Gå til innhold

HVA GJØR JEG FEIL??


dominus

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

laget programmet selv?

Du kan med fordel trene mer baseløft - da bruker du flere muskler enn ved isolasjonsøvelser (øvelser som fokuserer på en enkel muskel - som feks bicepscurl). Hva med å variere mellom knebøy og markløft- ved f.eks å kjøre dem annen hver gang (altså - knebøy den ene dagen, og markløft neste gang du trener). Chins & dips er gode øvelser - behold dem.

Hvorfor kun 20 kg i bøy? Du klarer nok mer enn det! Jeg veier knapt 50 kilo og trener 12 reps med 55 kg i bøy... så beinstyrken din MÅ opp.. :o)

Kosthold: SPISE MER ?!

Frokost: 4 knekkebrød m/ majones, skine/lett ost og salat eller axa musli med lettmelk <-- vurder havregrøt (2 dl gryn 2-3 dl melk, inn i mikroen. Tilsett gjerne proteinpulver eller cottage cheese for å få mer protein. Mer smak: tilsett raspet eple, uskuret syltetøy, banan, litt peanøttsmør eller kanel!)

Mellommåltid: Banan <-- Banan + melk/ banan + proteinshake/ skyr/kesam

Lunsj: Knekkebrød (samme som frokost) m/ vann <-- varier pålegg: kjør på med makrell i tomat, eller proteinrikt kjøttpålegg. Gjerne 1- 2 egg

Middag: Kylling, kjøtt eller fisk m/ potet,fullkornspasta eller viltris og grønnsaker

Kvelds: Musli <-- hvorfor ikke egg, cottage cheese + yoghurt, skyr + musli & bær &eple, omelett, kesam med bær ?

Joda, jeg har gjort alt dette. Men dere spurte etter hva jeg spiser, og av og til begynner jeg sent på skolen så da lager jeg meg 3-4 egg til frokost. Det kommer helt ann på ;) men om jeg spiser som du sier, altså mye protein og ligger i overskudd. jeg vil jo fortsatt ikke miste fettet på magen, har fett igjen fra min fortid som rundt litte snopeunge skjønner du. Jeg får snakke med en trener på treningsstudioet og få satt sammen et godt treningsopplegg. Jeg fikk ett kviseutslett, som jeg tror var pga proteinpulveret. Kan jeg bytte merke på pulveret, eller må jeg bare droppe hele pulveret til jeg blir eldre. isåfall, kan jeg bruke krea-alkalyn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningsopplegget ditt var ganske ålreit,men et par endringer ala de som ble foreslått tidligere i tråden her, ville gjort det enda mer effektivt.

Hvis du er 16,så er du såvidt jeg vet i puberteten,og da hender det jo at man får kviseutslett rett som det er. Det er ikke nødvendigvis proteinshaken du tok som forårsaket utbruddet,bare fordi du tok en shake like før det kom. Mitt tips er å fortsette å ta,og evt prøve å se om det fremdeles er en sammenheng.

Kre-alkalyn ,eller kreatin, er et kosttilskudd som du ikke trenger å tenke særlig på før du kommer i havn med treningsopplegget ditt og får flikket litt på kosten, da trening og kosthold er 98% av det du trenger, kosttilskudd,multivitaminer,oljer etc er bare ekstra stæsj, som du først trenger når du har kommet igang og blitt awesome på treninga:)

Benkpress, knebøy, markløft, press,chins/pullups og dips er solide øvelser som har hjulpet utallige mennesker til mer styrke og mer fantastishet , så legg til markløft og press,så har du et veldig godt sted å starte på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningsopplegget ditt var ganske ålreit,men et par endringer ala de som ble foreslått tidligere i tråden her, ville gjort det enda mer effektivt.

Hvis du er 16,så er du såvidt jeg vet i puberteten,og da hender det jo at man får kviseutslett rett som det er. Det er ikke nødvendigvis proteinshaken du tok som forårsaket utbruddet,bare fordi du tok en shake like før det kom. Mitt tips er å fortsette å ta,og evt prøve å se om det fremdeles er en sammenheng.

Kre-alkalyn ,eller kreatin, er et kosttilskudd som du ikke trenger å tenke særlig på før du kommer i havn med treningsopplegget ditt og får flikket litt på kosten, da trening og kosthold er 98% av det du trenger, kosttilskudd,multivitaminer,oljer etc er bare ekstra stæsj, som du først trenger når du har kommet igang og blitt awesome på treninga:)

Benkpress, knebøy, markløft, press,chins/pullups og dips er solide øvelser som har hjulpet utallige mennesker til mer styrke og mer fantastishet , så legg til markløft og press,så har du et veldig godt sted å starte på:)

Endeelig ett seriøst og hyggelig svar! Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det var satt på spissen, men mener dette er mer en biceps øvelse, mens pullups er mer ryggøvelse. Selvfølgelig isolerer ingen av de kun lats eller kun biceps. Men fortsatt poenget mitt står, og at chins holder får å trene ryggen.....

Aurelius skrev vel at programmet h*ns ikke var så ille, OM h*n la inn noen av de øvelsene som er nevnt ovenfor. Ovenfor er det nevnt flere gode øvelser som vil hjelpe på push+press forholdet i programmet.

Syns de fleste her i tråden er unødvendig krasse\nedlatende i tonen mot trådstarter.

holly23 For det første, bra av deg og komme igang med trening. Det andre er at du spør om ting du er usikker på, veldig bra (y) Fitnessbloggen gav nylig ut en relativt stor og komplett nybegynnerguide, anbefaler deg å ta en titt på den. Lykke til :)Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uenig. Treningsopplegget er egentlig langt i fra greit etter min mening. Du har alt for mange øvelser for bryst vs rygg. Hvis det er chins som i håndflatene mot deg har du ingen ryggøvelser med... Legg til ro-øvelser, markløft og pullups. Fjern bicepscurl og en av benkvariantene. Sit ups er også totalt unødvendig.

Er det ikke nettopp disse forslagene som ble forsøkt fremmet tidligere i tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men TS mente han ikke fikk seriøse svar før etter en stund, beklager for at jeg delte min mening rundt opplegget og kom med et forslag til hva han kunne gjør annerledes, ser ikke hvorfor denne tråden skal brukes til å krangle over om mitt innlegg var nødvendig eller ikke, men kan godt slette det om det er ønskelig...

Seriøst som i ett hyggelig svar fordi han har lest hva målet mitt er og problemstillingen min. Og ikke det vanlige som " SPIS MER MAT, TA PROTEINPULVER OG ALT DU GJØR PÅ GYMMEN ER FEIL"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om du ble offenda av svaret mitt, prøvde å komme med tips, til hvordan du kunne gjøre det annerledes.

haha, det går helt fint! og svaret ditt er sikkert veldig bra og lærerikt til en som skal bygge seg stor. men som sagt, er ikke det målet mitt ennå. deriomot, om du så vet hvor jeg kan lese hva martin (redaktøren) gjorde for å få muskler og gå ned i vekt så hadde jeg blitt veldig glad :D tror du han først gikk ned i fettprosent, og trente mye kardio så begynte han å trene mer styrke uti i ukene? og når jeg er på gymmen, bør jeg løfte tungt med ferre reps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er 16 år. En perfekt alder for å legge et godt grunnlag for styrke.

1. Les deg opp! Ikke bare på styrketrening, men også på kosthold. Fitnessbloggen.no er et godt sted å starte.

2. Spis masse!

3. Finn et begynnerprogram. Det er mange her på Fitnessbloggen. Let og du skal finne. Ikke endre på ting med mindre du gjør det etter å ha fulgt råd 1.

4. Finn en eller annen form for varig motivasjon. Ønske om six-pack holder deg gående i ca 6 uker, så finner du ut at dette er for slitsomt og ikke er verdt det.

5. Logg alt du gjør og endre ting hvis de ikke funker over tid.

Gjør du dette kommer nok six-packen, sammen med selvtillitten til å gi faen hvis det skulle sje at den ikke kommer...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du nybegynner er det ikke viktig å variere reps og sett. Kjør 3x5 eller 5x5 eller hva du vil til det ikke gir deg styrkeøkninger lenger. Og før noen protesterer og starter en svær debatt om det:

Poenget mitt er at det er helt meningsløst å høre på hva noen tilfeldige enkeltpersoner som tilfeldigvis kom til å lese innlegget ditt akkurat da du postet det og bestemte seg for å legge inn noen godord om måten akkurat de har fulgt.

Råd nr 1: Les deg opp. Det tar deg 3 kvelder å lese gjennom de fleste artiklene på Fitnessbloggen.no. Du kan til og med droppe et par styrkeøkter for å få tid til å gjøre det. Jeg garanterer at du vil få mer igjen av å lese deg opp enn å gjennomføre to styrkeøkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har i det siste kuttet ut brød til fordel for Axa Musli Frukt og knekkebrød. Er dette noe poeng i, eller går jeg bare fra ene karbobomben til den andre? tideligere i en artikkel her sto det at 1 av grunnene til at mann ikke oppnår fremgang er forbi man spiser brød, er det virkelig så ille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i det siste kuttet ut brød til fordel for Axa Musli Frukt og knekkebrød. Er dette noe poeng i, eller går jeg bare fra ene karbobomben til den andre? tideligere i en artikkel her sto det at 1 av grunnene til at mann ikke oppnår fremgang er forbi man spiser brød, er det virkelig så ille?

Hvilken artikkel var det? Jeg syntes det høres veeeeldig suspekt ut at en brødskive skal være i stand til å sabotere timesvis med nok mat, tung trening og masse søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken artikkel var det? Jeg syntes det høres veeeeldig suspekt ut at en brødskive skal være i stand til å sabotere timesvis med nok mat, tung trening og masse søvn.

stort sett alle artikklene her på forumet om kosthold fraråder brød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...