Gå til innhold

Hva er din holdning til melk?


Robert André

Anbefalte innlegg

Er det noe vi er uenige om – så er det betydningen av et kosthold som inneholder melk. Nødvendigvis ikke fordi vi ikke kan få i oss næringsstoffene fra andre plasser, men hvorvidt melk er sunt - eller kanskje er skadelig og giftig for oss?

Det er enkelt å avfeie all kritikk som konspirasjonsteorier – og jeg skjønner virkelig dem som gjør det, for er det noe som kjennetegner en del av de debattene som pågår i ulike fora, så er det at kritikerne presenterer et oppkast av ulike referanser og påstander – uten at de overhodet har tatt stilling til kvaliteten på det de henviser til.

Det de gjør er stort sett å lese et oppgulp fra en eller annen ekspert som hevder at det finnes en sammenheng (MERK: ikke korrelasjon) mellom det å drikke melk og alskens sykdommer, og at denne personen har erfart at pasienter som sluttet å drikke melk ble helbredet og frelst fra det onde.

Nok om det! Hva er deres holdning til melk?

Gry Hammer har i et innlegg på bloggen sin kritisert Fitnessbloggens artikkel om den nye melka Styrk.

Fra jord til bord: Hvor tjukke i hue er det mulig å bli da?

Etter et virvarr av kopiering fra ulike nettstedet (uten noen form for kvalitetssikring eller struktur), velger hun å stille fem spørsmål nederst i artikkelen:

1) Visste du forresten at man ikke kan ha laktoseintoleranse om man drikker fersk melk? Det fordi det naturlige innholdet av laktase blir ødelagt ved pasteurisering og det er laktasen som hjelper kroppen til å bryte ned laktosen i tarmen.

2) Visste du at kroppen trenger fett for å ta opp fettløselige vitaminer som A og D, altså er dette produktet helt ulogisk?

3) Visste du at kaseinet er et protein som er svært vanskelig for menneskekroppen å fordøye, med mindre den er syrnet av en ekte syrningskultur som ekte kefirkorn eller yoghurtkultur i forkant eller er upasteurisert og fersk slik at de naturlige enzymene og laktasen er intakt? Ergo er økte mengder av dette problematiske proteinet fryktelig feil og gjør produktet enda mer ulogisk!

4) Visste du at kunstig fremstilt D-vitamin er helseskadelig?

5) Visste du at for store mengder kalsium i kroppen også skaper krøll, det er vesentlig med en riktig balanse av mineraler i kroppen.

Hva mener dere - har vi noe frykte?

KJØR DEBATT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satt å leste gjennom dette tidligere idag, og jeg må bare riste på hodet..

1) Visste du forresten at man ikke kan ha laktoseintoleranse om man drikker fersk melk? Det fordi det naturlige innholdet av laktase blir ødelagt ved pasteurisering og det er laktasen som hjelper kroppen til å bryte ned laktosen i tarmen.

Her så påstår hun at laktase finnes i melka, men blir ødelagt av pasteuriseringen og derfor har folk laktoseintoleranse?

Ingen som har fortalt dama at laktase er et enzym som vi mennesker produserer selv? Og at laktoseintoleranse ofte skyldes en mutasjon i proteinet som resulterer i et defekt enzym (for å si det enkelt)?

Du har like mye laktoseintoleranse om melka er råmek eller ikke om enzymet som bryter ned laktose ikke fungerer..

Mye som ikke henger på greip her altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger å svare på overskriften! Min holdning til melk er positiv!!

Grunn?

Jeg synes det smaker nydelig, det hjelper meg å få nok proteiner og fett. Melkefettet er bra for musklene. Ja det er sukker i tine sin melk.

Bryr jeg meg?

Nei.

Hvorfor?

Fordi jeg ikke får i meg store mengder sukker fra andre ting, så da kan jeg like greit få det herifra :) Drikker ca 1-4 liter melk om dagen og er stolt av det!

Skulle jeg valgt en drikkevare resten av livet og det ikke var vann, er det helt klart melk! Kan nytes til alle måltider! :) Angående folk som ikke drikker melk av diverse årsaker, helt okei, men ikke påstå at det er farlig å få i seg 1 liter melk om dagen... isåfall så er vi skapt feil da vi blir oppdratt på melk fra spedbarns alder akkurat slik som alle andre pattedyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ernæringsfysiolog, og har heller ikke studert temaet nøye, men mitt forhold til melk er positivt. Siden jeg var liten har jeg drukket skummet melk til nesten hver frokost, og har vært fornøyd med smaken og ikke akkurat blitt plaget av inntaket. Må innrømme at jeg før i tiden trodde blindt på reklamene om hvor überviktig det er med melk, noe jeg nå synes er litt ekstremt med tanke på at det er beregnet på kalver som vokser. Jeg har kuttet ut melk de siste månedene for å se om jeg følte noen forskjell, og det kan jeg ikke si at jeg har gjort.

Som historiestudent synes jeg det er litt gøy å tenke på at mennesker begynte å drikke dyremelk allerede tilbake i Mesopotamia, og at det var en stor inngrepen i vår videre utvikling, de som stammet fra disse dyreholderne kunne fint drikke melk, men de som ikke gjorde det har fremdeles ingen kultur for det, og har flere med intoleranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min holdning til melk er hva det nettopp er: Kumelk. Melk til kalver.

Men jeg spiser meieriprodukter, av og til drikker jeg melk. Jeg foretrekker Helmelk (Q-melk, folkens!!!) og originale varianter, med mindre jeg er på diett og kontrollerer makroene mine.

Jeg spiser det fordi jeg synes det er godt. Men jeg spiser moderat. Kumelka er så integrert i samfunnet at veldig mange har et mer "naturlig holdning" til kumelk enn morsmelk. Som da disse i England lagde is av morsmelk og solgte dette en stund tilbake, det var jo bare rart og ekkelt, mente mange. Det finner jeg veldig ironisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Satt å leste gjennom dette tidligere idag, og jeg må bare riste på hodet..

1) Visste du forresten at man ikke kan ha laktoseintoleranse om man drikker fersk melk? Det fordi det naturlige innholdet av laktase blir ødelagt ved pasteurisering og det er laktasen som hjelper kroppen til å bryte ned laktosen i tarmen.

Her så påstår hun at laktase finnes i melka, men blir ødelagt av pasteuriseringen og derfor har folk laktoseintoleranse?

Ingen som har fortalt dama at laktase er et enzym som vi mennesker produserer selv? Og at laktoseintoleranse ofte skyldes en mutasjon i proteinet som resulterer i et defekt enzym (for å si det enkelt)?

Du har like mye laktoseintoleranse om melka er råmek eller ikke om enzymet som bryter ned laktose ikke fungerer..

Mye som ikke henger på greip her altså.

Er i grunn enig med det, men slik jeg har forstått det er det visst nok sant at laktase finnes i råmelk. Selvsagt tviler jeg at enzymet i råmelk vil fullstendig bryte ned all laktose, men jeg antar at laktosenivået vil være noe mindre enn i pasteurisert melk. Altså vil folk med laktoseintoleranse reagere mindre på dette, men de vil nok utvilsomt reagere da de har en defekt laktasebiosyntesevei/laktase-enzym.

Min holdning til melk er hva det nettopp er: Kumelk. Melk til kalver.

Men jeg spiser meieriprodukter, av og til drikker jeg melk. Jeg foretrekker Helmelk (Q-melk, folkens!!!) og originale varianter, med mindre jeg er på diett og kontrollerer makroene mine.

Jeg spiser det fordi jeg synes det er godt. Men jeg spiser moderat. Kumelka er så integrert i samfunnet at veldig mange har et mer "naturlig holdning" til kumelk enn morsmelk. Som da disse i England lagde is av morsmelk og solgte dette en stund tilbake, det var jo bare rart og ekkelt, mente mange. Det finner jeg veldig ironisk :)

Jeg forstår virkelig ikke ironien, da det er noe helt annet å konsumere menneskelige produkter i fleste folk sitt syn. Vil gjerne høre mer om hvorfor du gjerne likestiller morsmelk med dette?

Når det gjelder hovedposten, så er dama utpå viddene syns jeg. Eneste som jeg har fått meg til å tenke litt på melkedebatten er Vegard Lysne sin kommentar hvor han spekulerer(stor vekt, veldig stor vekt) at det kanskje(kjempe stort) er en sammenheng med de høye nivåene benskjørhet i Norge kontra andre nordiske land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i grunn enig med det, men slik jeg har forstått det er det visst nok sant at laktase finnes i råmelk. Selvsagt tviler jeg at enzymet i råmelk vil fullstendig bryte ned all laktose, men jeg antar at laktosenivået vil være noe mindre enn i pasteurisert melk. Altså vil folk med laktoseintoleranse reagere mindre på dette, men de vil nok utvilsomt reagere da de har en defekt laktasebiosyntesevei/laktase-enzym.

Ja, det er mulig det, men jeg klarer ikke helt skjønne hva hun mener, derfor jeg satte et lite spmtegn bak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår virkelig ikke ironien, da det er noe helt annet å konsumere menneskelige produkter i fleste folk sitt syn. Vil gjerne høre mer om hvorfor du gjerne likestiller morsmelk med dette?

Jeg finner det ironisk med tanke på at ku-melk er av naturen sin side designet for kalver, og morsmelk er designet for menneske-babyer. Det hadde vært mer naturlig for oss å konsumere menneskelige produkter foran dyre-produkter, med tanke på sammensetninger av næringsinnhold i melka. Det hadde vært interessant å forske på inntak av morsmelk-produkter i forhold til meieriprodukter. At folk finner det mer naturlig å spise meieriprodukter fordi "det alltid har vært sånn" forstår jeg, men jeg synes det likevel er ironisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mer naturlig for oss å konsumere mennesklige produkter foran dyre-produkter... vi er IKKE kanibaler...

Det er strengt tatt ikke kanibalsk å innta et "produkt" som faktisk er beregnet på menneskebabyer, men heller ikke naturlig å innta det, nettopp fordi det er beregnet kun på spedbarn og for å sikre artens opprettholdelse. Det var heller ikke meningen at vi skulle drikke melken til kuer eller geiter, da det er beregnet på deres avkom, så det var strengt tatt ikke "naturlig" (og i alle fall ikke nødvendig) i utgangspunktet, men vi har tilpasset oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er strengt tatt ikke kanibalsk å innta et "produkt" som faktisk er beregnet på menneskebabyer, men heller ikke naturlig å innta det, nettopp fordi det er beregnet kun på spedbarn og for å sikre artens opprettholdelse. Det var heller ikke meningen at vi skulle drikke melken til kuer eller geiter, da det er beregnet på deres avkom, så det var strengt tatt ikke "naturlig" (og i alle fall ikke nødvendig) i utgangspunktet, men vi har tilpasset oss.

Ja jeg satt på spissen, og overdrev veldig :p MEN, mennesker har som du sier utviklet seg i den retningen av konsumering av dyremelk har blitt naturlig for oss over tusener av år :) Det smaker godt, og ikke bevist helsefarlig for meg så dermed drikker jeg det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten fikk jeg beskjed om å drikke melka mi fordi jeg da fikk et sterkt skjelett. Sikkert en sannhet med modifikasjoner, men jeg har (bank i bordet) aldri hatt noe problemer med unntak av en brist i en lillefinger. Jeg velger å tro det er melka sin fortjeneste. Dessuten smaker den digg. :)

Helt lik tankegang! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg satt på spissen, og overdrev veldig :p MEN, mennesker har som du sier utviklet seg i den retningen av konsumering av dyremelk har blitt naturlig for oss over tusener av år :) Det smaker godt, og ikke bevist helsefarlig for meg så dermed drikker jeg det :)

Derfor synes jeg det hadde vært interessant og se om det hadde vært mulig å lage produkter av morsmelk og virkningen av disse. Det tror jeg i hvertfall ikke hadde vært farlig. Det ligger bare i psyken/samfunnet at det er noe man bare ikke gjør. Jeg liker å utfordre den tankegangen, og jeg lurer på hvorfor og hvordan, selv om "samfunnet sier æsj".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg satt på spissen, og overdrev veldig :p MEN, mennesker har som du sier utviklet seg i den retningen av konsumering av dyremelk har blitt naturlig for oss over tusener av år :) Det smaker godt, og ikke bevist helsefarlig for meg så dermed drikker jeg det :)

Men man må da klare å se ironien i det faktum at vi synes det er ekkelt med produkter av morsmelk (synes det selv), og helt greit med produkter av kumelk, sånn med tanke på utgangspunktet for mange tusenvis av år siden. Det sier litt om kulturen og samfunnet vårt og om våre perspektiver. Hadde ikke forundret meg om det finnes en avsondret stamme ett eller annet sted i Amazonas hvor morsmelk blir drukket av alle fordi man har skjønt at det er næringsrikt, og fordi de ikke driver med husdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...