Gå til innhold

Om jeg tar 145 i markløft idag, er det mulig å ta 150 om 16 dager?


Rodolfo

Anbefalte innlegg

Markløft test i dag. Klarte såååvidt 145. Kan det være mulig å nå målet jeg satte i februar, 150 den 10. juni? I perioden frem til da, noen som vet om styrken øker raskere om jeg kjører maks tungt og kun 2 rep i hvert sett, kontra 4 reps?

Og om det har noe å si, bruker ikke belte eller stropper. Kjører i sokkelesten, da jeg ikke har vurdert å kjøpe vektløftersko før jeg klarer å løfte litt mer enn sånne pinglevekter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjører en 3 splitt 6 dager i uka, bøy og mark på forskjellige dager. På de øvelsene kjører jeg rundt 6-8 sett, fra 4-8 på bøy og 4-5 på mark. Ellers har jeg chins og benk og stående press, og kjører tungt og hardt på de, og noen iso øvelser mest for egoet sitt skyld :). Veier mellom 85 og 90, uten at jeg har ruter, men er ikke feit heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører en 3 splitt 6 dager i uka, bøy og mark på forskjellige dager. På de øvelsene kjører jeg rundt 6-8 sett, fra 4-8 på bøy og 4-5 på mark. Ellers har jeg chins og benk og stående press, og kjører tungt og hardt på de, og noen iso øvelser mest for egoet sitt skyld :). Veier mellom 85 og 90, uten at jeg har ruter, men er ikke feit heller.

Du kjører mark to ganger i uken med 4-5 sett? Det er veldig mye. Jeg synes i det hele tatt at det høres ut som du trener for mye utifra det du skrev her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter min erfaring så BØR en person som er på nybegynnerstadiet (no offence) klare å øke 5 kg i markløft på to uker. I alle fall hvis det er to gode treningsuker og det er et bra treningsprogram.

Er ikke på nybegynner stadiet, har trent med vekter i 2 år, drevet med løping i 2 år før det. Men markløft begynte jeg ikke med før i januar, fordi jeg skadet ryggen stygt like før jeg begynte å trene med vekter. OBS: Er jeg sliten, legger jeg inn en hviledag eller to ekstra. Prøver hele tiden å være på pluss siden når deg gjelder "trykket". Har jeg ikke trykk og ork i en økt, legger jeg inn en trx runde istedet eller bare går hjem og ser en god film :)

Har ikke så mange øvelser i en økt. På ben dagen har jeg bøy og legpress, pluss legger, en øvelse. Rygg dagen er mark, chins eller hang ups 3-4 sett, roing eller t-bar, 3 sett og nedtrekk eller hantelroing 3-4 sett. Bruker bølgeperiodisering. Fra 5 til 15 reps, bortsett fra de tyngste baseøvelsene. Legger inn 2 sett 2 ganger i mnd, der jeg kjører 20 reps på hver baseøvelse og bare konser på teknikk, teknikk, teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke på nybegynner stadiet, har trent med vekter i 2 år, drevet med løping i 2 år før det. Men markløft begynte jeg ikke med før i januar, fordi jeg skadet ryggen stygt like før jeg begynte å trene med vekter. OBS: Er jeg sliten, legger jeg inn en hviledag eller to ekstra. Prøver hele tiden å være på pluss siden når deg gjelder "trykket". Har jeg ikke trykk og ork i en økt, legger jeg inn en trx runde istedet eller bare går hjem og ser en god film :)

Har ikke så mange øvelser i en økt. På ben dagen har jeg bøy og legpress, pluss legger, en øvelse. Rygg dagen er mark, chins eller hang ups 3-4 sett, roing eller t-bar, 3 sett og nedtrekk eller hantelroing 3-4 sett. Bruker bølgeperiodisering. Fra 5 til 15 reps, bortsett fra de tyngste baseøvelsene. Legger inn 2 sett 2 ganger i mnd, der jeg kjører 20 reps på hver baseøvelse og bare konser på teknikk, teknikk, teknikk.

Høres ut som du har et kraftig tilfelle av kukerundtsyndrom.

Hvis du er 90 kg og tar 145 i markløft, så er du på nybegynnerstadiet. Det har ikke noe med hvor lenge du har trent, det har med hvor langt fra genetisk potensial du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Within two years of consistent training on a decent routine, the average male should be able to progress to the following levels of strength (1RM):

Strength Goals: Intermediate

Bench press: body weight x 1.2

Chin-ups or pull-ups: body weight x 1.2 or 8 reps with body weight.

Squat: body weight x 1.6

Deadlift: body weight x 2

These numbers are for a raw (no straps, belt or knee wraps) single repetition.

The progress towards the intermediate strength goals should be fairly linear, meaning that there should be no plateaus that cannot be solved in an uncomplicated manner. By "consistent" training I do not mean never missing a training day, nor do I consider taking 2-3 months off from training consistent.

By "decent training routine", I mean "not doing blatantly stupid shit" (training 5-6 days/week, 20-25 sets for chest and arms, etc.). I do not mean optimal and flawless.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingenting som er så lett som å øke i mark/bøy når man er på nybegynnerstadiet, såfremt man går opp i vekt.

150 burde gå. Dessuten har man en variabel i dagsform og trykk som kan være bedre eller dårligere enn forrige gang. Sørg for å ha en god treningsdag om 16 dager. Kreatin, koffein, overskudd, mye mat, nok søvn.. så tar du sikkert 155 også :)

Jeg veier cirka det samme som deg og har begynt å øke i vekt igjen. 24. april tok jeg 160 x 5 (tungt) og 22. mai tok jeg 175 x 3 lett. Kunne tatt en femmer og det hadde blitt cirka like tungt som 160-settet. Altså en reell styrkeøkning på cirka 15kg på under 1 mnd. Det jeg egentlig prøver å si er: Ja, det er fullt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har et kraftig tilfelle av kukerundtsyndrom.

Hvis du er 90 kg og tar 145 i markløft, så er du på nybegynnerstadiet. Det har ikke noe med hvor lenge du har trent, det har med hvor langt fra genetisk potensial du er.

Hva er ditt grunnlag for å si at jeg har et kraftig tilfelle av kukerundtsyndrom? Jeg var skadet i hele høst, og kunne derfor ikke trene fra august - januar. Da jeg startet igjen i februar, dro jeg 85 i mark og 80 i bøy, så jeg synes jeg har hatt en bra stigning. Nå trener jeg med 115 i bøy, dro altså 145 idag, presser over 100 i benk, tar 10 kontrollerte chins....så hva mener du med at jeg kuker rundt, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ditt grunnlag for å si at jeg har et kraftig tilfelle av kukerundtsyndrom? Jeg var skadet i hele høst, og kunne derfor ikke trene fra august - januar. Da jeg startet igjen i februar, dro jeg 85 i mark og 80 i bøy, så jeg synes jeg har hatt en bra stigning. Nå trener jeg med 115 i bøy, dro altså 145 idag, presser over 100 i benk, tar 10 kontrollerte chins....så hva mener du med at jeg kuker rundt, egentlig?

Fordi du kjører periodisering. Fordi du trener en 3-splitt. Fordi du trener 5-6ganger i uken. Og sist men ikke minst fordi du ikke kjenner igjen at du har det.

Ta det med ro. Alle har hatt kukerundtsyndrom. Det er bare ment som et spark i ræven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markløft test i dag. Klarte såååvidt 145. Kan det være mulig å nå målet jeg satte i februar, 150 den 10. juni? I perioden frem til da, noen som vet om styrken øker raskere om jeg kjører maks tungt og kun 2 rep i hvert sett, kontra 4 reps?

Og om det har noe å si, bruker ikke belte eller stropper. Kjører i sokkelesten, da jeg ikke har vurdert å kjøpe vektløftersko før jeg klarer å løfte litt mer enn sånne pinglevekter :)

Det vil være tyngre å kjøre mark med vektløftersko, så det trenger du ikke å tenke på.

Du trenger heller ikke tenke på de voldsomt bombastiske standardene og innleggene tidligere i tråden her.

Svaret på spørsmålet ditt vil nok uansett være ja dersom alt går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan gå, spørsmålet er om det er hensiktsmessig. Du har satt deg et mål om 150, men dersom 145 var så tungt som du beskriver det, så er det ikke nødvendigvis gunstig å "makse" igjen om 2 uker. Et fornuftig styrkeløftprogram med markløft 3-4 ganger i uken, så snakker du fort 160-170 om 1-2 mnd :)

"Trener du for å bli sterk eller trener du for å være sterk på trening?"

Det er heller ikke nødvendigvis sånn at det å trene opp mot maks hele tiden er den mest effektive måten å øke i markløft på over tid, ikke undervurder effekten av å trene lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan gå, spørsmålet er om det er hensiktsmessig. Du har satt deg et mål om 150, men dersom 145 var så tungt som du beskriver det, så er det ikke nødvendigvis gunstig å "makse" igjen om 2 uker. Et fornuftig styrkeløftprogram med markløft 3-4 ganger i uken, så snakker du fort 160-170 om 1-2 mnd :)

"Trener du for å bli sterk eller trener du for å være sterk på trening?"

Det er heller ikke nødvendigvis sånn at det å trene opp mot maks hele tiden er den mest effektive måten å øke i markløft på over tid, ikke undervurder effekten av å trene lett!

Nei, altså, jeg er klar over dette. Men jeg har siden 98 vært veldig plaget med ryggen, med i snitt 1 "hekseskudd " i året. Det gikk lenge mellom de to første, så det er blitt mannge pr år de siste årene frem til 2011. Så et sånt mål er litt fjær i hatten for meg. Det skiller 5 kilo, og det betyr selvfølgelig ingenting i virkeligheten, men for MEG er det stort så si at jeg drar jaggu 150 kg. Jeg trener ellers for å bli sterk overall, og det betyr fra ankelen til fingrene. Jeg tenker helhet og ikke enkeltøvelser, men de øvelsene kan si noe om jeg går veien og blir sterkere.

Men effekten av å trene lett, den undervurderer jeg :) Men det spørs hva du mener med lett da. Jeg har opp mot 20 reps i noen sett på de fleste øvelser iblant, for å ta ut det siste (pump).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...