Gå til innhold

Crossfit


Leon CF

Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...

Fortsetter under...

Er ikke det halve poenget med crossfit?

Jeg tar ikke stilling til det. Går ut i fra trådstarter ikke ønsket en diskusjon om crossfit eller ikke, men uansett så anser (baseøvelser/oly x tid) som en ekstremt dårlig idè om man vil være skadefri :)

Eventuelt så er den gamle "Det er ingen skam å snu" høyst relevant for Crossfit!

PS. før noen kommer å starter den årelange debatten, så nei, jeg er ikke imot Crossfit selv om jeg synes noen av tingene som gjøres er helt hårreisende (som dette med komplekse øvelser på tid, og prisen), men mye annet ser jo morsomt ut, og er utvilsomt mange som søker til et godt felles treningsmiljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det halve poenget med crossfit?

En liten digresjon, men du som KB utøver er vel innom litt av samme "problematikken"? Altså longcycle eller AMRAP clean/snatch KB på tid? På hvilken måte er det bedre enn tilsvarende med stang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest QueenWinther
En liten digresjon, men du som KB utøver er vel innom litt av samme "problematikken"? Altså longcycle eller AMRAP clean/snatch KB på tid? På hvilken måte er det bedre enn tilsvarende med stang?

Fordi Longcycle ikke er en baseøvelse eller et olympisk løft som er like lett å skade seg på?(hvertfall ut i fra min erfaring) Dessuten handler ikke kettlebell om å ta så mange reps som mulig - men så mange godkjente som mulig. En godkjent rep er en med rett teknikk, og når det utføres med rett teknikk blir man ikke skadet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi Longcycle ikke er en baseøvelse eller et olympisk løft som er lett å skade seg på? Dessuten er det ikke om å gjøre å ta så mange reps som mulig - men så mange godkjente som mulig. En godkjent rep er en med rett teknikk, og når det utføres med rett teknikk blir man ikke skadet. :)

Clean&Jerk eller snatch KB (evt vending&støt eller rykk KB) har jo bevegelsesmønstre som minner mye om de originale olympiske løftene som utføres med stang, og man skulle tro at de også hadde tilsvarende skaderisiko ved lik belastning. Eks vending&støt med 2x32 kg KB eller 70 kg på stanga.

Dessuten forutsetter du at det i crossfit er null standard ifht til godkjente reps. Det stemmer ikke. Så med like forutsetninger atlså at en rep med god teknikk er en godkjent rep, så ser jeg ikke den store forskjellen på om man gjør reps på tid med stang eller KB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo forsåvidt heller si det slik at for å holde seg skadefri er det lite hensiktsmessig å innføre stressorer som tidspress når en skal utføre tekniske øvelser som krever fokus på teknikk. Jo mer stressa du blir, jo mer "klumsete" blir du, noe som passer dårlig når man flytter masse kilo fra a til b.

Jeg ville blant annet ikke operert en sirkelsag på en Slipknot konsert, spilt sjakk på en nattklubb eller fjerne en blindtarm til sjøs. Noen ting er det best å gjøre når forholdene ligger best mulig til rette for det :)

I treningssammenheng synes jeg derfor det er å be om skader å gjøre krevende øvelser på tid eller "mot andre" for reps osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Longcycle og snatch (-:

Jeg skal innrømme at jeg har lite erfaring fra crossfit utenom filmene jeg har sett på nettet - og ja, noe er bra, men mye som godkjennes på konkurranser ser ikke bra ut i det heletatt. Jeg har også sett crossfitutøvere få godkjent reps med longcycle og snatch som aldri ville blitt godkjent i en kettlebellkonkurranse - men jeg antar at dette kommer litt an på dommeren også.

Jeg tenker blant annet på en del markløft fra denne konkurransen (http://www.youtube.com/watch?v=rl0k8J4GY2M) - dette er jo en av de større konkurransene og man ville antatt at skikkelig tenikk er nødvendig for godkjenning.

Som eirich sa er det ikke hva tråden handler om, så jeg kutter hvertfall diskusjonen her inne - men vi kan sikkert fortsette på melding om du er veldig keen på å diskutere (-:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo forsåvidt heller si det slik at for å holde seg skadefri er det lite hensiktsmessig å innføre stressorer som tidspress når en skal utføre tekniske øvelser som krever fokus på teknikk. Jo mer stressa du blir, jo mer "klumsete" blir du, noe som passer dårlig når man flytter masse kilo fra a til b.

Jeg ville blant annet ikke operert en sirkelsag på en Slipknot konsert, spilt sjakk på en nattklubb eller fjerne en blindtarm til sjøs. Noen ting er det best å gjøre når forholdene ligger best mulig til rette for det :)

I treningssammenheng synes jeg derfor det er å be om skader å gjøre krevende øvelser på tid eller "mot andre" for reps osv.

For så vidt enig, men tror risikoen reduserer betraktelig når vektene man har høyrep med er av lav belastning. Typ 50% eller mindre av 1RM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For så vidt enig, men tror risikoen reduserer betraktelig når vektene man har høyrep med er av lav belastning. Typ 50% aller mindre av 1RM.

Ja det er åpenbart, men på den annen siden kan man argumentere for at skadepotensialet er lavere på 100% (1RM) da det enten går eller ikke går. Altså, om man skal frivende noe man er for svak til så rører ikke stanga seg og skadepotensialet er lite da løftet ikke engang påbegynnes. Med 50% kan repetisjonene bli gradvis dårligere teknisk uten at man "merker det" eller bryr seg og dermed plutselig ryker på en smell da den totale belastningen over tid er mye høyere her en forsøk på 1RM.

Det jeg prøver å si er at uansett 100% eller 50% så bør en være obs på forskjellige ting, men begge delene kan gjøres trygt og utrygt. Men jeg vil fortsatt ikke anbefale noen å gjøre det på tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Longcycle og snatch (-:

Jeg skal innrømme at jeg har lite erfaring fra crossfit utenom filmene jeg har sett på nettet - og ja, noe er bra, men mye som godkjennes på konkurranser ser ikke bra ut i det heletatt. Jeg har også sett crossfitutøvere få godkjent reps med longcycle og snatch som aldri ville blitt godkjent i en kettlebellkonkurranse - men jeg antar at dette kommer litt an på dommeren også.

Jeg tenker blant annet på en del markløft fra denne konkurransen (http://www.youtube.com/watch?v=rl0k8J4GY2M) - dette er jo en av de større konkurransene og man ville antatt at skikkelig tenikk er nødvendig for godkjenning.

Som eirich sa er det ikke hva tråden handler om, så jeg kutter hvertfall diskusjonen her inne - men vi kan sikkert fortsette på melding om du er veldig keen på å diskutere (-:

I kraft av sin størrelse og mangfold er Crossfit mye dokumentert og følgelig er det ikke noe problem å finne mange eksempler på dårlig teknikk og dømming :). Du har sikkert rett i at standarden på dømming er bedre i KB konkurranser enn på crossfit konkurranser. Tanken min var om det var forskjell i skaderisiko hvis man forutsatte lik standard på dømming av godkjent teknikk.

Er det noe galt med markløft teknikken der da?? Kødda... ;)

Ellers kan vi greit droppe kb vs crossfit diskusjonen. Det er ikke noe som opptar meg i særlig grad, bare en artig digresjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...