Gå til innhold

Mark Rippetoes Starting Strength


Ulvemannen

Anbefalte innlegg

Skumleste gjennom det nå. Får ta den grundige lesingen imorgen:p Så dette programmet kan altså hjelpe bedre enn det jeg bruker. Skal jeg begynne på "nytt". Altså lite vekter. Eller ta det jeg ligger på nå? Begynner egentlig å bli dritt lei knebøy, mark og benk. Men skal gi det en sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt gode erfaringer m SS, og brukt det flere ganger. Første gangen trente jeg det i tre måneder, og økte:

Benk 110 til 125

Mark 170? til 210

Bøy 155 til 170

Alt sammen på stevne. En ting som er viktig å huske, er at Mark Rippetoe vil du skal blåse i om du legger på deg fett. Han sier at jakten på synlige magemuskler har ødelagt muligheten for folk til å bli store og sterke. Så programmet, som han har tenkt det, er ment å bli akkompagnert av masse mat. Selv la jeg vel på meg 10-12 kilo første gangen. Senere har jeg vært så tjukk at jeg faktisk har gått litt ned mens jeg har trent det :)

Når det gjelder JHP, så fins det flere muligheter til å bli sterk vis du er lei Rippetoe :). Du er sikkert klar til feks en tre-splitt, der du kjører pyramider på 2 baseøvelser opp til et tungt toppsett, hver muskelgruppe en gang i uka. Jeg vet det er håpløst utdatert med splitter om dagen, men det funker finfint det også. Og er mere variert. Du må bare huske på at powercleans og chins er bedre for rygg og armer en cablecurl og leg extensions :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere hjelper meg. Virkelig. Føler det blir så mye forskjellig informasjon at jeg ikke vet hvem jeg skal høre på. Droppa treninga den siste uka pga manglende motivasjon. Snart går jeg tilbake til mølla:banghead:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere hjelper meg. Virkelig. Føler det blir så mye forskjellig informasjon at jeg ikke vet hvem jeg skal høre på. Droppa treninga den siste uka pga manglende motivasjon. Snart går jeg tilbake til mølla:banghead:

Du, det er nok bare èn ting som hjelper. Er du dritt lei mark og bøy, så lar du være. Jeg hjalp ei dame for en liten stund siden, som var drittlei vekter i det hele tatt. Så jeg satte opp et program som bare var slynger og cat - slides. For henne var det som å ta ei lykkepille. Hun blir ikke bedre i knebøy av å kjøre cat slides, men hun blir sterk i cat slides og slynge. Jeg tror du må tenke nytt. Noen kan kjøre SS i årevis sikkert, og synes det er kjempefint, men du er ikke sånn, så du må variere. Kjør en 2 eller 3 splitt, kjør nye øvelser, der du kan variere fra 3 til 15 reps på de forskjellige øvelser, på forskjellige dager. Du kan ha det gøy med drop set, forced reps, pyramide, super set, giant set og så videre og så videre. Ingen har noen fasit, ingen vet best, hverken jeg eller Rippetoe, når det gjelder DEG. Alt handler om DEG når det gjelder trening. DU er i sentrum. Program skal settes opp for å passe DEG, det er ikke du som skal tilpasses et program. Splitt er ikke utdatert, splitt er nødvendig for de fleste for å få en variasjon i programmet, siden liver handler om så mye, så er et ikke alle som har tid til et fullkropp etter at de har trent en stund. Alt handler heller ikke om styrke, med andre typer program kan det være lettere å forme kroppen, i og med at du kan "pinpointe" de deler av kroppen du vil skal se annerledes ut med en splitt. Der kan du legge inn 4 øvelser som går rett på rumpa, om den skal formes. Det kan være mer motiverende enn å bare kjøre bøy og mark, og "aldri" øke. DA MÅ DET RINGE EI BJELLE - noe det har gjort for deg. Gjør noe IDAG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere hjelper meg. Virkelig. Føler det blir så mye forskjellig informasjon at jeg ikke vet hvem jeg skal høre på. Droppa treninga den siste uka pga manglende motivasjon. Snart går jeg tilbake til mølla:banghead:

Jeg har sett at du har klagd på manglende progresjon med SS i flere tråder nå, og du har i samtlige fått gode svar. Du er rett og slett for tynn og spiser for lite til å få muskelvekst og styrkeøkninger. 45 kg på 164 cm? Jeg veier det dobbelte og er bare 30 cm høyere enn deg (og jeg går for å være tynn - se evt. bøyvideoen i loggboken min). Du har dessuten en veldig lav fettprosent så du har bare godt av litt ekstra fett.

I mine øyne er det enkelt; Spis mer og drikk H-melk, og kjøp deg mindre vektskiver så du kan øke med 1 kg om gangen.

Jeg kan garantere deg at du vil få progresjon med de to grepene.

Om motivasjonen svikter helt, så gå i alle fall ikke tilbake til mølla. Mer cardio er det siste du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt enig med Zigma her, drikk 2 liter H melk I TILLEGG til det du spiser nå HVER DAG i en mnd, så går du på vekta igjen. Du bør uansett få i deg rundt 3000 kcal hver dag, så tygg nøtter og drikk kakao mens du ser på tåredyppende kjærlighetsfilmer på soffan om kvelden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, det er nok bare èn ting som hjelper. Er du dritt lei mark og bøy, så lar du være. Jeg hjalp ei dame for en liten stund siden, som var drittlei vekter i det hele tatt. Så jeg satte opp et program som bare var slynger og cat - slides. For henne var det som å ta ei lykkepille. Hun blir ikke bedre i knebøy av å kjøre cat slides, men hun blir sterk i cat slides og slynge. Jeg tror du må tenke nytt. Noen kan kjøre SS i årevis sikkert, og synes det er kjempefint, men du er ikke sånn, så du må variere. Kjør en 2 eller 3 splitt, kjør nye øvelser, der du kan variere fra 3 til 15 reps på de forskjellige øvelser, på forskjellige dager. Du kan ha det gøy med drop set, forced reps, pyramide, super set, giant set og så videre og så videre. Ingen har noen fasit, ingen vet best, hverken jeg eller Rippetoe, når det gjelder DEG. Alt handler om DEG når det gjelder trening. DU er i sentrum. Program skal settes opp for å passe DEG, det er ikke du som skal tilpasses et program. Splitt er ikke utdatert, splitt er nødvendig for de fleste for å få en variasjon i programmet, siden liver handler om så mye, så er et ikke alle som har tid til et fullkropp etter at de har trent en stund. Alt handler heller ikke om styrke, med andre typer program kan det være lettere å forme kroppen, i og med at du kan "pinpointe" de deler av kroppen du vil skal se annerledes ut med en splitt. Der kan du legge inn 4 øvelser som går rett på rumpa, om den skal formes. Det kan være mer motiverende enn å bare kjøre bøy og mark, og "aldri" øke. DA MÅ DET RINGE EI BJELLE - noe det har gjort for deg. Gjør noe IDAG.

Jeg må si meg uenig i dette. Her snakker vi om trim vs trening. Resultater vs ikke resultater. Det er en grunn til at knebøy, markløft, press og benkpress kalles hovedøvelser. Det er fordi det er kroppens naturlige måte å bevege seg på, med fullt leddutslag, og med en vektstang som du i teorien kan laste med uendelig vekter. Det er slik man blir sterk og får resultater.

Driver man med slynger og cat slides blir man riktignok flink til dette. Det samme med sjonglering. Øver man på sjonglering blir man flink til det også! Men resultater i forhold til styrke eller muskler blir det ikke mye av.

Når det gjelder at program skal passe utøveren kan jeg bare si meg litt enig. Har man spesifikke prestasjonsrelaterte mål, eller kroppsbyggermål så er det klart at man gjør diverse endringe. Men å anta at hvert menneske har en helt særegen anatomi og fysiologi, og ikke passer inn i et skikkelig etablert treningsprogram som benytter seg av knebøy, markløft, press og benkpress mener jeg er fullstendig feil. Det er dette som kommersialiseringen av fitnessindustrien har ført til. De får deg til å tro at du trenger et sinnsykt komplisert program, lastet med mindreverdige støtteøvelser og PTer spesialtilpasser program til deg med cable crossovers og single leg pilates ball reverse hyper squat. Det er bare tull mann!!

Å løft sinnsykt masse i knebøy kan føles skikkelig drit! Dotter i ørene og vondt i hele kroppen! Men det er ingen som tar knebøy fordi det er så sinnsykt motiverende! Folk tar knebøy med økende vekt hver trening fordi det er slik man blir sterk, slik man blir stor og slik man får rumpe.

Det er klart det finnes mer motiverende ting enn knebøy man kan finne på. Drikke kaffi for eksempel. Men resultatene uteblir!

Det er forståelig at man kan gå seg vill i en jungel av feilinformasjon. Særlig her inne på fitnessbloggen. Uendelig med velmenende råd som ikke fører til damn shit! Jeg sier drit i PTer, drit i å telle kcalorier, drit i alle maskinøvelser, drit i å leit etter en lettere måte å få resultater på. Gjør det som funker. Last opp stanga til du blir blå i trynet! og løft sett på 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg uenig i dette. Her snakker vi om trim vs trening. Resultater vs ikke resultater. Det er en grunn til at knebøy, markløft, press og benkpress kalles hovedøvelser. Det er fordi det er kroppens naturlige måte å bevege seg på, med fullt leddutslag, og med en vektstang som du i teorien kan laste med uendelig vekter. Det er slik man blir sterk og får resultater.

Driver man med slynger og cat slides blir man riktignok flink til dette. Det samme med sjonglering. Øver man på sjonglering blir man flink til det også! Men resultater i forhold til styrke eller muskler blir det ikke mye av.

Når det gjelder at program skal passe utøveren kan jeg bare si meg litt enig. Har man spesifikke prestasjonsrelaterte mål, eller kroppsbyggermål så er det klart at man gjør diverse endringe. Men å anta at hvert menneske har en helt særegen anatomi og fysiologi, og ikke passer inn i et skikkelig etablert treningsprogram som benytter seg av knebøy, markløft, press og benkpress mener jeg er fullstendig feil. Det er dette som kommersialiseringen av fitnessindustrien har ført til. De får deg til å tro at du trenger et sinnsykt komplisert program, lastet med mindreverdige støtteøvelser og PTer spesialtilpasser program til deg med cable crossovers og single leg pilates ball reverse hyper squat. Det er bare tull mann!!

Å løft sinnsykt masse i knebøy kan føles skikkelig drit! Dotter i ørene og vondt i hele kroppen! Men det er ingen som tar knebøy fordi det er så sinnsykt motiverende! Folk tar knebøy med økende vekt hver trening fordi det er slik man blir sterk, slik man blir stor og slik man får rumpe.

Det er klart det finnes mer motiverende ting enn knebøy man kan finne på. Drikke kaffi for eksempel. Men resultatene uteblir!

Det er forståelig at man kan gå seg vill i en jungel av feilinformasjon. Særlig her inne på fitnessbloggen. Uendelig med velmenende råd som ikke fører til damn shit! Jeg sier drit i PTer, drit i å telle kcalorier, drit i alle maskinøvelser, drit i å leit etter en lettere måte å få resultater på. Gjør det som funker. Last opp stanga til du blir blå i trynet! og løft sett på 5.

Men dette var råd til ei dame som IKKE har fått det til å funke, og har allerede vært blå i trynet en stund. Selv om mange har som mål å bli så store og sterke som mulig (noe du antagelig vil) så er ikke alle helt der - men det betyr ikke at de må trimme heller. Alle store bodybuildere har også perioder da de kjører mer iso øvelser, med flere reps og større/mindre volum. Å kjøre SS hele livet gjør ikke horisonten bredere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All ære til Rippetoe som tydeligvis vet hva han driver med, og som har laget et slikt program. Men makan til bedriten bedreviter skal du lete lenge etter! Virker ikke akkurat som en hyggelig mann :p (liten digresjon)

Man må kanskje være veldig tydelig og banke folk i hodet når over 90% av folk som trener kuker rundt med isolasjonsøvelser og går åresvis uten særlig progresjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må kanskje være veldig tydelig og banke folk i hodet når over 90% av folk som trener kuker rundt med isolasjonsøvelser og går åresvis uten særlig progresjon..

Haha, sant det! X antall legless curlbros gjør kanskje slikt med deg! :p

Rippetoe stiller vel i samme liga som Hellstrøm på akkurat det.

Det må til for å få ting inn i hodene våre noen ganger :p

Det er ingen grunn til å finne opp kruttet på nytt for de aller aller fleste av oss, det finnes unntak, men de unntakene er sjeldne.

True that!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dette var råd til ei dame som IKKE har fått det til å funke, og har allerede vært blå i trynet en stund. Selv om mange har som mål å bli så store og sterke som mulig (noe du antagelig vil) så er ikke alle helt der - men det betyr ikke at de må trimme heller. Alle store bodybuildere har også perioder da de kjører mer iso øvelser, med flere reps og større/mindre volum. Å kjøre SS hele livet gjør ikke horisonten bredere :)

SS er som tidligere nevnt et styrkeprogram for nybegynnere som spiser uendelig med mat og sover masse. Det er heller ikke meningen at det skal vare lengre enn 3-9 mnd. SS bygger på en rimelig heftig progresjon som kanskje ikke passer for jenter like godt som menn. Da kan man prøve å kjøre SS med 3x3 istedetfor 3x5 eller man kan henvende seg til program som har en tregere progresjon som f.eks Texas Method som har vektøkning en gang i uken, eller Jim Wendlers 531 der man legger på vekt hver 4 uke.

Poenget mitt er at det er hovedøvelsene som gir resultater og ikke single leg cable extension hyper crossover mcProgym.

Sorry JHP, nå snakker vi om deg istedetfor til deg. Det var ikke så realt. Prøv andre program men for guds skyld alle sammen! KNEBØY!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg uenig i dette. Her snakker vi om trim vs trening. Resultater vs ikke resultater. Det er en grunn til at knebøy, markløft, press og benkpress kalles hovedøvelser. Det er fordi det er kroppens naturlige måte å bevege seg på, med fullt leddutslag, og med en vektstang som du i teorien kan laste med uendelig vekter. Det er slik man blir sterk og får resultater.

Wow, kødder du eller? Det må da vitterlig være opp en til selv hva en velger å gjøre når man er på trening. Du kan selvfølgelig snakke om hva som er mest optimalt osv, men for de aller fleste vil det være revnende likegyldig dersom de ikke trives med det (til en viss grad; Det skal ikke være behagelig å trene). Å si at (virker som om du gjør det, rett meg om jeg tar feil) SS passer for alle vil være like feil som å si at høyere utdanning passer for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi! Kjørte min første SS økt i dag, vet ikke om jeg er glad eller redd. Økta tok ca. en time, det forrige programmet mitt tok rundt to og trente det fire ganger i uken. Dette er jo bare tre ganger i uken, tar nok lenger tid når jeg legger på mer vekt, og trenger lengre pauser.. Deilig uansett :p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi! Kjørte min første SS økt i dag, vet ikke om jeg er glad eller redd. Økta tok ca. en time, det forrige programmet mitt tok rundt to og trente det fire ganger i uken. Dette er jo bare tre ganger i uken, tar nok lenger tid når jeg legger på mer vekt, og trenger lengre pauser.. Deilig uansett :p.

Åssen er følelsen i kroppen? God eller bare enda bedre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye engasjement her:p Tror jeg skal prøve å fortsette litt til med basisøvelsene å trøkke i meg litt mere mat. Ikke vits å endre til andre øvelser som hovedaskelig er ment for å trene en muskel som allerede er der. Jeg er ikke der helt enda:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...