Gå til innhold

---


Gjest QueenWinther

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Eg kan absolutt ikkje sjå nokon grunn til at du bør gå ned i vekt/fettprosent. Om du har fått "kroppskanning" som viste fettprosenten din så er nok den feil og viste sikkert 5-7% for mykje.

Så om du ønsker å redusere fettprosenten, for all del bygg muskler og et deg mett på bra mat :) Tren, eta og ha det bra :)

Du kan sikkert kutte noko ned på kardioen og fokusere på tung styrke for å ikkje overbelaste kroppen med aktivitet, men gjere det som bygger muskler -styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren tung styrke. Spis riktig og nok, og sov nok:) Hvordan ser en typisk dag ut for deg? Hva ligger du på i ca. kcal inntak? Hvis det er det at du vil stramme opp, så ville jeg nok satset mest på styrke. Men en kombinasjon av styrke og kardio er jo supert om du fordeler på forskjellige dager:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther
Tren tung styrke. Spis riktig og nok, og sov nok:) Hvordan ser en typisk dag ut for deg? Hva ligger du på i ca. kcal inntak? Hvis det er det at du vil stramme opp, så ville jeg nok satset mest på styrke. Men en kombinasjon av styrke og kardio er jo supert om du fordeler på forskjellige dager:)

Typisk dag for meg i matveien eller trening? Kan kjøre på med begge deler.

Frokost; Varierer litt, men pleier å være 200gram yoghurt(gresk) + frukt og eventuelt en kaffelatte, eller 2egg, 2ss kokosmel og 1banan.

Måltid klokken 10; 1 questbar/ 1 skyr

Måltid klokken 1; 1 skyr / 1 banan og cottage cheese / 100gram kylling eller kalkun

Etter trening; Banan og shake eller questbar(om jeg ikke spiste en klokken 10)

Måltid klokken 4; Grønnsaker / frukt / cottage cheese

Middag; Hva jeg får servert - alltid salat ved siden av, alltid noe type kjøtt (kylling, fisk, svin osv)

Etter middag spiser jeg, om jeg spiser, frukt eller yoghurt.

Er, som dere skjønner, inne i en skikkelig yoghurt-periode - og jeg vet virkelig ikke om jeg spiser for mye eller for lite. Er litt typisk 17'årig jente som er redd for å gå opp i vekt.

Trener hver ukedag og lørdag, søndager er litt alternative, kommer an på hva jeg har tid til eller hva jeg føler for. Treningsøktene mine varer mellom 1time og 1,5 time, alt ettersom hvor effektiv jeg er. Ca kcalinntak har jeg ikke peiling på - som sagt, teller ikke (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å regne ut ca. kcal inntak, men ikke vær redd for å spise "for mye". 1,5-2g protein/kg KV er vel det jeg ville forholdt meg til. Reste av karbs og fett ville jeg fordelt slik jeg ønsker.

Du er 1,65 og har 54kg fordelt på den høyden. Det er ikke mye. Typisk jenteting det der å frykte å gå opp i kroppsvekt. Men vet du hva: Kast den badevekten din og finn fram målebånd:) Kroppsvekten din varierer fra dag til dag ettersom hva du har spist, om du har en stressende hverdag og hvor du er på syklusen din. Finn fram målebåndet og heller mål midje, armer, lår,bryst og hofte/rumpe. Du vil gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse, da må du faktisk spise mer og trene tung styrke.

Så du må ikke være redd for å spise. Du vil også få mer energi på treningen om du spiser nok:)

Jeg ville nok startet på ett fullkroppsprogram og trent det 3-4 ganger i uka, og heller hatt evt 1 dag i uka hvor jeg kjørte kardio i den type 4x4 intervaller eller no lignende om det var livsnødvendig for meg. Baseøvelser bør prioriteres framfor disse jallaøvelsene som bicepscurl og situps.

Mål deg jevnlig, 1gang i mnd er ca nok:) Siden du veier så lite iforhold til høyde ville jeg lagt meg på 100-200kcal ekstra ut av ditt daglige behov. Og for all del, ikke gå under din egen BMR. Altså, det kroppen trenger for å holde organer i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest QueenWinther
*langt, godt svar*

Ok, ordla meg litt feil - redd for å gå opp i fettvekt, for som sagt, så er jeg veldig keen på å øke i muskelmasse! Har ikke badevekt, og skal ta målene mine på nytt neste uke - får da se forandringen jeg har hatt siden jeg begynte med PT. Vet hvertfall at jeg var 66cm rundt livet, resten husker jeg ikke. Syklusen min er forresten .. kan man kalle den stillestående? Har sluttet på p-piller i år, og trappet opp treningen, så perioden min har forsvunnet.

Bruker mye baseøvelser - treneren min er ikke så entustiastisk for hverken bicepscurls eller situps, så det er noe jeg ikke gjør. Trener knebøy, markløft, stående/sittende roing, benkpress, liggende benpress, chins, muscleups, push-ups, planken, skulderpress osv. Trener også litt med kettlebells.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener hver ukedag og lørdag, søndager er litt alternative, kommer an på hva jeg har tid til eller hva jeg føler for. Treningsøktene mine varer mellom 1time og 1,5 time, alt ettersom hvor effektiv jeg er. Ca kcalinntak har jeg ikke peiling på - som sagt, teller ikke :)

Hold deg unna å telle kalorier. Du vil ikkje kunne regne ut nokon fancy kurver for forventet famgang/nedgang men den energien, tankene og tida som går med på det finnes det så uendeleg mange betre ting å bruke på ;) Et så du er passe mett, ikkje gå rundt sulten, men heller ikkje vær sprekkeferdig etter kvart måltid. Tilpass heller næringstetthet/vanninnhold i maten enn å telle på den minste ting. Et det du føler for, av bra mat :) Pass på å få i deg nok fett ca 1g/kg kroppsvekt og at 10g av det er frå marint fett så du kjem deg opp i høgdose omega3 som gjer at kroppen lettare brenn fett. Aktiver fettforbrennings-gener med omega-3 - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ordla meg litt feil - redd for å gå opp i fettvekt, for som sagt, så er jeg veldig keen på å øke i muskelmasse! Har ikke badevekt, og skal ta målene mine på nytt neste uke - får da se forandringen jeg har hatt siden jeg begynte med PT. Vet hvertfall at jeg var 66cm rundt livet, resten husker jeg ikke. Syklusen min er forresten .. kan man kalle den stillestående? Har sluttet på p-piller i år, og trappet opp treningen, så perioden min har forsvunnet.

Bruker mye baseøvelser - treneren min er ikke så entustiastisk for hverken bicepscurls eller situps, så det er noe jeg ikke gjør. Trener knebøy, markløft, stående/sittende roing, benkpress, liggende benpress, chins, muscleups, push-ups, planken, skulderpress osv. Trener også litt med kettlebells.

Hvis ikke menstruasjonen din kommer snart ville jeg dratt til lege. Sluttet på piller for litt over 3 mnd siden selv, men den kom etter 2.mnd igjen.. Så om den ikke kommer snart ville jeg tatt meg en tur til legen. Mye som kan være galt da, bla av for lite næring. Ellers ser det jo greit ut:) Fortsett sånn, spis til du blir mett. Så vil du se resultater over tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther
Hvis ikke menstruasjonen din kommer snart ville jeg dratt til lege. Sluttet på piller for litt over 3 mnd siden selv, men den kom etter 2.mnd igjen.. Så om den ikke kommer snart ville jeg tatt meg en tur til legen. Mye som kan være galt da, bla av for lite næring. Ellers ser det jo greit ut:) Fortsett sånn, spis til du blir mett. Så vil du se resultater over tid!

Supert! Tusen takk for all hjelp (:

Skal gjøre det - har hørt det er normalt å miste opp til 1år ved stopp på p-piller, så tror jeg venter litt til. Er ganske sikker på at jeg får i meg nok næring - har bare litt jernmangel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...