Gå til innhold

Tråden for sære matvaner!


Lily

Anbefalte innlegg

Standardfrokosten min etter nattskift var makrell i tomat, havregrøt og blåbærsyltetøy, ufikst splæsjet utover tallerkenen dandert med tomat , agurk og paprika. Kollegaene mine påsto de mistet appetitten av synet, men godt var det. Men nå spiser jeg ikke det måltidet siden jeg sover så dårlig etterpå.

Også har jeg laget makrellkebab , suksess som må gjentas. Nyfisket makrell stekt med gode krydder, hjemmelaget hvitløksdressing og hjemmelagde kebablefser. Hurra.

Også synes de fleste at jeg spiser mye rart, men jeg spiser bare mangfoldig, jeg kan jo ikke noe for at mange ikke tar for seg av det kulinariske univers. Deres tap, ikke mitt :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Standardfrokosten min etter nattskift var makrell i tomat, havregrøt og blåbærsyltetøy, ufikst splæsjet utover tallerkenen dandert med tomat , agurk og paprika. Kollegaene mine påsto de mistet appetitten av synet, men godt var det. Men nå spiser jeg ikke det måltidet siden jeg sover så dårlig etterpå.

Også har jeg laget makrellkebab , suksess som må gjentas. Nyfisket makrell stekt med gode krydder, hjemmelaget hvitløksdressing og hjemmelagde kebablefser. Hurra.

Også synes de fleste at jeg spiser mye rart, men jeg spiser bare mangfoldig, jeg kan jo ikke noe for at mange ikke tar for seg av det kulinariske univers. Deres tap, ikke mitt :-D

Thihi, jeg må si jeg ble litt kvalm selv av den standardfrokosten :ninja:...Blr du litt kvalm selv eller? siden du ikke fikk sove mener jeg...

Den makrellfrokosten hørtes ikke så gal ut da, selv om jeg er litt skeptisk til makrell!

Variasjon er viktig lillegull - det er du som tjener på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thihi, jeg må si jeg ble litt kvalm selv av den standardfrokosten :ninja:...Blr du litt kvalm selv eller? siden du ikke fikk sove mener jeg...

Den makrellfrokosten hørtes ikke så gal ut da, selv om jeg er litt skeptisk til makrell!

Variasjon er viktig lillegull - det er du som tjener på det!

Hehe , nei selv ble jeg ikke kvalm. Problemet var at jeg ble så våken av å spise, så når jeg la meg etter jobb, lå jeg bare å tvinnet tommeltotter og så i taket.

Og så liker jeg å ha surkål på alt, til kollegaers store fortvilelse. Og jeg spiser grøt på flat tallerken . Evig krangel om akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel noen litt spesielle spisevaner jeg også.. F.eks

  • jeg MÅ spise med te-skje. Spiseskjeer funker ikke. Foretrekker gafler i barnestørrelse også.
  • Om jeg spiser f.eks cottage cheese eller noe youghurt-liknende fyller jeg hele te-skjeia, men spiser bare av halvparten av gangen.
  • Jeg drikker sjelden proteinshaker som shaker. Jeg blander det ut med litt vann og sitter og dipper eplebåter oppi. -Midt i klasserommet. Jepp, jeg føler at folk stirrer.
  • Om jeg først får smaken på ost med syltetøy kan jeg stå og snavle det til det ene går tomt. Nå som jeg bor for meg selv unngår jeg å ha ost i kjøleskapet utenom spisedager, just in case.

haha, jeg må også spise med te-skje! Det har faktisk gått til det skrittet at alle- både kollegaer og familie, dekker på med teskje hvis de vet jeg kommer på besøk :whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, jeg må også spise med te-skje! Det har faktisk gått til det skrittet at alle- både kollegaer og familie, dekker på med teskje hvis de vet jeg kommer på besøk :whistling:

Te-skje er uunnværlig! Jeg måtte spørre etter te-skje på en resturant, for de svære spiseskjeene er umulig å spise med! :wub:

Hehe , nei selv ble jeg ikke kvalm. Problemet var at jeg ble så våken av å spise, så når jeg la meg etter jobb, lå jeg bare å tvinnet tommeltotter og så i taket.

Og så liker jeg å ha surkål på alt, til kollegaers store fortvilelse. Og jeg spiser grøt på flat tallerken . Evig krangel om akkurat det.

Herlig! Surkål er godt da :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

En sær vane jeg har lagt fra meg er at jeg ofte spiste av hele skorpa av brødet jeg handlet i butikken. Jeg gikk å småspiste på skorpa mens jeg handlet resten, og da jeg kom fram til kassa var bare innmaten igjen. Ikke så populært heller å komme hjem med bare innmaten av brødet igjen.

Jeg er sikker på at jeg kan spise den største mannen her under bordet. Har til tider følt meg ufeminin når jeg spiser mere enn de største mannfolkene. Mat er godt! :)

Hadde i tenårene ketchup på lollipopp. Elsker fortsatt ketchup, men spiser det ikke lengre på alt, da det fjerner smaken på maten.

Kan som andre her, spise det samme hver dag. Uten å gå lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste nordmenn syns at det her er ganske sært å spise:

211637.jpg?2

Selv så kan jeg spise flere poser om dagen (blir mange kcal!), og det blir mer som en avhengighet mens jeg spiser det.. Må sitte å gnage konstant, og det er ekstremt vanskelig å slutte. De er veldig salte, leppene kan fort sprekke og jeg kan få sår i kjeften av det når jeg spiser for mye. Heldigvis er det ikke noe mye av det her i Norge, og nei det går ikke ann å spise solsikkefrø slik det selges i Norge - beregnet på fugler og slikt. Selvsagt er den typiske kommentaren her i Norge noe sånt som "hvorfor spiser du fuglemat?"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste nordmenn syns at det her er ganske sært å spise:

211637.jpg?2

Selv så kan jeg spise flere poser om dagen (blir mange kcal!), og det blir mer som en avhengighet mens jeg spiser det.. Må sitte å gnage konstant, og det er ekstremt vanskelig å slutte. De er veldig salte, leppene kan fort sprekke og jeg kan få sår i kjeften av det når jeg spiser for mye. Heldigvis er det ikke noe mye av det her i Norge, og nei det går ikke ann å spise solsikkefrø slik det selges i Norge - beregnet på fugler og slikt. Selvsagt er den typiske kommentaren her i Norge noe sånt som "hvorfor spiser du fuglemat?"....

Åh, det hadde jeg også dilla på for lenge siden! Huff, jeg tror jeg gav fort opp, for jeg var så salt i munnen at det svei! Pass på de store saltmengdene da, for det er ikke bra i lengden :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å eksperimentere, og fant opp en rask oppskrift som faktisk smakte veldig godt - men den så ikke veldig god ut...hehe

[ATTACH]540[/ATTACH]

"Oppskrift"

- Eggehviter (jeg brukte 3)

evt +

- sukrin eller stevia (f.eks. vanilla creme eller nøytral)

Varmes opp i mikrobølgeovnen til hviten stivner. (blir veldig varm)

- Melk + stevia vanilla creme blandes (bare en liten mengde, det skal bare funke som "saus")

- Litt syltetøy (det var egentlig blåbærsyltetøyet mitt som "ødela" delikatheten - hehe)

- sukrin

Disse ingrediensene tilføres eggehvitene. Man kan velge om man blander det inn i eggehvitene eller ei. Jeg gjorde det for å kjøle av de varme eggehvitene, men hvis man har tid til å avkjøle eggehvitene litt, så er det nok best å ha det hele ved siden av...

Tør du å prøve? :cool:

"Retten" inneholder veldig mye proteiner og gode næringsstoffer fra blåbær. Jeg bruker lerums blåbærsyltetøy uten sukker, som inneholder 80 % bær...

post-36-14440823241329_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg spiser kun frukt eller smoothie til frokost. Har juicemaskin og blender hjemme så nekter å kjøpe juice/smoothie fra butikk.

- Liker ikke bacon

- Spiser taco helst uten kjøttdeigen. Krydderet er helt ok.

- Spiser asiatisk mat med pinner, IKKE gaffel

- Spiser indisk/tamilsk mat med hendene, med gaffel hvis jeg må av høflige grunner.

- Lager helst retter/sauser/krydderblandinger fra grunnen av. Unngår hurtigløsninger om jeg kan.

- Liker ikke ketsjup, bortsett fra på pommes frittes. Av og til.

- Liker ikke ananas på pizza. Grillet ananas i hjemmelaget burger går helt fint.

- Leser mens jeg spiser (avis/blad/bok/internett) eller ser serie. Uvane arvet fra sambo.

- Unngår sukker og søtstoffer i maten, sjekker innholdsfortegnelse i alt jeg kjøper. For mye sukker/søtstoff = dårlig kvalitet. Bortsett fra i helgene, da :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha.. sikkert gøy for barn å spise! Minner meg om at når vi spiste pølser hjemme så kuttet mamma de litt i endene før hun stekte de sånn at det ble blekksprutpølser! Det var moro, det!

Er dessverre ikke så sær i matveien (i følge meg selv) så har ikke så mye å bidra med.. men jeg spiser utrolig fort da. Er morsomt på jobben når jeg tar på masse middag og går inn på kontoret for å spise, så kommer jeg ut igjen fem minutter etter på og de bare.. "ferdig alt???" Effektivt, mener jeg selv!

Problemet med å spise så raskt er jo at jeg ikke rekker å kjenne at jeg ikke er sulten lenger, så jeg må nesten gi det 15 minutter før jeg kan bestemme meg om jeg skal ha mer :p lett å overspise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...