Gå til innhold

RYP


Joa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 5 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Annonse

Jeg hadde min første dag i dag,å er meget fornøyd :D Ble dødsliten jeg,men er ikke det som er meninga da :D At man skal løfte så tungt at man klarer bare 12 rep? :p

Jo, man skal ta i ;) Men man regner jo ut ut i fra 10 RM som du tester på forhånd og følger den utregnede progresjonen som du finner på: https://www.tn.no/ryp/kalkulatorer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke peiling på rutinert styrketrening før jeg satt meg ordentlig inn i RYP. Først da fikk jeg en aha-opplevelse om at dette faktisk var noe jeg ville klare. RYP gir deg en fullstendig oversikt, et kart inn i styrketreningsverdenen, og alt man trenger å gjøre er å følge, så det har hvertfall hjulpet meg veldig til å komme i gang og føle at jeg ikke bare kuker rundt.

Resultatene er det heller ikke noe å si på, har fått mange positive kommentarer den siste tiden, særlig på armene og rumpa! Og selvom jeg har gått opp et par kilo i vekt (ikke grunnet RYP-programmet, men bare fordi jeg var litt undervektig og trengte mer energi), så er magen strammere enn noengang. Er forresten halveis i runde 2, kjører gjennom grunnprogrammet for andre gang.

Etterhvert vil jeg nok gå over til 2-splitt, for jeg synes kanskje det er litt mye fokus på overkroppen, og ønsker meg fler baseøvelser som markløft og chinups, og fler øvelser på rumpe :)

Men konklusjonen er altså at RYP ga meg nok innsikt til å komme seriøst i gang med styrketrening, så jeg vil i alle fall anbefale det til nybegynnere som føler seg litt usikker på hvordan man skal gå frem i denne jungelen av styrketreningsprogrammer og øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke peiling på rutinert styrketrening før jeg satt meg ordentlig inn i RYP. Først da fikk jeg en aha-opplevelse om at dette faktisk var noe jeg ville klare. RYP gir deg en fullstendig oversikt, et kart inn i styrketreningsverdenen, og alt man trenger å gjøre er å følge, så det har hvertfall hjulpet meg veldig til å komme i gang og føle at jeg ikke bare kuker rundt.

Resultatene er det heller ikke noe å si på, har fått mange positive kommentarer den siste tiden, særlig på armene og rumpa! Og selvom jeg har gått opp et par kilo i vekt (ikke grunnet RYP-programmet, men bare fordi jeg var litt undervektig og trengte mer energi), så er magen strammere enn noengang. Er forresten halveis i runde 2, kjører gjennom grunnprogrammet for andre gang.

Etterhvert vil jeg nok gå over til 2-splitt, for jeg synes kanskje det er litt mye fokus på overkroppen, og ønsker meg fler baseøvelser som markløft og chinups, og fler øvelser på rumpe :)

Men konklusjonen er altså at RYP ga meg nok innsikt til å komme seriøst i gang med styrketrening, så jeg vil i alle fall anbefale det til nybegynnere som føler seg litt usikker på hvordan man skal gå frem i denne jungelen av styrketreningsprogrammer og øvelser.

Helt enig! Nettop derfor jeg argumenterer for RYP som nybegynnerprogram. Det er strømlinjeforma og "idiotsikkert" :p Når man blir litt mer dreven som du er nå er det supert å forandre ettersom det er mye fokus på overkropp i RYP som du sier. Når det gjelder å gå over til 2-splitt ville jeg holdt meg til fullkropp 3 ganger i uka, bare forandra øvelsene. Ny forskning taler sterkt for helkropp kontra splitt fordi det å trene underkropp og overkropp i samme økt har veldig mye å si for økning i styrke og volum (skal ikke gå i detaljer på hvorfor) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vurderer å starte på RYP-programmet selv, men har noen spørsmål jeg håper der kan besvare:

Jeg har trent i ca. 9-10 måneder, primært sett med styrke 3 dager i uka, intervall/supersett 1-2 dager i uka. Jeg liker harde treningsøkter hvor jeg kjenner jeg er god og svett og sliten, men kjenner også at jeg ikke har kunne økt tyngden på manualene, så noe gjør jeg galt.

Jeg ønsker primært sett vektnedgang og oppstramming, men positive bieffekter er økt styrke og utholdenhet samt muskler. Derfor vurderer jeg å starte på forbrennings-programmet og ta det i to uker eller gå over til maksimal styrke. Men jeg ønsker ikke å bli "bodybuilder" mini - er da maksimal styrke rett for meg?

Jeg har heller ikke tilgang på pulsklokke og primært sett heller ikke oppovebakke her jeg bor. Er det da like bra å f.eks. ta et par sett med tabataintervall/gerilja kardio? Og vil det være nok å gå de 3 minuttene mellom settene med løping i 4x4intervallen?

Ang. styrkeprogrammet:

Jeg har bare tilgang til manualer og strikk, og ingen andre aparater. Jeg ser at flere av øvelsene er det mulig å utføre med disse, men har dere noen tips til noen øvelser som da bør bli byttet ut? Jeg vil også være nødt til å gjøre om på vekte på manualene mellom hver øvelse - har dere noen tips til hvordan dette kan gjøres på en bedre måte?

Kan jeg legge inn øvelser som kickback for triseps, pushup og eventuelt den øvelsen hvor jeg ligger på ryggen og senker armene ut til siden for så å la dem møtes over brystet igjen? Hvor i programmet bør jeg plassere disse øvelsene Og hvorfor er det ingen øvelser spesielt for rygg i programmet?

Hva er forskjellen på de to mageøvelsene dere har? Og skal begge utføres, eller bare den ene?

Jeg liker å trene 4-5 dager i uka, og tror det mest praktiske for meg vil være å ha intervall og styrke annenhver dag. Er dette negativt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei. Jeg tenkte å starte med ryp muskelvekst programmet nå, men noe jeg ikke helt har blitt forklart er :

Skal man bruke samme vekt på alle settene? Eller skal man bruke sin 10 rm på første sett, og så legge på feks. 2.5 kg på neste sett, for så å jobbe seg opp mot 10rm her, og samme på neste sett ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg tenkte å starte med ryp muskelvekst programmet nå, men noe jeg ikke helt har blitt forklart er :

Skal man bruke samme vekt på alle settene? Eller skal man bruke sin 10 rm på første sett, og så legge på feks. 2.5 kg på neste sett, for så å jobbe seg opp mot 10rm her, og samme på neste sett ?

Har du sjekka ut kalkulatoren(e) inne på tn? Der kan du plotte inn 10RM, så viser den hvor mye du skal øke de ulike dagene. Hvis det var det du mente?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 måned senere...

Dere som har lagt til markløft i programmet, hvordan syns dere det går? Ser for meg uke 4-6 kan bli hardt med markløft 3 ganger i uka.. Men vil virkelig ha det i programmet, føler ingen programmer er komplette før de har med mark.. Så tenker jeg å bytte ut bicepscurl med pullups og tricepspress med dips, da tror jeg man kan få enda litt mer ut av programmet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har lagt til markløft i programmet, hvordan syns dere det går? Ser for meg uke 4-6 kan bli hardt med markløft 3 ganger i uka.. Men vil virkelig ha det i programmet, føler ingen programmer er komplette før de har med mark.. Så tenker jeg å bytte ut bicepscurl med pullups og tricepspress med dips, da tror jeg man kan få enda litt mer ut av programmet :-)

Du kan f.eks variere belastningen fra dag til dag? Lett-medium-tung f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f.eks variere belastningen fra dag til dag? Lett-medium-tung f.eks?

Det kan jeg selvfølgelig, men så forsvinner litt av det jeg syns er så digg med RYP; at jeg bare kan se på appen på telefonen så sier den hva jeg skal løfte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvis du velger å legge til markløft i et program som ikke har markløft i utgangspunktet, da går du jo utenom programmet på den måten også(?)

Da er det jo ikke garantert at du kan bruke samme progresjonsmodell i mark som i resten av øvelsene, mark har jo en lei tendenes til å tappe livslyst og energioverskudd ut av alle og enhver om det gjøres nok/tungt nok, bicep curlz... not so much.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe! Hehe. Hadde forsåvidt blitt samme progresjonsmoddell som bøy, så ikke så langt unna. Jeg er nybegynner så kan øke ganske godt :-) men så var det det med restitusjon da.. Får vel rett og slett prøve meg frem tenker jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...