Gå til innhold

-1kg i uka: realistisk?


Maddios

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente på snart 18 år som veier hele 70kg på mine korte 164cm. Har gått opp en 6-7kg i vekt siden sommeren og vil nå gjerne ned til cirka 60kg, men vekten er ikke så viktig. Jeg vil da som de fleste andre bli kvitt dette så fort som mulig, men lurer da på om jeg kan klare å gå ned cirka 1 kg+ i uken helt til jeg når målet mitt? Isåfall hvordan? :)

Bør jeg starte med litt høyere kaloriinntak (teller kalorier) for så å justere dette ned ettersom jeg går ned i vekt? Planen er å ha tre fullkroppsstyrkeøkter og en kondisjonsøkt i uka. Har basalforbrenning på cirka 1500 kcal etter hva jeg har funnet ut. Vil helst nå målet mitt SENEST innen juni. Har forresten trent styrke i cirka ett år og bygger muskler svært fort, så har greit nok med muskelmasse fra før.

Har også veddemål med en annen om å få synlige abs (ikke six pack) først, så vil få gir! All tips mottas med stor takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk den tid du trenger på å gjøre det riktig.

:)

Ligg i underskudd - men ikke for mye. Vær raus med rene og gode proteinkilder (laks, kylling, hvit fisk, svinefilet, biff) vær like raus med grønnsaker. (Broccoli, spinat, paprika, tomat, kål, salat, agurk osv) Balanser inn det du trenger av karbohydrater ellers. Ta tranen din hver morgen.

:)

Fortsett å trene.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk den tid du trenger på å gjøre det riktig.

:)

Ligg i underskudd - men ikke for mye. Vær raus med rene og gode proteinkilder (laks, kylling, hvit fisk, svinefilet, biff) vær like raus med grønnsaker. (Broccoli, spinat, paprika, tomat, kål, salat, agurk osv) Balanser inn det du trenger av karbohydrater ellers. Ta tranen din hver morgen.

:)

Fortsett å trene.

:)

Takk skal du ha!:D Hvor mye er et greit underskudd cirka?:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stort at du går ned, men samtidig beholder muskelmasse og har energi til å fungere i hverdagen.

Høres enkelt ut, men er gruelig vanskelig. Enda verre å gi råd siden ingen vet hvor aktiv du er og hvor ømfindlig du er for underskuddsproblematikk (sur, grinete, apatisk, bitchy, osv). Det beste er nok å bruke de gode kalkulatorene en tross alt finner på nett og sette seg ned å regne på makronæringsstoff og at du deretter begynner å eksperimentere deg frem til noe som kan fungere for deg. Ville ikke lagt meg på et større underskudd enn ca 3500 kcal i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan fint ligge på et underskudd på 800-1000 kcal over ganske lang tid, 1 kg fett er vell beregnet til og være ca 7500kcal, så da kan du jo regne ut selv hvor lang tid det vil ta=)

Så hvis jeg da ligger på 500 i underskudd per dag tar det meg 150 dager å gå ned ti kilo? Eller er jeg helt ute å kjører? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hvis jeg da ligger på 500 i underskudd per dag tar det meg 150 dager å gå ned ti kilo? Eller er jeg helt ute å kjører? :p

I teorien så vil det stemme ja ;) men her kommer jo også individuelle forskjeller inn i bildet hvordan kroppen reagerer på underskudd, nå er ikke 500kcal drastisk så det vil nok gå bra, nøkkelen er tålmodighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien så vil det stemme ja ;) men her kommer jo også individuelle forskjeller inn i bildet hvordan kroppen reagerer på underskudd, nå er ikke 500kcal drastisk så det vil nok gå bra, nøkkelen er tålmodighet

og det er det jeg er verst på, tålmodighet:p men jeg får vel suck it up og holde ut. Tenker jeg legger meg på 500-700 i underskudd ved hjelp av kosthold og trening så ser jeg. Takk for hjelpen!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det er det jeg er verst på, tålmodighet:p men jeg får vel suck it up og holde ut. Tenker jeg legger meg på 500-700 i underskudd ved hjelp av kosthold og trening så ser jeg. Takk for hjelpen!:D

Husk også at næringsfordelingen mellom karbs, proteiner og fett også burde være riktig for at det skal fungere opptimalt :)

kanskje greit og legge seg på 2g proteiner per kg kroppsvekt altså i ditt tilfelle 140 g proteiner hver dag, deretter fordele karb og fett så du får det inntaket du skal ha av kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på et "10 på 10 vektreduksjonskurs",

Her er målet til alle å gå ned 10kg på 10 uker så det skal være fullt mulig.

MEN du har "bare" 10kg å gå ned, da kan du jo bruke lenger tid på det også.

For oss med litt mer å gå ned passer det veldig fint med 1kg i uken.

Anbefaler deg

ShapeUp Club

- her kan du føre all mat pg den regner ut det meste for deg.

De har også en app som kan brukes.

Hvorfor ikke ta mål istedenfor å veie deg?

Dersom du ønsker å fortsette med å bygge muskler vil dette være bedre.

Muskler veier jo trossalt mer enn fett.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at selv om du ligger på 1500 i basalforbrenning så brenner du mer i løpet av en dag på hverdagsaktivitet. Jeg håper ikke du mener at du skal legge det 500-700 under 1500, altså på 800-1000 kcal per dag for dette er ALT for lite! Akkurat hvor mye du bør ligge på kan ikke jeg råde deg om, men pass på å få i deg nok mat! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at selv om du ligger på 1500 i basalforbrenning så brenner du mer i løpet av en dag på hverdagsaktivitet. Jeg håper ikke du mener at du skal legge det 500-700 under 1500, altså på 800-1000 kcal per dag for dette er ALT for lite! Akkurat hvor mye du bør ligge på kan ikke jeg råde deg om, men pass på å få i deg nok mat! :)

He he, nei selvfølgelig ikke! Har tatt med aktivitet og trening i beregningen. Legger meg på cirka 1500-1600 kcal per dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk ned ca 10 kg på 1 år ved å endre kosthold og trene regelmessig.. nå er jeg der jeg vil være vektmessig. Lønner seg nok med litt tålmodighet.. Som frøken Larsen skriver over her: du legger bare på deg igjen om du haster sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du går ned langsomt vil også huden din få tid til å trekke seg sammen. Ved vektnedgang vil du få endel hud til overs, og den vil gjerne se slapp og dissende ut. Hvor fort den trekker seg sammen vil variere med mange faktorer (alder, genetikk).

Du vil også se bedre ut når du fyller på med muskler isetedet for fettet som tdligere lå der.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...