Gå til innhold

Håndledd og skulder - litt hjelp?


wombat

Anbefalte innlegg

Først vil jeg bare si, JEG HAR VÆRT HOS LEGE og han mener jeg er fullstendig tomskallet tror jeg. Og når han ikke vet hva noe er så sier han bare at jeg ikke skal bry meg om det.

HÅNDLEDD:

- Gjør EKSTREMT vondt når jeg tar pullups og bicepscurl, når jeg løfter stangen i militærpress (fra gulvet) og på enkelte andre øvelser. Noen dager er det vondt å "pumpe" såpe og løfte melkekartong om jeg har gjort f. eks. pullups likevel. Det begynte i det høyre (legen trodde det var brukket - tok røntgen - det var det ikke) og spredde seg så til venstre - nå er det like vondt i begge og det sprer seg opp langs undersiden av armen (lillefingerleddet virker det som - eller det beinet på den siden ihvertfall). Noen tips til hva det kan være og om det bare er å dure på likevel eller hvordan jeg skal behandle det/hva som kan hjelpe?

SKULDER:

- Har kronisk senebetennelse i begge skuldre, slimposebetennelse i høyre og naprapat påstår jeg har en nerveskade som tydeligvis militærveteraner får av å bære våpen (ja............. ihvertfall). Har prøvd behandling for senebetennelsen, men går ikke over. Fikk kortisonsprøyte for en tid tilbake og det var HERLIGE 4 uker uten smerter..... MEN, så gikk effekten ut. Legen konkluderte med at han ikke kan gi meg flere sprøyter og skifter mening for hver gang jeg er der om det er senebetennelse eller ikke (men den gamle fastlegen min sa det i 9 år så jeg stoler på det enn så lenge). Det virker ikke som det blir verre av trening - kjenner det mest i benkpress og når jeg klipper negler på hunden. Kjennes som den sprøyten jeg fikk er der enda av og til - om noen har prøvd å få en sprøyte i sener og ledd og vet hvordan det kjennes. Blir varmt og kjennes ut som noe har røket. Men går som regel over på neste repetisjon. Derimot gjør det vondt nesten hele tiden når jeg er hjemme og jeg mister tidvis deler av følelsen i armen, spesielt på høyre. Noen tips her?

Har vært til naprapat, men som dere skjønte så vet jeg ikke om jeg stolte så fryktelig mye på det han sa + det er dyrt + min lege syns fysioterapi og alt sånt bare er tøys og vrøvl. JA; vet at legen min er totalt åndssvak - men kan bare ikke bytte akkurat nå uten å gå noe videre inn på det.

(PS: OPS - glemte å trykke på kategori så den kom feil - kan noen flytte den til skader?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som både svake muskler i fingrene og seneskade. Jeg sliter med akkurat det samme selv, og er satt opp til time hos fysioterapaut. Men det er skummelt å synse i andre sine skader, spesielt i hender der det er alt er såpass fint sammesatt av både ben, sener og muskler, så du bør få en sakkyndig til å se på det.

Jeg anbefaler deg å bestille time til en fysio, du skal ikke trenge rekvisisjon eller henvisning fra lege da de fleste senter har egne leger som kan ta den biten. Ikke gjør som jeg har gjort nå, vent til håndleddet sier snap på trening og du ikke lengre får til å bruke det. It ain't worth it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vel henvisning til fysioterapeut, men man kan fint bestille time hos manuellterapeuter (som er videreutdannede fysioterapeuter) uten henvisning. Anbefaler å få ny vurdering hos manuellterapeut el.l. og se om han kommer opp med samme diagnosen som de tidligere. Om problemet har vedvart i ni år med skuldra, er det vel på tide med MR også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje de reglene er endret. Dette er klippet ut fra siden til Trondheim Fysikalske senter, der jeg går til behandling.

Fysioterapi henvises av manuellterapeut eller lege. Henvisningen må være utskrevet senest samme dag som behandlingen påbegynnes. Hvis ikke gis det ikke rett til refusjon fra trygdeetaten.

For å gå hos manuellterapeut trenger du ikke henvisning fra lege. Du får likevel refusjon fra NAV.

De fleste senter har begge både fysio- og manuellterapaut, så du få henvisningen fra sistnevnte uten å gå omveien om fastlege. Spurte fysioterapauten min spesifikt om det, siden jeg allerede går til behandling for nakke og nå også skal begynne å behandle håndleddet.

Ville i alle fall sjekket det opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har vondt når du trener, så kan det være at det beste rådet er: Ikke tren før du er blitt frisk. Om du må starte på scratch, som jeg måtte, så vit i så fall at du kommer veldig kjapt tilbake på det nivået du var. Musklene har et godt minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nano: Har tatt MR...

Koster det mye å gå til sånn manuellterapeut?

Rodolfo: Kommer til å trene, men kanskje pullups og bicepscurl får vente litt. Pleier å gå greit ellers stort sett. :)

Gjør det. Da beholder vi iallefall deg her på forumet. Hadde vært synd å miste deg, digger som regel deg og innleggene dine(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...