Gå til innhold

Treningsprogram på Bulk i Februar.


robinthomassen

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, LarsErik skrev:

Så ved hver eneste økt så bør jeg altså øke antall reps? Si jeg tar 12 reps på mandag. Må jeg da ta 13 til tirsdag? Eller kan jeg vente en uke?

Ja synes fullkropp høres litt kjedelig ut. Motivasjonen er på plass så skal ikke stå på det. Sjekk det opplegget jeg linka ovenfor fra elander og gjerne gi en tilbakemelding:)

Som han sier over her, varier mellom å øke reps og vekt, var det jeg mente og. La hovedfokus være å øke belastningen. Og ikke la deg knekke over perioder hvor du ikke øker så mye, eller går tilbake litt, man må regne med at livet og hverdagen krever sitt og derfor får man gode og dårlige dager og perioder. 

Hvis du (Rent hypotetisk) har en 5RM i mark/bøy/benk på 150/130/100 i januar2017 - Og 170/145/110 i uke1 i juli2017, men klarer bare fire reps på disse i uke2, så har du fortsatt økt i muskelmasse/styrke totalt sett (Med et fornuftig kosthold og kalorioverskudd) , uke2 her vil i majoriteten av tilfeller ikke være en indikasjon på at du har mistet muskelmasse, men heller et platå eller/og en dårlig dag/periode. Alt for mange overfokuserer på drastiske økninger hver bidige økt og misser det å se det store bildet. Her er det mye motivasjon å hente og evt. miste. Man må se fremgang over tid. 

Motivasjonen din er på plass, det er bra, da er det viktig at du finner et opplegg du trives med. Ikke hør på folk som sier "Kun fullkropp funker om du skal bygge" eller "Kun den og den splitten er bra for muskelvekst" - Kalorioverskudd og økt belastning vil ta deg opp og fram. Mer rakettforskning enn det er det strengt tatt ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, LarsErik skrev:

Så ved hver eneste økt så bør jeg altså øke antall reps? Si jeg tar 12 reps på mandag. Må jeg da ta 13 til tirsdag? Eller kan jeg vente en uke?

Ja synes fullkropp høres litt kjedelig ut. Motivasjonen er på plass så skal ikke stå på det. Sjekk det opplegget jeg linka ovenfor fra elander og gjerne gi en tilbakemelding:)

Jeg ville nok kjørt ett annet program enn det han gjør, først og fremst fordi du har mye potensiale å hente på å trene hver muskel mer enn en gang i uken. Jeg ville kjørt en to-splitt, to til tre ganger i uka, kanskje begynt med to gjennomganger og heller øke til 3 de ukene du føler for å trene litt mer. 

Jeg ville lagt opp til å kjøre feks bein, rygg og biceps på dag 1, bryst, skuldre og triceps på dag 2, fri på dag 3. For så å kjøre bein, rygg og biceps på dag 4, og bryst, skuldre og triceps på dag 5. Da har du øvelser som overlapper hverandre litt. 

Du kan også feks på dag 1 kjøre litt andre øvelser enn på dag 3, da får du mye variasjon og det er lettere å holde motivasjonen oppe. Du trenger ikke mer enn 2 øvelser per muskel. Hvis du skal kjøre benkpress på både dag 2 og 4 så kan det bli tungt å skulle øke med 1 rep hver gang. Da kan det være bedre å feks ha dag 2 hvor du fokuserer på å øke vekten, og dag 4 hvor du øker en rep. Feks dag 2 er fast 3x3 benkpress med 2,5kg vektøkning hver gang, og dag 4 starter med 3x8 med fokus på å øke med en rep opp til feks 12 reps, før du starter på 3x8 igjen med høyere vekt. 

Det viktigste du kan gjøre er å ha tålmodighet, det tar lang tid å bli sterk og stor. Dilemmaet er jo, skal du bli en del sterkere på 12 uker, eller vil du bli veldig mye sterkere på ett år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Strølle skrev:

Jeg ville nok kjørt ett annet program enn det han gjør, først og fremst fordi du har mye potensiale å hente på å trene hver muskel mer enn en gang i uken. Jeg ville kjørt en to-splitt, to til tre ganger i uka, kanskje begynt med to gjennomganger og heller øke til 3 de ukene du føler for å trene litt mer. 

Jeg ville lagt opp til å kjøre feks bein, rygg og biceps på dag 1, bryst, skuldre og triceps på dag 2, fri på dag 3. For så å kjøre bein, rygg og biceps på dag 4, og bryst, skuldre og triceps på dag 5. Da har du øvelser som overlapper hverandre litt. 

Du kan også feks på dag 1 kjøre litt andre øvelser enn på dag 3, da får du mye variasjon og det er lettere å holde motivasjonen oppe. Du trenger ikke mer enn 2 øvelser per muskel. Hvis du skal kjøre benkpress på både dag 2 og 4 så kan det bli tungt å skulle øke med 1 rep hver gang. Da kan det være bedre å feks ha dag 2 hvor du fokuserer på å øke vekten, og dag 4 hvor du øker en rep. Feks dag 2 er fast 3x3 benkpress med 2,5kg vektøkning hver gang, og dag 4 starter med 3x8 med fokus på å øke med en rep opp til feks 12 reps, før du starter på 3x8 igjen med høyere vekt. 

Det viktigste du kan gjøre er å ha tålmodighet, det tar lang tid å bli sterk og stor. Dilemmaet er jo, skal du bli en del sterkere på 12 uker, eller vil du bli veldig mye sterkere på ett år. :)

Takker :)

Men syns ikke det er så tungt å øke benken 2 ganger uka. Har tidligere trent 5x5 programmet og da økte jeg med 2,5 kg, 2 ganger ukentlig. Så er ikke helt nybegynner.

Eller mener du fremdeles at to splitt vil gi meg mest utbytte? Ser de mer kompetente karene alle kjører samme musklene to ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, LarsErik skrev:

Nei. Jeg er tidligere Cornelias her.

Ser det på skrivemåten din, pleier som regel å se sånt, og dette er så åpenbart at det er pinlig at jeg ikke oppdaga det selv. 

Så bare ta deg en bolle kim-lars-tony-erik. Faen at du gidder. Hadde du brukt like mye tid på å faktisk trene og spise skikkelig som du bruker på å trolle innpå her så hadde de der valkene dine vært long gone for lenge siden. Siste gang du får respons fra meg med noen av dine nick, ever, i overkant lei av deg nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, NoBro skrev:

Ser det på skrivemåten din, pleier som regel å se sånt, og dette er så åpenbart at det er pinlig at jeg ikke oppdaga det selv. 

Så bare ta deg en bolle kim-lars-tony-erik. Faen at du gidder. Hadde du brukt like mye tid på å faktisk trene og spise skikkelig som du bruker på å trolle innpå her så hadde de der valkene dine vært long gone for lenge siden. Siste gang du får respons fra meg med noen av dine nick, ever, i overkant lei av deg nå. 

Trolle? Hva er dette for no.

Ta også les denne tråden. Hvor har jeg trolla? Rapportert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, LarsErik skrev:

Tusen takk.

Så det du sier er at det er hvor mye repetisjoner jeg tar > øke med x antall kg til hver økt?

Har trent litt fullkropp før og var helt ok. Og om jeg velger å trene fullkropp, så er det vel maks 3 ganger i uka? Eller går det med 4 og? :)

Har personlig ikke så mye erfaring med verken fullkropp eller split, men syns splitt er litt bedre pga jeg liker å trene hardt hver økt og ikke la noe være igjen. Liker å trene musklene 1 gang i uken, trene dem med mange sett og trene hardt.

Jeg vil anbefale deg i å øke i antall sett og vekt. Øk med 1-2 sett per muskelgruppe eller per løft, kommer an på hvordan du deler det inn. Øk vekten med ca. 2% hver uke. Du kan for så vidt øke i antall reps, men antall sett spillere en viktigere rolle i hvor mye volum du får totalt enn det reps gjør. Deter noen her som sier at du ikke burde øke i reps og vekt samtidig. Dette er jeg ikke enig i, fordi man begynner passe tungt den første uka, og dessuten så er 2% økning i vekt, ganske lite. Det å øke i antall sett er ikke noe problem, klarer du 5x10 på en øvelse, så klarer du også 6x10 neste uka. Blir gjerne litt surr her om du ikke kjenner til alle begrepene så godt, men bare les litt langsomt ;) Den første uken, så burde du trene slik at du har 4 reps i tanken, så neste uke, 3 reps i tanken, så 2, og så 1 eller 0 siste uken, den siste uken er det omtrent meningen at du skal overtrene. Etter det tar du maks én uke med lett trening, evnt. treningsfri om du er pisselei. 4-5 dager kan også holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Zharoon skrev:

Jeg vil anbefale deg i å øke i antall sett og vekt. Øk med 1-2 sett per muskelgruppe eller per løft, kommer an på hvordan du deler det inn. Øk vekten med ca. 2% hver uke. Du kan for så vidt øke i antall reps, men antall sett spillere en viktigere rolle i hvor mye volum du får totalt enn det reps gjør. Deter noen her som sier at du ikke burde øke i reps og vekt samtidig. Dette er jeg ikke enig i, fordi man begynner passe tungt den første uka, og dessuten så er 2% økning i vekt, ganske lite. Det å øke i antall sett er ikke noe problem, klarer du 5x10 på en øvelse, så klarer du også 6x10 neste uka. Blir gjerne litt surr her om du ikke kjenner til alle begrepene så godt, men bare les litt langsomt ;) Den første uken, så burde du trene slik at du har 4 reps i tanken, så neste uke, 3 reps i tanken, så 2, og så 1 eller 0 siste uken, den siste uken er det omtrent meningen at du skal overtrene. Etter det tar du maks én uke med lett trening, evnt. treningsfri om du er pisselei. 4-5 dager kan også holde.

Nydelig svar.

Men så er det treningsprogrammet da. Noen tips da? Fullkropp som vil være beste alternativ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, Zharoon skrev:

Jeg vil anbefale deg i å øke i antall sett og vekt. Øk med 1-2 sett per muskelgruppe eller per løft, kommer an på hvordan du deler det inn. Øk vekten med ca. 2% hver uke. Du kan for så vidt øke i antall reps, men antall sett spillere en viktigere rolle i hvor mye volum du får totalt enn det reps gjør. Deter noen her som sier at du ikke burde øke i reps og vekt samtidig. Dette er jeg ikke enig i, fordi man begynner passe tungt den første uka, og dessuten så er 2% økning i vekt, ganske lite. Det å øke i antall sett er ikke noe problem, klarer du 5x10 på en øvelse, så klarer du også 6x10 neste uka. Blir gjerne litt surr her om du ikke kjenner til alle begrepene så godt, men bare les litt langsomt ;) Den første uken, så burde du trene slik at du har 4 reps i tanken, så neste uke, 3 reps i tanken, så 2, og så 1 eller 0 siste uken, den siste uken er det omtrent meningen at du skal overtrene. Etter det tar du maks én uke med lett trening, evnt. treningsfri om du er pisselei. 4-5 dager kan også holde.

Nydelig svar.

Men så er det treningsprogrammet da. Noen tips da? Fullkropp som vil være beste alternativ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Superspurv skrev:

Tren akkurat hvordan du vil gutten min. Du er nok på forsiden av antidoping norge- om 4-5 år. 

Lite skrives om antidoping Norges wonderboyer sine flørter med amfetamin,  alkohol,  kokain, div legemidler og cannabis for å få sove,  efedrin og div stimulanter for å våkne opp osv. Det er selvsagt testoen som førte til at han ble en del av statistikken, selv om alt det andre beviselig er mere skadelig både på brødhodene som misbruker det og ikke minst for menneskene rundt velkomne tulling. 

Er redd du har rett. Her har vi en god kandidat til å nå forsidene til ADN, desverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Superspurv skrev:

RYP, Icecreamfitness 5x5, Stronglift, Greyskull, Texas Method. Lykke til.

Har fått mekka et program. Programmet er laget av Knut Spildrejordre faktisk, jobber med han i resepsjonen. Om jeg ikke tar feil så er han vel nm vinner i bodybuildning eller noe slikt.

Men det jeg lurer på er hvor mye fett, karbs jeg bør få i meg? Fått vite at jeg skal holde meg på 150 gram proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, NoBro skrev:

Lite skrives om antidoping Norges wonderboyer sine flørter med amfetamin,  alkohol,  kokain, div legemidler og cannabis for å få sove,  efedrin og div stimulanter for å våkne opp osv. Det er selvsagt testoen som førte til at han ble en del av statistikken, selv om alt det andre beviselig er mere skadelig både på brødhodene som misbruker det og ikke minst for menneskene rundt velkomne tulling. 

Er redd du har rett. Her har vi en god kandidat til å nå forsidene til ADN, desverre. 

Nei. 

Selvom jeg ikke ser problemet på de som bruker det. Og er heller ikke like farlig som enkelte har hevda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LarsErik skrev:

Nei. 

Selvom jeg ikke ser problemet på de som bruker det. Og er heller ikke like farlig som enkelte har hevda.

Mtp. det du skrev om billige og lett tilgjengelige piller på gymmet ditt i en annen tråd med det andre nicket ditt som ble distribuert av kosovoalbanere.... 

Og det faktum at du trodde dette var "Superproteinpiller" 

Toppet med treningsgrunnlaget ditt, alderen din og din generelle kompetanse på kosthold og trening. 

Så jo, du har potensiale til å bli neste forsidegutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...