Gå til innhold

Forstuet ankel - smerter gått til kneet


t_ae

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tråkket over og forstuet ankelen under en basketballkamp for ca 3 uker siden, jeg klarte ikke å ta det med ro etter og fortsatte med vanlig trening (men med litt mindre vekter og kuttet til 1 intervall løpe økt i uken). I dag er ankelen fortsatt stiv og moderat hoven, på trening har jeg bandasjert og tapet opp foten og følte det gikk ganske greit.

Problemet er at nå virker det som belastningen har gått til kneet, og jeg klarer ikke å bøye det uten "skytende" smerter over hele fremsiden, og blir ganske stiv etter å ha sittet lenge i ro (litt upraktisk under eksamenslesing). Noen som har erfaringer fra lignende, bør jeg ta helt treningsfri, hvordan eventuelt behandle/trene opp ankel/kneet? Jeg har ikke vært til lege enda, er det nødvendig..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar tid slikt..Totalt ødelagt ankle pga basketen selv...tråkka over utallige ganger. 1. Ta det med roooooo..Ikke belaste den noe særlig, vondt å gå så skaffe deg ei krykke. Sitt og roter foten/ankeln med klokka MANGE ganger, og så mot klokka. Gjør dette maaange ganger daglig. Unngå all smerte, deter som regel ett tegn på at ting ikke er som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er tre uker siden du tråkket over og nå har begynt å få problemer med kneet er det ikke sikkert at det er relatert, men det kan være det. Vi ser ofte en del kompensasjoner grunnet stive ankler, og det gir ofte trøbbel lengre opp. Treningen bør ta sikte på å få opp både bevegelse og stabilitet (øvelser på balansebrett, balansepute og mer idrettsspesifikke øvelser på sikt). Inntil du har kontroll på ankelen bør du benytte støtte under trening, fortrinnsvis tape. Husk at du har svært stor risiko for å tråkke over igjen i maaange måneder fremover - og for alltid om du ikke trener det opp skikkelig.

Hva du skal gjøre for å få kneet i orden igjen er helt umulig å si, da vi ikke aner hva som er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg tenker å få noen til å se på både ankel og kne når jeg er tilbake i Norge til jul! Usikker selv på hva som har skjedd med kneet, men har ikke har hatt noen forandringer i treningsprogrammet mitt.

Ankelen er fortsatt hoven og stiv, noen dager sånn at jeg ikke får på meg type støvler og boots.. Men jeg får forsette å ta det med ro + komme igang med noen balanseøvelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...