Gå til innhold

Matallergi--> en uoffesiell dødsdom


IdaL007

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte det hadde vært prima med en tråd om matallergier iforhold til trening!

Lure tips og triks for å få i seg nok av næringstoffene, og ikke minst oppskrifter som gjør at maten blir spiselig!

Jeg er forresten Ida, 21 år fra Kristiansand, men lever for øyeblikket det glade studentliv i Oslo.

Fikk "dommen" melkeallergi(intolleranse?) for ca 2 år siden, fikk beskjed om at det ville gi seg innen noen mnd om jeg bare var flink å holdt meg unna alt som innehold melk, da jeg kom til legen neste gang fikk jeg istedet påvist sukker og gjær allergi! Aaah, just my luck.

Det var et stk furten Ida på bussturen hjem til Kristiansand senere på dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt Spørsmål!:p

Den første uken besto måltidene av luft og sutring! Var rimelig(les; VELDIG) kresen da jeg fikk påvist allergiene:confused:

Nå derimot spiser jeg så og si alt som er spiselig(unntatt sushi, usj!)

Spiser som regel en eller annen variant av havregrøt til "frokost", følger periodisk faste, så frokost er vel mer i retning lunsj eller middag!

Ellers kjører jeg på med fisk/kylling/biff/kalkun og alt som er av grønnsaker og krydder!

Lager egne "brød" og knekkebrød, som jeg som regel danderer med hjemmelaget pesto og salat!

Det skal sies at jeg til tider er så matlei at jeg rett og slett lar vær å spise!

Trening + ingen mat = dårlig kombo..

Så, jeg håper noen kreative sjeler kan dele sin kunnskap!:D

Tips om melkefritt proteinpulver tas imot med trampeklapp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant etter endel år med konstant tett nese og hals, eksem på albuene, tørre øyne, vonde ledd, betennelser og skader, svette som kjentes ut som syre i ansiktet, massive muskelknuter, kviser, muskelsvakhet, crappy dager og sikkert 30 andre ting jeg har fortrengt, omsider ut at jeg ikke tålte løk og MSG. Hadde jo selvfølgelig levd på disse tingene siden barndommen, men ble kvitt alt sammen mer eller mindre på en uke. Det er vel over to år siden nå, og merker det fortsatt godt når jeg spiser feil ting. For min del er det ikke noe spørsmål om dette er placebo eller reelt.

Jeg er av den oppfattning at mange kunne vert reddet fra livsstilsykdommer og småplager hvis det ble mer utbredt med allergitester for noe annet enn barnnåler og nøtter, men dropper å mase så mye om det for å slippe å bli stemplet som en alternatividiot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant etter endel år med konstant tett nese og hals, eksem på albuene, tørre øyne, vonde ledd, betennelser og skader, svette som kjentes ut som syre i ansiktet, massive muskelknuter, kviser, muskelsvakhet, crappy dager og sikkert 30 andre ting jeg har fortrengt, omsider ut at jeg ikke tålte løk og MSG. Hadde jo selvfølgelig levd på disse tingene siden barndommen, men ble kvitt alt sammen mer eller mindre på en uke. Det er vel over to år siden nå, og merker det fortsatt godt når jeg spiser feil ting. For min del er det ikke noe spørsmål om dette er placebo eller reelt.

Jeg er av den oppfattning at mange kunne vert reddet fra livsstilsykdommer og småplager hvis det ble mer utbredt med allergitester for noe annet enn barnnåler og nøtter, men dropper å mase så mye om det for å slippe å bli stemplet som en alternatividiot.

Stempel Gitt!

(Vi trenger slike!)

Placebo eller ei, så lenge det funker så fungerer det jo? Du ble kvitt det å da er det revnende likegyldig om det var placebo eller allergi ;) Min mening er at man aldri skal undervurdere den effekten, se bare på religion(?) - var det galt av meg å si det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i løpet av mine 23 år fått påvist et utall allergier og intoleranser for alt fra melk til nøtter. Felles for samtlige beskjeder fra legen er at jeg alltid har gitt en lang faen, og aldri hatt noen negative konsekvenser av det... kanskje jeg bare overloader kroppen min med disse tingene, og så bestemmer den seg rett og slett for "fuck it, jeg orker ikke whine noe mer om disse greiene som jeg egentlig bare har godt av, jeg får bare reagere normalt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan i alle dager styrer du maten med MSG allergi!!?(Ja, jeg måtte google hva det var..)

Helt enig i det du sier der, tror mange generelt kunne hatt godt av å begrense melk, gluten osv, selvom de ikke lider av en spesifikk allergi. Spiser lite melprodukter selv, og kroppen fungerer mye bedre uten!

Hvis man manner seg opp til å kritisere det norske kostholdet ved å si at det kanskje ikke er helt optimalt for kroppen, kan man fort bli stemplet som sinnsyk å legges i tvangstrøye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i løpet av mine 23 år fått påvist et utall allergier og intoleranser for alt fra melk til nøtter. Felles for samtlige beskjeder fra legen er at jeg alltid har gitt en lang faen, og aldri hatt noen negative konsekvenser av det... kanskje jeg bare overloader kroppen min med disse tingene, og så bestemmer den seg rett og slett for "fuck it, jeg orker ikke whine noe mer om disse greiene som jeg egentlig bare har godt av, jeg får bare reagere normalt."

Haha, herlig, skulle ønske det fungerte for meg også. Prøver jeg meg på en skive med ost blir det astmaanfall på vei opp trappa til stua!

Men som du sier.. kroppen vender seg til maten den får, jo lengre jeg holder meg unna maten jeg ikke tåler, jo større blir reaksjonen når jeg trøkker innpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som du sier.. kroppen vender seg til maten den får, jo lengre jeg holder meg unna maten jeg ikke tåler, jo større blir reaksjonen når jeg trøkker innpå!

Jeg er totalt omvendt. jo mer jeg spiser av en enkelt matvare jo større reaksjon får jeg. Fikk påvist melk og glutenintoleranse og måtte gå 2mnd uten noen av tingene og det funket. Nå derimot etter 1-2 bokser med cottage cheese om dagen i noen uker har jeg fått det tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv påvist hvete, egg og nøtteallergi. Men er og ømfintlig for melk, gjær og løk.

Har hatt dette i mange år så begynner å bli vant til det. Det verste er vel egg allergi egentlig.

Har ennå ikke funnet ett proteinpulver jeg tåler 100%. Men det jeg tolerer best er muscle milk.

Her går det i mye fisk, kylling, grønnsaker og havregrøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glutenallergi er lett å "fikse" ved å innføre et lavkarbokosthold. Selvfølgelig, bruker man glutenmel så sier det seg jo selv at det ikke funker. Men personlig har det vært superlett å bli bra ifh til matallergi når jeg gikk over til lavkarbo :) Det er jo bare ren mat, kjøtt, grønnsaker ++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...