Gå til innhold

Mark Rippetoes Starting Strength


Ulvemannen

Anbefalte innlegg

John Martin Fredriksen, du har flere gode poenger. Men videre diskusjon av mengde vs. lineær progresjon bør sikkert bli i en annen tråd. Du kommer med en del ganske harde påstander og sammenligner programmene eliteutøvere følger med SS for nybegynnere. ;)

Det er viktig å ikke se seg blind på SS, det er ikke eneste veien til å bli sterk. Og når man har blitt litt sterk, så må mer avansert programmering til, det er ikke ment for viderekomne.

EDIT: Jeg startet en tråd for videre diskusjon her: Diskusjon om programmering av styrketrening for nybegynnere | Fitnessbloggen Forum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror styrkemålene du lister opp er tatt fra Starting Strength. Mulig jeg husker feil. At Eilertsen har skrevet om Berkhans artikkel som har hentet det fra Rippetoe høres ikke umulig ut, orker ikke å sjekke det i varmen. :)

SS er et program for unge gutter som vil bli så sterke og store som mulige på kort tidsrom. Dårlig teknikk, skadepotensiale grunnet foruteksisterende tilstander eller spising av for lite mat er ikke tilkortkommenheter i programmet; tvert imot.

Gjør man programmet "riktig" (dvs. aldri lar hvile eller mat være en flaskehals eller begrensning) og ikke har fysiske lyter kommer man garantert opp i de styrkemålene etter <6 måneders løfting.

Kanskje lineær progresjon ikke er ideelt. Finnes det noen empiri som tilsier at skaderisikoen er mye høyere selv med rett teknikk fordi ledd, senevev osv ikke klarer å holde følge med de sentralnervesystemrelaterte tilpasninger som skjer og lignende enn om man fulgte et ikke-lineært, mer konservativt regime/program?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke nok til å være enig eller uenig. Mye av det forførende ved lineær progresjon er nok den kontinuerlige følelsen av avansement og grunnleggende tilfredsstillelsen av å hele tiden løfte mer jern. Estetisk sett virker det som om "brosplits" gir bedre fysisk utvikling med mindre man er et testosteronbefengt monster i 16-20-årsalderen? I don't know. Selv løfter jeg ikke tungt nok eller har bra nok fysikk nok til å kunne demonstrere eller postulere enten det ene eller andre. En annen postet til noen artikler hvor Rippetoe differensierer mellom trening og mosjon. Trening er kontinuerlig fremgang (og gøy selvsagt, selv om man burde trene fordi man som menneske er unormal ved å ikke være i fysisk aktivitet annet enn i dagens paradigme/samfunnskonfigurasjon) mens mosjon er helsefremmende, men mest gøy gøy (ref. 30 minutters gåing/dag som statlig helsemål, hvilket er fantastisk lite).

På et eller annet tidspunkt tror jeg at man under den lineære progresjonen kanskje når diminishing returns, hvor man kanskje ville fått mer ut av å legge til accessories, splitte programmet, foreldre teknikk eller gjøre om på repetisjonsregimet i stedet for å fokusere alt hva remmer og tøy kan holde på å fremme ytterligere belastning på stanga? Igjen, jeg vet ikke, men det er ikke utenkelig at slik stor økning av belastning på relativt kort tid (SS skal jo ideelt sett kun vare til man feiler sett 3 workouts på rad selv etter to deloads). Rasjonalen for mange er jo å bygge en styrkebase, hvorpå man senere kan gå over til hypertrofi, slik at man får bedre hypertrofiresultater gjennom å være i stand til å ha et tyngre program. Det er seriøst vanskelig å finne frem, selv med kart og kompass, i denne jungelen av informasjon hvis man har en ulidelig perfeksjonistisk eller analyserende personlighet.

</rant>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt motsatt. Det vil du finne ut om du starter. Det er rett og slett antikjedelig å øke i vekt så ofte som man gjør på dette programmet.

I går dro jeg opp 105kg i markløft, og det var i grenseland av hva jeg klarer. Fredag i forrige uke dro jeg opp 100kg, da var det bare akkurat at jeg var sterk nok. 5 dager før det igjen dro jeg 95kg, og det var nesten umulig.

Neste gang prøver jeg 110kg - og jeg gruer meg allerede. For jeg vet det blir vondt. Men jeg vet jeg kommer til å klare det, selv om jeg i går ikke hadde hatt nubbsjans.

De konstante økningene av vekt har en effekt på det mentale:

- selv om man instinktivt tror at man aldri klarer å øke mer fra forrige uke, så har erfaringen overbevist om at det går

- og man kan ikke tillate seg selv å droppe en økt, eller ikke være konsentrert på en økt, for da faller man ut av den gode progresjonen

Jeg er én av de som har prøvd mange treningsprogrammer opp igjennom årene. Endelig har jeg funnet noe som er dritgøy. Jeg er ødelagt etter hver økt, og 3 minutter senere gleder jeg meg til neste. For å se om det går å øke igjen. For å presse kroppen min til å løfte mer enn den noen gang har gjort før, hver eneste treningsøkt.

Inspirerende. Dritgøy liker man. Kanskje jeg må teste dette programmet fortere enn jeg hadde tenkt gitt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du Texas Method? SS har ingen 5x5 i d hele tatt. Det som er SS advanced er bare å bytte ut en dag med vanlig knebøy med en dag med 80% knebøy.

TM er volum dag med 5x5, en lett dag og så en hard fag med PR setting.

Ah, hehe! Stronglifts 5*5, advanced kjører jeg, så det blir vel litt anderledes :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LeanMachine, ut i fra vektene du løfter (har snoket litt i loggboken din), profilbildet ditt og antall innlegg på forumet, så virker det som du ikke er helt nOOb;). Du kan da ikke forvente så enorme økninger. Det vil kanskje i ditt tilfelle være realistisk med 4-12 uker med fremgang. Jeg vil også si at det er viktig å begynne litt lavt på vektene hvis du vil prøve deg;).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal teste ut frivending / Cleans istedet for Pendlay denne gangen..

Skal det være Clean (altså, med en ilagt frontbøy på slutten), eller power-clean (minimalt med dip)?

Og såvidt jeg har forstått, så er det 3 rep og 5 sett som er greia på Cleans?

Power Clean

5 sett x 3 reps

(Har det på programmet i dag selv faktisk :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LeanMachine, ut i fra vektene du løfter (har snoket litt i loggboken din), profilbildet ditt og antall innlegg på forumet, så virker det som du ikke er helt nOOb;). Du kan da ikke forvente så enorme økninger. Det vil kanskje i ditt tilfelle være realistisk med 4-12 uker med fremgang. Jeg vil også si at det er viktig å begynne litt lavt på vektene hvis du vil prøve deg;).

Nei jeg er nok ikke helt noob, bare føler meg sånn noen ganger i forhold til at jeg bare har trent seriøs tung styrke siden des i fjor ;) I'll give it a go :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SS er slitsomt. Hadde tenkt å kjøre 2 sett i mark idag - 1 blir liksom så lite. Men ikke sjangs i havet. Var så kjørt etter bøyen at 5 reps på mark var akkurat det jeg hadde inne. For første gang i mitt 44 årige liv merket jeg at jeg dro til med serratus også. Tøøft :)

Flaks du ikke orket 2 sett med mark, for da hadde du ikke trent SS ;). Hvor mye trener du med på bøy og mark nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøy idag - konset på ordentlig teknikk, har antageligvis en svakhet i gluteus, knærne har en tendens til å vippe innover. Så, rolige, skikkelig dype bøy på 100 idag, og 120 på mark. Følger Håvard Vika`s forslag på mark, og det fungerer så langt :) Men helsikes tungt er det.

Lurt å bare følge programmet til punkt og prikke og høre på tips fra Håvard Vika :). Jeg begynte med arbeidsett på 1x5x90 kg i mark 15 mai - på onsdag hadde jeg arbeidsett på 1x5x120 kg (som var mer en 1RM da jeg begynte) :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å bare følge programmet til punkt og prikke og høre på tips fra Håvard Vika :). Jeg begynte med arbeidsett på 1x5x90 kg i mark 15 mai - på onsdag hadde jeg arbeidsett på 1x5x120 kg (som var mer en 1RM da jeg begynte) :).

Jah, ifølge den mannen skal jeg ha arbeidsset på rundt 130 til uka, så det er bare å stå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...