Gå til innhold

Må jeg begynne på nytt?


JHP

Anbefalte innlegg

Husk at om du går opp i vekt på en fornuftig måte mens du trener tungt så vil det bare føre til mer muskler og en strammere kropp. Sett f.eks som mål å gå opp 1 kg i snitt pr måned, da blir det ikke noe fettlagring å snakke om i løpet av sommeren.

Her har du ihvertfall noen billige ankel/armbåndsvekter som også fint fungerer å feste på stanga:

Buy Fitness Mad Wrist And Ankle Weights 2 X 0.5kg For £11.95 - Discount Supplements ™

Men så er det det med å finne den fornuftige måten å få noen ekstra kilo uten at det synes:p Tror kanskje det er psyken som holder meg litt tilbake. For innerst inne vil jeg ikke få et eneste fettgram på kroppen, selv om noen gram ikke syns uansett. Er faktisk fornøyd med sånn som jeg er:) Men jeg må bare prøve meg fram med spisinga.

Thansk:) Satt nettopp å leita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Advanced Novice versjonen er som følger:

Day 1

Squat 3x5

Bench press/Press 3x5

Chin-ups: 3 sets, weight added so failure occurs at 5 to 10 reps

Day 2

Front Squat 3x5 OR Light Squat 2x5 (80% 5RM)

Bench press/ Press 3x5

Deadlift 1x5

Day 3

Squat 3x5

Bench press / Press 3x5

Pull-ups: 3 sets to failure, unweighted

Grunnen til å gå over til Advanced Novice skal være at fremgang hver gang er vanskelig/umulig pga. at man har kommet mot slutten av nybegynnerfasen. I ditt tilfelle så er det sannsynligvis lav kroppsvekt/liten kroppsvektøkning som stopper deg.

Når det e sagt, så er jeg helt enig med Oddis at 2,5 kg er veldig mye for en jente på 45 kg, så jeg tror du kan melke SS en stund til med mindre økninger.

Om ikke annet så klan du veie de fjærlåsene som er på de fleste treingssentre. Jeg tror de veier ca. 100-150 gram, så de kan brukes til å øke i små steg.

Hva tar du i de andre øvelsene? Hvor høy er du?

Så få øvelser.

Så dette burde jeg gå over til når jeg bynner å bli "sterk"?

Er ikke så mange sånne fjærlåser på det senteret jeg trener på. Pluss at de andre skal jo også ha:p

Det jeg tar eller det jeg tok i de andre øvelsene?

Tok like mye i markløft før (som knebøy) noe jeg sikkert ville klart nå også. Er blitt veldig sterk i ryggen.

Tar 22,5kg i benkpress, klarte bare litt over 26kg.

Biceps curls tar jeg 12,5kg, tok 16kg å noe.

Tåhev tar jeg 30kg, før tok jeg 50kg

chins 2x1 rep, før 3x3 rep

Husker ikke resten:P

Jeg er 164 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så få øvelser.

Så dette burde jeg gå over til når jeg bynner å bli "sterk"?

De fleste som er skikkelig sterk vil nok kunne fortelle deg at de ble det ved hjelp av noen få øvelser. Selv bruker jeg totalt 5-6 øvelser på en uke.

Overgangen til Advanced Novice bør skje når fremgangen stopper opp på vanlig starting strength.

På din høyde og vekt så ser i alle fall ikke jeg noe i veien med å legge på seg litt for å bli sterk. F.eks en liter helmelk i tillegg til det du spiser per dag bør gjøre nytten for en så lett kropp. Det bør gi ca. 0.5-2 kg økning i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som er skikkelig sterk vil nok kunne fortelle deg at de ble det ved hjelp av noen få øvelser. Selv bruker jeg totalt 5-6 øvelser på en uke.

Overgangen til Advanced Novice bør skje når fremgangen stopper opp på vanlig starting strength.

På din høyde og vekt så ser i alle fall ikke jeg noe i veien med å legge på seg litt for å bli sterk. F.eks en liter helmelk i tillegg til det du spiser per dag bør gjøre nytten for en så lett kropp. Det bør gi ca. 0.5-2 kg økning i måneden.

Joda, merker at få øvelser er bedre.

Nettopp vært å trent, å det føles ut som det går rette veien. Måtte øke med 1,25 kg da, men gikk greit.

Skal kjøpe meg h-melk. Selv om jeg foretrekker lett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare lest siste siden nå, og husker ikke om dette har vært oppe tidligere, men du har ikke endret litt på måten du bøyer på? Jeg tok kjapt tunge vekter i bøy, men etter en filming oppdaget jeg at jeg ikke var så ATG som jeg trodde jeg var. Så fikk jeg en lei kink i ryggen, og måtte begynne på nytt. Går skikkelig dypt, og tar langsommere knebøy, og da er det vanskelig å øke i vekt. Nå er det mer enn 6 mnd etter kinken, og jeg er enda ikke oppe i samme førvekt - som da ble tatt over parallell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare lest siste siden nå, og husker ikke om dette har vært oppe tidligere, men du har ikke endret litt på måten du bøyer på? Jeg tok kjapt tunge vekter i bøy, men etter en filming oppdaget jeg at jeg ikke var så ATG som jeg trodde jeg var. Så fikk jeg en lei kink i ryggen, og måtte begynne på nytt. Går skikkelig dypt, og tar langsommere knebøy, og da er det vanskelig å øke i vekt. Nå er det mer enn 6 mnd etter kinken, og jeg er enda ikke oppe i samme førvekt - som da ble tatt over parallell.

Jeg oppdaget åsså at jeg tok dem ganske fort både ned å opp. Men har blitt flinkere med å gå sakte ned. Har gått ganske dypt hele tide etter at jeg leste at det tok mere på rumpa:p

Men hadde en sånn forferdelig klikke lyd før i det ene kneet. Har den enda, men kommer ikke så ofte.

Merker at det nesten går fortere å øke vekter nå som jeg tar meg god tid med øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei:)

Jeg er en jente på 20 år som for ca. 2 måneder siden begynte på det såkalte "starting strength" treningsprogramet. Men akkurat nå står jeg litt fast...

Jeg kommer meg altså ikke videre. Øker ikke vekter, og styrken svekker.

I begynnelsen gikk det helt fint. Økte vekter for hver gang og energi var på topp.

Jeg vet jeg ikke spiser så mye som jeg burde. Men magen klarer ikke mere mat.

De siste ukene har treningen gått rett til h-i-ellefte.

Så, hva gjør jeg nå?

Skal jeg begynne på programmet på nytt? Eller begynne lett å gradevis øke meg oppover igjen?

Kan det også være lurt å variere repene annenhver uke? (for variasjon)

Å hvordan får dere til å spise nok mat? Er grenser for hvor mye mat man får ned:p

Uten å gå for mye innpå kost og gjøre det komplisert (Kjenner heller ikke til programmet du snakker om) så tror jeg min egen erfaring her er relevant. Mitt treningsmønster (resultat av at jeg stagnerer trutt og jevnt) er å øke jevnt i en øvelse, og gjerne gå fra 10-8 reps, nedover til 4 etterhvert. Da har jeg ganske bra styrkeøkning,men etterhvert avtar det, og jeg kan løfte meg halvt ihjel, men jeg øker ikke. Så da går jeg tilbake til 10-8 reps, men som regel klarer jeg løfte litt tyngre enn forrige gang jeg var på 10-8 reps. Så jobber jeg meg ned i reps over kanskje 2 mnd igjen. :) Så blir man litt sterkere for hver syklus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å gå for mye innpå kost og gjøre det komplisert (Kjenner heller ikke til programmet du snakker om) så tror jeg min egen erfaring her er relevant. Mitt treningsmønster (resultat av at jeg stagnerer trutt og jevnt) er å øke jevnt i en øvelse, og gjerne gå fra 10-8 reps, nedover til 4 etterhvert. Da har jeg ganske bra styrkeøkning,men etterhvert avtar det, og jeg kan løfte meg halvt ihjel, men jeg øker ikke. Så da går jeg tilbake til 10-8 reps, men som regel klarer jeg løfte litt tyngre enn forrige gang jeg var på 10-8 reps. Så jobber jeg meg ned i reps over kanskje 2 mnd igjen. :) Så blir man litt sterkere for hver syklus

I mitt program så er det 5rep på basisøvelsene og 8rep på sånt som biceps, triceps, skuldre osv.

Prøvde meg på å ta høye reps 2 uker, for så å skulle minske repene for hver andre uke. Men mista motivasjon heeelt. Har begynt på "nytt" på det prgramet jeg bruker nå, å føler det funker fint:)

Men tror jeg skal prøve trikset ditt om jeg stopper opp igjen;) Får se hvordan det går. Har nå begynt å føre treninga i logg her inne, finner ikke boka med de gamle persene :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å gå for mye innpå kost og gjøre det komplisert (Kjenner heller ikke til programmet du snakker om) så tror jeg min egen erfaring her er relevant. Mitt treningsmønster (resultat av at jeg stagnerer trutt og jevnt) er å øke jevnt i en øvelse, og gjerne gå fra 10-8 reps, nedover til 4 etterhvert. Da har jeg ganske bra styrkeøkning,men etterhvert avtar det, og jeg kan løfte meg halvt ihjel, men jeg øker ikke. Så da går jeg tilbake til 10-8 reps, men som regel klarer jeg løfte litt tyngre enn forrige gang jeg var på 10-8 reps. Så jobber jeg meg ned i reps over kanskje 2 mnd igjen. :) Så blir man litt sterkere for hver syklus

Dette er en type peroidisering blir ikke nødvendig på veldig lenge for en nybegynner som trådstarter.

Hele programmet hun følger er bygget opp rundt å holde arbeidsettene og repsene de samme men øke vektene lineært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er mett er du mett, men det er ikke helt fullt ennå. Jeg har vært gjennom samm eutfordring selv, og løsninga er like enkel som den er vanskelig. Spis mer. Spis deg ubehagelig mett til hvert eneste måltid. Når jeg virkelig gikk inn for det doblet jeg matinntaket mitt, og etter en stund var det ikke voldsomt vanskelig.

Jeg, som rippetoe, er stor fan av H-melk. Får du i deg en liter H-melk i løpet av dagen har du plutselig plussa på 620 kvalitetskalorier og du er i mål for lenge siden. Å drikke en liter melk i løpet av et døgn er ikke en utfordring engang, Rippetoe vil jo helst at du skal drikke fire liter om dagen ;)

Noen Ripquotes for å understreke poenget:

Cliffs: drikk melk

.

Det å ligge stappa med mageplager slik at du har det ubehagelig er da ikke godt for noen.. Da er det vel bedre å spise mer kaloritett mat så man slipper spise så mye av for de trengte kaloriene... Og er enig med trådstarter i at helmelk smaker crap - og praktisk talt sitter igjen i munnen lenge etter man har svelgt. Da er det bedre å bruke kilder man kan nyte vel?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ligge stappa med mageplager slik at du har det ubehagelig er da ikke godt for noen.. Da er det vel bedre å spise mer kaloritett mat så man slipper spise så mye av for de trengte kaloriene... Og er enig med trådstarter i at helmelk smaker crap - og praktisk talt sitter igjen i munnen lenge etter man har svelgt. Da er det bedre å bruke kilder man kan nyte vel?:)

Godt er det ikke, men litt jobb må til. Skal man øke inntaket fra f eks 2000 til 4000 kcal må man regne med å være litt stappmett en periode, det går over det og. Mer kaloritett mat er selvfølgelig bra og gjør jobben enklere, uten at det blir alt for mye junk. Jeg la inn en ekstra kebab på vei hjem fra byen når jeg hadde vært ute. En kebab i sentrum, ny kebab på bislett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt er det ikke, men litt jobb må til. Skal man øke inntaket fra f eks 2000 til 4000 kcal må man regne med å være litt stappmett en periode, det går over det og. Mer kaloritett mat er selvfølgelig bra og gjør jobben enklere, uten at det blir alt for mye junk. Jeg la inn en ekstra kebab på vei hjem fra byen når jeg hadde vært ute. En kebab i sentrum, ny kebab på bislett :D

Men er ikke mye poeng i å øke fra 2000 til 4000 over kort tid. Mye bedre å øke med 200-400 kalorier pr uke og ta det gradvis. Det gir både kroppen og fordøyelsen tid til å tilpasse seg. I tillegg finner man lettere det rette nivået å ligge på som gir nok energi til gode treningsøkter og restitusjon, men ikke mer enn man faktisk trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...