Gå til innhold

Joggesko til en med høy fotbue og som overpronerer?


AmandaM

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sliter veldig med å finne rette joggesko. Har den relativt uvanlige kombinasjonen av høy fotbue+overpronasjon.

Er det noen som er i den samme situasjonen og som har en anbefaling å komme med med tanke på løpesko?

Annen info: lettvektsløper, jente i midten av tjueårene og har litt problemer med knærene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hey, jeg har selv problemet angående overpronasjon kombinert med å være plattfot. Etter egen studie så anbefaler jeg deg sko med ordentlig hæl-dempere men samt at de har i det minste dynamisk-support for føttene dine. Men før det gjelder å finne konkret hva slags løpesko du skal ha så må jeg bare spørre først hva skal du bruke de til? Altså da tenker jeg skal du bruke det til kun å løpe med ute på asfalt, grus eller tenkte du på en all-around som du kan bruke på treningssentre og utendørsbruk? Så må jeg også spørre hvordan er løpeformen du har? Løper du med hele fotflaten helt ned slik at hælen får kontakt med underflaten og presser eller løper du på tærne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Jeg trenger vel egentlig både ett par med løpesko til bruk både på grus og asfalt og ett par til å gå til og fra treningsstudioet el. med. Viktigste er vel å finne gode løpesko. Når det gjelder løpeteknikken løper jeg hovedsakelig på forfoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hygglig å kunne være til hjelp :)

Så med andre ord 1 par til utendørstrening og 1 par til innendørs/treningsstudio. Som sagt tidligere, når du skal ha ordentlig løpesko enten om det er innendørs eller utendørs så må du ha en som har ekstra dynamisk støtte/høy stabilitet for føttene dine, ha en solid og god demper med bra kvalitet av undersåle. Det finnes så mange utrolige brae løpesko som man kan finne men det spørs så klart også på hvor mye man er vilig til å bruke for andre koster mer enn andre pga merke etc. Men ja hvis du tar å besøker denne nettsiden her: Löplabbet – løpesko, joggesko og alt om trening

De er spesialister innenfor løpe og treningssko. Så du finner helt sikkert noe som vil passe til føttene dine samt kan være i riktig prisklasse for deg. Jeg hadde anbefalt deg til å ta pakketilbudet de tilbyr. for da får du 100 % ordentlig analyse og undersøkelsestest ang føttene dine og hva slags type sko passer deg perfekt gratis. Såfremt du kjøper 1 par sko med det.

Jeg kan i hvertfall anbefale Lunarglide + 4 av Nike som inkluderer dynamisk-støtte, har fine undersåler, gode dempere, veier ingenting og mange av modellene de har ser ganske så brae ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med meg..

Nike Equalon reddet meg, vanskelige å få tak i. Mulig utgått modell.. Asics Kayano funker også.. Ikke de letteste modellene, men når man overpronerer og har høy fotbue begrenser det seg ofte litt. Hører med at jeg får fort vondt i knær om jeg ikke har gode sko med mye demping. Ikke er jeg spesielt teknisk god løper heller.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første skal du vita at verken hulfot eller overpronasjon ikkje er nokon diagnose. Sjølv overpronerer eg på høgre side, mens det er på venstre eg har alle skadane.

Høg fotboge og overpronasjon er ikkje veldig uvanleg. Eg gjettar at grunnen til overpronasjonen i ditt tilfelle er ein eller fleire av tre faktorar: 1) varus i forfot (altså at stortåleddet ligg litt høgare enn resten av foten); 2) svak leggmuskulatur; 3) kort leggmuskulatur (som gjer at pronasjon, altså rørsler i sideplan, er einaste måte du får nok fleksibilitet i ankelen). Dersom punkt 3 er tilfelle, er det neppe lurt å handla sko med ekstra pronasjonsstøtte.

Personleg heller eg mot at alle bør prøva seg fram med minimalistsko, især når det er snakk om kneplagar. Elles, som alltid, gå til nokon som kan løping og fottøy om du er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare hygglig å kunne være til hjelp :)

Så med andre ord 1 par til utendørstrening og 1 par til innendørs/treningsstudio. Som sagt tidligere, når du skal ha ordentlig løpesko enten om det er innendørs eller utendørs så må du ha en som har ekstra dynamisk støtte/høy stabilitet for føttene dine, ha en solid og god demper med bra kvalitet av undersåle. Det finnes så mange utrolige brae løpesko som man kan finne men det spørs så klart også på hvor mye man er vilig til å bruke for andre koster mer enn andre pga merke etc. Men ja hvis du tar å besøker denne nettsiden her: Löplabbet – løpesko, joggesko og alt om trening

De er spesialister innenfor løpe og treningssko. Så du finner helt sikkert noe som vil passe til føttene dine samt kan være i riktig prisklasse for deg. Jeg hadde anbefalt deg til å ta pakketilbudet de tilbyr. for da får du 100 % ordentlig analyse og undersøkelsestest ang føttene dine og hva slags type sko passer deg perfekt gratis. Såfremt du kjøper 1 par sko med det.

Jeg kan i hvertfall anbefale Lunarglide + 4 av Nike som inkluderer dynamisk-støtte, har fine undersåler, gode dempere, veier ingenting og mange av modellene de har ser ganske så brae ut.

Jeg er villig til å betale mye for å få de rette skoene! Får vel ta meg en tur på løplabbet igjen, men jeg ville bare høre om andre har noen anbefalinger først :) Var ikke så fornøyd med mine forrige sko jeg kjøpte der faktisk.

Lunarglide +4 har jeg faktisk bestillt på nettet allerede. Har lest litt på nettet og ser at de kommer bra ut så tenkte jeg måtte prøve de (og returnere hvis de ikke passer meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er villig til å betale mye for å få de rette skoene! Får vel ta meg en tur på løplabbet igjen, men jeg ville bare høre om andre har noen anbefalinger først :) Var ikke så fornøyd med mine forrige sko jeg kjøpte der faktisk.

Lunarglide +4 har jeg faktisk bestillt på nettet allerede. Har lest litt på nettet og ser at de kommer bra ut så tenkte jeg måtte prøve de (og returnere hvis de ikke passer meg).

Hehe, mhm det er bra at du er villig å betale mye for de rette skoene. For når du får de som er perfekte for deg så er det helt verdt det. Just magic for your feet.

Nice (y) Jeg er i hvertfall veldig fornøyde med mine og jeg skal selv bestille nye snart.

Håper det ordner seg for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med meg..

Nike Equalon reddet meg, vanskelige å få tak i. Mulig utgått modell.. Asics Kayano funker også.. Ikke de letteste modellene, men når man overpronerer og har høy fotbue begrenser det seg ofte litt. Hører med at jeg får fort vondt i knær om jeg ikke har gode sko med mye demping. Ikke er jeg spesielt teknisk god løper heller.. ;)

Ja, ikke lett å finne sko som er gode for den kombinasjonen.. Prøvde å finne equalon-modellen på nett, men ser ut som den ikke er å finne på norske nettsider nei. Litt risky å kjøpe joggesko på utenlandske nettsider siden det er stor sannsylighet for at de ikke passer. Kayano har jeg planer om å teste. Kommer bra ut på mange tester, men er usikker på om støtten for fotbuen er bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, mhm det er bra at du er villig å betale mye for de rette skoene. For når du får de som er perfekte for deg så er det helt verdt det. Just magic for your feet.

Nice (y) Jeg er i hvertfall veldig fornøyde med mine og jeg skal selv bestille nye snart.

Håper det ordner seg for deg :)

Jepp, satser på det! Elsker å løpe så det er litt trist at føttene/skoene alltid skal ødelegge gleden :( Spent på lunarglidene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første skal du vita at verken hulfot eller overpronasjon ikkje er nokon diagnose. Sjølv overpronerer eg på høgre side, mens det er på venstre eg har alle skadane.

Høg fotboge og overpronasjon er ikkje veldig uvanleg. Eg gjettar at grunnen til overpronasjonen i ditt tilfelle er ein eller fleire av tre faktorar: 1) varus i forfot (altså at stortåleddet ligg litt høgare enn resten av foten); 2) svak leggmuskulatur; 3) kort leggmuskulatur (som gjer at pronasjon, altså rørsler i sideplan, er einaste måte du får nok fleksibilitet i ankelen). Dersom punkt 3 er tilfelle, er det neppe lurt å handla sko med ekstra pronasjonsstøtte.

Personleg heller eg mot at alle bør prøva seg fram med minimalistsko, især når det er snakk om kneplagar. Elles, som alltid, gå til nokon som kan løping og fottøy om du er usikker.

Hmm... Nummer 1 er det i hvert fall ikke. De to siste er jeg litt usikker på, men jeg har "knock knees" om det sier noe?

Skal lese meg litt opp på minimalist sko noe jeg i utgangspunktet ikke har tenkt er aktuelt for meg. Takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...