Gå til innhold

Språkfeil som gir deg høyt blodtrykk


Pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Må legge til når jeg leser saker der forfatteren ikke vet forskjell på "ifølge" og "i følge". Rimelig stor forskjell, og semantikken ryker ut vinduet med en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det er sagt, denne tråden ga meg prestasjonsangst. </away>

Kan ikke dy meg! Stor bokstav etter kolon og liten etter semikolon. Tenk på det som punktum og komma, hvor samme tankegangen gjelder for hva som står etter. Om det ikke er passe med full stopp skal det være semikolon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med et/ett

Regelen er enkel: Om det er absolutt kun en og aldri mer enn en - så er det "ett". Hvis man snakker litt rundere og ikke er så bastant, så er det "et". Det er som regel mer riktig å aldri bruke "ett" enn å bruke det feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dy meg! Stor bokstav etter kolon og liten etter semikolon. Tenk på det som punktum og komma, hvor samme tankegangen gjelder for hva som står etter. Om det ikke er passe med full stopp skal det være semikolon. :)

Jupp!

: <--- Punktum nederst = stor bokstav.

; <--- Komma nederst = liten bokstav.

Men nå må jeg si at jeg lurer litt på en ting: Stor eller liten bokstav etter "=" i en setning? Eller er det i det hele tatt "lov" med "=" -tegn i en setning? :whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke dy meg! Stor bokstav etter kolon og liten etter semikolon. Tenk på det som punktum og komma, hvor samme tankegangen gjelder for hva som står etter. Om det ikke er passe med full stopp skal det være semikolon. :)

Hvorvidt man skal ha stor forbokstav etter kolon avhenger av om det som følger kolonet er en fullstendig eller ufullstendig setning. Hvis det er sistnevnte, skal man bruke liten forbokstav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå må jeg si at jeg lurer litt på en ting: Stor eller liten bokstav etter "=" i en setning? Eller er det i det hele tatt "lov" med "=" -tegn i en setning? :whistling:

Jeg ville sagt at det da var en matematisk formel og derfor ikke går inn under vanlige skriveregler. Det er tross alt ikke tegnsetting, men spesialtegn og jeg kan ikke forestille meg at det skal gjøre noe for flyten i setningen som ikke ville skjedd om du skrev "er lik" ;) Det eneste særtilfellet jeg kan tenke meg er om du sammenligner to hele setninger, men da ville det vært naturlig med gåseøyne rundt og stor bokstav i hver setning.

Kom på en til, siden vi snakket om matematikk: ligning /likning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt man skal ha stor forbokstav etter kolon avhenger av om det som følger kolonet er en fullstendig eller ufullstendig setning. Hvis det er sistnevnte, skal man bruke liten forbokstav.

Det er riktig, men på feil grunnlag. Som andre også har skrevet er et vanlig kolon i prinsippet et punktum. Da skal det alltid følge en komplett setning etterpå. Et semikolon er et komma, og da skal det *ikke* være en komplett setning - med mindre man snakker innskutt setning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, skrivefeil <3

Trilogi, og ikke triologi som jeg ser ofte.. Er stor hater av ordet "dog", også. Ellers forundrer det meg hvor mange som klarer å skrive de enkleste ord feil. Og hvorfor sier noen: "det er henne som har den" og ikke "det er hun som har den"? Har fått høre at dette ligger til en dialekt, men jeg banner høyt inni meg hver gang noen bruker denne talemåten...

Og enda verre; feil bruk av jeg/meg. Type; "Det var ikke meg som sa det."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med han/ham? Det er ikke mange som ikke klarer hun/henne, men utrolig mange som ikke klarer han/ham (som er akkurat det samme). Jeg har faktisk hørt noe snakk om at "ham" skal ut av språket, men...skal vi fjerne "henne" også?

De/dem er også noe som plager meg. Daglig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig, men på feil grunnlag. Som andre også har skrevet er et vanlig kolon i prinsippet et punktum. Da skal det alltid følge en komplett setning etterpå. Et semikolon er et komma, og da skal det *ikke* være en komplett setning - med mindre man snakker innskutt setning.

Det stemmer vel ikke helt. Det finnes tilfeller hvor man bruker kolon uten at det følger en komplett setning. Denne er hentet fra Korrekturavdelingen: "Dette hadde hun med seg: øl, brennevin, potetgull og en rettskrivningsordbok."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...