

Jeg kan også få sånn spontanopphovning. Husker spesielt en gang, hadde akkurat blitt sammen med kjæresten. Plutselig, i løpet av kort tid, hovnet jeg så sinnsykt opp under det ene øyet... Såååå flaut :oops::p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har hatt dette her: har dere noen sinne fått væskefylte blemmer over selve urticariaen? Det fikk jeg nemlig i dag, det så nesten ut som brennesle-blemmer, og det klødde noe helt ekstremt. Har jeg klart å karre meg til et nytt nivå i elveblest-spillet eller noe sånn? Var utrolig ubehagelig og nesten litt skremmende at det bare plutselig poppet opp væskefylte blemmer ut av det blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I mitt tilfellet satt fastlegen min meg på antihistaminer+kortikosteroider (6 ukers kur, lav dose prednisolon)

Jeg trøbbler mest men angioødem og hovne slimhinner- elveblesten er ikke like hissig hos meg. Men til gjengjeld hovner jeg opp i HELE kroppen, mister all energi og går nærmest i bakken. Så ekstremt at jeg ikke klarer å holde øynene åpne og kroppen stivner helt og blir tung som bly". Jeg tar prednisolonkur nå, og syns det har bedret situasjonen, men jeg må være vanvittig streng med kosthold, søvn, stress osv. I tillegg samler jeg ekstremt mye vann, og har et vanvittig sprengende trykk i ofte armer, rygg, midje og bein. I tillegg til et ikke fungerende fordøyelsessystem.

De blemmene du nevner - jeg får ofte det oppå mild form for elveblest. Trodde det var kviser første gang, men de kan komme og forsvinne totalt i løpet av 24 time. De er veldig vonde! Jeg får masse på halsen og under haken. Jeg pleier å ta en ekstra allergipille + drikke masse vann og smøre med elacon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Johanne22 - ikke greit å ha angioødem som hovedproblem, for det er jo ganske serious shit..! Symptomene dine høres kjent ut, ikke at jeg stivner helt, men at kroppen er tung og slakk og energiløs. Og det å samle på vann skal vi ikke en gang snakke om - det er så ekstremt ubehagelig og kjipt at det ikke burde vært lov. Kortikosteroider virker visst ikke særlig bra for elveblest, i følge Astma- og allergiforeningen, så jeg håper at jeg unngår det. Jeg har jo også prøvd og hatt dårlig resultat med å ta en lav dose prednisolon, den fjernet bare kløen hos meg og hjalp ikke på effekten av antihistaminene heller. Hvilke antihistaminer går du på, om jeg får spørre? Jeg kjører på med Polaramin og Cetirizin i håp om at en kombinasjon hjelper.

Blemmene forsvant etter en ekstra dose med medisin, så jeg har tydeligvis samme respons som deg. Også greit å høre at det er en "vanlig" ting å få, for jeg vurderte seriøst en tur på legevakten.

Nå nærmer jeg meg forsåvidt 6 uker i ett strekk med elveblest, så jeg anser meg selv som kroniker. Synd at jeg er vekkreist da det er naturlig å dra til legen for å få henvisning til hudlege. :( Slitsomme saker, dette her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit plagsomt til tider ja:) og veldig vanskelig å gå ned i fett% hvertfall synlig!

Nei prednisolonen er for innflammasjon og roe ned immunforsvaret mitt :)

Cetrizin 20mg tar jeg :) fungerer så som så, må høre med fastlegen min om dosen per dags dato :)

Merker du noe ekstra ved visse typer matvarer? Jeg må leve ekstremt strengt og det fungerer svært dårlig med mye karbs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså, jeg vet ikke hva jeg reagerer på, dessverre - det har vært epler og det har vært mango/pasjonsfrukt, denne gangen er det enten sintronsyre/sitrus eller tomat eller begge deler. Jeg skifter allergi fra gang til gang...

Har akkurat vært hos legen og fått en hestekur med kortison som skal holde meg "flytende" de neste par ukene, og etter det får jeg hastehenvisning til hudlege/-klinikk. Elveblesten har gått opp i fjeset på meg og litt ned i hals/svelg, så nå er det blitt seriøst. Han sa også at jeg ikke reagerer på noe spesielt, sannsynligvis, og at jeg bare er uheldig i forhold til at jeg er en atopiker (jeg vil påstå at jeg ikke er en atopiker, har aldri hatt eksem, astma sånne ting) og at jeg har denne virus-utløste "allergien" (for det er egentlig ikke en allergi). Bah. FML.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg sliter veldig med det samme. har hatt kronisk elveblest en gang før som varte ca et år før hudlegen fant ut at dette kom av en bihulebetennelse som jeg ikke ble behandlet for. dette gjorde at hele kroppen fikk denne betennelsen som gjorde at jeg fikk elveblest. Noen år senere, altså nå har jeg fått det igjen og har slitt med det i ca et halvt år. Jeg hovner opp i hele kroppsdeler, lepper, øyne, svelg og har i tillegg huden full av utslett. Jeg syns det er en ekstrem påkjenning og konstant gå rundt i frykt for at halsen skal hovne opp slik at jeg ikke får puste.. Jeg har vært ut og inn av legesenter og akutt legevakt i tillegg til hudspessialist. Jeg har gått fra å gå på 1 tablett cetrizin til 6 i døgnet i tillegg til to atarax, det hjelper litt men absolutt ikke godt nok. På grunn av ekstrem munntørrhet av disse begynte jeg på telfast 180 og 2 atarax som fungerte akkurat likt som cetrizin. Når det er helt krise tar jeg kortison, nermere bestemt prednisolon 5mg. Det hjelper så og si perfekt, utslettet blir hvertfall ikke så hovent og det går fra sterk rosafarge til veldig lys rosafarge. Legene sier at det kommer uten årsak, at det ikke er noe vits å gå igjennom en stor testprosess da de mener de ikke vil finne noen årsak. Det kan vare til i morgen og det kan vare i femti år. Synes det er veldig dårlig med informasjon om elveblest så synes det er veldig "fint" at det er flere i samme situasjon. det er en utrolig kjip situasjon å komme opp i hvertfall og kjenner nok mye på det samme som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Hei!

Vet ikke om du fortsatt sliter med elveblest, men jeg har ett tips som fungerer for meg. Har hatt kraftig elveblest siden sommeren 2010, og hadde det på samme måte som deg. Jeg fikk all mulig av antihistaminer, men ingenting fungerte bra nok. Prednisolon funker jo, men ikke noe man vil bruke over tid. Jeg var på KAL klinikken på ullevål stadion, og en lege der tipset meg om at kombinasjonen Telfast og Cetirizin skulle fungere bra. Jeg var skeptisk fordi jeg tidligere hadde prøvd Telfast og Cetirizin hver for seg. Men jeg dro til min fastlege og fikk resept, og dette fungerer veldig bra for meg! Så lenge jeg tar en halv av hver morgen og kveld holdes utslettene i sjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vet ikke om du fortsatt sliter med elveblest, men jeg har ett tips som fungerer for meg. Har hatt kraftig elveblest siden sommeren 2010, og hadde det på samme måte som deg. Jeg fikk all mulig av antihistaminer, men ingenting fungerte bra nok. Prednisolon funker jo, men ikke noe man vil bruke over tid. Jeg var på KAL klinikken på ullevål stadion, og en lege der tipset meg om at kombinasjonen Telfast og Cetirizin skulle fungere bra. Jeg var skeptisk fordi jeg tidligere hadde prøvd Telfast og Cetirizin hver for seg. Men jeg dro til min fastlege og fikk resept, og dette fungerer veldig bra for meg! Så lenge jeg tar en halv av hver morgen og kveld holdes utslettene i sjakk.

Takk for tips! Det skal jeg definitivt prøve! Tar du telfast 180 og deler den i to og gjør det samme med cetrizin? altså en halv av hver morgen og kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Elveblest sjøl i 5 dager, værste 5 dagene noen sinne. Fikk det faktisk som allergisk reaksjon mot Apocillin (Pencilin).

Ein antibiotika kur, og vips var det vekke.

Men heilt grusomt, sleit med å puste, var hoven over heile kroppen, klødde som faen.. Husker eg tok bilde, såg ut som at noen hadde slått laus på meg med balltre :p Husker det hjelpte fælt med sånn tjukk hudkrem mot kløen.

God bedring, unner ikke min værste fiende det der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, har ikke fått med meg at det har kommet noen flere svar her, sorry!

Jeg har prøvd Telfast + Cetrizin i kombinasjon i maxdose på begge deler - men er man ikke-responderende på histaminer type 1 (Cetrizin, Aerius osv) så må man på histaminer av type 2, gammeldagse histaminer (Polaramin, f eks). Er man som meg og ikke responderer på det heller, så må man til hudlege for grundigere utredning.

Så nå går jeg på en medisin som man har brukt til organtransplanterte mennesker - og det fungerer. Mange bivirkninger, men heller det enn å gå rundt og klø og være hoven og ha det jævlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå går jeg på en medisin som man har brukt til organtransplanterte mennesker - og det fungerer. Mange bivirkninger, men heller det enn å gå rundt og klø og være hoven og ha det jævlig. :)

Cyclosporin?

Fra Hardangerviddesoppen?

Det aseksuelle stadiet til cordyceps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Det skal jeg definitivt prøve! Tar du telfast 180 og deler den i to og gjør det samme med cetrizin? altså en halv av hver morgen og kveld?

Jepp! Jeg hadde store problemer før jeg prøvde dette, var t.o.m innlagt på sykehus i en uke pga. pusteproblemer og så ut som frankenstein:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...