Gå til innhold

Hva er din holdning til melk?


Robert André

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når jeg var liten fikk jeg beskjed om å drikke melka mi fordi jeg da fikk et sterkt skjelett. Sikkert en sannhet med modifikasjoner, men jeg har (bank i bordet) aldri hatt noe problemer med unntak av en brist i en lillefinger. Jeg velger å tro det er melka sin fortjeneste. Dessuten smaker den digg. :)

Ja, det ble vi alle fortalt. Men har nå lest at det ikke nødvendigvis stemmer. Kroppen må bruke av kalsium-lagrene sine for å kunne bryte ned melkeproteinene i ku-melk. Som nevnt tidligere er det ganske høy nivå av beinskjørhet i Norge, til tross for all inntak av meieriprodukter. Correct me if I'm wrong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ble vi alle fortalt. Men har nå lest at det ikke nødvendigvis stemmer. Kroppen må bruke av kalsium-lagrene sine for å kunne bryte ned melkeproteinene i ku-melk. Som nevnt tidligere er det ganske høy nivå av beinskjørhet i Norge, til tross for all inntak av meieriprodukter. Correct me if I'm wrong.

Hvorfor må kroppen bruke av kalsium-lagrene sine for å bryte ned melkeprotein? :S Skjer ikke nedbrytningen av dette slik som i resten av aminosyremetabolismen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis spedbarn får infeksjon i øyet osv, sprutes det morsmelk der, er svært vanelig :p Høres nok sært ut men kødder ikke :p

:huh: Begynte nettopp med mikrobiologi og immunologi dette semester, og vet litt om de gunstige forebyggende effektene av å drikke morsmelk for spebarn. Men morsmelk som "antibiotika" høres ganske absurd ut, har du noen lenker på dette? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:huh: Begynte nettopp med mikrobiologi og immunologi dette semester, og vet litt om de gunstige forebyggende effektene av å drikke morsmelk for spebarn. Men morsmelk som "antibiotika" høres ganske absurd ut, har du noen lenker på dette? :p

Det er noen leger/sykepleiere som anbefaler dette, mens andre fraråder det. Det er litt forvirrende info der ute, så håper noen kan oppklare dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må kroppen bruke av kalsium-lagrene sine for å bryte ned melkeprotein? :S Skjer ikke nedbrytningen av dette slik som i resten av aminosyremetabolismen?

Jeg vet ikke hva som skjer, teknisk sett, så det kan hende jeg tar feil. Leste dette i en bok om kosthold, skal se om jeg ikke finner tilbake til denne med kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/barsel/ammeraad.php

"Hvis barnet er tett i nesen pga. forkjølelse, kan du dryppe morsmelk i barnets nese. Hvis dette ikke hjelper barnet, skal du kontakt helsestasjon eller lege." Altså, nettdoktor, kommer med dette som alternativ :)

Tett nese - Vitusapotek

"Til små barn kan du dryppe morsmelk eller saltvann i nesen for å løse opp slimet. Bruk gjerne en nesesuger til å fjerne slimet hos barn som ikke klarer å pusse nesen." Altså apoteket anbefaler dette, men små barn er uthevet? Noen grunn til at dette kun er for barn, utenom hvor merkelig, sært osv det ville for voksene vært aner jeg ikke. Fant en side der noen kom med påstanden at morsmelk ble frarådet, og saltvann burde brukes istede fordi morsmelk ville gjøre infeksjonen mer slimete. Dette er for meg forståelig :)

baby.no - Morsmelk og flaskemelk

Her sies det at man smører morsmelken på infeksjonen, men også på eksem. Det var ikke dokumentert effekt på eksem. Dvs at det er dokumentert på infeksjon? Kom litt dårlig frem....

http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionDocuments/Om%20oss/Avdelinger/Kvinne-%20og%20barneklinikken/Ammesenteret/Permen%20Ammeveiledning.pdf

står vissnok litt av hvert her også, orket ikke lese.. er trøtt :(

Klarte ikke finne noe på forskning.no angående morsmelk som medisin, men kun som forebyggende, altså i kosten til barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld er deilig, drikker ca 1 liter helmelk om dagen.

Men litt off topic, men spm, noe jeg har lurt på en stund: Bygger du mer muskler på å gå i overskudd (400-800 kaloirier overskudd) med bare drittmat, fastfood og diverse, enn du gjør i underskudd (400-800 kalorier i underskudd) med bare god mat, som kylling, fullkorsris, fisk osv. ?

Er det sånn at du MÅ i overskudd (tenker ikke på i startfasen av trening og du er overvektig f. eks) for å bygge muskler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meld er deilig, drikker ca 1 liter helmelk om dagen.

Men litt off topic, men spm, noe jeg har lurt på en stund: Bygger du mer muskler på å gå i overskudd (400-800 kaloirier overskudd) med bare drittmat, fastfood og diverse, enn du gjør i underskudd (400-800 kalorier i underskudd) med bare god mat, som kylling, fullkorsris, fisk osv. ?

Er det sånn at du MÅ i overskudd (tenker ikke på i startfasen av trening og du er overvektig f. eks) for å bygge muskler?

Du utelukket nettopp de to unntakene der det går an å bygge muskler når man er i underskudd. Jeg mener den 3. er AAS, men er litt usikker. Ellers så bygger du nok mer muskler av å være i overskudd en underskudd uansett hva kildene er. Husker ikke helt hva tråden heter, men det er en mye lengre diskusjon angående det du spør om her på forumet et sted. Tror kanskje det er IIFYM tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snip

Angående folk som ikke drikker melk av diverse årsaker, helt okei, men ikke påstå at det er farlig å få i seg 1 liter melk om dagen... isåfall så er vi skapt feil da vi blir oppdratt på melk fra spedbarns alder akkurat slik som alle andre pattedyr...

Mennesket er det eneste vesenet som drikker melk i voksen alder. Vi er ikke skapt feil, men at vi får i oss melk som voksne, er feil.

Selv mener jeg at melk er knyttet til, og faktisk kan bidra til sykdom og plager. Jeg er overtalt mange venner til å kutte ut melk og meieriprodukter, og alle har blitt kvitt en eller annen form for plage, enten det har vært migrene (over mange år), mangel på energi, hyppige forkjølelser osv. Dette uten å endre kosthold eller aktivitetsnivå.

Universitetet for miljø- og biovitenskap har hatt noen masteroppgaver om melk og dens negative påvirkning på visse sykdommer, men så lenge store deler av kosten i dette landet består av melk og meieriprodukter, vil slik forskning og synspunkter alltid sees på som radikal, møte motstand, og til og med bli latterliggjort.

Broscience og ingen kilder pga dårlig tid, men jeg kommer tilbake med kilder hvis tråden begynner å få et par fornuftige poster.

tl;dr

- Det er ikke naturlig for et pattedyr å drikke melk i voksen alder.

- Det er tydelige tegn til at melk er knyttet til plager og sykdommer.

- Melk = gift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker melk hele året off season, og det går lett en hel liter på en dag hos meg, Har melk i gainerene mine :D

spiser også til tider MYE kesam :D

På diett og da spesielt konkurransediett derimot holder jeg meg LANGT unna melk og melkeprodukter da melk på meg skaper mye underhudsfett som blir merkelig hardt og seigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Mennesket er det eneste vesenet som drikker melk i voksen alder. Vi er ikke skapt feil, men at vi får i oss melk som voksne, er feil.

Selv mener jeg at melk er knyttet til, og faktisk kan bidra til sykdom og plager. Jeg er overtalt mange venner til å kutte ut melk og meieriprodukter, og alle har blitt kvitt en eller annen form for plage, enten det har vært migrene (over mange år), mangel på energi, hyppige forkjølelser osv. Dette uten å endre kosthold eller aktivitetsnivå.

Universitetet for miljø- og biovitenskap har hatt noen masteroppgaver om melk og dens negative påvirkning på visse sykdommer, men så lenge store deler av kosten i dette landet består av melk og meieriprodukter, vil slik forskning og synspunkter alltid sees på som radikal, møte motstand, og til og med bli latterliggjort.

Broscience og ingen kilder pga dårlig tid, men jeg kommer tilbake med kilder hvis tråden begynner å få et par fornuftige poster.

tl;dr

- Det er ikke naturlig for et pattedyr å drikke melk i voksen alder.

- Det er tydelige tegn til at melk er knyttet til plager og sykdommer.

- Melk = gift

Vet ikke om jeg skal le eller være seriøs:P haha! Melk=gift? melk bidra til sykdommer og plager?haha! Hvis du har en helt merkelig kropp, sure... Håper du finner sinnsykt gode kilder til denne "Brosciencen" din....

Personlig mener nå jeg at melk er sunt(i visse mengder som med alt annet)! Og hadde det ikke vært for PSMF og andre dietter. Hadde jeg nok drukket ca 2dl til 8dl avhengig om jeg har shake eller ikke per dag.... I tillegg til div sauser osv!

Melk er sunt! Sier nå jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...