Gå til innhold

Fitness/bodybuilding


sg8

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hvilke aldersklasser og vektklasser som finnes innen Athletic fitness, classic og vanlig bodybuilding for menn?

Og må man bruke steroider for å hevde seg? Har man sjanse til å hevde seg dersom man begynner å trene målrettet mot dette når man er i 20 årene, eller må man ha trent i mangfoldige år fra før? Hva kreves egentlig? Tenker egentlig mest på AF. Har ikke tenkt å stille selv enda, men er bare interessert i å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I AF er det -175cm og +175cm.

Ellers i Norges Kroppsbyggerforbund har du disse klassene

Innen AF tror jeg ikke steroider er like utbredt som i byggeklassene, da det ikke først og fremst er størrelse du blir dømt etter. Men det vil være naivt å tro at alle utøverne er rene. I bodybuilding er det nok mer utbredt.

Jeg hadde trent i 2,5-3 år før jeg stilte (i fjor). Havna på en 6. plass på NM i den lave AF-klassen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro
Er nok utbredt i alle klasser, men å hevde seg til topps i AF er fullt mulig. Etter en god del treningsår kan man vel også stille i classic BB, men man vil nok ikke stille like sterkt som de på pallen ;)

Tenker du palleplass? Kunne tenkt meg å sett blodprøver med fornuftig mellomrom på de:)

Classic BB startet som en klasse hvor det skulle være mulig å hevde seg reint men det ble det liksom ikke noe av. Stig Ingebrigtsen er den eneste jeg vet av som faktisk har stilt reint i bygging (tror det var classic?) etter mange års seriøs trening og kosthold. Han kan vel sikkert komme med innspill selv hvordan det er å hevde seg reint i disse klassene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I AF tror jeg nok det er mulig å hevde seg rent om man har bra gener og er villig til å trene en del år før man konkurrerer. I Classic blir det verre mtp hvor høyt vektklassene går. Det man ofte bruker som tommelfingerregel på hvor stor man kan bli rein i konkurranseform er jo høyde minus 100. Så du kan jo bruke det som et utgangspunkt over hvor stor man teoretisk kan bli rein og så se hvor tung du har lov å bli i Classic med din høyde. Man må selvfølgelig ikke fylle ut klassen for å konkurrere, men man vil jo stille en del svakere om man er 10kg lettere en han som står ved siden av deg.

Som IAmaBro nevnte så stillte jeg i NM i Classic Bodybuilding i 2006, året det ble innført i Norge. Jeg fikk en flott sisteplass for slitet mitt :D Nå har ikke jeg de beste genene og er hele 189cm høy. Men for meg virket det veldig vanskelig å komme seg opp på det nivået som var nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker du palleplass? Kunne tenkt meg å sett blodprøver med fornuftig mellomrom på de:)

Classic BB startet som en klasse hvor det skulle være mulig å hevde seg reint men det ble det liksom ikke noe av. Stig Ingebrigtsen er den eneste jeg vet av som faktisk har stilt reint i bygging (tror det var classic?) etter mange års seriøs trening og kosthold. Han kan vel sikkert komme med innspill selv hvordan det er å hevde seg reint i disse klassene:)

Ja. Hvis man ikke trener som en dopa bygger kan man komme langt fysikkmessig. Herr Midtby feks er grovere enn de som vinner AF. Og beklager om jeg er ufin her, men Stig kunne vel fint ha blitt større han og, hvis han hadde fokusert mer på styrke opp gjennom alle de herrens årene han har trent. Men det har vel sikkert ikke vært fokuset hans heller :) /All respekt til deg Stig, ikke noe vondt ment her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Hvis man ikke trener som en dopa bygger kan man komme langt fysikkmessig. Herr Midtby feks er grovere enn de som vinner AF. Og beklager om jeg er ufin her, men Stig kunne vel fint ha blitt større han og, hvis han hadde fokusert mer på styrke opp gjennom alle de herrens årene han har trent. Men det har vel sikkert ikke vært fokuset hans heller :) /All respekt til deg Stig, ikke noe vondt ment her.

Må huske at det er en del år siden Stig var med i den konkurransen, og han har utviklet seg utrolig mye siden den tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro
Er det ikke utrolig kjipt å ha en slik holdning? Å ikke unne noen suksess? Du er en bitter liten faggotazzzz.

Unner ikke jeg noen suksess? Lol. Jeg unner alle den suksessen de måtte få:) Jeg er en bro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må huske at det er en del år siden Stig var med i den konkurransen, og han har utviklet seg utrolig mye siden den tid...

Takk for snille ord. Men jeg tar meg ikke nær av sannheter. Er nok mye jeg kunne ha gjort anderledes om jeg visste bedre. Tenk om jeg var 14 år nå og hadde tilgang på all informasjonen som finnes på nettet om trening og kosthold. Misunner unguttene det veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg lurer på hvilke aldersklasser og vektklasser som finnes innen Athletic fitness, classic og vanlig bodybuilding for menn?

Og må man bruke steroider for å hevde seg? Har man sjanse til å hevde seg dersom man begynner å trene målrettet mot dette når man er i 20 årene, eller må man ha trent i mangfoldige år fra før? Hva kreves egentlig? Tenker egentlig mest på AF. Har ikke tenkt å stille selv enda, men er bare interessert i å høre.

Hvis du har veldig gode gener kan du nok hevde deg i AF dopingfritt, hvis ikke så sliter du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for snille ord. Men jeg tar meg ikke nær av sannheter. Er nok mye jeg kunne ha gjort anderledes om jeg visste bedre. Tenk om jeg var 14 år nå og hadde tilgang på all informasjonen som finnes på nettet om trening og kosthold. Misunner unguttene det veldig.

Samme her.. Hadde jeg trent noe mer enn bare benk og biceps i Hitrahallen så hadde jeg også hatt et mye bedre utgangspunkt :p Etter den fasen så ble jeg lurt med på Ove Rytter sitt "Effektiv Bodybuilding" program, og det var heller ikke noen suksess (n) Om noen hadde truet meg til å trent noe som var halvveis gjennomtenkt så hadde nok ting vært mye bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke utrolig kjipt å ha en slik holdning? Å ikke unne noen suksess? Du er en bitter liten faggotazzzz.

Hvordan er det å være godtroende?

Hvis jeg hadde hatt mål om å vinne Tour de France eller OL-gull i vektløfting hadde jeg for øvrig dopet meg med god samvittighet, fordi jeg vet at konkurrentene gjør det samme og at det er fullstendig umulig uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å være godtroende?

Hvis jeg hadde hatt mål om å vinne Tour de France eller OL-gull i vektløfting hadde jeg for øvrig dopet meg med god samvittighet, fordi jeg vet at konkurrentene gjør det samme og at det er fullstendig umulig uten.

Jeg er godtroende fordi jeg tror/vet Andre Midtby er dopingfri? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å være godtroende?

Hvis jeg hadde hatt mål om å vinne Tour de France eller OL-gull i vektløfting hadde jeg for øvrig dopet meg med god samvittighet, fordi jeg vet at konkurrentene gjør det samme og at det er fullstendig umulig uten.

Jeg vet du doper deg. Du tok mere i bøy enn meg før julaften :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...