Gå til innhold

Rate my diet!


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Flott - det er større sannsynlighet i at kroppen har tilpasset seg energiinntaket og du må kutte mer for å kunne få ytterligere resultater.

Bakdelen da vil at kroppen vil tilpasses et stadig lavere kcalinntak for å vedlikeholde vekten (kroppen vil hele tiden søke til balanse og kompensere og kompensere, viktig å huske på!)

Anbefaler også at du ser nærmere på http://fitnessbloggen.no/biorytmedietten/ og http://fitnessbloggen.no/guide-til-diettoppsett/ og til en viss grad reverserer dietten din slik at du kan vedlikeholde vekten på stadig mer energi

ok, da har man gitt det her et forsøk...

2063kcal

Protein 122 g

Karbs 200 g

Fett 83 g

Frokost:

Kesam Mager 130 g

Eple 100 g

Mandler 35

Lunsj:

Kyllingfilet 80 g

Mandler 35

Mango 150 g

Før trening:

Styrk melk 4 dl

Banan 110 g

Middag:

Kyllingfilet 45 g

Valnøtter 35 g

Ris, Jasmin, Kokt 200 g

Kvelds:

Eggehvite 3 stk

Havregryn (tørr vare) 80 g

Rosin 20 g

Tran, Møllers 1 ss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ok, da har man gitt det her et forsøk...

2063kcal

Protein 122 g

Karbs 200 g

Fett 83 g

Frokost:

Kesam Mager 130 g

Eple 100 g

Mandler 35

Lunsj:

Kyllingfilet 80 g

Mandler 35

Mango 150 g

Før trening:

Styrk melk 4 dl

Banan 110 g

Middag:

Kyllingfilet 45 g

Valnøtter 35 g

Ris, Jasmin, Kokt 200 g

Kvelds:

Eggehvite 3 stk

Havregryn (tørr vare) 80 g

Rosin 20 g

Tran, Møllers 1 ss

Sett det i praksis og se an - beste måten å bekrefte/avkrefte

Med fordel vil jeg anbefale helfett meieriprodukter og fisk/kjøtt/fugl/egg fremfor å velge vegetabilsk fett som tillegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

194 cm - 91 kg

Gutt (mann) 25 år

Student

Etter 1,5 år med en usunn livsstil og mye festing, forfalt kroppen til noe jeg ikke likte så fikk et spark i rumpa av velvære og selvtillit. Har trent nå aktivt og strukturert i 5 uker.

Kjørt PHAT i en mnd nå, byttet til Mike Rashids Overtraining program i dag og skal kjøre det i et par uker før jeg går tilbake til PHAT igjen.

Trener så å si hver dag (onsdag og søndag = cardio).

Drikker bare vann unntatt melk i shake og havregryn.

Frokost:

Bolle med havregryn med melk (normal porsjon), kreatin og bcaa (halv scoop av hver), tran og vitaminbjørner.

Så trening.

ET: Banan, kreatin og bcaa (halv scoop av hver), proteinshake med melk og 1 ss havregryn, liten neve nøtter (usaltede peanøtter).

Måltid 2: 2-3 egg med 30g kalkunfilet og ruccola salat.

Middag: Kylling med ris (100-150g isj) og brokkoli samt litt soya.

Måltid 4: 200g karbonadedeig med salat (mais, løk, paprika, ruccola), 1 ss mager kesam, 2 ss chunky salsa og en fullkorn lompe.

Måltid 5: 2 store spise skjeer med CC og mager kesam blandet med litt nøtter, havregryn og proteinpulver.

Målet er å komme i form. Vekta er ikke viktig så lenge jeg er fornøyd med det jeg ser i speilet. Etter 1 mnd med trening og bra kosthold ser jeg tydelige forandringer noe som gir motivasjon til videre trening.

Spørsmålet er om dette kostholdet er bra for mitt mål eller om det er helt på jordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente 23, 67kg fordelt på 176cm, styrke fire ganger i uka og full jobb. Mål om å bli sterkere, ikke gå ned noe særlig i vekt, litt mer muskelmasse. Har brukt den kalkulatoren til IIFYM, og fikk dette for vedlikehold:

265g karbohydrater

130g protein

60g fett

Burde det være mer protein og mindre karbohydrater her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! Virker fordelinga grei ellers? :)

Jeg er jo ingen ekspert, men tenker at typ. 2g x kv = proteinbehov (maks,kan være lavere enn dette også), ca 1g x kilo kv = fett, resten = karbs << hvilket betyr at det hovedsakelig er karbs du øker/minker basert på om du vil opp/ned i vekt =) Ingen fasit, men et greit utgangspunkt og så justerer du bare derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente 23, 67kg fordelt på 176cm, styrke fire ganger i uka og full jobb. Mål om å bli sterkere, ikke gå ned noe særlig i vekt, litt mer muskelmasse. Har brukt den kalkulatoren til IIFYM, og fikk dette for vedlikehold:

265g karbohydrater

130g protein

60g fett

Burde det være mer protein og mindre karbohydrater her?

120g protein er faktisk nok (1.8g pr/kg/kv)

Anbefaler mer fett, typ 1-1.5g pr/kg/kv og resten karb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjønn: Jente

Alder: 24 år

Vekt: 68.5kilo

Høyde: 167 cm

Treningsmengde: Trener 4 dager i uken. 2-splittprogram på overkropp/underkropp + kardio (tenkte å begynne med intervall 15 runder, 45 sek løping med 15 sekunders hvile mellom hver intervall). Ellers er jeg hjemme med baby, og ikke veldig aktiv kan man si.

Mål: Bevare så mye som mulig av muskelmassen + gå ned i fettprosent.

Frokost: 1 banan, et knekkebrød + 1 proteinshake. Ca. 260 kalorier.

Lunsj: Salat med 1 kyllingfilet (150gr). Ca 250 kalorier.

Mellommåltid: 2 knekkebrød med skinke + 1 eple. Ca. 230 kalorier.

Før trening: 1 banan, 5gr bcaa + koffeintilskudd. Ca 100 kalorier.

Etter trening: 1 proteinshake + 1 banan. Ca 220 kalorier.

Middag: Ris + kylling. Brokkoli, gulrøtter og løk. Ca 500 kalorier.

Kvelds: En boks tunfisk på 1 søtpotetpolarbrød. Ca 220 kalorier.

Dette blir ca 1780 kalorier.

Hvis det blir for lite tar jeg meg en ekstra banan eller et eple i løpet av dagen. Ser for meg denne dietten som et 12ukersprogram for å gå ned nærmere 10 kilo. Utfordringen min ligger i at jeg tidligere har ligget så lavt i kalorier at jeg nå har klart å bygge meg opp igjen til å gå ned med denne treningsmengden på rundt 1700-1800 kalorier på treningsdager. Skulle gjerne gått høyere, men frykter at det kun blir vedlikehold og ikke vektnedgang slik jeg ser for meg.

På hviledager kjører jeg samme oppsett minus måltidet etter trening. Det blir da 1560 kalorier. Mange mener at dette er altfor lite, men det virker som det er dette som funker for meg. Det jeg lurer på her er sammensetningen av næringsstoffer, og om det står i samsvar til målet mitt? Føler meg i bunn og grunn helt blank - så kjør på :) Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjønn: Jente

Alder: 24 år

Vekt: 68.5kilo

Høyde: 167 cm

Treningsmengde: Trener 4 dager i uken. 2-splittprogram på overkropp/underkropp + kardio (tenkte å begynne med intervall 15 runder, 45 sek løping med 15 sekunders hvile mellom hver intervall). Ellers er jeg hjemme med baby, og ikke veldig aktiv kan man si.

Mål: Bevare så mye som mulig av muskelmassen + gå ned i fettprosent.

Frokost: 1 banan, et knekkebrød + 1 proteinshake. Ca. 260 kalorier.

Lunsj: Salat med 1 kyllingfilet (150gr). Ca 250 kalorier.

Mellommåltid: 2 knekkebrød med skinke + 1 eple. Ca. 230 kalorier.

Før trening: 1 banan, 5gr bcaa + koffeintilskudd. Ca 100 kalorier.

Etter trening: 1 proteinshake + 1 banan. Ca 220 kalorier.

Middag: Ris + kylling. Brokkoli, gulrøtter og løk. Ca 500 kalorier.

Kvelds: En boks tunfisk på 1 søtpotetpolarbrød. Ca 220 kalorier.

Dette blir ca 1780 kalorier.

Hvis det blir for lite tar jeg meg en ekstra banan eller et eple i løpet av dagen. Ser for meg denne dietten som et 12ukersprogram for å gå ned nærmere 10 kilo. Utfordringen min ligger i at jeg tidligere har ligget så lavt i kalorier at jeg nå har klart å bygge meg opp igjen til å gå ned med denne treningsmengden på rundt 1700-1800 kalorier på treningsdager. Skulle gjerne gått høyere, men frykter at det kun blir vedlikehold og ikke vektnedgang slik jeg ser for meg.

På hviledager kjører jeg samme oppsett minus måltidet etter trening. Det blir da 1560 kalorier. Mange mener at dette er altfor lite, men det virker som det er dette som funker for meg. Det jeg lurer på her er sammensetningen av næringsstoffer, og om det står i samsvar til målet mitt? Føler meg i bunn og grunn helt blank - så kjør på :)

Tusen takk!

Regnet kjapt over det og fikk (pluss/minus selvsagt)

179g protein 40%

206g karb 46%

28g fett 14%

1824kcal

Du trenger max 123g protein (1.8g/kg/kv), og prosentfordelingen "burde" vært mer slik, grunnet hormonell og metabolsk funksjon.

20% protein

40% fett

40% karb

Hva som avgjør en bygger eller vedlikeholder muskelmassen er et velprogrammert program, hva som avgjør om du går ned i fettprosent er et velprogrammert program og kosthold (ikke nødvendigvis kaloriunderskudd.)

Kroppen er en overlevelsesmaskin som prøver å tilpasse seg best mulig det du utsetter den for, mao - if you know the system, you can control it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^^Dietten din er så og si fettfri, så ville prøvd å få inn litt mer fett.

E. eks. Avocado, laks, makrell (i tomat;)), nøtter, fete meieriprodukter, egg osv. Ville kanskje vært enklere med litt færre og større måltider.

Les denne: http://fitnessbloggen.no/fett-kosten-er-viktigere-enn-du-tror/

Avocado er supert :) Lagt det inn i planen nå + makrell i tomat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet kjapt over det og fikk (pluss/minus selvsagt)

179g protein 40%

206g karb 46%

28g fett 14%

1824kcal

Du trenger max 123g protein (1.8g/kg/kv), og prosentfordelingen "burde" vært mer slik, grunnet hormonell og metabolsk funksjon.

20% protein

40% fett

40% karb

Hva som avgjør en bygger eller vedlikeholder muskelmassen er et velprogrammert program, hva som avgjør om du går ned i fettprosent er et velprogrammert program og kosthold (ikke nødvendigvis kaloriunderskudd.)

Kroppen er en overlevelsesmaskin som prøver å tilpasse seg best mulig det du utsetter den for, mao - if you know the system, you can control it.

Tuusen takk :) Syns det er så vanskelig å sette opp program nøyaktig basert på den %en du sier der, men skal sette meg ned å jobbe med det :) Hvordan er det lurest å fordele næringsstoffene i måltidene ? Jeg har tenkt mest karb om morgenen, og mindre utover dagen. Litt ekstra før trening. Fett til lunsj og middag, og proteiner jevnt fordelt + ekstra etter trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuusen takk :) Syns det er så vanskelig å sette opp program nøyaktig basert på den %en du sier der, men skal sette meg ned å jobbe med det :) Hvordan er det lurest å fordele næringsstoffene i måltidene ? Jeg har tenkt mest karb om morgenen, og mindre utover dagen. Litt ekstra før trening. Fett til lunsj og middag, og proteiner jevnt fordelt + ekstra etter trening :)

Det er kun et regnestykke (prosentregning) - og litt kunnskap/erfaring såklart ;)

Biorytmeoppsettet som du sikter til (?) er en veldig fin tilnærming og kan absolutt anbefales

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...