Gå til innhold

Slanke seg med styrketrening?


ReBella88

Anbefalte innlegg

Jeg er ei rimelig kort jente (166) og veier hele 72 kg(jadajada,mange som veier mer enn dt,veeeeet). Har disselår,og hengemage!

Begynte å trene på mandag,og har planer om annenhver dag cardio og styrke,på atyrke trener jeg hele kroppen,blir mye armer dog.

Vil all denne styrketreningen virkelig hjelpe meg ned i vekt,elelr kommer jeg til å få svære biceps og sixpack? :p

Målet mitt er å ha markerte muskler,men vil ikke at de skal bule ut (megaflott formulering der ja Rebecca!)

Mekrer allerede at jeg sliter litt etter bare 3 dager. Har bekkenløsning siden graviditeten for over 2,5 år siden(for de som ikke vet hvordan bekkenløsning er så tro meg,det er et helvete!)

Har også tidligere opplevd at ene kneet mitt klapper sammen og blir krykkehoppende i noen uker når jeg anstrenger meg mye.Klarer IKKE å finne den gylne middelvei!

Så skal det legges til at jeg er utrolig klønete og kommer sikkert til å dø rundt disse svære maskinene og tunge vektene en dag om jeg ikke plutselig blir kvitt denne klomseheten :p (igjen..formulering!)

Surrete innlegg,men håper noen gidder å lese gjennom og gi meg evt tips og råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når målet ditt er ned i vekt så kan du gjøre det enten ved å innta mindre kalorier eller trene mer, eller en kombinasjon (som ofte er best). Tren baseøvelser, anbefaler tredagers program eller 2-splitt over 4 dager. Kjør kardio på dager du ikke trener styrke, eller styrke morning og kardio kveld (eller omvendt).

Du vil ikke klare å bli "svær" som du tenker, da kvinner ikke har de samme forutsetningene som menn for muskelbygging (hormoner, primært testosteron) - men du kan stramme opp kroppen og fremheve og forme kroppen.

Ut i fra det du skriver er det ikke lett å anbefale noe videre med tanke på kosthold (som er viktigst for deg nå). Hadde vært en fordel om du skriver hva du spiser i løpet av en dag =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostholdet mitt er rimelig greit,det har det alltid vært,har mine oppog ned perioder som de fleste andre,men alt ialt,et ganske sunt liv :p

Bare å endre kostholdet har funka veldig bra,har gått ned fra 83 kg på 2 år,uten å gjøre noenting egentlig.men nå har vekta stoppa opp og jeg har vært laaaat. :p

Har egentlig en drøm om at til sommeren så skal jeg være tynn og veltrent,er dette et umulig mål? :p

vet det kanskje er vanskelig å svare på utifra lite detaljer men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye ligger du på kalorimessig? Dersom du akkurat har begynt å trene er det sikkert det du trenger. Et solid treningsprogram med knebøy, markløft, benkpress osv vil hjelpe deg å gå ned i fettprosent samtidig som du bygger muskler, forutsatt at kostholdet ditt er bra. Å spise sunt kan være alt fra 2 kneipbrødskiver til rapidsalat med tunfisk, så helst skriv opp hva du spiser. Skal du ned i vekt er det en fordel å gå ned på karbohydratmengden og opp i fett, men vi vet ikke hva du spiser. Sier ikke at dette gjelder deg, men for mye dårlig mat ødelegger kroppens signaler, og det er tross alt dette som er viktigst å lytte til dersom du er interessert i en sunn og fleksibel livsstil. Du vil ikke trene og spise sunt dersom du undertrykker sultsignalene til kroppen.

Ser du også må jobbe litt med tankegangen din. Ser du skriver at du er klønete, og dersom du vil nå dine mål må du klare å stole på deg selv og ha selvtillit. Alle har startet der du er =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/rebeccas-vei-mot-perfeksjon.1694/#post-50620

Der er hvertfall treningsloggen min.

Dette er hva jeg har fått i meg idag:

1 (grov)brødskive med Baconost til frokost.

2 proteinshake(før og etter trening)

2 (grove)brødskiver med baconost

Kan tenke meg at det egentlig er aaaaltofr lite,men som sagt,null matlyst,og om jeg tvinger i meg mat blir jeg kvalm og i verste fall spyr :p

Noen dager blir de 2 brødskivene til kvelds byttet ut med middag.f.eks. igår ble det 3 kjøttkaker i brun saus(ikke potet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/rebeccas-vei-mot-perfeksjon.1694/#post-50620

Der er hvertfall treningsloggen min.

Dette er hva jeg har fått i meg idag:

1 (grov)brødskive med Baconost til frokost.

2 proteinshake(før og etter trening)

2 (grove)brødskiver med baconost

Kan tenke meg at det egentlig er aaaaltofr lite,men som sagt,null matlyst,og om jeg tvinger i meg mat blir jeg kvalm og i verste fall spyr :p

Noen dager blir de 2 brødskivene til kvelds byttet ut med middag.f.eks. igår ble det 3 kjøttkaker i brun saus(ikke potet).

Uff, dette må det jobbes med. Kutt ut alt som heter hvetemel med en gang. De fleste takler det ikke og det har en inflammatorisk virkning (alt fra hudproblemer til konstant svimmelhet/trøtthet). La oss si at du vil legge deg på 1800 på treningsdager 1500 på fridager.

Protein: karbonadedeig, kylling, svin, entrecote, biff, ørret, makrell, laks, sei, torsk, flyndre, apekatt, sjømat osv (alle dyr som beveger seg). Gå til innkjøp av proteinpulver (isolat) dersom du trenger det. BCAA kan være en fordel å ta før trening.

Karbohydrater: Frukt tidlig på dagen, ris, potet og havregryn (glutenfri, selges i alle butikker) senere på kvelden (biorytmisk diett) og du vil føle deg mye mer opplagt og klar.

Fett: Olivenolje, avokado, alle nøtter (en håndfull gir deg 100kcal så pass på), kokosnøttolje (veldig godt egnet til steking), makademianøttolje osvosv

Annet: Grønnsaker er veldig energifattige (men næringsrike) så du kan spise så mye du vil (unntaket er gulrot og mais, inneholder like mye kcal som frukt). Melk kan du drikke (hovedsaklig ekstra lett som har mindre fett, og dermed mindre kcal enn lett- og hmelk) dersom du tåler det.

Treningsdager kan du f. eks spise 140g proteiner, 60g fett. Da er vi oppe i 1100, og så legger vi til 175g karbohydrater, som til sammen blir 1800kcal. På fridager spiser du mindre karbohydrater og mer fett, slik at du havner på 1500kcal. Spis 3-4 måltider til dagen, med fett+prot (og frukt) tidlig på dagen (la oss si før 4) og hovedsaklig prot+karbohydrater senere på kvelden (etter 4). Bruk fitday, matvarekalkulatoren, somebody og legg inn hva du spiser i løpet av en dag. Du vil føle deg mye bedre av å spise slik, kutt ut brød (som forøvrig smaker dritt) og baconost. Karbohydratene jeg har oppgitt ovenfor er energifattige i forhold til volum og du vil bli mer mett på mindre kalorier. Grunnen til at folk går opp i vekt og at 3/4 av norske nordmenn over 40 år er overvektige er fordi de har spist søppelmat (chips, mcdonalds, is) over lang tid. Du går ikke ned i vekt over natten, men spiser du mye karbs (for eksempel etter en oppkarbingsdag) vil kroppen holde vann, men det går bort etter 1-2 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer også på om noen har forslag for å direkte påvirke "problemområdene" mine. Bulen nederst på magen,"lovehandles" og innsiden av låra som nesten gnisser -.-

Du kan ikke bevisst trene nederste del av magen, men du kan stramme opp kroppen (bygge muskler) og gå ned i fettprosent (av styrketrening og riktig kosthold).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette må det jobbes med. Kutt ut alt som heter hvetemel med en gang. De fleste takler det ikke og det har en inflammatorisk virkning (alt fra hudproblemer til konstant svimmelhet/trøtthet). La oss si at du vil legge deg på 1800 på treningsdager 1500 på fridager.

Protein: karbonadedeig, kylling, svin, entrecote, biff, ørret, makrell, laks, sei, torsk, flyndre, apekatt, sjømat osv (alle dyr som beveger seg). Gå til innkjøp av proteinpulver (isolat) dersom du trenger det. BCAA kan være en fordel å ta før trening.

Karbohydrater: Frukt tidlig på dagen, ris, potet og havregryn (glutenfri, selges i alle butikker) senere på kvelden (biorytmisk diett) og du vil føle deg mye mer opplagt og klar.

Fett: Olivenolje, avokado, alle nøtter (en håndfull gir deg 100kcal så pass på), kokosnøttolje (veldig godt egnet til steking), makademianøttolje osvosv

Annet: Grønnsaker er veldig energifattige (men næringsrike) så du kan spise så mye du vil (unntaket er gulrot og mais, inneholder like mye kcal som frukt). Melk kan du drikke (hovedsaklig ekstra lett som har mindre fett, og dermed mindre kcal enn lett- og hmelk) dersom du tåler det.

Treningsdager kan du f. eks spise 140g proteiner, 60g fett. Da er vi oppe i 1100, og så legger vi til 175g karbohydrater, som til sammen blir 1800kcal. På fridager spiser du mindre karbohydrater og mer fett, slik at du havner på 1500kcal. Spis 3-4 måltider til dagen, med fett+prot (og frukt) tidlig på dagen (la oss si før 4) og hovedsaklig prot+karbohydrater senere på kvelden (etter 4). Bruk fitday, matvarekalkulatoren, somebody og legg inn hva du spiser i løpet av en dag. Du vil føle deg mye bedre av å spise slik, kutt ut brød (som forøvrig smaker dritt) og baconost. Karbohydratene jeg har oppgitt ovenfor er energifattige i forhold til volum og du vil bli mer mett på mindre kalorier. Grunnen til at folk går opp i vekt og at 3/4 av norske nordmenn over 40 år er overvektige er fordi de har spist søppelmat (chips, mcdonalds, is) over lang tid. Du går ikke ned i vekt over natten, men spiser du mye karbs (for eksempel etter en oppkarbingsdag) vil kroppen holde vann, men det går bort etter 1-2 dager.

Altså jeg VET at jeg må spise mer proteiner og mindre karbohydrater,men orkerikke å lage 3 forskjellige middager f.eks.:p

Skal dog gjøre mitt beste for å bedre kostholdet,men er så STRESS å telle kalorier :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke lage 3 forskjellige middager.

M1: 40g proteinpulver, 150g bær, 20-30g nøtter nøtter

M2: 30g ris eller 250g potet, 2 egg, 30g kyllingskinke

M3: 50g ris eller 250g potet, 170g kyllingfilet, halv avocado

M4: 40g proteinpulver, 100g havregryn, 1ss fiskeolje (ja, kjøp et omega-3 tilskudd)

Enkelt lagt, har ikke regnet ut noe, men det gir en pekepinn på hvordan du kan spise. 50g ris eller 250g potet inneholder ca 40g karbohydrater, og 175g karbohydrater delt på 4 måltider er ca. 40g karbohydrater. Proteininntaket er så og si konstant (30-40g hvert måltid) og fett er litt lavere enn jeg regnte ovenfor. Mest karbohydrater sent på dagen. Når du begynner å trene skikkelig og løfter tungt vil kroppen din skrike etter mat, og det er med riktig mat og nok søvn at kroppen din vil bygge muskler. I omtrent 90 % av tilfellene hvor kvinner trener styrke spiser de alt for lite.

Tror du at du trenger å regne kalorier for resten av livet ditt? For meg tok det 2 uker og etter det vet jeg så og si hva alt jeg spise inneholder, bare av å se på det med øyemål. Det klarer du og, men du må ville det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress med å telle kalorier!? Anbefaling! Last ned Mat på data 5.1, det er gratis. Du velger matvarene du spiser, programmet telle kalorier, fett, proteiner, karbohydrater, osv.. Genialt program spørr du meg! :D

http://www.matportalen.no/verktoy/mat_pa_data/

En stund siden jeg lastet ned programmet, men skal gå greit å laste ned fra denne linken virker det som :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meldte meg inn i vg`s vektklubb, der har jeg stålkontroll på hva jeg får i meg . Bare søker på matvaren, så kan man enkelt legge den til matdagboken sin . Det koster litt, (ca 399 for 3 mnd) men jeg synes hele pakka fungerer . De regner ut hvor mange kalorier du skal ha hver dag ut ifra vekt , høyde, arv, trening o.s.v og hvor mye du vil gå ned på hvor lang tid . Jeg skal ligge på 1900 kalorier pr dag . Du legger også inn all trening, du veier deg hver mandag og legger inn resultater. Måler midjemål, armmål, hoftemål +++ en gang i mnd og får opp alt i diagrammer. Dette + trening har ført til at jeg har gått ned fra 69,8 til 64 på 3,5 mnd . Bare ett tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M1: 40g proteinpulver, 150g bær, 20-30g nøtter nøtter

M2: 30g ris eller 250g potet, 2 egg, 30g kyllingskinke

M3: 50g ris eller 250g potet, 170g kyllingfilet, halv avocado

M4: 40g proteinpulver, 100g havregryn, 1ss fiskeolje (ja, kjøp et omega-3 tilskudd)

Skal JEG spise alt det på EN dag?? :o

Jeg tror du er sinnsyk! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...