Gå til innhold

Nybegynner! Vil slanke meg 35 kg på 6-7 mnd. Trenger tips


K.R.

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært større enn det jeg er nå, og dette går utover både humør og aktiviteter i hverdagen. Har derfor funnet ut at jeg må ta et ordentlig oppgjør med mat og treningsvanene mine. Jeg er 22 år, 1.65 høy og vekten viste på søndag 103,9 kg! Ble så sjokkert og deppa at det var rett før jeg satte meg ned å begynte å gråte. Kan ikke skjønne at jeg har latt det gå så langt. Før spilte jeg aktivt håndball, og var i mitt livs form. Sluttet da jeg var 16, men var fortsatt aktiv på hobbybasis med fotball, jogging, fjellturer osv. Så kom jeg utfor en trafikkulykke som satte meg ut av spill i nesten et år, og dette året la jeg også på meg rundt 12 kg. Så skulle jeg begynne så smått å trene igjen, men det ble aldri helt det samme i og med at kneet ikke var som det skulle. Det sviktet ofte, og jeg var redd for å vri det eller overbelaste det. Derfra har vekta bare gått opp, og treningsmengden betydelig ned. Men nå, NÅ må jeg gjøre noe!

Har nå meldt meg inn i et treningssenter og har lyst å trene mye kondisjon nå i begynnelsen. Når jeg har trent har jeg pleid å sykle 10 min, tatt 10 min på ellipsemaskin, 20-30 jogging/gåing på tredemølle, og avsluttet med 5-10 min sykling. På tredemølla prøver jeg å holde så høy intensitet som mulig, men må gå innimellom for å få pusten igjen, før jeg tar en ny strekning med jogging. Noe annet jeg kan/bør gjøre?

Så er det dette med kosthold. Her trenger jeg litt tips. Synes det er en jungel av forskjellige tips til hva man bør og ikke bør spise. Skal jeg ha brød, eller ikke? Knekkebrød? Ikke poteter/pasta/ris og lignende, eller er det greit av og til? Hva med alkohol? Kan jeg drikke en sjelden gang (blir "lavkarbovin" om så)?

Idag har jeg tenkt å lage kyllingfilet i ildfast form med paprika, løk og squash og med en krydret kokosmelk/buljong saus (inneholder litt maizenna). Er dette noe en kan spise om en vil gå så drastisk ned i vekt? Vil så virkelig endre livsstilen min nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan kun gå ut fra hvordan jeg selv spiser for å gå ned i vekt. Spiser mye kjøtt av kylling og svin, en god del grønnsaker, skyr, egg, frukt og gjerne knekkebrød med mye kjøttpålegg, agurk og tomat. Holder meg unna, brød, potet, pasta, ris, sauser, supper og ferdigmat. Det gjelder å spise mat med mye proteiner da dette metter mest og karbohydrater fra grønnsaker. Når søtsuget melder seg spiser jeg gjerne en liten eske rosiner (45 gram) eller drikker te med suketter i. Og små mengder, spiser ikke til jeg stuper liksom. Ett triks jeg bruker er å bruke mindre tallerken, da ser det ut som jeg har myyye mat på fatet og dermed lures psyken min litt og jeg henter ikke en porsjon nr to fordi jeg tror jeg har spist kjempemye.

Greit å holde seg unna sukkerbrus, sukkersaft og juice, mange drikker alt for mye kalorier.

Slik gikk jeg ned 2,4 kg denne uken :) Men man kan ikke forvente like mye vektnedgang hver uke, vanligvis er det en halv til en kg i uken man går ned.

Lykke til:) Beklager at jeg ikke kan komme med så mye annet, men jeg deler gjerne det lille jeg har lært :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Logg hva du spiser diett.no, mylog.no f.eks.

- Ligg i kcal underskudd

- Finn treningsformer som du trives med for å ikke gå lei

- Legg inn en del styrke hvor fokuset er baseøvelser, tren tungt - muskler forbrenner fett

- 1-2 kondisjonsøkter i uken - gjerne intervaller 4x4 f.eks.

småting:

- lettbrus fremfor annen brus

- mindre brød/knekkebrød

- Fisk, kylling osv med grønnsaker

- La bilen stå, gå/sykle hvor enn du skal

Kos deg med vin, ta litt sjokolade og kos deg litt. Det å starte tungt på en krevende diett uten noe kos gjør at mange sprekker veldig fort. legg inn en kosedag, unn deg en pizza f.eks. til middag en dag i uken. Dette gir ikke så mye kcal overskudd at det hindrer vektnedgang stort, og det motiverer litt mer å fortsette. Tenk på dette som et langsiktig mål, og ikke noe som du er ferdig med etter 6 mnd, men lag en livsstil du kan leve med også etter du har nådd målvekten.

Og angående målvekt, kast vekten ut gjennom vinduet og skaff deg et målebånd. Mål, noter og se fremgangen der. Vekten varierer fra time til time, og du kan ha gått inn 5cm på hofte men fortsatt gått opp 5kg i vekt. Vekten kan fort demotivere mer enn den motiverer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Logg hva du spiser diett.no, mylog.no f.eks.

- Ligg i kcal underskudd

- Finn treningsformer som du trives med for å ikke gå lei

- Legg inn en del styrke hvor fokuset er baseøvelser, tren tungt - muskler forbrenner fett

- 1-2 kondisjonsøkter i uken - gjerne intervaller 4x4 f.eks.

småting:

- lettbrus fremfor annen brus

- mindre brød/knekkebrød

- Fisk, kylling osv med grønnsaker

- La bilen stå, gå/sykle hvor enn du skal

Kos deg med vin, ta litt sjokolade og kos deg litt. Det å starte tungt på en krevende diett uten noe kos gjør at mange sprekker veldig fort. legg inn en kosedag, unn deg en pizza f.eks. til middag en dag i uken. Dette gir ikke så mye kcal overskudd at det hindrer vektnedgang stort, og det motiverer litt mer å fortsette. Tenk på dette som et langsiktig mål, og ikke noe som du er ferdig med etter 6 mnd, men lag en livsstil du kan leve med også etter du har nådd målvekten.

Og angående målvekt, kast vekten ut gjennom vinduet og skaff deg et målebånd. Mål, noter og se fremgangen der. Vekten varierer fra time til time, og du kan ha gått inn 5cm på hofte men fortsatt gått opp 5kg i vekt. Vekten kan fort demotivere mer enn den motiverer.

Der fikk du et meget godt svar! :)(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :) Skal ta det med meg videre! Tror dere det er mulig å gå ned såpass mye som 35 kg på 6-7 mnd dersom jeg følger disse rådene? Skal nemlig være brudepike i august, og det hadde vært drømmen å kunne komme opp kirkegulvet i en fin kjole og føle meg vel :)

Edit: Og hvordan er dette med proteinpulver osv? Er dette mest for de som vil opp i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 kg på 6-7 mnd er veldig ambisiøst. Hvorfor så stort fokus på tid? ting tar tid ;) Og beste du gjør for kroppen din er å bruke litt tid på å kvitte deg med de kiloene som har krøpet seg på.

Skjønner at du vil se bra ut som brudepike, men hvorvidt det er 10 kg 20 eller 30 så vil det jo uansett være en forandring til det bedre for deg :) Så se på det slik. Stress er hemmende for vektnedgang, så jo mer du skynter deg og stresser med vektnedgang, jo større er stansynligheten for at du vil ende opp med en kranglende kropp mtp vektreduksjon.

Proteinpulver er et ok supplement dersom du ikke klarer å få i deg nok proteiner daglig. Dette er som regel ikke noe problem for de aller fleste :) kcal i proteinpulver er som et hvilket som helst annet kcal, så hvorvidt du får i deg kaloriene fra proteinpulver eller salat eller sjokolade er ett fett :) 1 kcal er nå en gang 1 kcal . Det som fører til at du går opp eller ned i vekt er hvor mye energi du forbrenner satt opp mot hvor mye energi du få i deg daglig. forbrenner du mer enn du spiser går du ned i vekt, spiser du mer enn du forbrenner går du opp i vekt.

Hvorvidt man blir mett av å drikke en proteinshake er et annet spm, da flytende kalorier gjerne ikke gir like god metthetsfølelse som fast føde gir ;) Men proteinpulver som et supplement, så absolutt :)

Kan legge til at jeg ikke har utdanning eller noe sånn innenfor det her, så dette er kun basert på egen erfaring :) Gått ned 23 kg selv da, så noe personlig erfaring har jeg vel :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må si meg unnskyldt, men synes målet ditt er å ta litt for hardt i. Synes absolutt du skal ha et mål, men med hele 35 kg trenger man Virkelig motivasjon i tillegg må man jo også fungere i hverdagen (jobb/skole, hverdagslige gjøremål, sosialesammenkomster etc.)

Sier meg enig med innlegget om badevekten, er bare å glemme den, kan ikke fortelle hvor mange ganger jeg selv har sunket i et hull pga. at vekten viste noe annet enn det jeg selv hadde sett for meg. Uansett, lykke til og stå på:) Og husk at trening og sunne matvaner er en Livstil og ikke bare for å komme inn i en pen kjole;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 30 kg på 6 måneder. Så det er mulig. men jeg holdt på å slite meg helt ut. så vit at skal du ned så mye så fort,kommer du til å må jobbe hardt. kanskje ikke sikte så høyt. prøv d en stund og se om du finner en livsstil som passer for deg. og ditt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fornuftig vektnedgang er 0,5 - 1 kg pr uke. I starten kan du gjerne forsøke å nå 1 kg pr uke, men ikke noe mer enn dette (første uken er det uansett vanlig å gå ned litt mer, men det er vannvekt). Etterhvert vil det være smart å nøye seg med 0,5 kg. Fram til august har du et halvt år på deg eller 26 uker så da er en realistisk nedgang 20-25 kg. Klarer du dette synes jeg du skal være kjempefornøyd og så kan du bruke litt lengre tid på de siste kiloene.

På dietten kan du spise alt, men i begrensede mengder. Søtsaker, chips og kaker bør selvsagt holdes til et absolutt minimum og jeg vil egentlig si at en kan i måneden bør være nok med mindre du klarer deg med svært små mengder. Ellers bør du basere kostholdet ditt rundt mat som metter bra. Kjøtt, fisk og magre meieriprodukter som basis til ethvert måltid og litt karbohydrater og sunt fett i tillegg sammen med masse grønnsaker. Klarer du å oppnå en grei vektnedgang kun ved å velge rett matvarer og ikke veie maten vil jeg si det er det beste, men stopper det opp så bør du veie og loggføre maten en periode så du får kontroll på hvor mye du får i deg, ofte kan små ting utgjøre ganske mye, f.eks størrelsen på smørklatten du steker kjøttet og grønnsakene i.

Health & Fitness concept fungerer veldig bra for mange. Uansett er artikkelen god lesing for en innføring i gode matvalg og balanserte måltider:

Health & Fitness Concept - Fitnessbloggen

Og så vil jeg råde deg til å prioritere styrketrening framfor løping og kondistrening. Litt kondistrening skader selvsagt ikke, men du vil få mer igjen for styrketrening:

- Vil gi deg sterkere muskulatur i beina og mindre problem med knærne dine

- Øker hvilemetabolismen

- Former kroppen og du blir strammere og ser bedre ut på en gitt vekt

- For en tung kropp er det ofte mye mer motiverende å trene styrke enn kondisjon

- Styrketrening har minst like mange helsegevinster som kondisjonstrening, men for helsen er det aller beste å kombinere de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg unnskyldt, men synes målet ditt er å ta litt for hardt i.

Hvem er du til å fortelle en annen at deres mål ikke er oppnåelig ?

Selvsagt er det oppnåelig.

Fra september 2012 - desember 2012 gikk jeg fra 150kg - 119kg - så det er absolutt veldig mulig å gå ned det samme på det dobbelte av tiden, men det koster. I denne perioden spiste jeg veldig lite fett og karbohydrater, og fryktelig masse grønnsaker, egg, fisk, kjøtt. Du er ofte sliten og har lite energi, men ingen skal fortelle deg at det ikke er mulig.

I forhold til kosthold har jeg i utgangspunktet lagt meg på linjen at jeg kan spise stort sett det jeg vil, så lenge jeg forbrenner mer enn det jeg inntar. Jeg vil dog ikke anbefale å gå veldig fort ned i vekt, da man gjerne sitter igjen med et restlager av overflødig hud siden huden ikke nødvendigvis klarer å stramme seg opp synonymt med kilotap - men her spiller alder og aktivitetsnivå etc litt inn.

Jeg ville trent styrke fremfor cardio når du er på studioet ditt, i sær siden du gir uttrykk for at du vil spise lite karbohydrater, og da har du rett og slett ikke mye energi til å drive å gi maks på tredemølla. Uansett så er det diggere å trene styrke enn å løpe. (subjektivt ..men..its true :p ) Og har du et dårlig kne, som du sier, vil det kunne være kjipt for belastningen der å løpe på hardt underlag med mye kilo.

Ellers så kan vi snakke litt om endring og mestringsfølelser. For uten delmål og følelse av mestring oppi alt dette her vil du fort kunne "sprekke" og da føler man seg dritt og spiser dritt. Endring gjør vondt. Du sier selv at vekta begynte å gå opp etter du var 16, og nå er du 22. Så da har du brukt 6 år på å bli den du er i dag. Da må du ha tålmodighet for å klare dine nye mål, men det er absolutt mulig :D

Endring:

Gå av på bussholdeplassen før du vanligvis gjør, og gå resten av veien hjem. (Det er kanskje ikke realistisk å begynne å gå til jobb helt ennå, men jeg kan ta feil). Nå håper jeg du bor i en oppoverbakke så du kan gå denne hver eneste dag og merke at det blir enklere og enklere.

Drikk vann i stedet for brus / juice. Man tror juice er sunt, noe det forsåvidt er, men man drikker gjerne for mye i forhold til det andre man får i seg om dagen. Er du tørst, så drikk vann. Vann er digg og det gir deg en metthetsfølelse. (Jeg drakk ingenting annet enn vann fra september - desember..eller jo det er løgn, for jeg festet hardt ved tre anledninger)

Gråt hvis du må gråte. Nå er du i en situasjon hvor alt kan føles håpløst, og da er det lov til å bli frustrert, så lenge du er klar over at dette er helt lov og at det kan ta tid så slipper du å bli stressa over at du kanskje ikke ser resultater med en gang.

Hold deg til faste måltid. Jeg har forsøkt å gå ned i vekt hele livet mitt, men har aldri klart å følge disse 6 små måltidene om dagen. Bomma jeg på klokkeslettet eller ble forhindret til å spise ble jeg fortvila og stressa fordi jeg måtte jo spise da...og så følte jeg at hele dagen gikk i vasken og kunne heller begynne på mandag igjen. Nå spiser jeg 3 mye større måltider. Jeg er mett nesten hele tiden og gleder meg til hvert måltid - fordi da kan jeg spise masse. Ikke noe stress.

Skriv ned alt det du spiser. ALT, til og med tyggis. Hvis du ikke gjør det lurer du bare deg selv.

Skriv ned ALT du gjør på trening, og vær nøyaktig og presis. 5-10 minutter er stort sett 4-5 minutter. 20-30 minutter er oftere 20 minutter enn 30 minutter. Lag regler for deg selv. Kos deg på lørdag og vær streng som bare det mandag - fredag. (jeg spiser en greasy feit burger på sikkert 2500 kalorier hver lørdag - og jeg elsker det..jeg spiser ikke så veldig mye annet men det er lørdag, og da driter jeg litt i hva jeg gjør)

Da du var 16 forstår jeg det slik at du var veldig aktiv i ulike idretter, dette fører også til at forbrenningen din i 16 års alderen har vært betydelig høyere enn det den er i dag (pga. aktivitet) hvis du i etterkant av ulykke og endt aktivitet spiser like mye som det du gjorde før vil det kunne forklare hvordan det har gått så galt.

For å få en pekepinn på hva du forbrenner i løpet av en dag kan det være greit å enten regne det ut selv eller ta en kroppsanalyse som gir deg "tallene dine". Har du f.eks. 1000 kcal i basalforbrenning (kort forklart det kroppen din forbrenner hvis du ligger i koma) så kan du legge til daglig aktivitetsnivå + det du forbrenner på trening. I dette eksempelet kommer du kanskje opp på 2500 totalt hvis du er ordentlig aktiv en dag. Skal du ned i vekt fort da kan det være ugunstig å spise noe særlig mer enn 1500-2000 kalorier på dagen. (en 75 grams sjokolade er ofte 400 kalorier, altså nesten 1/4 av det du har behov for)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et supert innlegg av phatlegs.

Kan skrive under på alt!

:)

Selv gikk jeg ned 25 kg på fire måneder (115 kg - 89,90 kg) så mye er mulig om du bare vil det nok. Selv satset jeg som phatlegs på et karbo og fett restriktivt kosthold og trente mye kardio. Ikke noe løping og slikt. Det anbefaler jeg ikke for overvektige mennesker med knær. Og knær, det har jo de fleste av oss. ;) Jeg gikk motbakker. Helst så bratte som mulig. Jeg prøvde å pushe så mye som mulig oppover, men ta det rolig ned igjen. (Dette også for å skåne knærne.)

Etter å stabilisert meg på 90 kg og tilpasset kostholdet på nytt (innført mer fett og karbs.) begynte jeg med styrketrening. Det har jeg fortsatt med, mens kardiotreningen i all hovedsak er lagt til vår, sommer og høst. Trives best med å klyve oppover fjell i Guds frie natur.

:)

De aller fleste av de kiloene du vil ha bort MÅ du fikse gjennom kostholdet. Trening er en naturlig del av prosessen med å skaffe seg en sunnere og bedre livsstil - derfor er det så viktig at du finner noe du kan trives med. Setter du deg høye mål, så må du mobilisere tilsvarende viljestyrke. Den finnes der inni deg et sted. Det kan være et godt råd å kline til - men det kan også være et godt råd å bruke litt lenger tid. Dette er det kun du som kan finne svar på.

Skal jeg gi deg et råd: Drit i brudepikekjoler og denslags! Det prosjektet du beskriver er så uendelig mye viktigere enn at du ser bra ut oppover kirkegulvet. Det handler i bunn og grunn om muligheter og om det livet du skal kunne leve. Jeg håper du kommer i gang, at du legger en plan, at du gråter en skvett når du feiler, men er oppe og gir gass igjen like etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :) Skal ta det med meg videre! Tror dere det er mulig å gå ned såpass mye som 35 kg på 6-7 mnd dersom jeg følger disse rådene? Skal nemlig være brudepike i august, og det hadde vært drømmen å kunne komme opp kirkegulvet i en fin kjole og føle meg vel :)

Edit: Og hvordan er dette med proteinpulver osv? Er dette mest for de som vil opp i vekt?

La oss si at du går ned ca 1 kg i uken med god innsats, noe som på 20 uker (5 måneder) blir 20 kg, på 28 uker blir det da ca 28 kg. Men så må det bli tatt med i beregningen at enkelte uker går du kanskje ikke ned noe eller du går ned mindre enn en kg, mens de første ukene så går du kanskje ned mer enn 1 kg i uken fordi du mister en del vann i starten også. Så jeg vil tro at du på 6-7 måneder kan klare å gå ned minst 20 kg i allefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  1. Det jeg leser her er svært ambisiøse mål, samtidig som jeg ser en god del ståpåvilje. Det som er viktig å huske på midt oppi dette er at du skal leve. Livet ditt er det som skjer her og nå og det skjer uansett om du veier 103 kg eller om du veier 70 kg. Nyt det. Tiden i dag kommer aldri tilbake, og om du venter med noe " til du har gått ned i vekt", slutt med det. Gjør det nå. Dvs, ikke bli manisk opptatt av trening, helse og kosthold. Ikke la det styre hele livet ditt, for livet er så mye mer enn å tenke over hva og hvor mye man putter i munnen hele tiden. Den eneste grunnen til at jeg sier dette er fordi jeg våknet en morgen selv, 145 kg tung, satte livet på vent og ble besatt av kroppen. Det er inget liv å leve.
  2. Er kneet ditt bra? Dette må du finne ut av før du jogger mer. Dette er en av de aller mest belastende øvelsene for kneet, og hver gang du slamrer foten din på båndet treffer du med en vekt som er 3-4 ganger din egen kroppsvekt, og oppå ett dårlig kne så vil du ganske raskt bli satt ut av spill om du jogger. Bruk sykkel, ellipsemaskin og svømming dersom dette er tilfelle.
  3. Du må trene styrke. Ja, du "må"! Styrketrening har forferdelig mange fordeler, bl.a øker det hvileforbrenningen din og sørger for at du mister mindre muskelmasse under en vektreduksjonsfase.
  4. Varier gjerne cardio-mengden din, men kjør for all del intervaller.
  5. Ser man bort fra de to førnevnte punkter er det viktig at aktiviteten din baserer seg på noe du liker, og gjerne vil gjøre.

Kosthold: Jeg har nyheter til deg. Det finnes nemlig det perfekte kostholdet. Dette er ingen strikt diett med 400 gram kyllingfilet og 32 gram ris. Det perfekte kostholdet er det kostholdet du klarer å holde over tid, og som gjør at du ikke føler at du forsaker noe som gjør at du konstant gjør avbrutt i dietten din. Det perfekte kostholdet har rom for utskeielser rett og slett fordi det er lov, og det perfekte kostholdet er mat du trives med å innta. Dvs at selv om kyllingfilet er aldri så bra for oss, så skal du ikke spise den om du ikke vil. Det vil også si at du ikke skal leve på smågodter og cola. Kun du og du alene kan bestemme hva du kan og ikke kan spise.

Generelle tips:

  • Spis proteiner: Proteiner er fisk, kjøtt, egg, melkeprodukter etc. De har høyere termisk effekt enn de to andre næringsstoffene karbohydrater og fett, dvs at det koster til mer for kroppen å "bruke" proteinene enn karbohydratene og fettet. Proteinene skal også gi god metthetsfølelse. Ikke heng deg så mye opp i gram og antall proteiner i utgangspunktet, men så tidlig i en fase kan det være greit å lære seg hva maten inneholder og hvor mye det utgjør. Det vil etterhvert sitte i fingrene og hodet. Prøv dog å strebe etter minst 1,5 ganger din egen kroppsvekt i proteiner.
  • Du trenger fett: Uansett hva noen måtte påstå eller har påstått opp gjennom tidene så trenger kroppen din fett. Mettet fett er ikke spesielt farlig så du trenger ikke skilne mellom fettypene om du da absolutt ikke vil det. Oljer, oliven, avocado, nøtter, melkefett, kokosfett, smør etc er eksempler på fettkilder og de skal være tilstede i kostholdet ditt sammen med essensielle fettsyrer. Du trenger ca 0,5-1 ganger kroppsvekt i fett, med ett minimum av "en skje fett" pr måltid. Dette er inkludert 1-2 ss essensielle fettsyrer. En vanlig spiseskje er forøvrig 15 gram.
  • De omstridte karbohydratene: La oss ha en ting på bordet: Du er overvektig. Det er ingen grunn til å gå rundt grøten med det. Når det gjelder karbohydrater så er det slik at vi responderer individuelt på dem, og hvor mye vi bør spise av dem avhenger også av vekta vår og vårt aktivitetsnivå. En overvektig, aktiv person tåler mer karbohydrater enn den sedate, overvektige personen. Ikke alle karbohydrater er store, fæle monstre som vil føre til fettlagring fra skumle troll som kommer frem om natten. Det er forskjell på sukker og gulrot. Hvorpå sukker har ingen næringsverdi har gulroten nettopp dette. Jeg bruker å kalle karbohydratene for gode og dårlige, og litt innimellom. Dårlige karbohyrater er (etter mitt syn) kornvarer (bortsett fra havregryn), sukker, og alskens halvfakbrikata stappet med konserveringsmidler og karbohydrater som kommer fra gud vet hvor, pasta er også korn!. De gode karbohydratene er grønnsaker, bær, frukt. havregryn (obs, ikke aller tåler det), poteter, quinoa, linser, bønner, etc etc. Hvor mye du skal spise og hva du skal spise er helt opp til deg, men sørg for å dekke proteinbehov og i allefall litt av fettbehovet før du fyller på med karbohydrater.

Generelle tips 2:

  • Spis energien din, unngå å drikke masse flytende kalorier. Vann er en utmerket tørstedrikk.
  • Lite kalorier er ikke ensbetydende med at maten er sunn, spis tilstrekkelig nok, minst din BMR.forbrenning i kalorier.
  • Fyll alltid opp med grønnsaker til måltidene. Grønnsaker er en slik godbit man kan spise en god del kilo av før det har noen betydning for energiinntaket. En halv kilo grønnsaker om dagen, minst, aller helst en hel kilo.
  • Få nok kvalitetssøvn
  • Ikke stress med vekta. I know, lettere sagt enn gjort, men stress gjør deg ikke noe annet enn frustrert siden vekten ikke rikker på seg.
  • Ha tro på deg selv. Du kan klare dette, selvsagt klarer du dette, selv i de tunge dagene når du møter veggen VET du at du vil klare det.
  • Proteinpulver er fint å ha i tilfelle rottefelle, men du trenger det ikke. Det er ingen nødvendighet for å gå ned i vekt. Det er heller ikke alle sære ingredienser for å bake ting. Du trenger det ikke, selv om det kan være fint å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå! Tusen takk for så mange gode og informative tilbakemeldinger! :) Tar med meg alt sammen videre! Har kjøpt meg en notatbok nå og skal begynne å loggføre alt jeg spiser og drikker. Har også registrert meg på mylog.no. Så skal jeg kjøpe meg en notatbok slik at jeg har til å loggføre trening også! :)

Skal sette sammen program med personlig trener på treningssenteret neste uke og jeg GLEDER meg faktisk. Lenge siden jeg har vært så motivert som dette! Skal snakke med de angåande kneet og hvordan vi skal legge det opp. Det fungerer greit, men merker det litt ekstra dersom jeg har tatt en hard spurt på mølla. I tillegg skal jeg prøve å være mest mulig aktiv utenom. Har mulighet til å få leid basseng gjennom jobben, så satser på det kanskje blir noen svømmetak der også ;) Så har jeg invitert med meg tantebarna på skitur i fjellet, så når de får vinterferie så blir det masse turer på oss forhåpentligvis :) Kjenner på hele meg at denne gangen - denne gangen skal jeg klare det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du allerede har fått mange gode tips her, så slenger meg bare med for å si lykke til - dette kommer du til å klare kjempefint! :D Gleder meg til å høre om hvordan det går med deg utover våren :)

+1, lag loggbok så får vi fulgt med deg underveis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag logg her også. Hvis det er ukomfortabelt er det bare bra fordi det vil være med på å pushe deg i riktig retning. Sett deg bittesmå hverdagslige delmål slik at du opplever mestring hver dag - da er det mye enklere å holde deg til opplegget ditt og ikke "sprekke" som det så fint heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lag en logg! :D Jeg startet med omtrent samme utgangspunkt som deg (166cm, 100kg), og nå veier jeg litt over 81kg og har en mye strammere kropp takket være styrketrening, variert kondisjonstrening (intervaller på spinning eller tredemølle, langkjøringer på tredemølle, i bassenget eller på ellipsemaskin), og generelt mer aktivitet i hverdagen. For å holde på vekten etter å ha gått ned er det lurt å få inn gode rutiner på hverdagsmosjon, ikke bare den tiden du bruker på treningssenter.

Selvfølgelig har kostholdet også gjort sitt. Jeg loggfører all mat på vektklubb.no. Det koster penger, men jeg er veldig fornøyd med den tjenesten! Er et supert forum der også, men i bunn og grunn oppnår du det samme ved å bruke forumet her og loggføre maten på en gratisapp :) Bruk fitnessbloggen aktivt. Du vil se at folk støtter deg og kommer med konstruktive tilbakemeldinger. Det er spennende å gå ned i vekt når man får interesse for det og stadig lærer nye ting! :) Jeg vil gå så langt som å si at jeg koser meg på vei ned i vekt. Nettopp derfor er det så viktig å finne rutiner du trives med. Både mtp mat og trening. Jeg kan ikke se for meg å ha fortsatt om jeg skulle pushet meg til noe som ikke føltes naturlig. Til nå har jeg holdt ut i snart 6mnd og gått ned nesten 20kg. Et veldig greit tempo for min del.

Blir spennende å følge deg på veien ned i vekt. Jeg heier på deg! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...