Gå til innhold

Hva er din holdning til melk?


Robert André

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er litt morsomt med diskusjonen rundt det å drikke melk som egentlig skal være kalven sin drikk. Jeg spiser jo både moren og faren til kalven, og kalven selv, hvorfor skulle det da være galt av meg å drikke melken til kalven også :joyful:

Jeg elsker lettmelk, men har drukket det sjelden de siste to årene, da boksen går ut på dato før jeg får tømt den. Som singel går det ikke så mye melk, og katta mi vil IKKE ha melk, av en eller annen merkelig grunn.

Det tar nok ikke lang tid før jeg tester Tines nye styrkemelk, og liker jeg den, går jeg over til den :) Er den ikke god, kjøper jeg lettmelk neste gang (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det bør ringe en bjelle når store deler av verden ikke tåler melk og meieriprodukter, man snakker om at det kanskje er en form for naturlig utviklig/seleksjon.

At noen tåler melk og andre ikke handler om hvor lenge vi har hatt det som en naturlig del av kostholdet vårt. Ja, å fremdeles produsere laktase i voksen alder er en mutasjon, men er alle mutasjoner negativt? Det at mesteparten av menneskene i vår del av verden tåler melk fint er et tegn på at vi har tilpasset oss denne matvaregruppen.

Hva tenker du på med naturlig seleksjon, og hvem er det som snakker om dette?

Her er en fin artikkel fra tidsskriftet for den norske legeforeningen:

Melk og helse - Tidsskrift for Den norske legeforening

Her er en studie som så på melkefetts effekter på risikofaktorer for sykdom:

Milk-derived fatty acids are associated with a more f... [J Nutr. 2004] - PubMed - NCBI

Her er en metaanalyse fra 2007 om melk og helse:

Bovine milk in human nutrition – a review

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen tåler melk og andre ikke handler om hvor lenge vi har hatt det som en naturlig del av kostholdet vårt. Ja, å fremdeles produsere laktase i voksen alder er en mutasjon, men er alle mutasjoner negativt? Det at mesteparten av menneskene i vår del av verden tåler melk fint er et tegn på at vi har tilpasset oss denne matvaregruppen.

Hva tenker du på med naturlig seleksjon, og hvem er det som snakker om dette?

Her er en fin artikkel fra tidsskriftet for den norske legeforeningen:

Melk og helse - Tidsskrift for Den norske legeforening

Her er en studie som så på melkefetts effekter på risikofaktorer for sykdom:

Milk-derived fatty acids are associated with a more f... [J Nutr. 2004] - PubMed - NCBI

Her er en metaanalyse fra 2007 om melk og helse:

Bovine milk in human nutrition – a review

Vegard. Jeg har savnet disse diskusjonene dine <3 Jeg lærer så utrolig masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg reagerer litt på melk og yoghurt, så vil jeg si at melk ikke har den størte plassen i mitt hjerte. Det morsomme for min del er at jeg tåler stort sett alle andre meieriprodukter helt fint. Opplever også at melka er litt sur i smak, og det er stort sett melk fra østlandet. Hjemme i nord har jeg aldri opplevd det (utenom når pappa glemmer melka på benken). Er verken for eller imot melkedrikking. Drikk det de som liker det og kan, soyamelk til alle andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg reagerer litt på melk og yoghurt, så vil jeg si at melk ikke har den størte plassen i mitt hjerte. Det morsomme for min del er at jeg tåler stort sett alle andre meieriprodukter helt fint. Opplever også at melka er litt sur i smak, og det er stort sett melk fra østlandet. Hjemme i nord har jeg aldri opplevd det (utenom når pappa glemmer melka på benken). Er verken for eller imot melkedrikking. Drikk det de som liker det og kan, soyamelk til alle andre!

Da er det hvertfall ikke melkeproteinet du reagerer på, men sannsynligvis laktosen. Merker du noe forskjell på fete og magre meieriprodukter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

verst med de magre faktisk. Jeg har testet meg for laktose og melkeallergi ved flere anledninger, men ingenting som slår ut.

At det er verst med de magre er ingen overraskelse. De fete produktene har en lavere konsentrasjon av laktose, og melkefett har også vist seg å gi en forsinket tømming av magesekken, noe som fører til at mindre laktose kommer ut i tarmen om gangen. Du har sannsynligvis en eller annen grad av laktoseintoleranse.

Symptomene du beskriver minner om irritabel tarm, så kanskje denne artikkelen kan være av interesse: Irritabel tarm | Frisk og Funksjonell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitter faktisk å leser den akkurat nå;D Men har ikke noen av de symtomene, så, hvem vet. Er mest pga en venn som mest sansynlig sliter med det at jeg leser før jeg sender linken til han :)

Vel, har cøliaki, så at jeg reagerer på laktose i tillegg er egentlig ingen overaskelse. Har også lært meg at noen ting finner legene aldri ut av, ikke bare med matallergi for min del, så jeg har vært flink de siste årene til å utforske hva jeg tåler, og i vilken gard jeg tåler ting. Mange posetive ting med å jobbe daglig med mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld er deilig, drikker ca 1 liter helmelk om dagen.

Men litt off topic, men spm, noe jeg har lurt på en stund:

1. Bygger du mer muskler på å gå i overskudd (400-800 kaloirier overskudd) med bare drittmat, fastfood og diverse, enn du gjør i underskudd (400-800 kalorier i underskudd) med bare god mat, som kylling, fullkorsris, fisk osv. ?

2. Er det sånn at du MÅ i overskudd (tenker ikke på i startfasen av trening og du er overvektig f. eks) for å bygge muskler?

1. Nøkkelen til muskelvekst er kalorioverskudd, ikke "ren" mat.

2. Muskelvekst/-katabolisme og fettforbrenning/-lagring skjer kontinuerlig og uavhengig av hverandre, men ettersom kalorioverskudd/-underskudd er det viktigste for å oppnå begge deler blir svaret i praksis ja.

- Melk = gift

:roflmao:

- Melkeprotein scorer høyest av alle proteinkilder på proteinkvalitet

If by "melkeprotein" you mean "whey proteinpulver", then yes :woot:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker melk fra fjøset , altså urørt. Fordi jeg kan, er oppvokst med det, og i det store og hele foretrekker det som ikke har blitt bearbeidet hvis det ikke er nødvendig. Mye moro med melk fra fjøset, syrne med kefirkorn, lage oster, separere, ja det er rett og slett ikke bare best, det er moro også.

Ellers vet jeg lite om hva som er skadelig eller ei, men jeg lytter til kroppen, og kroppen sier melk fra fjøset takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...