Gå til innhold

"Hjelp til valg av Styrkeløftutstyr"-tråden


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Jester

Jeg kan jo starte da :)

Jeg er ute etter både skjorte, mark og bøydrakt, har fått noen anbefalinger vedrørende utstyr, men ønsket å vite om det eventuelt var noe jeg bør tenke på? F.eks har jeg skjønt at Titan F6 er for folk med stort oppspenn og Titan Fury er for folk som ligger relativt flatt. Men det sier meg ikke så mye da er stort oppspenn = ekstremt oppspenn og relativt flatt = paddeflatt?

Videre er det dette med albuer ut/inn i forhold til hvilke skjorte man velger. Personlig prøver jeg å holde albuene inn, men merker når jeg bruker strikk i 8-tall/slingshot at jeg henter mer på å trykke albuene utover for å skape bedre spenn.

Anyhow, utifra mine beskrivelser av hvordan jeg løfter ble jeg anbefalt:

Bøy: Centurion eller SuperCenturion (noen som kan forklare litt om forskjellene med og uten super?)

Benk: Titan F6, Katana, SuperKatana eller Inzer RageX

Mark: Metal Original IPF deadlifter (da jeg løfter konvensjonell med mye rygg) eller Titan Velocity som er litt snillere

Alle råd er gode her før jeg bestemmer meg :)

(Ja, skamløs nametagging for å få ekspertene til å titte innom André Midtby Pinglo Carl P Marte Elverum Gundersen™ Stian Walgermo Bo Bergan )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er relativt lenge siden jeg benytte meg av utstyr i bøy og mark, så jeg avstår fra å komme med altfor mange innspill her. Hva gjelder benkskjorte har jeg imidlertid noen erfaringer å dele. Det er rett som du sier at F6 er for løftere med spenn, og Fury for de som ligger flatt. Ligger du med noe spenn, ville jeg valgt F6 eller liknende, men jeg vil uansett anbefale deg å jobbe med spennet. Tøy og forsøk hele tiden å arbeide opp dette best mulig. Kortere løftevei gjør at du bl.a. kan løfte med trangere skjorte, noe som igjen kan gi en del flere kilo. Det er mao mye å tjene på litt mobilitetstrening og tøying.

Videre kan jeg nevne at F6 og Fury er relativt enkle å løfte med, men at de ikke gir på langt nær like mye som en Superkatana. Jeg har vel løfta med det meste Titan har produsert til benkpress, og jeg har i tillegg prøvd Inzer og Metal. Titan er mitt klare favorittmerke i benkpress, og per dags dato bruker jeg en Titan Superkatana str. 42/44. Den er mer krevende å løfte med, men en stor fordel er at halsen er mer utringet: Da slipper man å få stoff i halsen, og på den måten "kvele" seg selv. Jeg har også gått til innkjøp av en Superkatana Low Cut - den heftigste versjonen pr dags dato. Den er for drøy og må jobbes en del med før jeg kan benytte meg av denne. Var jeg deg ville jeg valgt en noe stor Superkatana/Superkatana Low Cut og etterhvert arbeidet meg inn i en mindre skjorte.

Fury_02_1.jpg

Titan Fury

super_katana_as.jpg

Titan Superkatana

Titan_SUPER_Katana_AS_low_cut__50_small.JPG

Titan Superkatana Low Cut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Det er relativt lenge siden jeg benytte meg av utstyr i bøy og mark, så jeg avstår fra å komme med altfor mange innspill her. Hva gjelder benkskjorte har jeg imidlertid noen erfaringer å dele. Det er rett som du sier at F6 er for løftere med spenn, og Fury for de som ligger flatt. Ligger du med noe spenn, ville jeg valgt F6 eller liknende, men jeg vil uansett anbefale deg å jobbe med spennet. Tøy og forsøk hele tiden å arbeide opp dette best mulig. Kortere løftevei gjør at du bl.a. kan løfte med trangere skjorte, noe som igjen kan gi en del flere kilo. Det er mao mye å tjene på litt mobilitetstrening og tøying.

Videre kan jeg nevne at F6 og Fury er relativt enkle å løfte med, men at de ikke gir på langt nær like mye som en Superkatana. Jeg har vel løfta med det meste Titan har produsert til benkpress, og jeg har i tillegg prøvd Inzer og Metal. Titan er mitt klare favorittmerke i benkpress, og per dags dato bruker jeg en Titan Superkatana str. 42/44. Den er mer krevende å løfte med, men en stor fordel er at halsen er mer utringet: Da slipper man å få stoff i halsen, og på den måten "kvele" seg selv. Jeg har også gått til innkjøp av en Superkatana Low Cut - den heftigste versjonen pr dags dato. Den er for drøy og må jobbes en del med før jeg kan benytte meg av denne. Var jeg deg ville jeg valgt en noe stor Superkatana/Superkatana Low Cut og etterhvert arbeidet meg inn i en mindre skjorte.

Tusen takk for et kjempesvar! Men tror du at å gå fra aldri testet skjorte til en SuperKatana blir for stort hopp mht at jeg ikke har erfaring med noe "lettere" skjorter? Eller er det slik at med litt øving, prøving og feiling så vil det gå bra og være verdt det? Tenker at det eventuelt kan spare meg noen kroner å ikke kjøpe mellomleddet om ikke SuperKatanaen er alt for vanskelig å få dreisen på (i mangel av et bedre ord :p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et kjempesvar! Men tror du at å gå fra aldri testet skjorte til en SuperKatana blir for stort hopp mht at jeg ikke har erfaring med noe "lettere" skjorter? Eller er det slik at med litt øving, prøving og feiling så vil det gå bra og være verdt det? Tenker at det eventuelt kan spare meg noen kroner å ikke kjøpe mellomleddet om ikke SuperKatanaen er alt for vanskelig å få dreisen på (i mangel av et bedre ord :p)

Jeg ville gått for en litt stor Superkatana og spart deg pengene ved å kjøpe flere skjorter. En stor skjorte kan du justere (f. eks. dra mer ned foran), og på den måten få mer på den etterhvert som du blir mer trygg teknisk. Eventuelt kan du kjøpe et par brukte skjorter slik at du kan prøve deg litt fram. Valg av utstyr blir handler litt om personlige preferanser. F6 og liknende skjorter passer for de som vinkler albuene inn på vei ned, mens Fury og den slags passer bedre for de som løfter med albuene mye ut fra kroppen.

Sjekk ut denne Facebook-sida hvor utstyr kjøpes og selges (norskke IPF-løftere): Logg inn | Facebook (Navn på gruppa: Kjøp/Salg av styrkeløftutstyr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester
Jeg ville gått for en litt stor Superkatana og spart deg pengene ved å kjøpe flere skjorter. En stor skjorte kan du justere (f. eks. dra mer ned foran), og på den måten få mer på den etterhvert som du blir mer trygg teknisk. Eventuelt kan du kjøpe et par brukte skjorter slik at du kan prøve deg litt fram. Valg av utstyr blir handler litt om personlige preferanser. F6 og liknende skjorter passer for de som vinkler albuene inn på vei ned, mens Fury og den slags passer bedre for de som løfter med albuene mye ut fra kroppen.

Sjekk ut denne Facebook-sida hvor utstyr kjøpes og selges (norskke IPF-løftere): Logg inn | Facebook (Navn på gruppa: Kjøp/Salg av styrkeløftutstyr)

Tusen takk! :) Da tror jeg at jeg går for en litt stor superkatana som jeg heller kan sy litt inn, og kan passe uten å være på konkurranse vekt ! Du aner ikke hvor mye hjelp dette er for en som må prøve å finne ut alle disse tingene selv. Har også sendt request til gruppa, så kanskje man finner noe brukt også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :) Da tror jeg at jeg går for en litt stor superkatana som jeg heller kan sy litt inn, og kan passe uten å være på konkurranse vekt ! Du aner ikke hvor mye hjelp dette er for en som må prøve å finne ut alle disse tingene selv. Har også sendt request til gruppa, så kanskje man finner noe brukt også :)

Ja, men det er gode å høre at jeg kan være til hjelp! Vær imidlertid oppmerksom på at det er krav til hvordan utstyr skal syes inn, og at feil på utstyr kan medføre at man ikke får brukt utstyret i konkurranse. Videre vil jeg likevel tørre å driste meg litt inn på utstyret i bøy og mark. Noen bruker samme drakt i bøy og mark, kanskje spesielt i starten og for å unngå innkjøp av mange dyre drakter på en gang. Som du nevner i det ene innlegget ditt må draktene tilpasses løftestilen - dette gjelder også utstyr i bøy og mark. Bred beinposisjon i bøy krever andre drakter (evt. samme drakt, men med andre vinkler), og det samme gjelder selvsagt i markløft.

Knebind og håndleddstøtter er også noe man vil trenge, og det er forskjell på hvor stive disse er. Jeg liker Titan THP veldig godt som håndleddsbind, men er mer glad i Titanium som knebind. Smak og behov som mye annet, men verdt å merke seg at det er en forskjell.

file_1_8.jpg

Titan Titanium

TITAN-THP-wristwraps-50-cm_1p8lxfs.jpg

Titan THP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lite å bidra med i denne debatten, da jeg ikke har løftet noe særlig med utstyr... Vil i allefall anbefale deg å kjøpe noe brukt.. Jeg mener det er tull å kjøpe noe nytt... Til og med Bo løfter med utstyr han har kjøpt brukt, og han har flere norgesrekorder... Jeg mener det er tull å bruke for mye penger på nytt utstyr om man får det mere enn bra nok brukt.. Spesielt for deg som er nybegynner.

Lykke til med letingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt kjappe generelle anbefalninger:

Knebøy:

Her ender de aller fleste opp med en centurion-drakt, det er lett å gå seg vill i jungelen av drakter :

Centurion Nxg+ - En litt eldre modell som er relativt medgjørelig i stoffet og lett å bøye med

Centurion NxgSuperplus - Hardere stoff i drakta

SuperCenturion NxgSuperplus - Hardere stoff i drakta og forsterkede sømmer

Jeg har brukt alle typene, og det er litt forskjell. Sistnevnte i stram drakt kan være litt vanskelig å mestre for en nybegynner da bøy med utstyr fra før er vanskelig å mestre. Jeg bøyer selv nå i en nxg+ rett og slett pga det var det jeg fikk tak i kjapt da jeg trengte drakt nå, og den støtter ikke like mye opp i midje etc som en supercenturion gjør.

Knebind: Kun en ting som gjelder her, Inzer. De svarte med røde striper, ingen titanbind er i nærheten av å ha samme kvalitet eller elastitet, disse får man veldig mange runder med.

Benkpress:

Som andre anbefaler er det greit å starte med en fury eller f6, gjerne en brukt en da denne vil du nok ikke bruke så mange stevner før du bytter den ut. Benker du med albuer inn/og eller ligger i heftig spenn er f6 tingen, albuer ut/flatt så gjelder fury.

Markløft:

I Markløft kan man som oftest bare glemme titan, de vet ikke helt hvordan man lager markløftdrakter, om man ikke har helt ekstreme lår kan en centurion fungere om man tar den på omvendt vei i sumo.Alle titandrakter har en tendens til å¨skli for høyt opp når man har store lår.

Metal er de som faktisk kan markløftdrakter, king sumo deadlifter eller viking v-squatter for sumo, og metal original deadlifter for konvensjonell, eventuelt king deadlifter om man vil ha en drakt som er litt hardere i stoffet. Men som en nybegynner kan det da bli vanskelig å spenne opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester

Kanonbra info Bo Bergan ! Begynner å bli litt mer oversikt i jungelen av utstyr osv :)

Har stort sett landet på Centurion (evt super) for knebøy og Metal IPF deadlifer for mark.

Så sitter jeg igjen med 3 alternativer for benk:

Inzer RageX: Her trenger jeg litt innspill, eller er det Titan som gjelder uansett?

Titan Fury: Virker som en grei nybegynnerskjorte, og lett å mestre. Krever ikke sinnsykt spenn for å funke

Titan Katana/Superkatana: Vanskeligere å mestre en Fury, men gir mer når man først blir vant

Er det nogenlunde korrekt? noen innspill ang benkskjortene fra dere orakeler innen styrkeløft :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RageX funker for noen, den er litt mer elastisk enn typ Katana/superkatana, men veldig vanskelig å justere noe på den ifh til de samme skjortene.

En annen tommelfingerregel er at det er greit å gå opp en strl. fra Fury/f6 når man skal over til katana/Superkatana, har man 46 i Fury bør man ha en 48 katana/superkatana.

En annen ting noen sikkert lurer på er at det står A/S og S/S på katana/superkatana-skjortene, dette står for Angeled Sleeve (som tilsvarer vinkelen på en F6, altså for løftere med mye spenn eller albuer innover) og Straight Sleeve (tilsvarer Fury som har 90 graders vinklede ermer, for løftere som ligger ganske flatt og benker med albuer utover)

Greit å begynne med Fury/F6, får tak i disse veldig billig brukt, lette å mestre og alltid greit å ha en backupskjorte når man evt går over på en katana/superkatana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig hjelpsomt da jeg selv prøver mye utstyr for tiden i forberedelse til mitt første stevne. Bøy og mark er ganske safe, men sliter med å finne passende benkskjorte. Ser du sier det er ok med en litt løs superkatana Gundersen™ , jeg ligger for tiden mellom 46 og 48. 48 kan jeg touche vekter under rawpr med og føles som den gir lite. 46 klarer jeg ikke touche noe med og armene føles som de skal sprenges. Anbefalninger? Jobbe mer med arch, breiere grep og slutte å grine eller er 46 en tapt sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Whaat, jeg visste ikke at F6 var for løftere med spenn og Fury var for løftere som benker flatt. Jeg har relativt mye spenn, men benker bedre med Fury enn F6. F6'en fikk bare armene mine til å være i en for meg unaturlig posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whaat, jeg visste ikke at F6 var for løftere med spenn og Fury var for løftere som benker flatt. Jeg har relativt mye spenn, men benker bedre med Fury enn F6. F6'en fikk bare armene mine til å være i en for meg unaturlig posisjon.

Har heller ikke noen god erfaring med F6 selv om jeg har relativt greit spenn. Den presser albuene min for mye innover og jeg benker foreløpig best med albuene litt mer utover. Der syns jeg faktiak Katana var mye bedre å benke i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...