Gå til innhold

RYP


Joa

Anbefalte innlegg

Heihei:) Er på min andre uke med RYP- programmet nå og syns det fungerer veldig greit. Har lagt til noen ekstra øvelser selv og har stort sett to øvelser på hver muskelgruppe. Er det noen som har noen gode eller dårlige erfaringer med dette programmet? Tips? :)

Hvordan vil dere anbefale å fortsette etter de 6 ukene med grunnprogrammet, begynner man på nytt bare med de nye 10 RM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt gode erfaringer med RYP. Et godt program for å trene hele kroppen, ganske greit når man er nybegynner! Jeg økte en del i muskelmasse når jeg kjørte det. Jeg hadde vel 3 6-ukers perioder etter hverandre tror jeg. Først grunnprogrammet, deretter ned i vekt programmet.

Du må ta ny 10 RM-test før du begynner på ny periode i så fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt gode erfaringer med RYP. Et godt program for å trene hele kroppen, ganske greit når man er nybegynner! Jeg økte en del i muskelmasse når jeg kjørte det. Jeg hadde vel 3 6-ukers perioder etter hverandre tror jeg. Først grunnprogrammet, deretter ned i vekt programmet.

Du må ta ny 10 RM-test før du begynner på ny periode i så fall :)

Hvordan fungerte fettforbrenningsprogrammet, var du fornøyd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er halvveis gjennom grunnprogrammet nå, og har absolutt merket stor fremgang i styrke disse 6 ukene. Nå har jeg tatt en ny runde med 10 RM, og har begynt "forfra" igjen. Synes programmet er litt vanskelig å forholde seg til fordi det er umulig å følge den progresjonen de sier man skal (fordi det ikke finnes vekter på 0,75 kg osv på senteret), men så lenge man legger på litt vekt hver uke funker det fint likevel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har trent etter RYP i ett år nå. Har ikke fulgt kostholdsopplegget der slavisk. Har ligget et stykke under når det gjelder anbefaling av inntak av karbohydrater. Er superfornøyd med styrkeøkningen dette året og ikke minst muskelvekst. Jeg hadde ikke klart å spise det samme hver dag i hverfall, så jeg har et variert kosthold. Har kun lagt til markløft i opplegget og ikke klart å kjøre 4x4 etter styrkedelen. Det har jeg gjort andre dager eller tatt meg en fjelltur. Brukt proteintilskudd, kreatin og Omega3. Det kjøper jeg i en butikk i byen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på andre runde av RYP nå, og kjører fleskreduksjonsprogrammet med noen øvelser byttet ut. Er veldig fornøyd! Fikk gode resultater av grunnprogrammet og kunne se forandringer på kroppen min og merke endre i styrke bare på de seks ukene. Anbefaler det til alle jeg kjenner som vil begynne med styrke!

Så er det utrolig kjekt å ha et program der det står helt konkret hva du skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør dere det med økningen på vektene? Er redd vi ikke har så fryktelig nøye vekter på Friskhuset at jeg kan øke fra 27 til 27,68 fra en dag til en annen ;)

Vi har 1kgsøkning på hantlene, men vektskivene går fra 2,5 kg til 25 kg så det blir liksom ikke helt den progresjonen som kalkulatoren tilsier det skal bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så viktig å følge økningene akkurat som de er, ei heller er det mulig, da de er beregnet ut i fra en matematisk formel og ikke tilbudet på treningssentrene. Rund opp eller ned til nærmeste (helst opp så klart) så går det fint. Poenget er å ha en progresjon og ikke stå og lure seg selv med de samme vektene dag ut og dag inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan gjør dere det med økningen på vektene? Er redd vi ikke har så fryktelig nøye vekter på Friskhuset at jeg kan øke fra 27 til 27,68 fra en dag til en annen ;)

Vi har 1kgsøkning på hantlene, men vektskivene går fra 2,5 kg til 25 kg så det blir liksom ikke helt den progresjonen som kalkulatoren tilsier det skal bli.

Jeg pleier å runde opp til nærmeste vekt når vekta i programmet viser over 0,5 økning. Eks står det at jeg skal løfte 4,5 løfter jeg 4, men øker til 5 om det står at jeg skal løfte 4,68.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har greid å tigge meg til 0,5 og 1,25 skiver, så det blir vel ei ordning på dette en dag :p

Foreløpig syns jeg det blir FOR mye å øke med 5 kg hver gang, så jeg må nesten plotte inn litt hvordan jeg skal gjøre det. På biceps, triceps og skråbenk går det greit for da bruker jeg manualene som øker med ett kg oppover...det er litt verre på knebøy og markløft. Tro om det funker å kjøre samme vekt to dager og så øke den tredje dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har greid å tigge meg til 0,5 og 1,25 skiver, så det blir vel ei ordning på dette en dag :p

Foreløpig syns jeg det blir FOR mye å øke med 5 kg hver gang, så jeg må nesten plotte inn litt hvordan jeg skal gjøre det. På biceps, triceps og skråbenk går det greit for da bruker jeg manualene som øker med ett kg oppover...det er litt verre på knebøy og markløft. Tro om det funker å kjøre samme vekt to dager og så øke den tredje dagen?

Én mulighet er å øke på det siste settet før du øker på de andre. For eks; 2 sett med 60kg så 3. med 65. Neste gang 1 sett med 60, så de to siste med 65. Vips tar du alle settene med 65kg. På denne måten virker ikke overgangen så voldsom som hvis du vil øke fra og med det første settet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som ikke er fan av RYP og grunnen til det er at jeg synes det blir for krevende med så mange baseøvelser på en dag. Skal sies at jeg brukte maksimal forbrenning programmet på deff og da jeg kom til de siste øvelsene så hadde jeg veldig lite krutt igjen. Så synes jeg kanskje progresjonen var litt vel optimistisk men det kan vel være at jeg la inn for optimistiske tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som ikke er fan av RYP og grunnen til det er at jeg synes det blir for krevende med så mange baseøvelser på en dag. Skal sies at jeg brukte maksimal forbrenning programmet på deff og da jeg kom til de siste øvelsene så hadde jeg veldig lite krutt igjen. Så synes jeg kanskje progresjonen var litt vel optimistisk men det kan vel være at jeg la inn for optimistiske tall.

mange baseøvelser?

Sånn som ryp'en orginalt er lagt opp er det to til tre baseøvelser, knebøy, roing (kan det kalles en baseøvelse?) og skråbenk. Det er ikke mange baseøvelser. I tillegg består programmet av hele 4 isolasjonsøvelser, altså skulder, biceps, triceps og mage...

Baseøvelser er vel også det mest udiskutable som fremmes styrke og muskelvekst er det ikke?

Selv har jeg valgt å fjerne sittende roing og gjøre stående roing med markløft, bare for å få med markløft :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...