Gå til innhold

"Bodybuilding trening"


Gjest

Anbefalte innlegg

En ting jeg har lurt på som jeg håper noen kan informere mer rundt..Jeg har i alle år trent full bevegelsesbane nårt jeg trener. Altså til dømes: dype knebøy helt opp og ned i benk, curl, skulderpress, pull-ups osv. Noe annet har egentlig vert utenkelig fordi funksjonell styrke er noe jeg verdsetter høyt. Når jeg surfer youtube og ser på treningsvideo o.l av spesielt byggere og fitnesutøvere ser jeg en helt anne "form" for utførelse. Bevegelsesbanen (om jeg kan kalle det det) er mer elle mindre halvert. Halve knebøy(ikke engang 90 grader) og i td benk, pull-ups eller andre dra-øvelser er det såvidt bevegelse(for å overdrive). Er dette en kjent måte å trene på for byggere/fitenss utøvere? Trener de slik året rundt eller bare i perioder? De ser jo meget bra ut så det må jo funke? men det virker bare så..merkelig..håper noen kan svare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For normale mennesker vil full bevegelsebane være det beste. Kroppsbyggere er veldig nøye på splittene sine for å ikke overtrene, et eksempel på dette kan være at når man nærmer seg lockouten i benkpress og skulderpress blir tricepsen veldig innvolvert, derfor er det ikke alle som presser helt ut. Et annet kan være at når man kommer dypt i knebøy så innvolveres baksiden av låret mer og mer, hvis man da trener forside og bakside lår på 2 forskjellige dager, er det noen som ikke går dypt i bøy fordi bakside skal trenes en annen dag.

Dette kan være noen av grunnene til at kroppsbyggere ikke har full bevegelsebane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg det er mer interessant hvor mange reps og set de ofte ligger på. De fleste kjører 10-20+ reps og 20+ set pr muskelgruppe. Hvordan fungerer denne type trening for oss som ikke spiser "vitaminpiller? Hvis målet er å bygge volum bør da dette fungere for oss også?

Virker som det ofte er vedtatt at fokus på mange reps, 3-5 split program, og fokus på kontakt med muskelen, kun er for deltakerne i Mr.Olympia og kun ett typisk 5x5 program fungerer på oss "normale"

Hva mener dere? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har også med at man trener der muskelen har sitt optimale lengde-spenningsforhold, og det er som regel når muskelen er neste uttøyd og til der den er alt fra 40 - 70% kontrahert. BB og fitnessutøvere har nok mer fokus på "isolasjonsøvelser" og "kontakt" med muskelen de trener med tanke på økt muskelvolum, enn funksjonell styrke.

Ja, det er noe slikt jeg var ute etter/tenkte det kunne være! Så du vil med andre ord få "mer volum" av slik trening. Vist dette er så bra, hvorfor blir det ikke anbefalt å trene slik av "profilerte" artikelskrivere som eksempelvis Børge Fagerli?

PS: forventer ikke at du skal vite det, det er bare jeg som er meeeeeeget nysgjerrig på dette temaet. Det er forvirrende når det blir anbefalt noe, mens proffene gjør ting stikk i strid med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg det er mer interessant hvor mange reps og set de ofte ligger på. De fleste kjører 10-20+ reps og 20+ set pr muskelgruppe. Hvordan fungerer denne type trening for oss som ikke spiser "vitaminpiller? Hvis målet er å bygge volum bør da dette fungere for oss også?

Virker som det ofte er vedtatt at fokus på mange reps, 3-5 split program, og fokus på kontakt med muskelen, kun er for deltakerne i Mr.Olympia og kun ett typisk 5x5 program fungerer på oss "normale"

Hva mener dere? :D

Enig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ofte benevnes denne måten å trene på som "kortreps", og brukes også av B. Fagerli: Et par sitater henten fra denne artikkelen; Tips og tanker om trening fra Børge Fagerli - MyRevolution

Du har sikkert lært at du skal trene hele bevegelsesområdet til en muskel for best treningseffekt. Vel, dette er en sannhet med modifikasjoner, for realiteten er at du bør trene innenfor muskelens mest EFFEKTIVE bevegelsesområde. Dette innebærer at du skal trene når muskelen er nesten uttøyd uten å overstrekke den, og så må du stoppe bevegelsen før du låser leddet helt ut. I topposisjon vil muskelen delvis slappe av og få tilført oksygen, og du mister den nevnte okklusjonseffekten. For å oppnå dette skal du altså ikke strekke beina helt ut på knebøy eller beinpress, eller strekke armene helt ut på roing, nedtrekk, bicepscurl, benkpress, skulderpress eller tricepsextensions. Stopp når det fremdeles er en knekk i knærne eller albuene. Avhengig av din struktur kan det også være en fordel å ikke strekke muskelen for mye, som jeg tidligere har nevnt på benkpress – her vil det for mange være mer gunstig å stoppe når stanga er noen cm over brystkassen som i en Floor Press......

Benkpress og bryst responderer bra på høy frekvens, men en større variasjon i repsområder og vekter. Triceps og skuldre er svært viktige muskler i benkpressvariantene, derfor kan brystet ofte bli underutviklet selv om man er råsterk i selve løftet. Løsningen er de nevnte kortreps fra like over brystet og halvveis opp, kombinert med isolasjonsøvelser som flyes og pec-deck (også kortreps) for ekstra treningsmengde.

Damn....jeg var selvsagt nødt til å ta Børge som eksempel:) Bra at noen er bedre belest en meg:) Takk for svar! Dette var oppklarende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...