Gå til innhold

"Hjelp til valg av Styrkeløftutstyr"-tråden


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Gjest Jester

Noen som har noen formening om hvordan vanlig Katana er i forhold til Super Katana SS og F6 ?

Jeg har både Super Katana SS og F6, men lurer på hvordan en vanlig Katana evt blir i forhold? Er den grovere en F6 men softere en Super`n ?

Sitter å fundert på evt kjøpe en helt ny da begge jeg har fra før er brukt, men usikker på hvorvidt kanskje jeg tjener litt på å teste en vanlig katana på mine usle 175kg er kanskje super katana litt overkill? Heller prøve seg på en tightere Katana en en løsere super katana som jeg mistenker min er nå :)

(Det er et spm der inne, bare elendig formulert)

Gundersen™ , noen innspill? Du er jo benk-skjorte-orakelet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje prøvd F6, men vanlig katana og Super katana lowcut. Super'en er grovere ja.. :)

Har du ikkje muligheten til å komme deg til ein klubb der de har litt skjorter du kan få prøve? Det må jo være det beste? :)

Sånn eg fant grom skjorta eg traff 200kg med på trening, fikk teste litt forskjellig av ein i klubben våres (Ulefoss AK) som kjøper alt som er av skjorter haha.. Heldig sånn sett. Det var ein Superkatana AS lowcut, 46 i brystet 48 i armene.. Måtte nærmest dra 200kg ned til brystet! Hoho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Eg har ikkje prøvd F6, men vanlig katana og Super katana lowcut. Super'en er grovere ja.. :)

Har du ikkje muligheten til å komme deg til ein klubb der de har litt skjorter du kan få prøve? Det må jo være det beste? :)

Sånn eg fant grom skjorta eg traff 200kg med på trening, fikk teste litt forskjellig av ein i klubben våres (Ulefoss AK) som kjøper alt som er av skjorter haha.. Heldig sånn sett. Det var ein Superkatana AS lowcut, 46 i brystet 48 i armene.. Måtte nærmest dra 200kg ned til brystet! Hoho

Med tider og stunder, men fram til da må jeg prøve å eksperimentere litt :) Sliter med at det er liten margin mellom for justert og for lite justert, enten vanskelig ned, eller ikke få den opp. Så tenke kanskje å prøve en litt mer "tilgivende" variant men med SS passform. Super Katanaen blir jo fortsatt med i baggen, men mer som evt konkskjorte, for mener selv jeg burde være sterkere i benk hehe. All erfaring er god erfaring så jo mer jeg spør og grever jo mer får jeg testet og erfart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Jeg har prøvd både F6/Fury og Katana, katana er grovere enn F6/Fury men i mine øyne lettere å løfte med. Obs: jeg er overhode ingen skjorteekspert, jeg er ubrukelig med skjorte.

Men du føler at Katana plasserer seg mellom F6/Fury og Super Katana stoff og kravemessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du føler at Katana plasserer seg mellom F6/Fury og Super Katana stoff og kravemessig?

Nå har jeg aldri hatt på meg en Super Katana, men man kjenner at stoffet i Super Katana er langt grovere. Super Katana blir alt for grov for mine svake slynger, men katana vil nok plassere seg mellom ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Fant ikke noe angående dette med IPF-godkjente belter.

Hva er kravene for at et belte skal være IPF-godkjent?

Og er titan beltene ipf godkjent? fant ikke noe på IPF sine sider angående dette.

bestilte dette http://www.titandenmark.dk/lever_belt-p-1.html kjipt om det ikke er godkjent, haha :lol:

Titan er godkjent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoyo!

Jeg trenger hjelp angående drakt i markløft!! (Fantastisk at trådstarter startet denne! :))

Er relativt ny innenfor styrkeløft men har kjøpt meg drakt i benk og bøy, og de funker rimelig bra. MEN, jeg skulle dra en tung mark, da snudde jeg knebøydrakten og prøvde å bruke den. Det gikk fint i sumo, problemet er bare at jeg er klart sterkest i tradisjonell mark, sliter litt med teknikk i sumo siden jeg ikke har trent det noe særlig, drar 220 i tradisjonell uten utstyr på 82 kg kroppsvekt. Da jeg prøvde å dra tradisjonell med bøydrakta hadde.jeg.ikke.sjangs. til å komme med ned i spenn, helt komplett umulig for meg, greidde knapt å ta tak i stanga, men siden egoet mitt er rimelig stort drog jeg opp 200 kg med KRUMMET rygg (ren idioti), måtte gå 3 veker uten trening grunna skade i ryggen..x). Har jeg eventuelt festet drakta feil? Vil en markløftdrakt kunne hjelpe meg her? Eller burde jeg rett og slett skifte til sumo? (vil helst ikke dette). Noen andre innspill? Jeg kommer til å dra marken RAW på stevner i framtiden siden jeg ikke fikk til med utstyr, men skulle gjerne mestra marken med drakt også! :) All hjelp er god hjelp, takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoyo!

Jeg trenger hjelp angående drakt i markløft!! (Fantastisk at trådstarter startet denne! :))

Er relativt ny innenfor styrkeløft men har kjøpt meg drakt i benk og bøy, og de funker rimelig bra. MEN, jeg skulle dra en tung mark, da snudde jeg knebøydrakten og prøvde å bruke den. Det gikk fint i sumo, problemet er bare at jeg er klart sterkest i tradisjonell mark, sliter litt med teknikk i sumo siden jeg ikke har trent det noe særlig, drar 220 i tradisjonell uten utstyr på 82 kg kroppsvekt. Da jeg prøvde å dra tradisjonell med bøydrakta hadde.jeg.ikke.sjangs. til å komme med ned i spenn, helt komplett umulig for meg, greidde knapt å ta tak i stanga, men siden egoet mitt er rimelig stort drog jeg opp 200 kg med KRUMMET rygg (ren idioti), måtte gå 3 veker uten trening grunna skade i ryggen..x). Har jeg eventuelt festet drakta feil? Vil en markløftdrakt kunne hjelpe meg her? Eller burde jeg rett og slett skifte til sumo? (vil helst ikke dette). Noen andre innspill? Jeg kommer til å dra marken RAW på stevner i framtiden siden jeg ikke fikk til med utstyr, men skulle gjerne mestra marken med drakt også! :) All hjelp er god hjelp, takk på forhånd! :)

Dra til din nærmeste styrkeløftklubb å få de til å hjelpe deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoyo!

Jeg trenger hjelp angående drakt i markløft!! (Fantastisk at trådstarter startet denne! :))

Er relativt ny innenfor styrkeløft men har kjøpt meg drakt i benk og bøy, og de funker rimelig bra. MEN, jeg skulle dra en tung mark, da snudde jeg knebøydrakten og prøvde å bruke den. Det gikk fint i sumo, problemet er bare at jeg er klart sterkest i tradisjonell mark, sliter litt med teknikk i sumo siden jeg ikke har trent det noe særlig, drar 220 i tradisjonell uten utstyr på 82 kg kroppsvekt. Da jeg prøvde å dra tradisjonell med bøydrakta hadde.jeg.ikke.sjangs. til å komme med ned i spenn, helt komplett umulig for meg, greidde knapt å ta tak i stanga, men siden egoet mitt er rimelig stort drog jeg opp 200 kg med KRUMMET rygg (ren idioti), måtte gå 3 veker uten trening grunna skade i ryggen..x). Har jeg eventuelt festet drakta feil? Vil en markløftdrakt kunne hjelpe meg her? Eller burde jeg rett og slett skifte til sumo? (vil helst ikke dette). Noen andre innspill? Jeg kommer til å dra marken RAW på stevner i framtiden siden jeg ikke fikk til med utstyr, men skulle gjerne mestra marken med drakt også! :) All hjelp er god hjelp, takk på forhånd! :)

Jeg er ikke noen ekspert, men høres ut som at drakten rett og slett blir for tight for deg til mark. Bruker selv en super centurion i markløft (snur den ikke) og det er tight men hjelper å få stroppene dratt bakover og når jeg tar tak i stangen må presse skuldrene ned og bak. Det er ikke særlig behagelig, en det går.

Testet en Metal drakt for klassisk mark, og den ble rett og slett for tight og hadde akkurat samme problem som du beskriver.

Så mitt eneste tips er egentlig å kjøpe en egen markdrakt som er større slik at du kommer ned og får rett teknikk. Men man får ikke like mye fra drakt i klassisk vs sumo. Men, løfter du i en klubb? Har du noen som kan hjelpe deg? Noe ligger også i det å bli tøff nok til å tåle det, derfor tenker jeg det kan være lurt med en størrelse større en hva som er "super konkurranse tight" slik at du får skikkelige løft på trening i stedet for å måtte bite sammen tennene og høre det knake i suspen på treningsløft :p

Håper noen av de mer rutinerte kommer med noen innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å si om drakten er for stram til å ha god teknikk da det blir litt individuelt mtp på toleranse av smerte og ubehag. Det handler mye som eirich sier om å være tøff nok til å holde spennet fordi drakten gir mest når den stritter mest imot. En større drakt kan nok være litt lettere å lære seg å bruke, men jo mer du vil tjene på drakten jo mer må du tåle.

Jeg får lett imellom 20-30kg på min drakt i klassisk, men til gjengjeld gir den meg sår på skuldrene, blåmerker på beina og kjører suspen opp i halsen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen ekspert, men høres ut som at drakten rett og slett blir for tight for deg til mark. Bruker selv en super centurion i markløft (snur den ikke) og det er tight men hjelper å få stroppene dratt bakover og når jeg tar tak i stangen må presse skuldrene ned og bak. Det er ikke særlig behagelig, en det går.

Testet en Metal drakt for klassisk mark, og den ble rett og slett for tight og hadde akkurat samme problem som du beskriver.

Så mitt eneste tips er egentlig å kjøpe en egen markdrakt som er større slik at du kommer ned og får rett teknikk. Men man får ikke like mye fra drakt i klassisk vs sumo. Men, løfter du i en klubb? Har du noen som kan hjelpe deg? Noe ligger også i det å bli tøff nok til å tåle det, derfor tenker jeg det kan være lurt med en størrelse større en hva som er "super konkurranse tight" slik at du får skikkelige løft på trening i stedet for å måtte bite sammen tennene og høre det knake i suspen på treningsløft :p

Håper noen av de mer rutinerte kommer med noen innspill :)

Tusen takk for flott svar!! Jeg har nettopp begynt å løfte i klubb, men vi er en veldig liten gruppe og "sjefen" har ikke drevet med styrkeløft på mange år så han er ganske rusten på trenings/utstyrsfronten, så han gir beskjed om at vi må høre med andre dersom vi trenger hjelp til dette.. Jeg måtte ta 3 vekers pause etter at jeg drog den stygge marken med utstyr (sånt blir det jo ikke resultater av) x)) Men tror du det er best om jeg rett og slett lærer meg å løfte sumo etterhvert? Vil jeg tjene på dette i lengden? Tror jeg skal gjøre som du sier, kjøpe en markdrakt i en størrelse større, tenker bare å bestemme meg for om jeg skal eventuelt dra sumo på stevner, siden det blir mindre belastning på ryggen når jeg VIRKELIG skal dra tungt..Men spørsmålet blir egentlig da om jeg kanskje vil tjene på å legge om til sumo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si om drakten er for stram til å ha god teknikk da det blir litt individuelt mtp på toleranse av smerte og ubehag. Det handler mye som eirich sier om å være tøff nok til å holde spennet fordi drakten gir mest når den stritter mest imot. En større drakt kan nok være litt lettere å lære seg å bruke, men jo mer du vil tjene på drakten jo mer må du tåle.

Jeg får lett imellom 20-30kg på min drakt i klassisk, men til gjengjeld gir den meg sår på skuldrene, blåmerker på beina og kjører suspen opp i halsen min.

Smerte og ubehag skal jeg alltid tåle! :D Men den drakta jeg hadde var egentlig helt umulig å dra en skikkelig mark med..vertfall for meg..hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flott svar!! Jeg har nettopp begynt å løfte i klubb, men vi er en veldig liten gruppe og "sjefen" har ikke drevet med styrkeløft på mange år så han er ganske rusten på trenings/utstyrsfronten, så han gir beskjed om at vi må høre med andre dersom vi trenger hjelp til dette.. Jeg måtte ta 3 vekers pause etter at jeg drog den stygge marken med utstyr (sånt blir det jo ikke resultater av) x)) Men tror du det er best om jeg rett og slett lærer meg å løfte sumo etterhvert? Vil jeg tjene på dette i lengden? Tror jeg skal gjøre som du sier, kjøpe en markdrakt i en størrelse større, tenker bare å bestemme meg for om jeg skal eventuelt dra sumo på stevner, siden det blir mindre belastning på ryggen når jeg VIRKELIG skal dra tungt..Men spørsmålet blir egentlig da om jeg kanskje vil tjene på å legge om til sumo?

Generelt sett tjener man mer på drakt i sumo enn klassisk, fordi drakta hjelper til der det er tyngst i sumo og lettest i klassisk. Men dette er individuelt og smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Var ikke så lett å finne belter til minifolk som meg, men går det an å ha dette:

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/gforce-action-lever-belt-11mm-white

?

Hvis du ikke har noe i mot å investere litt i et belte vil jeg anbefale deg å ta en titt på dette: http://www.wahlanders.se/webbutik/katalog/product_info.php?cPath=22_31&products_id=79. Det er det desidert beste beltet jeg har prøvd, og angrer på at jeg kjøpte et billigbelte, for kommer til å kjøpe det der uansett :p Du kan også få det inngravert, how cool is that :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...