Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke opp i vekt?


Trine0000

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei

Jeg skal opp 8 kg, minst. Føler jeg spiser mye, og laaangt mye mer enn jeg gjorde før, likevel står vekta fortsatt på 47 kg(jeg er 167cm, 19 år) Trener 7 dager i uken.

HJELP?

hvorfor trene hver dag hvis du virkelig vil opp i vekt?! Da tror jeg du lurer deg selv litt.

Dropp/reduser kardio.

Tren styrke 2-3 ganger i uka.

HVIL

SPIS

økt kaloritettheten - nøtter, oljer, smør, ost, avocado, laks, proteinbarer som snacks, flytende kalorier = shakes av proteinpulver+melk+1 ss olje, smoothies osv =) Velg peanøttsmør og fet fisk som pålegg framfor kokt skinke osv

Hva med å f.eks ta en håndfull nøtter + noe drikke med kalorier i til hvert måltid ?! det vil ikke mette så enormt men likevell gi deg kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor trene hver dag hvis du virkelig vil opp i vekt?! Da tror jeg du lurer deg selv litt.

Dropp/reduser kardio.

Tren styrke 2-3 ganger i uka.

HVIL

SPIS

økt kaloritettheten - nøtter, oljer, smør, ost, avocado, laks, proteinbarer som snacks, flytende kalorier = shakes av proteinpulver+melk+1 ss olje, smoothies osv =) Velg peanøttsmør og fet fisk som pålegg framfor kokt skinke osv

Fordi jeg elsker å trene, og ønsker å legge på meg i form av muskler, og minst mulig fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg elsker å trene, og ønsker å legge på meg i form av muskler, og minst mulig fett.

Forstår det, men 7 dager i uka er mye mer enn det som er nødvendig. Du kan "lean-gaine" (altså legge på deg hovedsakelig muskler) uten å trene hver eneste dag. Kroppen har mye bedre av litt hvile - den får tid til å bygge seg oppigjen = framgang =)

Men når du veier såpass lite bør du nok også legge på deg litt fett, ikke bare muskler. Rett og slett mtp helse. Hormoner o.l kommer veldig fort i ubalanse dersom du presser fettprosenten langt ned over tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du må begynne med å skrive helt konkret hva du spiser (frokost,lunsj,middag), så ekspertene herinne kan gi deg råd deretter :)

Vel, kan f.eks ta hva jeg spiste i går da..

Frokost:

1 knekkebrød med sild og grønnsaker, 1 skyr blandet med frukt og massemasse kanel

Lunsj:

Rekesalat og 1 stort grovt rundstykke med mager ost

Mellommåltid:

1 yoplait yoghurt med bringebær, frukt, en neve nøtter og rosiner

Middag:

1/3 pk karbonadedeig, masse grønnsaker og fullkornspasta

Kveldsmat:

3 knekkebrød med sild, makrell i tomat og magerost, 1 appelsin og 1 gulrot

Kveldssnacks:

Naturell yoghurt blandet med bær, et eple og en liten neve nøtter og rosiner

Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innspill?

Jeg foreslo isted; legg inn nøtter og kaloriholdig drikke til hvert måltid... det vil gi deg kalorier uten å mette for mye.

Evt; havregrøt med H-melk, eller havregrøt med 1 ss olje i til frokost.

Bytt ut knekkebrød med brødskiver?

Hiv musli/korn i yoghurten, evt rør inn 1 ss olje

hvorfor magerost og yoplait yoghurt når du vil opp i vekt?

Peanøttsmør = kcal!

Bruk ekstra saus med middagen, oljer, dressing osv..

avocado - mer kaloririk grønnsak enn f.eks agurk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innspill?

Mer energitett mat :) Du trenger ikke fylle magen din med knekkebrød og lettprodukter, sørg heller for å få mest mulig "kcal-valutta" for pengene dersom du syns det er vanskelig å spise i store mengder. Bytt ut magerost med (mer) vanlig ost, lettyoghurt med vanlig yoghurt+cottage cheese (mer proteiner), masse grønnsaker med mer kjøtt (jeg spiser en pakke karbonadedeig alene), én neve nøtter med to never nøtter, knekkebrød med brødskiver, havregrøt, kornblanding el.l., ha dressing/olje på salaten, smør/majones på skivene, bruk nøttesmør som pålegg, spis proteinbarer som snacks osv. Jeg har jobbet en del med dette selv i det siste, og har faktisk funnet ut at jeg må kutte litt ned på (men ikke helt ut) all frukten+grønnsakene for å få plass til mer skikkelig mat. Å droppe lettproduktene krever også litt omstilling i hodet, men det funker (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer energitett mat :) Du trenger ikke fylle magen din med knekkebrød og lettprodukter, sørg heller for å få mest mulig "kcal-valutta" for pengene dersom du syns det er vanskelig å spise i store mengder. Bytt ut magerost med (mer) vanlig ost, lettyoghurt med vanlig yoghurt+cottage cheese (mer proteiner), masse grønnsaker med mer kjøtt (jeg spiser en pakke karbonadedeig alene), én neve nøtter med to never nøtter, knekkebrød med brødskiver, havregrøt, kornblanding el.l., ha dressing/olje på salaten, smør/majones på skivene, bruk nøttesmør som pålegg, spis proteinbarer som snacks osv. Jeg har jobbet en del med dette selv i det siste, og har faktisk funnet ut at jeg må kutte litt ned på (men ikke helt ut) all frukten+grønnsakene for å få plass til mer skikkelig mat. Å droppe lettproduktene krever også litt omstilling i hodet, men det funker (y)

Så mengden mat jeg spiser er ok? det er bare å bytte ut? Hvor mange kcal tror du jeg spiste i går f.eks? Virker som du har litt peil :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslo isted; legg inn nøtter og kaloriholdig drikke til hvert måltid... det vil gi deg kalorier uten å mette for mye.

Evt; havregrøt med H-melk, eller havregrøt med 1 ss olje i til frokost.

Bytt ut knekkebrød med brødskiver?

Hiv musli/korn i yoghurten, evt rør inn 1 ss olje

hvorfor magerost og yoplait yoghurt når du vil opp i vekt?

Peanøttsmør = kcal!

Bruk ekstra saus med middagen, oljer, dressing osv..

avocado - mer kaloririk grønnsak enn f.eks agurk

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mengden mat jeg spiser er ok? det er bare å bytte ut? Hvor mange kcal tror du jeg spiste i går f.eks? Virker som du har litt peil :) hehe

Det kommer an på hvordan du definerer "mengden"; volumet du spiser kan være ok dersom du øker energitettheten i det du spiser og dermed får i deg mer energi totalt sett. Én liter vann har like stort volum som én liter solsikkeolje, men energiinnholder er helt ulikt. Du skjønner tegninga? :) Jeg tror nok imidlertid at det vil være lettere for deg å øke energiinntaket dersom du også øker mengden (som i volumet) noe, sånn at det blir lettere å få i seg det du trenger gjennom mat du faktisk liker og er vant til å spise. Spis deg derfor ekstra mett, bestandig! Det du spiser nå er ikke ok dersom du skal opp i vekt (noe du bør), og uten å regne på det spiser du ca like mye i løpet av dagen som jeg gjør før klokka er 12 (vi er forresten ca like høye, og du trener dobbelt så mye som meg. Og jeg er ikke feit btw). Jeg er dessverre ingen kcal-reser, men mange andre her inne er det ( pleier å ha god kontroll feks) så de kan nok hjelpe deg bedre med den biten. Vær uansett bevisst på at du skal øke energiinntaktet i hvert eneste måltid, og ikke overtenk for mye! Bare spis! hadde en del gode tips, se på dem igjen og vær kreativ (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvordan du definerer "mengden"; volumet du spiser kan være ok dersom du øker energitettheten i det du spiser og dermed får i deg mer energi totalt sett. Én liter vann har like stort volum som én liter solsikkeolje, men energiinnholder er helt ulikt. Du skjønner tegninga? :) Jeg tror nok imidlertid at det vil være lettere for deg å øke energiinntaket dersom du også øker mengden (som i volumet) noe, sånn at det blir lettere å få i seg det du trenger gjennom mat du faktisk liker og er vant til å spise. Spis deg derfor ekstra mett, bestandig! Det du spiser nå er ikke ok dersom du skal opp i vekt (noe du bør), og uten å regne på det spiser du ca like mye i løpet av dagen som jeg gjør før klokka er 12 (vi er forresten ca like høye, og du trener dobbelt så mye som meg. Og jeg er ikke feit btw). Jeg er dessverre ingen kcal-reser, men mange andre her inne er det ( pleier å ha god kontroll feks) så de kan nok hjelpe deg bedre med den biten. Vær uansett bevisst på at du skal øke energiinntaktet i hvert eneste måltid, og ikke overtenk for mye! Bare spis! hadde en del gode tips, se på dem igjen og vær kreativ (y)

Ja, jeg skjønner. Merker ikke så spesielt stor fremgang mtp treningen, så da må jeg vel spise mer. Vil bygge muskler :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg skjønner. Merker ikke så spesielt stor fremgang mtp treningen, så da må jeg vel spise mer. Vil bygge muskler :D

Da er vi to, og det eneste som funker er å spise og trene som en mann (y) Bare å pakke kjerring-hysteri om fettfobi og karboskrekk langt vekk, og gi kroppen det den faktsik trenger. Du vil nok med fordel kunne trappe ned på treningen din og hvile mer også, hvilke(t) program følger du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi to, og det eneste som funker er å spise og trene som en mann (y) Bare å pakke kjerring-hysteri om fettfobi og karboskrekk langt vekk, og gi kroppen det den faktsik trenger. Du vil nok med fordel kunne trappe ned på treningen din og hvile mer også, hvilke(t) program følger du?

Ja, det er vel for det beste. Har ikke noe fast "program" Men pleier å trene bein/rumpe/biceps/triceps en dag, styrke fullkropp x2 i uken + spinning/løping

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på det du spiste her om dagen og det ser ut som en "jeg vil ikke gå opp i vekt" kosthold. Jeg formoder det er grove knekkebrød og lettprodukter uten særlig med fett og karbs.

For å gå opp i vekt mye kjør på med raskere karbs og litt mere fett.

F eks fine knekkebrød, normal ost, vanlig yoghurt, normal pasta og polert ris.

Du drikker normalt vann til maten? Drikke f eks lett-melk og juice.

Mye løping/kondisjonstrening brenner mye kalorier, reduser løpingen noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på det du spiste her om dagen og det ser ut som en "jeg vil ikke gå opp i vekt" kosthold. Jeg formoder det er grove knekkebrød og lettprodukter uten særlig med fett og karbs.

For å gå opp i vekt mye kjør på med raskere karbs og litt mere fett.

F eks fine knekkebrød, normal ost, vanlig yoghurt, normal pasta og polert ris.

Du drikker normalt vann til maten? Drikke f eks lett-melk og juice.

Mye løping/kondisjonstrening brenner mye kalorier, reduser løpingen noe?

Knekkebrødene er av typ rugsprø/ryvita ja. Ja, drikker mye vann og fun light. Problemet der er at jeg elsker å løpe :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel for det beste. Har ikke noe fast "program" Men pleier å trene bein/rumpe/biceps/triceps en dag, styrke fullkropp x2 i uken + spinning/løping

Fast program må du nok ha om det skal bli noe særlig fremgang på deg :) Les Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen og Bygg grunnstyrke med Rippetoes Starting Strength - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet der er at jeg elsker å løpe :(

:) Greier du å spise deg til et energioverskudd er det ikke noe problem å løpe mye, men for å gå opp i vekt/masse må du ha energioverskudd. På samme måte som vekt nedgang/reduksjon av masse krever energi underskudd.

Løping med høy intensitet stimulerer også kroppen til å produsere fett reduserende hormoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...