Gå til innhold

Chin/Pull-up guiden


big-p

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Går litt mer på vinger og, når man lener seg bakover, om jeg ikke tar feil

Om det er Latissimurs Dorsi (Vingen som du kaller det) Du sikter til, så vil det være like mye avhenhig av greps vidden din, ikke så mye om du skulle sitte rett opp og ned eller lene deg bakover. Det med å svaie ryggen litt bakover når man kjører nedtrekk er jo like mye for å avlaste skuldrene slik at du slipper betennelse & for å trene selve ryggen mere :)

"You have to work hard, You have to play hard !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil en totalt utrent person som meg klare å ta pullups? Burde jeg kanskje begynne med pushups først? Eller kan jeg med fiskebollearmene mine gå rett på pullups?

Hei, Det er jo lov å prøve seg med disse "fiskebollearmene" som du sier hehe.

Nå er jo Pull ups og push ups helt forskjellige øvelser. Om det er Pull ups du ønsker å bli bedre i og ønsker å trene ryggen,

ville jeg heller startet og kjøre nedtrekk forran med et grep som er litt bredere enn skuldre. I tillegg om du ønsker å kjøre pullups, bør du jo kanskje prøve å gjøre disse med hjelp av strikk eller Negative pull ups for å føle på belastningen for ryggen din :)

You have to work hard, you have to play hard! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå har jeg endelig fått den stanga.. Haha jeg er jaggu svak.. Samboeren min som knapt har trent noe i hele sitt liv heiser seg opp 5-6 ganger uten problemer, men jeg klarer faktisk ikke henge engang i mer enn 5 sek :p Absolutt ingen muskler her... Hva annet kan jeg trene "først" for å styrke disse musklene så jeg noen gang klarer en eneste?

Syns også det gjør vondt inni hendene av å henge på det myke på stanga, bør jeg kjøpe hansker eller hjelper ikke det? Det går kanskje over etterhvert? Det gjør også at jeg ikke klarer å henge så lenge.. Huff virkelig pusling jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja nå har jeg endelig fått den stanga.. Haha jeg er jaggu svak.. Samboeren min som knapt har trent noe i hele sitt liv heiser seg opp 5-6 ganger uten problemer, men jeg klarer faktisk ikke henge engang i mer enn 5 sek :p Absolutt ingen muskler her... Hva annet kan jeg trene "først" for å styrke disse musklene så jeg noen gang klarer en eneste?

Syns også det gjør vondt inni hendene av å henge på det myke på stanga, bør jeg kjøpe hansker eller hjelper ikke det? Det går kanskje over etterhvert? Det gjør også at jeg ikke klarer å henge så lenge.. Huff virkelig pusling jeg :)

Hansker ville jeg ungått da du kan risikere å få gnagsår og mister grepet. Litt smerte må du nok tåle i starten, No pain no gain ;-)

Vel tren ryggen din generelt som skrevet litt lengre opp i artikkelen, begynn med negative chins, kjør nedtrekk forran og enten roing med stang eller hantelroing. Stå på det kommer seg :-)

You have to work hard, you have to play hard! :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så klarer jeg ikke negative chins heller, jeg faller rett ned, så jeg må bli sterk nok til å klare å få til det først.. Nedtrekk foran vet ikke jeg hva er for noe :blush:

Ikke noe jeg kan gjøre hjemme for å trene meg opp annet? Er ikke medlem i noe treningsstudio nå, og hadde håpet å få trene hjemme, sukk.. vanskelig med roing da

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 Joda masse du kan gjøre, ta et vaskeskaft og legg over 2 stolrygger. Legg deg ned på gulvet, ta tak i stanga, løft deg opp med føttene i gulvet :) Blir en kroppsheving.

2 Om du har mulighet så kjør en good morning. Legg litt vekt på ryggen din (en sekk med en tlf.katalog i) Bøy i hofta fremmover til du er ca 90 grader, returner så til stående stilling.

3 Om du har så kan du kjøre 1 hånds hantelroing (helst med en manual, manualer kan du kjøpe på xxl eller europris for en billig penge)

4Ligge på gulvet og kjøre rygghev, hold spennet i 3 sec. så senker du deg ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt meg chinup-bar, sånn mellom dørkarmene, og vil begynne å trene med strikk (band), men hvilket skal jeg ha? Er jo en jungel der ute. Kan noen av disse passe? Er ikke særlig sterk, tar bare 34kg x 5 i nedtrekk, så klarer ikke 1 chinup/pullup enda. Trener negativer.

Abilica Fitnessband - X-life

eller

Abilica Rehab Fitness Band - X-life

eller

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/rubberband-svart_gra

Hvor bredt bør det være, og hvor langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for det som gymgrossisten selger, de andre virker til mere å være treningsbånd som er ment for middels belastning (ikke hele kroppsvekta)

You have to work hard, you have to play hard! :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg tar chins / pull-ups så har jeg en tedens til å

lene meg bakover, jeg går ikke "rett" opp og ned og

av og til så kommer bena natrulig fremover pga at jeg lener meg

bakover...

blir dette feil? skal denne øvelsen gå "rett" opp og ned eller?

håper dere forstår, er dårlig på å forklare ting... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

F

når jeg tar chins / pull-ups så har jeg en tedens til å

lene meg bakover, jeg går ikke "rett" opp og ned og

av og til så kommer bena natrulig fremover pga at jeg lener meg

bakover...

blir dette feil? skal denne øvelsen gå "rett" opp og ned eller?

håper dere forstår, er dårlig på å forklare ting... :wub:

Man får trekt skulderbladene og scapula bedre ned ved å lene seg bakover. Dette skåner skuldrene, du vil IKKE at skuldrene skal elevere (heve seg) når du trekker deg opp. Brystet opp, skulderbladene ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har konkrete erfaringer med programmet "Slik blir du råstrerk i Chins!"?

Eller eventuelt andre programmer? Hva var ditt utgangspunkt, hvordan trente du og hvordan var fremgangen?

Veier 65 kg, 30år og har hatt mange år vekk fra regelmessig styrketrening. Har nå trent i 7 uker med et fullbody treningsprogram 3 ganger i uka. Ligger for tiden på 12 pullups med kroppsvekt og har et mål om å ta 20.

Egenerfarte tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har fått enorm fremgang ved å kjøre sett på 5x5 med chin-ups hvor jeg legger på mer vekt i ryggsekken hver gang jeg tar øvelsen (så fremt jeg klarer det da). Begynte på 5 kilo ekstra, er oppe i 15 nå, nesten to måneder siden jeg startet. Bør vel nevnes at jeg har "nettopp" (6-7 mnd) veide 60 kilo, veier 85 nå.

Jeg tok tidligere chinups uten ekstra vekt på meg og det funket, men jeg blir mye fortere sterk med denne "taktikken." Merker bicepsen vokser godt for tiden. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør begge øvelser Chin/Pull være en del av programmet eller bare en av dem? Jeg klarer ikke 1 chin engang og øver meg opp ved å holde igjen og senke meg sakte ned, skal gjøre sånn frem til det blir "lett" Bør jeg gjøre det samme med pull?

Jeg startet med underhandsgrep for det var enklere for meg i starten :)

Får kjørt bicepsen mye mer på underhandsgrep.

Etterhvert jeg vart sterkere så gikk jeg mer over til overhandsgrep.

Nå tar jeg 5 sett + ekstra vekt med overhandsgrep og 2 sett + ekstra vekt med underhandsgrep.

Om gjør noe for seg å ta begge deler? Tja, jeg føler hvertfall at det hjelper på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med underhandsgrep for det var enklere for meg i starten :)

Får kjørt bicepsen mye mer på underhandsgrep.

Etterhvert jeg vart sterkere så gikk jeg mer over til overhandsgrep.

Nå tar jeg 5 sett + ekstra vekt med overhandsgrep og 2 sett + ekstra vekt med underhandsgrep.

Om gjør noe for seg å ta begge deler? Tja, jeg føler hvertfall at det hjelper på :)

Har jeg missforstått etter å ha lest guiden for å bli bedre i Chins/pull om Chins er for rygg, mens pull er mer Biceps? Begge tar som jeg har forstått på ryggen, men den ene mer enn den andre. Uansett klarer jeg ingen på Chin og 1-2 på pull =P så skal legge inn begge for å gradvis bli bedre. Kjenner det ganske heftig i dag at jeg gjorde chins øvelser i går. Skal avslutte treningene mine med å bruke de to øvelsene. Senke sakte ned, negativer? er det det som er den korrekte termen på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...