Gå til innhold

"Sliter med å få i meg nok mat"


Gjest Hanne_

Anbefalte innlegg

Jeg kan bare snakke for meg selv, men for min del dreier det seg om å venne seg til at fett og karbohydrater er bra. Har slanket meg 17 kilo på å holde helt ned til 1200 kcal om dagen. Det funka på vekta, men er helt teit hvis man skal ha et håp om å få noe muskler på kroppen og se bra ut. Nå vil jeg si jeg har lært en hel del og det er muskler og en funksjonell kropp som gjelder. Jeg må eta som folk. Slutte med detta andre tullet! Venne meg av med teite vaner, og som jeg nevnte tidligere, det å være "flink".

Så, ja, jeg er enig. Det er nok for mange en mental greie. :) Og kanskje mangel på kunnskap? Kanskje det er folk der ute som tror de er flinke hvis de spiser lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hanne_

Til de to postene over: Akkurat det jeg trodde! Det sitter i hodet, fremfor at det faktisk er et problem å få i seg den mengden kalorier. For det er jo uendelig med enkle metoder for å få i seg litt ekstra energi kjapt, sånn som flytende kalorier, smør i stekepanne ++

Kan bruke meg selv som eksempel. Etter endt diett i fjor sommer gikk jeg tilbake til bulk. Starta på 65kg. Spiste hver dag:

3 egg, 3 skiver bacon og bønner

Stor porsjon middag

Riskaker og proteinpulver

Nøtter, frukt og sjokolade

vafler av havregryn, smør, CC, splenda, hele egg.

Tilsammen ble det over 2500kcal hver dag, og mye mer på lørdager og potetgull på fredager. Hadde ikke vekt den sommeren. Veide meg hos svigers 3 måneder senere. Hadde gått opp hele 0,5kg :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de to postene over: Akkurat det jeg trodde! Det sitter i hodet, fremfor at det faktisk er et problem å få i seg den mengden kalorier. For det er jo uendelig med enkle metoder for å få i seg litt ekstra energi kjapt, sånn som flytende kalorier, smør i stekepanne ++

Nå kan vi vel ikke skjære alle over én kam og si at det for alle sitter i hodet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_
Nå kan vi vel ikke skjære alle over én kam og si at det for alle sitter i hodet :p

*"sitter i hodet for mange" da :p ...fremfor at magesekken protesterer villt så fort man passerer 1500 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av disse jentene som til tider sliter med å få i meg nok mat. Jeg må logge hva jeg spiser for å få i meg nok på treningsdager, ellers blir jeg for "flink". Jeg spiser etter PF og har stort sett 3 måltider om dagen. Da er det ikke alltid lett å spise nok! Mister også litt sultfølelsen, og skjønner ikke at jeg er sulten før jeg begynner å spise :)

Om du et normalvektig og skal bygge muskler så bør du kutte ut og for da passer ikke dette for deg:)Jeg tror det kun passer for de som liker å spise mye på en gang,altså få i seg alle kval de trenger 2000++++ daglig på to tre måltider eller mange måltider med kort mellomrom. Eller altså for de som skal ha lite kcal og logisk nok hjelper og godt på å ikke overstige kcal da man spiser alle kcal i et kort spisevindu istedenfor å ha frokost kl 7 og sitte å har spist alle kcal kl 4 på ettermiddagen:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av dem som alltid har slitt med å få i meg nok mat, helt fra tidlig barndom, og alltid vært på grensen til undervektig.

Jeg har alltid hatt veldig lav sultfølelse, og jeg blir mett raskt.Jeg har ofte merket at jeg har vært sulten fordi jeg blir svimmel og kvalm, ikke pga jeg føler meg sulten. Eller andre har bemerket at jeg har vært blek. Ingen problem å gå uten mat en hel dag.

Etter at jeg så et program ang hjernen og senteret som regulerer sult/metthetsfølelse så har jeg jobbet en del med det mentalt. Jeg føler at jeg nå har bedre kontroll på sult/metthet, og legger mer merke til de små signalene kroppen gir på dette området.

Jeg tror det er litt samme greien som de som spiser og spiser, men ikke føler seg mette før de er totalt stappa. Og som føler seg kjempe sulten, når de kanskje egentlig bare er "ikke mette". Bare omvendt selvsagt.

For min del har det ingenting med slanking eller feil forhold til mat å gjøre. Jeg elsker f.eks smør, og kan gjerne spise det rett fra skjeen ;) Det er rett og slett at jeg har lav sultfølelse og overaktiv metthetsfølelse.

Nå når jeg trener en del kjenner jeg at det blir litt stress, jeg ønsker å bygge muskler, og ønsker ikke å gå ned i vekt.

Har da hele tiden i bakhodet at jeg må få i meg nok. Jeg passer egentlig bare på å prøve å få i meg nok proteiner, resten pøser jeg på med hva jeg måtte ønske, enten det er kebab, burger, pasta, godteri, sjokolademelk, kake, eller biff. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du et normalvektig og skal bygge muskler så bør du kutte ut og for da passer ikke dette for deg:)Jeg tror det kun passer for de som liker å spise mye på en gang,altså få i seg alle kval de trenger 2000++++ daglig på to tre måltider eller mange måltider med kort mellomrom. Eller altså for de som skal ha lite kcal og logisk nok hjelper og godt på å ikke overstige kcal da man spiser alle kcal i et kort spisevindu istedenfor å ha frokost kl 7 og sitte å har spist alle kcal kl 4 på ettermiddagen:p

jøssiball, jeg føler jeg ikke får forklart meg godt nok. Jeg VIL spise mye og sjelden! Problemet er at jeg er så vant med å spise kalorifattig mat, at jeg må øve meg på at fett og stivelse er kult! :D Teller jeg ikke, så glemmer jeg ofte det. Jeg har mange års trening med å spise feil. Men jeg har begynt å bli flink til å spise pottita mi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger jeg lavt på kcal i 2-3 dager blir jeg ofte fortere mett og mindre sultfølelse. Ligger jeg høyt på kcal i 2-3 dager får jeg mer sult følelse. Aner ikke hvordan dette kan ha seg, men sånn er det ihvertfall for meg. Nå er det laveste jeg har ligget på 1700-1800 på hviledager igjennom eksamenstiden, så det er vel ikke det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Sliter overhodet ikke med å få i meg nok kcal, men de gangene jeg har prøvd å kutte drastisk/faste blir jeg SULTEN og treningsøktene blir patetiske. I mitt hode vil ikke normalt kosthold, dvs. IKKE spiseforstyrrelser/OCD, lage et slikt problem. Det er godt mulig jeg tenker "feil", men det er ærlig talt det jeg tenker etter nevnte påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Sliter overhodet ikke med å få i meg nok kcal, men de gangene jeg har prøvd å kutte drastisk/faste blir jeg SULTEN og treningsøktene blir patetiske. I mitt hode vil ikke normalt kosthold, dvs. IKKE spiseforstyrrelser/OCD, lage et slikt problem. Det er godt mulig jeg tenker "feil", men det er ærlig talt det jeg tenker etter nevnte påstand.

Hvilken påstand snakker du om?

Godt mulig jeg har mistforstått innlegget ditt. Men du mener altså at det ikke går an å spise for lite uten å ha spiseforstyrrelse/OCD eller en annen lidelse?

Hva med de som er overvektige? Går det ikke an å være overvektig rett og slett fordi man er veldig glad i mat? Eller må disse personene ha en eller annen form for spiseforstyrrelse eller lidelse for å klare å spise for mye?

Ligger jeg lavt på kcal i 2-3 dager blir jeg ofte fortere mett og mindre sultfølelse. Ligger jeg høyt på kcal i 2-3 dager får jeg mer sult følelse. Aner ikke hvordan dette kan ha seg, men sånn er det ihvertfall for meg. Nå er det laveste jeg har ligget på 1700-1800 på hviledager igjennom eksamenstiden, så det er vel ikke det verste.

Dette gjelder for meg også.

Så ekstra viktig for meg å prøve å spise jevnt, ikke ha dager med lite mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken påstand snakker du om?

Godt mulig jeg har mistforstått innlegget ditt. Men du mener altså at det ikke går an å spise for lite uten å ha spiseforstyrrelse/OCD eller en annen lidelse?

Hva med de som er overvektige? Går det ikke an å være overvektig rett og slett fordi man er veldig glad i mat? Eller må disse personene ha en eller annen form for spiseforstyrrelse eller lidelse for å klare å spise for mye?

Den som er hele temaet: "Jeg sliter med å få i meg nok mat".

Du har misforstått. Om du leser igjen er det jeg skriver en tanke om nevnte påstand. Om man har er NORMALT kosthold, vil ikke et slikt problem der man spiser lite, ikke er sulten, men likevel ikke "når målet" være det store problemet. Herved TS småpoeng " Spiser man så mye som man tror?

Det vil nok alltid tråkke noen på tærne, men om det ikke er spiseforstyrrelse/OCD så sliter jeg med å skjønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alltid sulten jeg. :unsure: Men om jeg lar være å spise (har de periodene ja) et par dager så kjenner jeg ikke sulten lengre. Tror det er en vane sak/ hva slags signaler du gir kroppen/hjernen. Jeg blir derimot sur, gretten og ubehagelig å ha med å gjøre, så jeg eter for andres del :whistle: Eeeeeller fordi jeg har funnet så mye digg mat! Som most avocado på brødskive eller knekkebrød! nomnomnom.

Spiser jeg jevnt er jeg sulten jevnt. Verst er det om jeg spiser hver tredje time. Da blir jeg skrubbsulten etter 2 og en halv time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror folk blander "mangel på sult" og "evne til å spise mer" At man ikke er sulten har da ingen ting med at man ikke klarer å spise mer.

Om jeg spiser så mye at jeg ikke er sulten (må ikke forveksles med mett) havner jeg på 1800 kcal-ish. Om jeg spiser meg mett på brokkoli og torsk, er jeg vel et sted mellom 2100-2500.

Om jeg får servert iskrem eller grillmat. 10 000 kcal, hello.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt ærlig... Jenter om de "sliter" med å passere type 1800 kcal. Jeg tror rett og slett ikke noe på de.

Tror bare det er en unnskyldning for å kunne spise lite, og at de innerst inne har noia for vektoppgang.. Kan godt hende det er underbevisstheten som lager den unnskyldning. Jeg kjøper det i alle fall ikke!

Enig i den! Ingen kan vel si kjøttet smaker best uten saus, eller at de ikke har lyst på den herlige sjokoproteinshaken på slutten av dagen.. Mat er jo herlig godt uansett, og det er ikke vanskelig å øke kalorier uten at det tar opp mer plass i magen:) vil man så får man til, vil man underbevisst ikke - vil man si til seg selv at man heller tar litt ekstra grønnsaker for å ikke havne i overskudd. PSYKEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig sliter jeg ikke med å få i meg nok mat, men at det ikke bare skal være fett og karbohydrater. Når jeg spiser sånn som jeg gjør i dag, altså mer proteiner enn fett og karbohydrater, synes jeg det er vanskelig fordi jeg noen ganger ikke har lyst på proteinene i måltidet. Da hopper jeg som oftest over det for å heller spise senere, men så glemmer jeg bort hele måltidet. Nå lider jeg ikke om jeg mister ett måltid, men det er altså slik det foregår her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_
Enig med deg. Sliter overhodet ikke med å få i meg nok kcal, men de gangene jeg har prøvd å kutte drastisk/faste blir jeg SULTEN og treningsøktene blir patetiske. I mitt hode vil ikke normalt kosthold, dvs. IKKE spiseforstyrrelser/OCD, lage et slikt problem. Det er godt mulig jeg tenker "feil", men det er ærlig talt det jeg tenker etter nevnte påstand.

Det er det jeg mener og. Selvfølgelig finnes det unntak (som Penny, interessant innspill!), men har man et ikke-forstyrret forhold til mat så vil man ikke ha noe problem med å spise maten som kroppen ber om.

Det som har irritert meg mye er hva visse bloggejenter definerer som "mye mat". Et tårn med grønnsaker og en kyllingfilet blir man jo mett av, men det er ikke mye mat i betydningen mye energi. Ei heller er man en "søtmons og storspiser" om du spiser en heeeel kake av piska eggehvitter, sukrin og proteinpulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har prøvd meg på diett og underskudd og skal spise såkalt "rent", så sliter jeg skikkelig med å få i meg nok mat. Husker jeg lå på 1300kcal daglig i en periode(dumme meg) og jeg holdt på å sprekke, og hoppa over måltid fordi jeg ikke klarte tanken på å spise bare for å spise.

Når jeg kan spise hva jeg vil, så kan jeg lett spise overskudd uten å være for mett. Skulle jeg levd på burger king en dag kunne jeg lett spist 4 menyer og det er vel 4-5000kcal om ikke mer.

Med engang maten skal være "sunn og ren" og laget fra bunnen av ol. så må det så sinnsyke mengder til for å komme opp i nok kcal føler jeg og jeg orker ikke spise så mye:p pluss at jeg har ikke tid til å lage god og spennende mat så blir fort den samme tørre kyllingfilet'en og grønnsaker til middag og det frister ikke så da blir det heller ikke no matlyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_

Med engang maten skal være "sunn og ren" og laget fra bunnen av ol. så må det så sinnsyke mengder til for å komme opp i nok kcal føler jeg og jeg orker ikke spise så mye:p pluss at jeg har ikke tid til å lage god og spennende mat så blir fort den samme tørre kyllingfilet'en og grønnsaker til middag og det frister ikke så da blir det heller ikke no matlyst.

Men spiser du virkelig BARE proteiner og grønnsaker på diett? Det er da rimelig kjipt og unødvendig. En normalvektig jente trenger jo bare ca 500 kcal fra protein, det finnes jo masse annet å fylle opp med.

Tilbake til blogger e igjen. "Diett = nitrist mat og bare protein og grønt". Neeeeei! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig... Jenter om de "sliter" med å passere type 1800 kcal. Jeg tror rett og slett ikke noe på de.

Tror bare det er en unnskyldning for å kunne spise lite, og at de innerst inne har noia for vektoppgang.. Kan godt hende det er underbevisstheten som lager den unnskyldning. Jeg kjøper det i alle fall ikke!

Når man spiser veldig lite får man ikke sultfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_
Når man spiser veldig lite får man ikke sultfølelse.

Jo! Det er jo logisk, når skulle man ellers være sulten enn når man spiser lite mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...