Gå til innhold

Karbs tidlig eller sent - hvilke eksperter skal en tro på?


textsurfer

Anbefalte innlegg

Går det an å kombinere periodisk faste med et sent karb inntak når man trener tidlig på morgenen? Jeg har fulgt pf siden i vinter, og de siste ukene har jeg kuttet karbohydratene i første måltid, som nå består av kyllingsalat med egg, fetaost, oliven, solsikkefrø, gresskarkjerner og en proteinshake. Nå begynner jeg å lure på om dette er det beste å gjøre når målet er å øke muskelmassen og redusere fettprosenten.

Jeg trener tidlig på dagen (7-9) og avslutter fasten 11.30. I følge leangains-protokollen skal dette være mitt største måltid for dagen og mye av karbohydratene skal inntas nå. Artikkelen "Reduser fettprosenten ved å spise karbohydratene senere på dagen" sier det motsatte. Hvem skal en tro på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

J lurer på en ting i forhold til karb og proteiner. Jeg har lest maaaange artikler om å gå ned i vekt, og i nesten alle står det at skal du ned i vekt (minske fettprosent) må du innta færre kcal enn du forbruker... J har prøvd et kosthold bestående av mye proteiner en periode og en bestående av mye karb en periode. Jeg regnet ut kcal på begge "diettene"' slik at det ble likt. Men selv om j inntok like mye kcal på begge diettene, minsker fettprosenten mye mer da j spiste mye proteiner. - noe jeg har fortsatt med da dette fungerer best for meg. Kan dette stemme? Eller er jeg helt på jordet ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

J lurer på en ting i forhold til karb og proteiner. Jeg har lest maaaange artikler om å gå ned i vekt, og i nesten alle står det at skal du ned i vekt (minske fettprosent) må du innta færre kcal enn du forbruker... J har prøvd et kosthold bestående av mye proteiner en periode og en bestående av mye karb en periode. Jeg regnet ut kcal på begge "diettene"' slik at det ble likt. Men selv om j inntok like mye kcal på begge diettene, minsker fettprosenten mye mer da j spiste mye proteiner. - noe jeg har fortsatt med da dette fungerer best for meg. Kan dette stemme? Eller er jeg helt på jordet ;-D
Hvor stor forskjell var det på karb- og proteininntak på de ulike diettene? Det kan være så enkelt som at du hadde et annet aktivitetsnivå, regnet litt feil på inntaket eller noe lignende.

En annen mulighet er protein sin høye termisk effekt (20-30%), som gjør det virkelige energiinntaket lavere enn først antatt.

Alt i alt, så er det enda kcal inn - kcal ut som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tar informasjon fra forskjellige kilder må du se dem i forhold til din situasjon og din målsetning.

'Leangains sier ditt ' men 'så sier denne artikkelen 'datt'. Begge kan være gode strategier for forskjellige målsetninger, men det kommer da an på..Wait for it..Målsetningen din.

Derfor er det viktig å forstå HVORFOR , ikke bare HVA, som det virker som du har hengt deg opp i i ditt tilfelle. Forstå hvorfor, og du ser automatisk hva.

Så dersom målsettingen er økt muskelmasse og redusert fettprosent er leangains veien å gå. og dersom redusert fettprosent er det primære, er sene karbohydrater veien å gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du en isokalorisk diett ( lik mengde energi) der den ene er 50% protein og den andre er 10%, gjør det at du bare kan få ut 3 kcal pr gram av proteiner, mens du kan få (ca) 4 kcal ut av 4 kcal karbohydrater (egentlig litt mindre, men ikke av betydning) og nesten 100% av fett-kaloriene.

Så 1000 kcal fra proteiner = 80-100 g går til reparasjon, oppbyging og vedlikehold av vev ( bare et eksempel) Du stimulerer proteinsyntese, som også er energikrevende ( umulig å gi noe tall) og da sitter du igjen med 150 g proteiner som gir 4 kcal pr g. Når kroppen tar energi fra proteiner og aminosyrer er det dog noe som går tapt i forhold til ved en ren termisk nedbrytning i varmeovn, så fra de 150 g får du 450 kcal

og ikke 600.

En annen faktor er at du reduserer glykogenlagrene mer, og 1 g glykogen lagres med ca 2.5 g vann. For hvert gram karbohydrate du lagrer øker du vekten med 3.5 g, så en med fulle lagre og en kapasitet på, la oss si 500 g, vil øke vekten med 1750 g med fulle glykogenlagre enn i forhold til om de er tomme ( det er de aldri, men teoretisk).

Den termiske effekten av proteiner er dog sterkt overdrevet, de øker ikke energi-omsetningen til varme, men gir mindre energi og stimulerer til energikrevende prosesser.

kunnskapsrik mann innen kosthold og trening du! Takk for svar :) da skjønner jeg litt mer av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...