Gå til innhold

Språkfeil som gir deg høyt blodtrykk


Pinglo

Anbefalte innlegg

Del det her og få det ut! La oss begynne med ordet DOG, dette kråkete og kvasi-intellektuelle ordet misbrukes over en lav sko på en haug med nettfora. Det skaper dårlige setninger, gjør språket mindre forståelig (som sikkert til en stor grad er meningen fra avsenders side). I tillegg brukes det feil, og brukes som en erstatning for det engelske ordet "though" på slutten av setninger (vi slutter svært få setninger med "likevel" på norsk) i tillegg brukes det for å erstatte "men", "og", "i motsetning til" og en haug med andre ord og uttrykk. Også ender man opp med setninger som "dette er dog ingen ordinær blogg, dog det kan se slik ut" eller "jeg liker jordbæris, dog liker jeg også sjokoladeis"

><

Man bruker så å si aldri ordet dog muntlig, og det er i nesten alle tilfeller bortkastet å bruke det skriftlig. Om man ikke kan bruke likevel, bør man heller ikke bruke dog.

/rant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Ah, skrivefeil <3

Trilogi, og ikke triologi som jeg ser ofte.. Er stor hater av ordet "dog", også. Ellers forundrer det meg hvor mange som klarer å skrive de enkleste ord feil. Og hvorfor sier noen: "det er henne som har den" og ikke "det er hun som har den"? Har fått høre at dette ligger til en dialekt, men jeg banner høyt inni meg hver gang noen bruker denne talemåten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av "hvem" isteden for "hvilken": "Hvem is liker du best?"..............:cry:

Sunn/sund

Bruk av feil artikkel til et substantiv.

Paradise-problematikken; gjengi ordtak og uttrykk feil:

"At en korpulent dverg er et relativt artig skue er ikke til å stikke under en stol."

http://tux.aftenposten.no/spraak/spraak?action=question&id=135

Gi meg en liker om du ikke var klar over at den siste er feil:D Selv ble jeg gjort oppmerksom på dette av David på forumet, om jeg ikke huske feil. Tragisk at det må en svenske til for å lære oss nordmenn til å skrive rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, skrivefeil <3

Trilogi, og ikke triologi som jeg ser ofte.. Er stor hater av ordet "dog", også. Ellers forundrer det meg hvor mange som klarer å skrive de enkleste ord feil. Og hvorfor sier noen: "det er henne som har den" og ikke "det er hun som har den"? Har fått høre at dette ligger til en dialekt, men jeg banner høyt inni meg hver gang noen bruker denne talemåten...

Hvis du hater sånne småting kommer du garantert til å hate dette; folk som bruker "mellom" i steden for "gjennom". Man kjører altså mellom tunnelen, og går mellom en bunke med papirer. Råtner inni meg hver gang jeg hører det. Desverre er det vanlig "dialekt" her jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer den siste! Særskrivingsfeil er det aller verste som finnes, kjenner det vrir og vrenger seg i marg og ben hver gang jeg ser orddelingsfeil! Det gjør rett og slett fysisk vondt... Samtidig blir jeg mektig irritert når jeg hører mennesker som pratet og ikke klarer (les; gidder) å uttale kj-lyder korrekt! Jeg ska schøre og schøpe brus før schinoen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ORD DELINGS FEIL!

Ja, jeg gjorde det for å sjekke hvor høyt blodtrykket faktisk kan bli.

Ja, det er helt grusomt. I noen sammenhenger er det forståelig at det går an å ta feil (når man typisk danner "nye ord"), men at folk presterer å skrive f. eks. "hånd ball" får meg til å miste troen på menneskeheten.

Pinlig nok så forstod jeg først for noen måneder siden at de samme reglene ikke gjelder på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og" og "å" feil! :mad:

Det er litt irriterende at forholdsvis mange på facebook har denne feilen!

- "Skal på byen med Ola å Kari"

Synd at det skal være så vanskelig å lære seg at det alltid skal være "og" mellom to levende vesener!

- Hans og Grete - Hund og katt - Hunden min og jeg - Kari sin katt og mus....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Del det her og få det ut! La oss begynne med ordet DOG, dette kråkete og kvasi-intellektuelle ordet misbrukes over en lav sko på en haug med nettfora. Det skaper dårlige setninger, gjør språket mindre forståelig (som sikkert til en stor grad er meningen fra avsenders side). I tillegg brukes det feil, og brukes som en erstatning for det engelske ordet "though" på slutten av setninger (vi slutter svært få setninger med "likevel" på norsk) i tillegg brukes det for å erstatte "men", "og", "i motsetning til" og en haug med andre ord og uttrykk. Også ender man opp med setninger som "dette er dog ingen ordinær blogg, dog det kan se slik ut" eller "jeg liker jordbæris, dog liker jeg også sjokoladeis"

><

Man bruker så å si aldri ordet dog muntlig, og det er i nesten alle tilfeller bortkastet å bruke det skriftlig. Om man ikke kan bruke likevel, bør man heller ikke bruke dog.

/rant

Ah, skrivefeil <3

Trilogi, og ikke triologi som jeg ser ofte.. Er stor hater av ordet "dog", også. Ellers forundrer det meg hvor mange som klarer å skrive de enkleste ord feil. Og hvorfor sier noen: "det er henne som har den" og ikke "det er hun som har den"? Har fått høre at dette ligger til en dialekt, men jeg banner høyt inni meg hver gang noen bruker denne talemåten...

Dere hater meg! :cry: Uff, jeg bruker "dog" mye. :cool:

Jeg skal ikke prøve å forsvare meg selv (ok da, bare litt), men det er noen ord man stort sett bare bruker når man skriver og noen ord man bruker når man prater. Jeg er helt enig med dere at "dog" er et ord jeg stort sett bruker når jeg skriver. Men når jeg snakker bruker jeg "liksom" mye (nei, jeg er ikke en tenåringsbabe med fem lag med brunkrem), men jeg bruker det mindre når jeg skriver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Kåre Willoch skal få lov å bruke ordet dog. :D Jeg tror kanskje det var han som fant opp det ordet...

"I forhold til" irriterer meg. Det dukker opp overalt, også der det ikke passer. Litt som Pia Haraldsen med andre ord.

Om man kan erstatte "i forhold til" med "sammenlignet med" i setningen uten at den blir rar, så brukes det riktig. Som oftest ikke.

Leder fra DN 4. november:

På NRKs Politisk kvarter igår uttalte Senterungdommens nestleder Sandra Borch: "Jeg er helt enig i forhold til det."

Den skal tidlig krøkes som krøkkete skal bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med folk som bruker "er blitt" og "har blitt" om hverandre. "Er" betyr en tilstand som er i nuet, og som ikke har skjedd over tid. "Har" viser en tilstand eller endring over tid. Jeg "har blitt" mye mer var på det. Hvis jeg hadde sagt "er blitt" hadde det skjedd plutselig, men det HAR det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...