Gå til innhold

Jente 13 år, 109kg benk, raw!


GrommiZ

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Poenget er at hun er verdensrekordholder for jenter (tenåring).

Tviler ikke. Men faktum er at jeg er såpass stiv, at jeg er langt mer imponert over bøyen hun får til i ryggsøylen, enn vekta hun løfter. Jeg løftet ikke mer enn 110 selv da jeg var seksten, da hadde jeg jo også trent 1 års tid, men om jeg hadde hatt den bøyen hun har....da hadde jeg jaggu dratt til med 150 tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Minner om decline press dette her. Det jeg lurer litt på...hva er poenget? Viser det hvor sterk hun er i benk, eller hvor kort ROM det er mulig å få? Jeg heller til det siste. Men sterk er hun jo....til de grader :)

Flytte X antall kilo fra A til B uavhengig av distansen mellom A og B er målet. Og her er ei jente som gjør dette meget effektivt og dermed er verdensrekordholder (i følge Negativ , men stoler på at det er rett uten å sjekke)

Generelt: Folk må slutte å henge seg opp i hva som er rett/galt eller juks eller hva det er, utøverne optimaliserer sin stil utifra deres kroppslige forutsetninger og gjeldende regelverk de er underlagt. Så om hælene er oppe av bakken eller ei spiller kun en rolle utifra hva hennes forbund sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler ikke. Men faktum er at jeg er såpass stiv, at jeg er langt mer imponert over bøyen hun får til i ryggsøylen, enn vekta hun løfter. Jeg løftet ikke mer enn 110 selv da jeg var seksten, da hadde jeg jo også trent 1 års tid, men om jeg hadde hatt den bøyen hun har....da hadde jeg jaggu dratt til med 150 tror jeg :)

Jeg tar 185 med det oppspennet, og 175 når jeg ligger paddeflatt, så det tviler jeg på :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du har det oppspennet, så belær meg gjerne hvordan man myker opp søylen en del?

Det er faktisk ikke så mykhetskrevende som man skulle tro. Det handler stort sett om fotplassering. Jo smalere og nærmere hodet du har føttene, desto mykere må du være, så og si. Dessuten må du ha en habil spotter for å få dette helt til, ellers klarer du ikke å samle skulderbladene/mister dem på avløftet. Hvis du holder så bredt du kan og tar svingfart bør du klare å komme deg frem foran stangen uten å miste grepet. Frem til dette er det ingenting annet som teller. Holdt deg fast og sving. Når du kommer deg foran stangen er det bare 1 ting å ha i tankene, og det er at du skal sitte oppreist på benken, altså at hoften skal være i en sittende posisjon, ikke liggende. Etter dette kommer en spotter godt med. Da kan du prøve å lene deg bakover med rette armer (for å skyve skuldrene dine mot rumpen) og få hjelp av spotteren som kan skyve hodet ditt nærmere rumpen din mens du legger deg ned på benken. Se noen eldre filmer av Naumova, så ser du at faren hennes pleier å gjøre dette for henne. Avløftet kan du umulig ta selv, for ulempen med denne teknikken er at jo høyere bro du skal ha, desto lengre bort fra stangen må du skyve deg mens du legger deg ned. Da havner du også for langt fra stangen til å kunne skyve den av, med mindre du tar 150kg i pullover..

Apropos tøying: Naumova fortalte oss på RTS en gang at hun pleier å gjøre en sånn øvelse hvor hun står med ryggen mot en vegg med 1 skritts avstand og så lener hun seg bakover og griper veggen for deretter å "gå" med hendene mot gulvet så langt hun klarer. Etterhvert som du blir mykere kan du stå nærmere veggen. Mener å huske hun la ut en filmsnutt hvor hun klarte å nå sine egne ankler.. hehe :).

Her var mitt første forsøk på å øve inn teknikken for et år eller to siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

full range of motion, not even once

Hvem med vettet i behold løfter full/maks ROM i en benkpresskonkurranse? Det finnes ingen stilpoeng; bare et regelverk man skal følge. Jeg håper inderlig for din egen skyld at du løfter mer enn 110kg i benkpress ellers så er det veldig pinlig at du kommer med en slik kommentar. Det er det forsåvidt uansett, men særlig da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som synes hun har for mye svai i ryggen? Ser ikke veldig bra ut for ryggen, men mulig jeg tar feil og at man faktisk skal ha såpass svai når man benker, jeg har vel bare halvparten selv.

DYEL

En god bro er fundamentet i all benking. En her på forumet (som nylig byttet nick til noe jeg ikke vet hva er) har latt det gå sport i å utvikle broen sin. Snart er han en ball. Det handler om kortest mulig løftevei innenfor regelverket samt at man i praksis løfter mer decline når man ligger slik (=mer power).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem med vettet i behold løfter full/maks ROM i en benkpresskonkurranse? Det finnes ingen stilpoeng; bare et regelverk man skal følge. Jeg håper inderlig for din egen skyld at du løfter mer enn 110kg i benkpress ellers så er det veldig pinlig at du kommer med en slik kommentar. Det er det forsåvidt uansett, men særlig da...

Det er vel ikke så lurt å beholde fullt ROM uansett når man kjører tøffe benksett. Jeg gjør iallefall aldri det, har skadet meg en gang for mye på det. Men det er kanskje noe som heter at for mye av det gode ER for mye av det gode? Det SER jo helt for jævlig vondt ut, men det er kanskje fordi at jeg måtte ha brukket ryggen på diverse steder for i det hele tatt kunne tenkt på det der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...