Gå til innhold

"Sliter med å få i meg nok mat"


Gjest Hanne_

Anbefalte innlegg

Tror nok dessverre du har helt rett... Det å smekke neppå et par never nøtter om dagen, ta et par spiseskjeer olje/smør til måltidene, velge laks/makrell istedet for torsk, entrecote istedet for ytrefilet, grillet kyllinglår istedet for filet osv osv er noe alle klarer og som øker kaloriinntalket mye uten å øke metthetsfølelsen for mye. Tror nok det er mer psykisk, kombinert med en følelse av at "ja men jeg spiser jo maaaaasse bacon" i realiteten er 30 gram... Forvrengt oppfatning av mat og mengde..

Anbefaler deg å lese hele tråden :) Ting er litt mer nøyansert enn det du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler deg å lese hele tråden :) Ting er litt mer nøyansert enn det du beskriver.

Ja, skrev innlegget til første siden og leste resten av diskusjojen etterpå. Har forståelse for at det er nyanser, og det er ofte like mange årsaker stil problemet som det er mennesker som har det! Problemet er at jeg dessverre alt for ofte har sett tegn til det jeg sier litt om, nemlig jenter som egentlig har en innebygd frykt for å legge på seg og dermed har lagt seg til et spisemønster med utelukkende magre og varer med lav næringstetthet + estimerer grovt feil på mengde, og samtidig uttrykker at har probleme med å legge på seg. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg mener og. Selvfølgelig finnes det unntak (som Penny, interessant innspill!), men har man et ikke-forstyrret forhold til mat så vil man ikke ha noe problem med å spise maten som kroppen ber om.

Det som har irritert meg mye er hva visse bloggejenter definerer som "mye mat". Et tårn med grønnsaker og en kyllingfilet blir man jo mett av, men det er ikke mye mat i betydningen mye energi. Ei heller er man en "søtmons og storspiser" om du spiser en heeeel kake av piska eggehvitter, sukrin og proteinpulver.

Må bare komme med en kommentar til deg fru viktigper;) Det handler vel ikke om ikke å få i seg nok kacl men nok sunn mat. Jeg legger på meg bare jeg ser på mat, så jeg må være veldig forsiktig med hvor kacl kommer fra. Men spiser jeg mye proteiner blir jeg litt småuggen og har ikke lyst på mer mat. Ergo mister matlysten mange timer. På slutten av dagen regner jeg at jeg ikke har kommet opp i nok SUNNE kalc. Så det du skriver at DU tror ikke.... osv.... blir jeg litt irritert over. Ikke problem å spise dritt mat, men det er jo ikke det som er målet til mange her inne. Så kanskje du misforstår eller bare vil misforstå.....ups ble litt kvass der men men :barefoot:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definer sunn mat og dritt mat! Hva mener du med sunne kcal.? (Regner med du mener kcal., ikke kacl eller kalc?)

Det handler vel om at noen gir uttrykk for at det er veldig vanskelig å få i seg 1500+ kcal daglig. Og at disse "noen" i hovedsak spiser lite energitett mat, altså mat som gir lite kcal. ift. mengde. Og at næringstett mat nærmest automatisk blir definert som "dritt" mat, som igjen kan gi et inntrykk av et litt forstyrret forhold til mat. (kan sikkert være vanskeligere for mennesker med mange mange mat-allergier og intoleranse etc.)

:clown: Ja ja ja ja godt du forstod hva jeg mente selv om........

Jeg har jo ingen problem å komme opp i 2000 KCAL om dagen hvis jeg går på mc Donald, dette er dritt mat for meg. Jeg vil spise kylling, biff, fisk, egg osv. Dette kan noen ganger være vanskelig å få i seg nok av uten å bli kvalmenes mett. Sitter i hodet er det noen som sier, kanskje det, har ikke tenkt å være påståelig å si at det ikke stemmer. Men om det sitter i hodet eller magen så er det like forbanna vanskelig å få det i seg. Men har jo akkurat vært i en diskusjon der noen mener det ikke spiller noen rolle hvor KCAL kommer fra. Så jeg tenkte å prøve å få de siste 2-500 KCAL. inn med litt "dritt" mat :singing: Jeg er med på å prøve alt bare det funker :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:clown: Ja ja ja ja godt du forstod hva jeg mente selv om........

Jeg har jo ingen problem å komme opp i 2000 KCAL om dagen hvis jeg går på mc Donald, dette er dritt mat for meg. Jeg vil spise kylling, biff, fisk, egg osv. Dette kan noen ganger være vanskelig å få i seg nok av uten å bli kvalmenes mett. Sitter i hodet er det noen som sier, kanskje det, har ikke tenkt å være påståelig å si at det ikke stemmer. Men om det sitter i hodet eller magen så er det like forbanna vanskelig å få det i seg. Men har jo akkurat vært i en diskusjon der noen mener det ikke spiller noen rolle hvor KCAL kommer fra. Så jeg tenkte å prøve å få de siste 2-500 KCAL. inn med litt "dritt" mat :singing: Jeg er med på å prøve alt bare det funker :p

Det er stor forskjell på å spise hele dagsbehovet for energi i kun næringstett (dvs. ofte fettrik) mat, som feks 2 poser potetgull, og det å spise det man trenger av fett, proteiner og karbo ivanlig mat for så å "fylle på" med noe som er hakket mindre "fornuftig" for å nå dagens mål. Selv spiser jeg en god del nøtter og søte pålegg (prim, brunost osv.), som jo inneholder mye fett og karbo, ettersom jeg ikke gidder å trøkke nedpå vet-ikke-hvor-mange-kilo med torsk og brokkoli for å opp i vekt (og i tillegg er det jo godt da :hungry:). Som vanlig finnes det en god del alternativer mellom McDonalds-fråtseren på den ene siden og fitness-utøver-på-diett-spiseren på den andre, og tror et av de alternativene ville hjulpet mange som ikke "greier" å spise nok med å nå sine mål (jeg har vært der, så vet hva det dreier seg om). Prøv du også, det gjør livet ganske mye greiere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:clown: Ja ja ja ja godt du forstod hva jeg mente selv om........

Jeg har jo ingen problem å komme opp i 2000 KCAL om dagen hvis jeg går på mc Donald, dette er dritt mat for meg. Jeg vil spise kylling, biff, fisk, egg osv. Dette kan noen ganger være vanskelig å få i seg nok av uten å bli kvalmenes mett. Sitter i hodet er det noen som sier, kanskje det, har ikke tenkt å være påståelig å si at det ikke stemmer. Men om det sitter i hodet eller magen så er det like forbanna vanskelig å få det i seg. Men har jo akkurat vært i en diskusjon der noen mener det ikke spiller noen rolle hvor KCAL kommer fra. Så jeg tenkte å prøve å få de siste 2-500 KCAL. inn med litt "dritt" mat :singing: Jeg er med på å prøve alt bare det funker :p

Nå er du bare vrang, eventuelt lider du av nøyaktig det forstyrrede forholdet til "sunn mat" Stapedius snakker om. ;)

Du har antagelig null problemer med å få i deg 2000 kcal om dagen om du spiser godt marmorerte nakkekoteletter med fløtesaus. Problemet ligger muligens i at du har et forstyrret forhold til mat, som gjør at du sliter med å få i deg nok kalorier fordi du tror kaloritett mat automatisk er usunt.

inb4 pedantiske misforståelser. Nei, jeg snakker ikke nødvendigvis om deg, men dette er ting som tilsynelatende gjelder veldig mange, og det kan virke som om det er gjelder deg også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke behov for McDonalds for å klare det lett....

Middagsforslag.. (alt hives i form og stekes/gratineres i 30 min btw)

350g kyllingfilet

60g Cashewnøtter

1.5dl fløte

100g hvitost

100g Cherrytomat

= sunn middag!

1628kcal, 124g protein, 116g fett, 17g karb

Ønskes karb i tilleg er det jo bare å pøse på med ris el.

Sundt, godt, og mektig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du bare vrang, eventuelt lider du av nøyaktig det forstyrrede forholdet til "sunn mat" Stapedius snakker om. ;)

Du har antagelig null problemer med å få i deg 2000 kcal om dagen om du spiser godt marmorerte nakkekoteletter med fløtesaus. Problemet ligger muligens i at du har et forstyrret forhold til mat, som gjør at du sliter med å få i deg nok kalorier fordi du tror kaloritett mat automatisk er usunt.

inb4 pedantiske misforståelser. Nei, jeg snakker ikke nødvendigvis om deg, men dette er ting som tilsynelatende gjelder veldig mange, og det kan virke som om det er gjelder deg også. ;)

EH........ Leste du virkelig hele det siste inlegget mitt du??????? Har jo akkurat lagt meg flat og sagt jeg skal døtte innpå med det som måtte være når den "sunne" maten ikke strekker til. Har skjønt det nå folkens slutt å skyte meg...............:lock::arghh::dead:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EH........ Leste du virkelig hele det siste inlegget mitt du??????? Har jo akkurat lagt meg flat og sagt jeg skal døtte innpå med det som måtte være når den "sunne" maten ikke strekker til. Har skjønt det nå folkens slutt å skyte meg...............:lock::arghh::dead:

Ta det med ro, jeg leste det du skrev! :)

Men om det sitter i hodet eller magen så er det like forbanna vanskelig å få det i seg... inn med litt "dritt" mat..

Poenget mitt, om du leste det jeg skrev, er at det aldeles ikke er vanskelig å få i seg 2000kcal, eller 2500 for den sags skyld. Spiser du torsk og sei? Bytt det ut med laks, ørret og makrell. Spiser du svinebiff? Bytt det ut med koteletter. Spiser du lettrømme? Bytt det ut med seterrømme.

Om du får i deg 1400-1500kcal når du spiser deg komfortabelt mett med "slankemat", så får du fint i deg 2000kcal om du kutter ut tøvete magre varianter av absolutt alt, uten at mengden mat blir noe større. Kotelett med fettranden på er ikke noe mindre sunt enn mager svinebiff, det er tull, derav det tidligere nevnte fordreide forholdet til mat. Var ikke noe angrep, bare en vennlig observasjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro, jeg leste det du skrev! :)

Poenget mitt, om du leste det jeg skrev, er at det aldeles ikke er vanskelig å få i seg 2000kcal, eller 2500 for den sags skyld. Spiser du torsk og sei? Bytt det ut med laks, ørret og makrell. Spiser du svinebiff? Bytt det ut med koteletter. Spiser du lettrømme? Bytt det ut med seterrømme.

Om du får i deg 1400-1500kcal når du spiser deg komfortabelt mett med "slankemat", så får du fint i deg 2000kcal om du kutter ut tøvete magre varianter av absolutt alt, uten at mengden mat blir noe større. Kotelett med fettranden på er ikke noe mindre sunt enn mager svinebiff, det er tull, derav det tidligere nevnte fordreide forholdet til mat. Var ikke noe angrep, bare en vennlig observasjon. :)

Flott da er vi enige og jeg har forstått poenget og sist men ikke minst jeg tar det med ro ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...