Gå til innhold

ang oppgang i vekt når man driver å kutter ned på kcal,litt hjelp?


Anbefalte innlegg

Ja nå er jeg altså i gang på på 5 uka med kutting av kcal og fremdeles har jeg ikke nedgang..jeg lurer liksom på hvordan det går an da...jeg vet jeg ikke er noe spesielt snøfnugg som det skjer merkelige ting med ,hehe:P Men jeg bare lurer,mål er de samme de også..ingenting rikker seg...nå har jeg kuttet ca 700 kcal til sammen over 5 uker ish...jeg ville ivertfall kunne tenkt meg å se nedgang på rundt en kg ...menneh..not..så jeg tenker..må jeg ned avsindig lavt på kcal for å oppnå nedgang eller har det skjedd noe til tross for at målebånd står stille og jeg faktisk går litt opp...på 700 kcal mer daglig lå jeg faktisk helt stabilt med unntak av at jeg faktisk lagret mer vann da,sikkert pga en god del høyt karb inntak...noen som har noe å komme med her eller må jeg bare fortsette enda en god stund til? Må jeg kutte mer? ikke kutte mer? hoff..ja..skulle gjerne gått ned enda 10 kg innen juli liksom men de kan jeg jo se langt etter:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva spiser du iløpet av en dag? Hvor høy er du og hva veier du? Hvor aktiv er du? Hva trener du? Kan det være at du regner feil på inntak? :)
Ja,jeg har kontroll på alt av mat:) Har gått ned 35 kg ,gått litt opp igjen fordi jeg lå for lavt,typ1600 kcal underskudd,fikk en kræsj etter jul,var helt tappet,ble syk osv..så har siden drevet å spist meg opp ,kom til 3000 kcal der jeg fant ut at det var min vedlikeholds mengde kcalmessig..holdt meg der en god stund og har kuttet siden slutten av mars..gjort alt riktig serru:P Men ja,,,målene er de samme,,vekta var den samme og nå etter en stund med kutting,som jeg sa ,nådd 700 kcal under vedlikehold nå,så har jeg gått litt opp i vekt ..noe jeg ikke merker på mål men likevel..det skal jo gå andre veien tross alt..og mål skal gå ned..synes jeg:P

Meg på bildet,jeg har en relativt lav fettprosent mtp vekt,som er rundt 95kg og jeg er 167 høy. Med tanke på at 3000 kcal er vedlikehold så er jeg da altså veldig veldig aktiv:) Styrke 4 dage ri uka nå og jobber på cafe/bakeri,der jeg løper maraton hele dagen,arbeidsdagen på 6 timer hver dag er en trenings/kardio økt i seg selv. :D

Jeg driter egentlig i vekta,men jeg vil se fremgang på målene nå...mulig kroppen,hormonene osv fremdeles er ute å kjøre men jeg føler jeg har bygd kroppen opp igjen etter denne knekken ,selv om naturlig nok kjenner jeg tap av energi nå etter snart 6 uker med kutting av kcal hver uke:P

Vet ikke helt hva jeg vil med posten jeg,bare fatter ikke hvorfor det skal ta så lang tid for kroppen min å fatte greia:P

Da jeg starta å gå ned i vekt gikk jeg ikke ned et eneste kg før 6 mndr etter jeg begynte..altså..det tok kroppen 6 mndr å fatte tegninga:P Håper jo at det ikke vil ta så lang tid nå..:/ Og da måtte jeg som jeg sier helt ned i 1600 kcal i underskudd for at kroppen skulle reagere..og da gikk jeg ikke ned fort heller igrunn...brukte nesten to år på å gå ned 35 kg..som begynte å komme på igjen ved la merke så jeg ligger på 25 kg i minus nå,altså 10 er kommet på igjen,men de kom på til tross for like stort underskudd...som du sikkert forstår jeg ikke kunne fortsette med,som forklarer opptrappinga av kcal og alt dette de siste 3-4 mnd:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Må være kjedelig at det går så sakte! Har du sjekket stoffskiftet? Synes det høres rart ut at du som er så aktiv skal ha så vanskelig med å gå ned når du ligger såpass i underskudd. Slenger inn noen navn med riktig utdannelse/peiling, og så krysser jeg fingrene for at du finner en løsning på problemet :)Vegard L FrkHoel Kristin Charm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Må være kjedelig at det går så sakte! Har du sjekket stoffskiftet? Synes det høres rart ut at du som er så aktiv skal ha så vanskelig med å gå ned når du ligger såpass i underskudd. Slenger inn noen navn med riktig utdannelse/peiling, og så krysser jeg fingrene for at du finner en løsning på problemet :)Vegard L FrkHoel Kristin Charm
Ja det er det jo,selv om jeg ser jo at ejg får mer og mer muskler,så det skjer ting..har fått bygd masse muskler nå mens jeg har spist mer ,naturlig nok,så jeg vet ikke jeg...jeg fortsetter uansett,merker jo små forskjeller fra mnd til mnd,men altså,jeg vil i det minste se mer forskjell på mål som jeg sa:) Stress er sikkert en faktor som spiller inn hos meg,men der har jeg kvittet meg med MYE stress de siste mnd i tillegg..så jeg håper jo at det kan skje noe snart..og for å svare på spm,ja jeg har skjekka stoffskifte opp til flere ganger,men jeg får bare beskjed om at d ser bra ut:dry:.

Var for så vidt også på en time hos en homøpat der hun målte forbrenning og organenes funsjoner eller noe slikt..:p Og ja alt var visst tipp topp..så der har jeg liksom en alternativ synspunkt og et fra legen...flere fra legen faktisk...:) Ang mål så føler jeg selv at jeg har blitt smalere,fastere og slikt,selv om målebåndet ikke viser det:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du fortsatt ikke går ned i vekt på 2300 kcal (700 kcal under 3000 som du sa var vedlikedhold?) så har du lavere vedlikedhold enn du tror.

Jeg løper og rundt hele dagen på jobb (8t), trener 2 timer 6 dager i uken osv, men jeg har fortsatt et vedlikedhold på "kun" ca 2200kcal.

Så jeg tipper at du ikke går ned fordi du fortsatt ligger for høyt.

Foreslår at du tar 4-5 dager i uken med 2300 kcal, og 2-3 dager i uken med 1800 kcal og se hva som skjer. Og nei, du kræsjer ikke av å ha 2-3 dager i uken med lite kcal, så lenge du passer på at du spiser det du skal spise de 4-5 andre dagene i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du fortsatt ikke går ned i vekt på 2300 kcal (700 kcal under 3000 som du sa var vedlikedhold?) så har du lavere vedlikedhold enn du tror.

Jeg løper og rundt hele dagen på jobb (8t), trener 2 timer 6 dager i uken osv, men jeg har fortsatt et vedlikedhold på "kun" ca 2200kcal.

Så jeg tipper at du ikke går ned fordi du fortsatt ligger for høyt.

Foreslår at du tar 4-5 dager i uken med 2300 kcal, og 2-3 dager i uken med 1800 kcal og se hva som skjer. Og nei, du kræsjer ikke av å ha 2-3 dager i uken med lite kcal, så lenge du passer på at du spiser det du skal spise de 4-5 andre dagene i uka.

Ja det er jo det jeg også tenker,at jeg ligger for høyt,men jeg fatter ikke hvordan jeg kunne holde vekta såppas stabil på så høyt som 3000 hvis vedlikehold er mye mindre.Derfor har jeg tenkt at 700 i underskudd er nok,jeg har jo nesten ikke energi til å komme gjennom dagene nå liksom ,det går sånn akkurat:/ så må si jeg er litt redd for å kutte så lavt som 1800 ,ja,men skal absolutt prøve det:)Takk for hjelpen,satser på at dette vil hjelpe litt:) Får vel bare smøre meg ytterligere med tolmodighet:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo det jeg også tenker,at jeg ligger for høyt,men jeg fatter ikke hvordan jeg kunne holde vekta såppas stabil på så høyt som 3000 hvis vedlikehold er mye mindre.Derfor har jeg tenkt at 700 i underskudd er nok,jeg har jo nesten ikke energi til å komme gjennom dagene nå liksom ,det går sånn akkurat:/ så må si jeg er litt redd for å kutte så lavt som 1800 ,ja,men skal absolutt prøve det:)Takk for hjelpen,satser på at dette vil hjelpe litt:) Får vel bare smøre meg ytterligere med tolmodighet:)

Mye som ligger i hodet også.. Om du tenker at 1800 er sinnsykt lite og at du kommer til å dø så stresser du deg opp og føler deg crap ;) Og husk, det er kun snakk om 2-3 dager med lite kcal, og resterende så ligger du rundt vedlikedhold, om ikke litt over.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye som ligger i hodet også.. Om du tenker at 1800 er sinnsykt lite og at du kommer til å dø så stresser du deg opp og føler deg crap ;) Og husk, det er kun snakk om 2-3 dager med lite kcal, og resterende så ligger du rundt vedlikedhold, om ikke litt over.

Lykke til :)

Jeg levde i to årpå 1500 kcal daglig så det skal nok gå fint:p:D Men over ligger jeg nok ikke da,jeg er ganske tung vetu,ikke så lita og slank som deg:) Kalorikalkulatoren sier jo rundt 2700 er vedlikehold da,det er vel ganske logisk tenker jeg,pluss minus sikkert. Vet jo at det ikke er noe som er helt sikkert heller.Skulle vel egentlig tatt en mer nøyaktig test mtp kroppssammensetning men har liksom hørt så mye forskjellig der også.:confused:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logisk at du har et noe høyere vedlikedhold enn meg da du er noe tyngre, men samtidig så går vedlikedholdet ditt også ned etterhvert som vekta går ned. Men tror det skal gå veldig bra med 2300-2400/1800 :)
satser på det:) Får prøve i noen uker:) Skal jeg da kutte mer etter en tid hvis dette da altså går for sakte ,eller? Hvor lang tid skal jeg i så fall gjøre dette før jeg kutter litt mer?:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

satser på det:) Får prøve i noen uker:) Skal jeg da kutte mer etter en tid hvis dette da altså går for sakte ,eller? Hvor lang tid skal jeg i så fall gjøre dette før jeg kutter litt mer?:)

Skjer det ingenting de 2 første ukene så kan du satse på å kutte litt. men ikke kutt mer enn 100kcal fra hver av lavkcal/treningsfri-dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 uker senere...

Oppdaterer denne litt:)

Jeg har nå i nesten 3 uker prøvd meg på rådene jeg fikk. Har ikke rikket meg en millimeter på vekta(n). Har ligget på 1800 to dager,og 2300 ca de andre dagene. Jeg har vært veldig forsiktig med telling og nøye,så det kan ikke være så mye skivebom på kcal.

Så har jeg også målt og jeg har kanskje bevega meg en halv cm enkelte steder på målebåndet..men det kan være så mye..betyr vel i grunnen at jeg ikke har gått inn noe:p

Så jeg tenker,nå kutter jeg enda mer...men det jeg ikke helt kan fatte er at når kalkulatoren sier ca 1730 kcal daglig ved NULL aktivitet...og deretter er jeg oppi 2700 nesten da ved 3-5 dager med trening...hvorfor skal jeg da ikke gå ned NOE når jeg tydeligvis ligger rundt 500 kcal i underskudd hver dag...dette jeg har prøvd nå er jo ikke akkurat så mye mindre eller noe enn hva jeg har prøvd i mange uker før denne tråden,ca 100 kcal mindre enn det har jeg ligget på nå i snart 3 uker...så betyr det at jeg må legge meg på godt under 1000 kcal av vedlikehold for å gå ned eller?

Som jeg har nevt tidligere har jeg gått ned mye i vekt før og begge gangene måtte jeg ligge på 1200 kcal under vedlikehold ca...så betyr dette da at jeg har en lavere bmr enn hva alle disse kalkulatorene sier med andre ord?`Jeg har tidligere bare gått ned i vekt på 15-1600 kcal altså..det er ikke tull..og da gjerne ikke mer enn 3-500 gram hver uke..For 3 år siden gikk jeg også ned 45 kg og da også på 1600 kcal daglig omtrendt...ca 05-1 kg i uka gikk jeg da ned...prøvde meg flere ganger på å gå høyere slik både bmr og fornuft sa men da gikk jeg ikke ned...

Hvis jeg nå skal legge meg så lavt som før da jeg faktisk gikk litt ned,,,typ 300 g i uka,,så må jeg ned til 14-1500 kcal daglig...men saken er jo at etter en liten stund stagnerer det veldig...så da har jeg liksom ingenting å kutte av kcal...hvordan løser jeg dette? Må jeg bare spise mer og trene enda mer enn vanlig? For det har jeg ikke tid til,5 økter i uka er liksom så mye jeg får til med to barn hus og mann:P

167 høy og ca 95 kg...jeg har brukt matvareguiden sin kalorikalkulator vel og merke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10542.jpg

Dette er en PUN og ikke et personangrep.

Ja men det spiller faktisk ingen rolle om man spiser litt pizza en gang i ny og ne,det passer inn for min del og jeg skal ikke akkurat konkurrere eller noe,så den der var bare teit.;) Spiste pizza hver eneste fredag da jeg gikk ned 45 kg og da jeg gikk ned 35 kg så det har ingebting å si,jeg spiser ikke pizza hver dag,da hadde jeg selvfølgelig skjønt poenget ditt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er på tide å oppsøke en PT med ernæringsbakgrunn å se om det skjer noe, om ikke tipsene over fungerer - eller tipsene du har fått fra før - er det en høyere sannsynlighet for at folk på internett/forum ikke kan hjelpe deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...