Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke opp i vekt?


Trine0000

Anbefalte innlegg

Så en idè kan være mandag, onsdag, fredag? Ja, vurderer det :) men vil helst være anonym!

Fullkropp mandag, onsdag og fredag vil nok gi deg gode resultater dersom du spiser nok (og kutter ned på kardioen) :) Du kan nok slå enda mer på stortromma ang kostholdet; hvis du absolutt vil holde deg til knekkebrød og salat bør du i det minste sørge for pålegg og dressinger som gir deg fett+protein. Makrell, røkelaks, (mye) kjøttpålegg, egg, peanøttsmør, olivenolje, cottage cheese osv er allerede nevnte eksempler, og du kan trygt spise 1 hel boks cc til mellommåltid (eller evt blande halvtomhalvt cc og kesam/yoghurt). Du kan også drikke juice/melk/sjokomelk/smoothies/milkshakes hvis du liker det, og de to sistnevnte kan gjerne blandes ut med proteinpulver for digg smak og bra innhold. Beveg deg ut av comfort-zonen/vanene dine hva angår matvarevalg, det er en hel verden av deilig mat der ute som bare venter på å få deg i god form!

Loggboken kan forøvrig være akkurat så anonym som du ønsker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 skiver godt og grovt havre fra Mesterbakeren med 8 skiver gulost (sånne ferdige skiver) inneholder ca 750 kalorier. Det er mye kalorier i forhold til hva det veier og hvor mett du blir. Med sjokomelk til blir det enda mer.

Du kan også maule noen osteskiver om dagen :) Gulost inneholder mye fett og like mye proteiner, så det er bra for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med 02-snapper - nøtter er gull verdt :) En neve her og en neve der.

Og havregrøt kan du gjøre masse spennende med:D

I tillegg vil metthetsfølelsen forandre seg etterhvert som du øker matinntaket ditt - og dermed vil det også bli "plass" til mer mat:) (det er hvis du føler at du blir fort mett nå vell og merke)

Trenger du flere matforslag?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med 02-snapper - nøtter er gull verdt :) En neve her og en neve der.

Og havregrøt kan du gjøre masse spennende med:D

I tillegg vil metthetsfølelsen forandre seg etterhvert som du øker matinntaket ditt - og dermed vil det også bli "plass" til mer mat:) (det er hvis du føler at du blir fort mett nå vell og merke)

Trenger du flere matforslag?:)

JA! Trenger masse matforslag!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: NØTTER

havregrøt - tes ut med prot. pulver i grøten og knuste linfrø. Ha cc oppå grøten. som nevnt over peanøttsmør. syltetøy. Du kan og koke grøten på melk. Er du glad i egg kan du steke speilegg, omelett med innhold, eggerøre (gjerne ha en dæsj fløte i eggerøren), kjør på med kjøttpålegg/ostepålegg, og jeg personlig liker majones. I tillegg er rugbrød godt, bare pass på magen din da noen kan ha en litt uheldig reaksjon ved for mye.

Som mellommåltid er cc/kesam et fint alternativ? - pøs på med nøtter, rosiner, banan og annen frukt du liker, bær er også ganske godt. Jeg syns det er veldig godt med usaltede nøtter i cc:) Det er også godt å ha prot. pulver i kesam, la det stå en liten time i kjøleskapet og vips! Topp det med igjen - NØTTER og bær?

Lunsj - spis gjerne en salat hvis du vil det - kylling/svin/biff. Du kan jo marinere kjøttet feks? Avokado er en fin fin ting å ha i salaten, i tillegg til alt annet friskt og godt - og hvorfor ikke toppe det med en dressing som nevnt ovenfor og pinjekjerner.

Middag - spis gjerne grønnsaker, men. Hva med ris/pasta? Søtpotet er supert. Du kan woke grønnsaker i kokosmelk med NØTTER, nudler eller ris. Dampet ørret med smeltet smør:hungry: Laks med rømmedressing. Torsk er jo magert, men stek den sprøstekt og med soyasmør, herlig. Stek deg en real biff med rotgrønnsaker og bakt potet med smør. Det er faktisk godt å smøre peanøttsmøret oppå den varme biffen. Jeg syns også det er godt med fløte og rømme i sauser som en ekstra piff. Du kan gratinere kylling med ost, putte osten inni kyllingen, ev brie og surre den i bacon/annen skinke for å variere litt.

Kveldsmat? Samme som mellommåltid feks. Ostesmørbrød, igjen kan du gjerne lage deg grøt hvis du liker det.

Her er det bare å velge - fantasien har ingen grenser! Hjalp det litt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: NØTTER

havregrøt - tes ut med prot. pulver i grøten og knuste linfrø. Ha cc oppå grøten. som nevnt over peanøttsmør. syltetøy. Du kan og koke grøten på melk. Er du glad i egg kan du steke speilegg, omelett med innhold, eggerøre (gjerne ha en dæsj fløte i eggerøren), kjør på med kjøttpålegg/ostepålegg, og jeg personlig liker majones. I tillegg er rugbrød godt, bare pass på magen din da noen kan ha en litt uheldig reaksjon ved for mye.

Som mellommåltid er cc/kesam et fint alternativ? - pøs på med nøtter, rosiner, banan og annen frukt du liker, bær er også ganske godt. Jeg syns det er veldig godt med usaltede nøtter i cc:) Det er også godt å ha prot. pulver i kesam, la det stå en liten time i kjøleskapet og vips! Topp det med igjen - NØTTER og bær?

Lunsj - spis gjerne en salat hvis du vil det - kylling/svin/biff. Du kan jo marinere kjøttet feks? Avokado er en fin fin ting å ha i salaten, i tillegg til alt annet friskt og godt - og hvorfor ikke toppe det med en dressing som nevnt ovenfor og pinjekjerner.

Middag - spis gjerne grønnsaker, men. Hva med ris/pasta? Søtpotet er supert. Du kan woke grønnsaker i kokosmelk med NØTTER, nudler eller ris. Dampet ørret med smeltet smør:hungry: Laks med rømmedressing. Torsk er jo magert, men stek den sprøstekt og med soyasmør, herlig. Stek deg en real biff med rotgrønnsaker og bakt potet med smør. Det er faktisk godt å smøre peanøttsmøret oppå den varme biffen. Jeg syns også det er godt med fløte og rømme i sauser som en ekstra piff. Du kan gratinere kylling med ost, putte osten inni kyllingen, ev brie og surre den i bacon/annen skinke for å variere litt.

Kveldsmat? Samme som mellommåltid feks. Ostesmørbrød, igjen kan du gjerne lage deg grøt hvis du liker det.

Her er det bare å velge - fantasien har ingen grenser! Hjalp det litt? :)

Tusen hjertlig- det hjalp mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er forresten veldig glad i kakao/sjokolademelk. Pleier å unne meg en confecta kakao 72%, er det ok?

JA! Hør her, du lurer på hvorfor du ikke går opp i vekt? Fordi du lurer på om alt er ok. Mindre luring, mer putting av mat i munnen :) Mener ikke å være frekk, men om du sliter med å gå opp i vekt så har du jo et luksusproblem med nettopp det at du kan drikke sjokolademelk, kakao osv og kose deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forresten veldig glad i kakao/sjokolademelk. Pleier å unne meg en confecta kakao 72%, er det ok?

Du kan fint drikke vanlig kakao/sjokolademelk også, MED fett, sukker og alt som er (y) Om jeg ikke tar feil er jo Confecta sånn jukse-pulver greie uten snev av noe som helst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! Hør her, du lurer på hvorfor du ikke går opp i vekt? Fordi du lurer på om alt er ok. Mindre luring, mer putting av mat i munnen :) Mener ikke å være frekk, men om du sliter med å gå opp i vekt så har du jo et luksusproblem med nettopp det at du kan drikke sjokolademelk, kakao osv og kose deg!

Enig. LUKSUSproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt det samme problemet som deg :) Selv etter 3 barn vil ikke kroppen min snu på dette, men jeg vil tro at aktivitets-nivået i dag er med på å påvirke litt også.

Men 7 dager i uken er for mye for deg. Da er det bedre med ett skikkelig program som går over 3-4 dager. Og mye hvile+mat innimellom.

Har du prøvd bigmass? Jeg brukte det for noen år siden, og det hjalp meg på den tiden. Da har man hvertfall noe ekstra å gå på, men det er ingen erstatter. Heller noe som er bra å ha i seg etter ett måltid.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt kan du si det slik:

"Du springer mer en en liten jente klarer å spise for å kompensere" Siden det er vanskelig å bli større i kjeften, kan det være en ide og roe ned på kardioen og løfte mer vekter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JA! Hør her, du lurer på hvorfor du ikke går opp i vekt? Fordi du lurer på om alt er ok. Mindre luring, mer putting av mat i munnen :) Mener ikke å være frekk, men om du sliter med å gå opp i vekt så har du jo et luksusproblem med nettopp det at du kan drikke sjokolademelk, kakao osv og kose deg!

Ja, forsåvidt, MEN jeg er opptatt av at maten skal være sunn, for jeg ønsker nemlig ikke proppe kroppen full av dritt bare fordi jeg skal opp i vekt. Tenker mye i forhold til trening osv, i forhold til muskelvekst. DERFOR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt det samme problemet som deg :) Selv etter 3 barn vil ikke kroppen min snu på dette, men jeg vil tro at aktivitets-nivået i dag er med på å påvirke litt også.

Men 7 dager i uken er for mye for deg. Da er det bedre med ett skikkelig program som går over 3-4 dager. Og mye hvile+mat innimellom.

Har du prøvd bigmass? Jeg brukte det for noen år siden, og det hjalp meg på den tiden. Da har man hvertfall noe ekstra å gå på, men det er ingen erstatter. Heller noe som er bra å ha i seg etter ett måltid.

Lykke til :)

Jeg har vært i kontakt med PT, og fått et fullkropprogram som jeg kan trene 3 ganger i uken(evt dele opp en økt) så den er hvertfall i boks, MEN jeg er veldig glad i utholdenhetstrening, som i spinning og løping, men kan jo prøve å begrense meg til 2 ganger i uken.

Nei, aldri prøvd det før, men kan sjekke det ut!

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forsåvidt, MEN jeg er opptatt av at maten skal være sunn, for jeg ønsker nemlig ikke proppe kroppen full av dritt bare fordi jeg skal opp i vekt. Tenker mye i forhold til trening osv, i forhold til muskelvekst. DERFOR

Ingenting er bedre en sjokomelk for å økte i vekt samtidig som du trener tungt! Mye proteiner, bra med karbs, bra med fett! Dessuten virker du såpass opphengt i "sunt" at du kan jo heller se på de slik at med så strikt kost du har så vil uansett 10-20% med "usunt" hjelpe deg å komme deg i mål.

Om du tror at noen av oss her klarer å trøkke i oss 2000-3500 kcal om dagen, hver dag hele uka på kylling og brokkoli så kan jeg si at slik er det ikke. Videre så med 7 økter i uka, så mye cardio så vil kroppen din bare ha godt av litt kaloritett mat. Det med "rein og urein, sunn og usunn" mat er stort sett forbeholdt folk som må slanke seg, altså det motsatte av deg!

LES 8 tips til deg som vil opp i vekt uten å legge på deg fett - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er bedre en sjokomelk for å økte i vekt samtidig som du trener tungt! Mye proteiner, bra med karbs, bra med fett! Dessuten virker du såpass opphengt i "sunt" at du kan jo heller se på de slik at med så strikt kost du har så vil uansett 10-20% med "usunt" hjelpe deg å komme deg i mål.

Om du tror at noen av oss her klarer å trøkke i oss 2000-3500 kcal om dagen, hver dag hele uka på kylling og brokkoli så kan jeg si at slik er det ikke. Videre så med 7 økter i uka, så mye cardio så vil kroppen din bare ha godt av litt kaloritett mat. Det med "rein og urein, sunn og usunn" mat er stort sett forbeholdt folk som må slanke seg, altså det motsatte av deg!

LES 8 tips til deg som vil opp i vekt uten å legge på deg fett - Fitnessbloggen

Ja, du har et poeng der. Jeg får vel ta til meg den kunnskapen jeg får. Forresten, et spørsmål til: det står at jeg skal få i meg ca 2 gram protein pr kilo kroppsvekt. Blir det da for meg 47x2 = 94 gram? Hva tilsvarer det f.eks? hvor mye kylling/fisk?? aldri skjønt det der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forresten veldig glad i kakao/sjokolademelk. Pleier å unne meg en confecta kakao 72%, er det ok?

Confecta er vel en helt vanlig mørk sjokolade, høyt på fett og karboinnhold, og noe proteiner. Helt greit å kose seg med! :-) (men seriøst, har du prøvd noen av konkurrentene? jeg syns confecta smaker sjøldaua grevling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har et poeng der. Jeg får vel ta til meg den kunnskapen jeg får. Forresten, et spørsmål til: det står at jeg skal få i meg ca 2 gram protein pr kilo kroppsvekt. Blir det da for meg 47x2 = 94 gram? Hva tilsvarer det f.eks? hvor mye kylling/fisk?? aldri skjønt det der..

Sånn ca tommelfingeregel er at kjøtt, fisk og fugl inneholder 18-20 gram protein per 100g vare. Så om du skal ha 100g protein så kan du f.eks spise 300g kjøtt som er 20x3 = 60g, så kanskje en skyr så er du på 78g, og et glass melk pluss en skive med skinke så er du på 100ish :)

Værre er det ikke, men må ikke glemme at i tillegg til dette kommer karbohydrater og fett som en også må ha for å prestere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...