Gå til innhold

Motivasjonstråden for tjukkaser (20+ kg overvekt)


Brokkoli

Anbefalte innlegg

Fitnessbloggen er et utrolig godt verktøy for alle som vil trene, uavhengig av mål og utgangspunkt. Jeg har bitt meg merke i at det er flere av oss som har funnet veien hit for å gå ned i vekt, og det er sikkert flere enn meg som sliter med motivasjonen innimellom.

Jeg har opprettet denne tråden fordi jeg vet hvordan vi kan bli litt irrasjonelle til tider, og finne unnskyldninger for hvorfor det er greit å spise en boks med is eller en pakke sjokoladekjeks. Tråden er i utgangspunktet ment for de som trenger å gå ned eller har gått ned 20 + kg, men alle som føler de kan dra nytte av å titte innom er selvsagt velkomne.

Ofte kan slike "tjukkastråder" bli en dulletråd hvor man ikke bare lurer seg selv, men lurer andre til å lure seg selv - og det håper jeg på å unngå. Trøst og skryt er velkomment, hjelp til selvbedrag er ikke velkomment :-)

Overvekt sitter for mange i hodet, og her kan vi hjelpe hverandre til å komme over vanskelige perioder i vektnedgangen - eller ganske enkelt skryte litt av hverandre. Jeg vet iallfall selv at jeg er overvektig fordi jeg lurer meg selv og gjør meg selv bjørnetjenester ved å ikke være flink med kosten. Det er ingenting galt med verken forbrenning eller stoffskifte for min del - og det er sikkert andre som har det som meg.

Her kan man skryte, sutre, dytte, dele suksesshistorier, dele mislykkede forsøk, linke til loggbok og så videre!

Jeg kicker i gang med en youtubevideo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Annonse

Er det greit å kalle seg selv tjukkas selv om man har mindre enn 20kg overvekt?

(jeg har nok å ta av og jobber med å få vekk det der fettet alle snakker om..)

Jeg vil hvertfall være med på denne tråden :joyful:

Bare vær her, gjør det lettere å stalke deg :whistle::nin: meeen du fåkke kalle deg tjukkas, not on my watch! Til det er du en alt for fin liten ting :cat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra, Brokkoli

Liker denne tråden og slenger meg med her. La denne ut i januar under motivasjonsmappa og loggboka mi:

Har også lagt dette under loggboka mi. No spam intended:

Det er rart å se seg selv i speilet for tiden. Rart og morsomt. Fordi jeg ser nå stadig hvordan musklene begynner å komme mer frem, særlig skuldrene og overarmene. Jeg har av og til tjuvlånt håndspeilet til kona for å se på ryggen, og sannelig har det begynt å komme frem en del muskler der også.

Dette er helt nytt for meg. Hele livet mitt har jeg vært overvektig. Nei, jeg har vært feit. I perioder har jeg vært tynnere enn i andre, men fortsatt med mage (Joda, den er der den også enda.)

Da vi gifta oss, var kona og jeg på god veit til å bli klinisk overvektige. Gudene veit hvor mye vi veide da. Heldigvis kom vi på bedre tanker. Det begynte med at vi startet å spise ketogent. Det var sommeren 2011. Nå, i januar 2013, bruker jeg livvidde 32 i bukser, jeg bruker medium/large i skjorter og gensere. Jeg er på mitt tredje belte på halvannet år fordi de andre har blitt for lange. Sommeren 2011 brukte jeg x-large i skjorter og gensere, og jeg brukte livvidde 38 i bukser.

I oktober 2011 kom jeg meg tilbake på gymmet etter et opphold på flere år. Sakte, men sikkert, kom styrken tilbake. Jeg begynte med et tradisjonelt 3x10-program. På nyåret 2012 skiftet jeg over til 5x5 og tok i bruk tabata-protokollen. I fjor høst oppdaget jeg Vince «The Iron Guru» Gironda og følger nå hans 8x8-program, samtidig som jeg fortsatt spiser ketogent/lchf.

For tiden tester jeg også periodisk faste og har tenkt til å fortsette med det frem mot påske.

I fjor høst bytta jeg også gym. Jeg trener nå rett rundt hjørnet fra jobben, på 24fitness, og jeg elsker det der. Ja, det er sliten sammenlignet med f eks Sats eller Elixia, men jeg har prata med mer folk der enn på noe annet sted jeg har trent før, og det er et effektivt gym.

Tiden jeg tilbringer på gymmet har nå blitt en tid jeg har helt for meg selv, der jeg kan la tankene forsvinne, fokusere på helt andre ting, få et fysisk utløp for stresset fra arbeidsdagen. Det er enormt gøy å merke hvordan jeg orker å øke belastningen, kutte hviletid, teste nye øvelser. Jeg tør nå også å bruke singlet på trening. Og det å se hvordan musklene jobber er helt fantastisk.

I sommer var jeg på min laveste vekt i voksen alder, 80,5 kg. Jeg veier nå seks kilo mer, men magemålet er det samme som i juli.

Noen nøkkeltall:

Jeg begynte ikke å måle meg før i oktober 2011.

Startvekt da var 89 kg. Jeg antar at jeg da hadde gått ned 15-20 kg. Jeg veier nå 86 kg.

Magen har gått fra 104,5 til 84,5 kg.

Skuldrene fra 109 til 125 cm

Bryst fra 108 til 99,5

Hofta fra 98 til 89 kg.

Når det gjelder armer, lår og legger er det liten forskjell fra utgangspunktet når det gjelder cm, men jeg merker de har en helt annen sammensetning enn før, de føles større, kraftigere, fastere.

Målet mitt er å bli kvitt den hersens magen som jeg alltid har hatt. Jeg har ingen planer om å bli en kroppsbygger eller stille i konkurranse. Jeg gjør dette for meg selv. Ingen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra jobba til nå, Gamlebyen! Bare fortsette å gjøre det du har gjort til nå, så skal du se at magen krymper mer og mer. Siden du har vært overvektig mer eller mindre hele livet, som du sier, tar det sikkert litt tid før hodet følger med og innser at du har gått ned såpass i vekt. Jeg håper du klarer å bli kvitt det du vil bli kvitt på magen, og det tror jeg går fint utfra innsatsen din til nå. Jeg håper også at du klarer å bli fornøyd en dag, og ikke at du forblir "tjukk i hodet", om du skjønner hva jeg mener.

Jeg gjemte meg bak et operert kne så utrolig lenge. Selv etter at det nesten var sterkere enn det uopererte. Jeg begynte å legge på meg i 17-årsalderen, og rakk å bli feit innen jeg var 22. Fem år senere er jeg smellfeit. Før skulle alt være helt perfekt fra første dag i slankeprosessen (har vært mange runder med slanking), nå har jeg jobba med å få inn treninga som vane (og fått det til!) og er på vei til å reparere kostholdet. Mitt største problem av vært en destruktiv tankegang som går på det at om jeg har falt for en fristelse og spist noe jeg ikke skulle ha spist, da kan jeg like gjerne spise dritt resten av dagen også. Og dagen etter. Og resten av uka. Og i noen uker til.

Dette er derfor motivasjon for meg:

diet-cheating.jpg

Fra Saying “Oh, I’ve already ruined my good eating today. I’ll just eat crap” is like saying “Oh, I dropped my phone on the floor. I’ll just smash it till it breaks.” | fitness | I ❤ Inspiration

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...