Gå til innhold

"Reviews"/erfaringer treningsprogram


Tombrunost

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det finnes en tråd på dette fra før men tenkte vi kunne skrive om hvilke styrkeprogrammer vi har prøvd og hvilke erfaringer vi har med disse. Alle er forskjellige og har våre preferanser og programmer vi responderer bra på.

RYP:

Har kjørt dette to ganger og dette er vel kansje det programmet jeg liker minst. Grunnen til det er fordi jeg prøver å varme opp endel før jeg gyver løs på de tyngste vektene og med 8(?) forskjellige øvelsene ble dette en svært tidkrevende prosess. En annen ting er at på de siste øvelsene var jeg rett og slett tom for krutt og faila ofte på reps og sett. Det positive med RYP er at man får trent hele kroppen på en og samme økt.

Pros: Får trent hele kroppen på en økt.

Cons: Tidkrevende, veldig optimistisk proggressjon.

5/3/1:

Dette er vel det styrkeprogrammet jeg har fått best gains med, iværtfal l når det kommer til styrke. Jeg var 8-10 kg tyngre i form av fettprosent da jeg kjørte dette så jeg er ikke sikker på hvor mye masse jeg la på meg men det var nok litt. På 8 mnd gikk jeg opp 30 kg i markløft, 10 kg i benk og militærpress. Problemet er at jeg ble helt mongoloid støl etter hver økt men det er min egen feil. Jeg brukte alt for tunge vekter på de assisterende øvelsene og på arbeidssetta og jeg tok den til failure på sistesettet. Et annet problem er at det kan ta lang tid før man får trent f.eks markløft igjen om man må skippe 1-2 økter. Den hyppige deloaden var også noe jeg fant litt demotiverende.

Pros: Jeg økte mye i styrke.

Cons: Ble helt sykt støl etter hver økt.

Madcow 5x5:

Dette er programmet jeg har likt meg best på. Ikke for mange reps og sett på øvelsene og korte og greie økter. Det har også lært meg å håndtere tyngre vekter i bøy noe som jeg ikke har vært vandt med tidligere. Jeg har også økt endel i bøy på dette programmet til tross for at jeg nå har byttet om på mark og bøy slik at jeg kun har bøy 1 gang i uken og mark 2-3. Jeg kjørte dog programmet en gang med bøy 3 ganger i uken i vår.

Jeg stagnerte derimot ganske fort i pendlay-rows og har nå stagnert både i benk og militærpress. Det kan ha noe med at jeg har vært litt for hard med vektene på assisterende øvelser. Jeg tror heller ikke jeg har lagt på meg så mye masse på dette programmet. Selv om jeg har gått opp endel i styrke på bøy sitter buksene like godt som før.

Pros: Enkelt og greit program. Tar ikke lange tiden om du ikke kjører ekstra øvelser.

Cons: Kan bli litt lite for noen?

Nå har jeg hatt 1 ¾ gjennomkjøring av madcow og jeg tenker at jeg skal begynne med 5/3/1 igjen når jeg er ferdig med det for å legge på meg mer masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.styrkeloft.no/treningsprogram

Treningsprogram for viderekomne.

Negativt:

Kjedelig og monotont, naturligvis mye basisøvelser.

Positivt:

Gav meg den fremgangen innen knebøy/markløft/benkpress som jeg ønsket. Bra periodisering som gav meg overskudd og lite stølhet/problemer.

Greit opplegg å kjøre en gang i blant for å ha noe veldig systematisk og konkret å trene etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på dietmar men jeg syns det ser litt for kjedelig og monotont ut som du sier. Jeg liker bedre 5/3/1 modellen der man kan gå inn og ta de nødvendige repsa for så deretter forlate gymmen om man har en dårlig dag. Dietmar ser ut som et program som krever timesvis på gymmet og det er ikke alltid det passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5x5 med autoregulering a la Børge Fagerli:

Dette var det første treningsprogrammet som virkelig gjorde noe for meg. Det satt som et skudd fra dag 1, og jeg hadde god fremgang i samtlige øvelser i løpet av de månedene jeg kjørte det, samtidig som det begynte å titte frem noen muskler her og der. Øktene trenger ikke være så vanvittig lange heller, og belastning justeres etter dagsform. Du føler også at du får trent hele kroppen hver dag.

PHAT:

Fungerte også veldig bra. Kjørte det i sju uker og hadde god fremgang, men da hovedsakelig i styrke og ikke muskelvolum (kan skyldes for lite mat). Noen av øktene kan bli ganske lange og programmet passer for de som liker å bruke mye tid på gymmen, samt de som liker å variere mellom lettere volumdager og tyngre intensitetsdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...