Gå til innhold

Nybegynner, tid og lyst til mer enn Starting Strength. What do do?


Big Kettle

Anbefalte innlegg

H-melk er awesome<3 eller du kan prøve SuperMelk, to deler Hmelk og en del Fløte. Da trenger du ihvertfall ikke like store mengder, selv om det blir ganske mettende.

Selv har jeg klart syv liter på en dag, men det var uten annen mat og under spesielle omstendigheter

Alternativt kan jeg bare blande ut protenshakene med fløte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Zigma, vi har nesten samme utgangspunkt!

Jeg er: 33 år, 194cm, 89kg.

teoretisk 1RM knebøy: ~90kg

teoretisk 1RM markløft: ~95kg

teoretisk 1RM benkpress: ~65kg

Har også den tynn-kropp-med-pondus kroppsfasongen.

Challenge: Førstemann til 300 samlet på de tre baseøvelsene?

Accepted?

Jøss det var likt! :D

Er med på challengen om vi bytter ut benkpressen med militærpress (jeg trener ikke benk og aner heller ikke hva jeg tar i det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Tar til meg tipsene. Bra løft du har :)

Er ikke spesielt glad i benk og tar heller pushups. Det er vel det samme om en bytter ut benk med tyngre pushups varianter (evt. med vektskiver på ryggen)?

Pendlay roing kan jeg nok med fordel ta med i programmet og det vil nok hjelpe meg med pullups styrke også.

Kan jeg ta andre øvelser hvis jeg orker etter programmet for dagen?

Hvis du klarer å belaste pushups med lineær progresjon så er det greit. Men det klarer du ikke. Vi bruker stenger av en grunn. Pendlay roing er ikke en del av programmet. Kjøp boken. Du vil ikke angre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Tar til meg tipsene. Bra løft du har :)

Er ikke spesielt glad i benk og tar heller pushups. Det er vel det samme om en bytter ut benk med tyngre pushups varianter (evt. med vektskiver på ryggen)?

Pendlay roing kan jeg nok med fordel ta med i programmet og det vil nok hjelpe meg med pullups styrke også.

Kan jeg ta andre øvelser hvis jeg orker etter programmet for dagen?

Sier det samme som Håvard V, hele grunnen til at man bruker benkpress som øvelse over armhevinger,er at det ikke er mulig å øke belastningen progressivt på armhevingene i nærheten av like bra som det er mulig på benkpress. Sånne vektvester har begrenset plass til vektskiver,og hvis du skal bruke bare skivene og legge de på ryggen må du ha en venn/spotter etc med deg for å få lagt de opp. Hvorhen på benken er det bare å legge skivene på stanga og løfte i vei. Å flytte på hendene, f.eks gå fra brede- til smale- til diamant- til handstand-pushups, gir ikke den samme lineære økningen som det å slenge på 1.25 eller 2.5 kilo gjør.

Dessuten, om man begynner å legge til/endre på programmet er det ikke lengre Starting Strength du driver med, og da er det ikke gitt at du vil klare å følge progresjonen på 2,5 kg per øvelse per økt. Grunnen til at det bare er benk,bøy,press og mark(evt cleans/pendlay rows substituert) er fordi at det funker,og fordi det blir så jævlig tungt etterhvert at å ha en masse ekstra øvelser bare saboterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier det samme som Håvard V, hele grunnen til at man bruker benkpress som øvelse over armhevinger,er at det ikke er mulig å øke belastningen progressivt på armhevingene i nærheten av like bra som det er mulig på benkpress. Sånne vektvester har begrenset plass til vektskiver,og hvis du skal bruke bare skivene og legge de på ryggen må du ha en venn/spotter etc med deg for å få lagt de opp. Hvorhen på benken er det bare å legge skivene på stanga og løfte i vei. Å flytte på hendene, f.eks gå fra brede- til smale- til diamant- til handstand-pushups, gir ikke den samme lineære økningen som det å slenge på 1.25 eller 2.5 kilo gjør.

Dessuten, om man begynner å legge til/endre på programmet er det ikke lengre Starting Strength du driver med, og da er det ikke gitt at du vil klare å følge progresjonen på 2,5 kg per øvelse per økt. Grunnen til at det bare er benk,bøy,press og mark(evt cleans/pendlay rows substituert) er fordi at det funker,og fordi det blir så jævlig tungt etterhvert at å ha en masse ekstra øvelser bare saboterer.

This

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss bare droppe pressen, og ta førstemann til 250 på mark+kne :)

Taperen kjøper en liter kremfløte til vinneren, som må styrte den...

Ok. La oss se hvem som kommer først til 250 på mark + bøy. Jeg får nok bare til 2 treninger pr uke, for jeg må også ha en crossfit økt i uka også for å trene litt andre ting,. Satser dog på å vinne på ren vilje og kvalitet på treningene :p.

Droppe fløtestyrtstraffen?? :sick:

Jeg har loggbok, så får prøve å få logge da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. La oss se hvem som kommer først til 250 på mark + bøy. Jeg får nok bare til 2 treninger pr uke, for jeg må også ha en crossfit økt i uka også for å trene litt andre ting,. Satser dog på å vinne på ren vilje og kvalitet på treningene :p.

Droppe fløtestyrtstraffen?? :sick:

Jeg har loggbok, så får prøve å få logge da.. :)

Fløtestyrt er jo ikke straff, men belønning! ;-)

(juster profilen din til å lenke til loggboka, da!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier det samme som Håvard V, hele grunnen til at man bruker benkpress som øvelse over armhevinger,er at det ikke er mulig å øke belastningen progressivt på armhevingene i nærheten av like bra som det er mulig på benkpress. Sånne vektvester har begrenset plass til vektskiver,og hvis du skal bruke bare skivene og legge de på ryggen må du ha en venn/spotter etc med deg for å få lagt de opp. Hvorhen på benken er det bare å legge skivene på stanga og løfte i vei. Å flytte på hendene, f.eks gå fra brede- til smale- til diamant- til handstand-pushups, gir ikke den samme lineære økningen som det å slenge på 1.25 eller 2.5 kilo gjør.

Dessuten, om man begynner å legge til/endre på programmet er det ikke lengre Starting Strength du driver med, og da er det ikke gitt at du vil klare å følge progresjonen på 2,5 kg per øvelse per økt. Grunnen til at det bare er benk,bøy,press og mark(evt cleans/pendlay rows substituert) er fordi at det funker,og fordi det blir så jævlig tungt etterhvert at å ha en masse ekstra øvelser bare saboterer.

Gode poeng. Det som stresser meg litt med benkpress er hva jeg gjør med stanga når jeg skal presse meg til å klare 5 reps, men bare klarer 4. Er ikke vant med å trene med spotter og trener som regel alene. Er også litt "skeptisk" til benkpress pga risikoen for skulderplager (ja du hørte rett; en crossfitter med fokus på skadeforebygging :p).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng. Det som stresser meg litt med benkpress er hva jeg gjør med stanga når jeg skal presse meg til å klare 5 reps, men bare klarer 4. Er ikke vant med å trene med spotter og trener som regel alene. Er også litt "skeptisk" til benkpress pga risikoen for skulderplager (ja du hørte rett; en crossfitter med fokus på skadeforebygging :p).

Don't be such a pussy. Skaff deg en spotter. Militærpress og hangups sørger for god skulderhelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pendlay roing er ikke en del av programmet. Kjøp boken. Du vil ikke angre.

Altså vi snakker power cleans i stede? Jeg har lenge hatt lyst til å ta med noen olympiske løft i treningen, så da kjører jeg power cleans som det skal være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Og chinups. Chinups er trolig viktigere enn power cleans.

Chinups er for pyser med overdimensjonerte bisceps. Pullup er tingen :p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chinups er for pyser med overdimensjonerte bisceps. Pullup er tingen :p.

pullups er for klyser, på samme måte som at skråbenk med manualer er for klyser. chinups muliggjør at du løfter mer vekt over en lengre bevegelsesbane, altså en mer dekkende øvelse.

neida, dette er en teit diskusjon.

men rippetoe anbefaler chinups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen form for empiri som tilsier at et matinntak som involverer GOMAD (4500-6000kcal) gjør annet enn at enorme mengder av det kaloriske overskuddet går mot fettlagring? Det finnes et tak på muskelmassevekst/tidsenhet skulle man tro? Er det noen fordeler som tilsier at å ligge 2000kcal over overskudd gir en mer enn +300-500 når dét er maks~ som kan gå mot muskelvekst (konvensjonelt sett) hos et utrent individ (1kg/mnd, 12kg/år i grove trekk?)? Ikke svar med replikker fra Starting Strength(.com) eller "ellers YNDTP".

At man aksepterer fett for å kunne øke raskest i absolutt styrke virker litt teit hvis man har som mål å være in it for the long haul. Er rasjonalen kanskje at man vha. GOMAD er 100% sikker på at mat ikke er flaskehalsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...