Gå til innhold

Motivasjonstråden for tjukkaser (20+ kg overvekt)


Brokkoli

Anbefalte innlegg

Fitnessbloggen er et utrolig godt verktøy for alle som vil trene, uavhengig av mål og utgangspunkt. Jeg har bitt meg merke i at det er flere av oss som har funnet veien hit for å gå ned i vekt, og det er sikkert flere enn meg som sliter med motivasjonen innimellom.

Jeg har opprettet denne tråden fordi jeg vet hvordan vi kan bli litt irrasjonelle til tider, og finne unnskyldninger for hvorfor det er greit å spise en boks med is eller en pakke sjokoladekjeks. Tråden er i utgangspunktet ment for de som trenger å gå ned eller har gått ned 20 + kg, men alle som føler de kan dra nytte av å titte innom er selvsagt velkomne.

Ofte kan slike "tjukkastråder" bli en dulletråd hvor man ikke bare lurer seg selv, men lurer andre til å lure seg selv - og det håper jeg på å unngå. Trøst og skryt er velkomment, hjelp til selvbedrag er ikke velkomment :)

Overvekt sitter for mange i hodet, og her kan vi hjelpe hverandre til å komme over vanskelige perioder i vektnedgangen - eller ganske enkelt skryte litt av hverandre. Jeg vet iallfall selv at jeg er overvektig fordi jeg lurer meg selv og gjør meg selv bjørnetjenester ved å ikke være flink med kosten. Det er ingenting galt med verken forbrenning eller stoffskifte for min del - og det er sikkert andre som har det som meg.

Her kan man skryte, sutre, dytte, dele suksesshistorier, dele mislykkede forsøk, linke til loggbok og så videre!

Jeg kicker i gang med en youtubevideo:

Denne youtube videoen likte jeg!! Klokken er 7.00 her i Irland, og nå venter jeg bare på at klokken skal bli 11.00 slik at jeg kan gå på en spinningstime! hihi. Jeg har det som nyttårsforsett å bli flinkere med å trene cardio. Uheldigvis hater jeg det, men så fort jeg har gjort det, så vet jeg at dagen derpå kan jeg løfte vekter igjen. Jeg håper at jeg en dag kan sende inn et før og etter bilde. Har ett allerede, men målet er langt fra unnagjort. ;) Takk for inspirasjon iallefall!! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har prøvd å google litt på "hard trening og syk" ... for det virker som at når jeg i perioder trener hardt, så blir jeg alltid forkjølet og får sår hals.. Noen andre av dere som har merket dette? Har jo ikke tid til sånne ufrivillige pauser hele tiden :huh:

Edit: Men det jeg finner på google går mer på om man kan trene hvis man allerede er syk osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en herlig tråd! All honør for å starte denne! Utrolig mye i det som er skrevet jeg kjenner meg igjen i.

Tenkte derfor jeg skulle dele litt mine erfaringer og lærdommer. Vi er jo alle forskjellige. For min del. Startet opp i August i fjor. Vektanåla viste i området 140KG, legen gav meg blodtrykksmedisiner, og livet var relativt kjipt egentlig. Har alltid vært litt over gjennomsnittet, (min fine måte å si feit som en stranden hvalross ;) ). Og hver gang jeg har prøvd slanke meg, har jg endt opp med å gå ned alt fra 5-15 kg. Men så kommer hverdagen og jeg ender med å gå opp igjen 10-20kg. På denne måten blitt bare større og større.

Derfor når jeg skulle starte opp i August, bestemte jeg meg for at dette må gjøres på mine premisser. Ingen streng diett jeg likevell ikke kommer til å klare. Ingen manisk kaloritelling. Det jeg trengte var å finne en måte å leve på som jeg kan forsette med også etter målene mine er nådd. Så får det heller ta litt lengre tid en jeg egentlig ønsker. Livsstils endring.

Så hva har jeg egentlig gjort da, joda først og frems startet å trene. 2-3 ganger i uka på gymmen og en gang i uka med gutta for å leke med ball, Fotball. Styrketrening alene på gymmen er dritt kjedelig. Må være ærlig på det. Men har en bestemt seg må en også gjennom noen kjedelige ting. Den viktigeste motivasjonen er hva målebåndet og vekta viser.

Når det gjelder matveien måtte jeg også der finne en måte å snu kostholdet på, uten å tøye strikken til det maniske. Jeg tenker da på veie av mat, og manisk kaloritelling. Jeg skal jo også leve. Ikke bli en knekkebrød med magert kalkunpålegg spiser. (er litt slem der, men det hadde ikke funket for meg. Funker sikkert bra på andre) Jeg er en kjøtt elsker. Store saftige kjøttstykker er fantastisk for meg. Så det jeg gjorde da, var å kutte ris, potet og lignende på middagen. JEg koser meg gjerne med en stort stykke Entrecote. Som tilbehør, har jeg alltid masse ferske grønnsaker i kjøleskapet, Gulerot, Brokkoli, løk, paprika osv. Kutter dette opp og steker sammen med biffen, i panna og har en absolutt fortreffelig middag. Sunt, og meget godt.

Jeg koser meg også innimellom med en liten sjokolade eller et glass brus, men måtehold er liksom det som er viktig. Jeg har gått fra 2 liter Cola om dagen til et glass i uka. Relativt stor nedgang. Er jeg i selskap tar jeg meg et stykke kake, for en må nyte livet også. Og for meg er det enklere å holde meg borte fra Cola og lignende i uka, visst jeg har kost meg i helga. Blir litt som jeg har beskrevet. Blir slankeregimet for strengt og hardt faller jeg fort av igjen, og da kommer nok de 17 Kg jeg har tatt av på igjen med renter.

Min lærdom blir da, finn en livstils endring du kan leve med, og KEEP GOING. You can do it! Den største utfordrigen sitter mellom øran ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å google litt på "hard trening og syk" ... for det virker som at når jeg i perioder trener hardt, så blir jeg alltid forkjølet og får sår hals.. Noen andre av dere som har merket dette? Har jo ikke tid til sånne ufrivillige pauser hele tiden :huh:

Edit: Men det jeg finner på google går mer på om man kan trene hvis man allerede er syk osv..

Det er godt mulig du ikke får i deg nok proteiner eller kosttilskudd. Jeg var sånn før, men etter jeg fikk streng beskjed av treneren min å kjøpe proteinpulver, ZMA (Zinc, magnesium og vitamin B6) og tran-tabletter, så har jeg ikke merket noe særlig. og dosen jeg tar på dette er ganske høy hvis jeg trener mye. Ofte så føler jeg meg helt fatatt dagen derpå om jeg ikke har tatt proteinshake, Det høres rart ut kanskje, men jeg vet at det er eneste måten jeg får i meg nok proteiner, så den holder meg oppegående. Om du ikke tar dette, så anbefaler jeg deg å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått ned 21 kg og har igjen 10 før jeg er fornøyd med vekta. Aner ikke hvordan jeg kunne legge på meg så mye...har prøvd å slanka meg og drevet med div trening i alle voksne år med det resultatet at jeg ble feitere og feitere. Jeg fant heldigvis tilslutt en bok om ketolysekuren, og videre lavkarbo, så nå hsr jeg endelig funnet et kosthold jeg kan leve med, og som stadig gjør meg litt og litt slankere. Det siste året har jeg testet ut kostholdet som vedlikeholdskosthold, og det funker fin fint! Nå har jeg begynt på siste runde med vektnedgang.

Problemet mitt er hverken kostholdet eller treningen, men selvbildet. Jeg følte meg både fin og flott på vei opp i vekt, iallfall til jeg bikka 92kg. Etter det var det elendighet å se i speilet. Men nå som jeg veier under 77 føler jeg meg fortsatt like feit som da jeg var 97. Heldigvis går det opp og ned, og selvtilliten er bedre i og med at jeg vet at jeg klarer og kan både det ene og det andre, men jeg kan gå gledesstrålende ned fra vekten, etter nok en veiing med ny rekord i letthet, for så å se meg i speilet og lure på hvordan jeg kan se så feit ut når jeg har slanka meg så mye. Jeg VET at jeg hsr slanket meg, og ser jeg på bilder så ser jeg jo ENORM forskjell, men inni hodet er jeg fortsatt kjempefeit og alltid den feiteste i forsamlingen (selv om jeg egentlig vet at det ikke stemmer, om dere skjønner hva jeg mener).

Motivasjon sliter jeg ikke med. Jeg elsker omtrent all form for trening, og de tre styrkeøktene mine i uka er hellige. Elsker kostholdet mitt også, og er sånn sett strålende fornøyd. Mann, familie, venner og bekjente skryter av meg så jeg syns det blir nesten for mye...hva i all verden tenkte de om kroppen min før, siden de absolutt skal få lov til å kommentere den må som de syns jeg har blitt fin?? (Hyggelig med skryt da, men det har aldri motivert meg...)

Flere som har det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... bare sjekk innholde av ting. Æ tar 3 tran tabletter om dagen, mer om æ trene 6 ganga i uka. da e d 6-9 faktisk. MAGNESIUM!!!! DER MÅ du sjekke innholde!! Får du kramper i beina, eller sånn at d e like før du får krampe, kjør på me magnesium. som mann bør du ha 30 mg zinc om dagen, 450 mg magnesium og 10,5 mg vitamin B6. Håpe dette hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krembolle - ble nesten litt sånn paff jeg av hvor mye forskjellig du tar :p Føltes brått litt sånn uoverkommelig å skulle ha alt på stell, hehe! :)

Rockin_Pinup - jeg er dame, altså! :p Jeg vet riktignok ikke hva jeg bør få i meg og hvor mye av hva, men tenker multivitamin er en grei start for å holde meg frisk.. og sikkert tran. Kramper i beina hadde jeg mye før, men aldri nå lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver også å huske på det så ofte jeg kan, men tar det som regel på morgenen eller rett etter treningen. Men det er best å ta det på morgenen. Jeg tar allergi tabletter hver dag, så jeg har satt de ved siden av vitaminene. xD

Om noen jenter leser dette og lurer på hvilket inntak de skal ha, så står det at jenter skal ha 20mg zinc, 300mg magnesium, og 7mg vitamin 6B. Det er utrolig hva bare noen vitaminer kan gjøre med deg. Hvor opplagt du kan føle deg, energi nivå går opp, og du føler deg bare på topp. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krembolle - ble nesten litt sånn paff jeg av hvor mye forskjellig du tar :p Føltes brått litt sånn uoverkommelig å skulle ha alt på stell, hehe! :)

Rockin_Pinup - jeg er dame, altså! :p Jeg vet riktignok ikke hva jeg bør få i meg og hvor mye av hva, men tenker multivitamin er en grei start for å holde meg frisk.. og sikkert tran. Kramper i beina hadde jeg mye før, men aldri nå lenger!

Haha! Vet ikke hvorfor, men sikkert fordi du ikke hadde profilbilde så antok jeg at du var en mann. haha. djiiizes. :p

Men kjøp ZMA som har alle di vitaminene i èn pille, så trenge du bare ta tran i tillegg. ;) Jeg tar chrom i tillegg for at jeg ikke skal få søtsug, og jern i ny og ne siden jeg har anemi. oooog Q10 100 Pharma Nord siden jeg har fibromyalgi og sliter med energi nivået. Så når man kommer på besøk til meg, så føler jeg meg nesten som en pillemissbruker når jeg tømmer den ene tingen etter den andre. HAHA! Men det er jo bare vitaminer, så det er heldigvis bare sunt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kan man egentlig vite hvor mye man får i seg gjennom kosten da? Hvis man spiser sunt og variert så må vel det dekke noen av disse behovene?

Ja, men om man trener mye, så trenger man gjerne ekstra av disse vitaminene enn hva man gjør når man ikke trener masse. For min del så syns jeg det er bedre å ta litt for mye enn litt for lite. Det hender jeg glemmer noen dager å ta vitaminene, så det har ingen skade uansett. Jeg har jo også anemi, så kroppen min tar ikke opp vitaminer like godt som andre, så jeg kjenner det raskt om jeg har for lite. Litt morsomt at jeg får cravings på brokoli om jeg har for lite jern i blode. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøper du ZMA? Tror det + tran er en god start for meg!

Her er en link; http://www.kost1.no/zma-120-kapsler

Den jeg har, har jeg kjøpt her i Irland. Jeg bor kunn i Norge 3-4 mnd i året. Jeg har hørt at den du kjøper i utlandet er sterkere enn den du får i Norge, men denne som jeg fant på kost1, så står det iallefall at du skal ha samme doseringen.

Dette er den jeg tar; http://astronutrition.com/optimum-nutrition-zma-90-caps.html?shop

Men det er nok lettest å kjøpe den i Norge... Jeg har en fast forhandler jeg går til her, så det er hos han jeg har kjøpt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...