Gå til innhold

Mister Motivasjon


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi er her og støtter deg, bro!:D Dette klarer du fint!:)

Om du har søtsug så kan jeg anbefale deg en Mager kesam box blandet ut i Fun light saft av ditt valg. Smaker VELDIG godt!

Er noe som så si 99% av folka her inne spiser. Hvordan de får i seg Cottage Cheese on the other hand er ett mysterium:bored:

Mens jeg synes at Kesam (ALLE varianter av Kesam) smaker som den surt-melkeprodukt-bismaken jeg misliker i yogurt, og er tørt og ekkelt i munnen, mens Cottage Cheese med kanel og sukrin smaker julegrøt og gode dager :roflmao:

Mitt tips mot søtsug er som alltid bringebær med litt(!) krem av Tine Lett Dessertfløte og sukrin :)

Lykke til Christoffer :) Dette klarer du! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den aktiviteten jeg gjør per dag minimum så forbrenner jeg 1669 kalorier. ifølge Diett.no.

Er dette bra? eller burde jeg forbrenne mer?

Du forbrenner garantert mer.

Mye mer. Bare ved å sitte nesten stille, forbrenner du borti 2000 vil jeg tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å holde nåværende vekt Utregnet daglig kaloribehov: 4380 kcal, basert på BMR og aktivitetsnivå: Moderat aktiv (moderat trening 3 - 5 ganger per uke) (145kg, 184cm, 23years)

Vektreduksjon: 45 kg (0.19 kg/day 1.33 kg/week, 5.7 kg/month)

Varighet: 237 days

Jeg vet jeg har satt meg et veldig stor mål. Men jeg må det for å holde meg i gang

Dette er optimistisk.

Du forbrenner neppe borti 4400Kcal pr dag, om du er så lite aktiv som du beskriver. Du skal trene ganske mye for å komme i betegnelsen " moderat aktiv " jeg trener i snitt sykkel 3 dager pr uke x 2,5 time ( altså bortimot 7 timer sykling pr uke ) og det er bare såvidt det kan krabbe over i kategorien " moderat aktiv " alene. Jeg må legge til styrkeøkter som er helt i grenseland av hva jeg klarer for å komme i det skiktet.

Da snakker jeg ikke om fine trilleturer, men beinharde sykkelturer på sti og grusveg, bortimot 4 mil pr gang, og en snitthastighet på rundt 18-20km/t. Vi snakker ikke om på asfalt, men på grus og sti er dette ganske heftig. Iaf for undertegnede.

Det viktige er at du bytter ut ALL aktivitet du klarer, med mer fysiske varianter. Kjør hjem og GÅ tilbake for å hent posten. Gå en tur å ta bilde av huset du bor i. GÅ på butikken, ta med ryggsekk. Hopp tau å se på DVD ( har gjordt det også, etter en mnd fantes det ikke en hel lampe i hele tevestua, men siden jeg var gått ned 8kg, ble det godkjent under tvil av kona )

Forresten vil jeg anbefale terrengsykkel. Det er en ganske gøyal måte å forbrenne flesk på, og ingen ser at du er treig i starten, om du sykler for deg selv. Ta med IPOD eller radio. Å slite seg opp en skikkelig fæl bakke, og kunne nyte gleden av å suse ned samme bakken etterpå, gir adrenalinkick så det dundrer. Kombinert med treningsendorfiner, har jeg mer enn en gang kommet ca krabbende inn på gårdplassen med sykkelen slepende etter meg, fordi jeg var for sliten til både å sykle og å gå......

Den mest effektive treninga etter mitt syn, er den som man syns er GØYAL...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 real? Jeg gomler i meg 1 boks cc daglig. Det har blitt helt uvurderlig for meg. Får totalt abstinenser hvis jeg har feilberegna og er tom en dag :/ Jeg synes det funker fett som erstatning for/i tillegg til ris/poteter :)

Spiser gjerne 3 bokser, om jeg har en lang / tøff dag. Da blir det selvsagt som MÅLTID, ikke som ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en boks med CC tidligere i dag. Det funket ikke, Det kom bokstavligtalt rett opp igjen. Er det noe annet jeg kan bytte det ut med? hva som helst?

Håper ikke du prøvde det "rent"? Du er tøff om du klarer å spise det rett fra boksen! Det må nesten blandes med noe, for min del iallefall. Bare kanel gir den litt smak av julegrøt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde rå bringebær vedsiden av.

Forsøke syltetøy ? Gøy saft ? Rå viljestyrke ? :)

Brukes også i vanlig matlaging. Kjøttdeig, løk, tomatpure, gulrot, litt cc blandet inn noen ostebiter på toppen = middag. PS - paprika ble uteglemt. Brukes i salater, med vanlig salatgrønnsaker, litt olivenolje, pesto eller annet etter ønske. Pepres også gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syltetøy har egentlig ikke falt meg inn pga sukker eller kunstig søtning som da kanskje ikke er helt bra. Alt annet etter oppskriften glir ned som bare det. Elsker maten jeg har laget hittil.

Men når jeg tenker på trening. Sånn som kroppsvekten min er nå.

Gå 1,mil per dag pluss da 1t 30m styrketrening er en bra start?

Sist jeg prøvde hardt å gå ned så tok jeg i for hardt. fikk kneskade så ble veldig lite bevegelse. Vil ikke at dette skal skje igjen så jeg er litt redd for å ta i for hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syltetøy har egentlig ikke falt meg inn pga sukker eller kunstig søtning som da kanskje ikke er helt bra. Alt annet etter oppskriften glir ned som bare det. Elsker maten jeg har laget hittil.

Men når jeg tenker på trening. Sånn som kroppsvekten min er nå.

Gå 1,mil per dag pluss da 1t 30m styrketrening er en bra start?

Sist jeg prøvde hardt å gå ned så tok jeg i for hardt. fikk kneskade så ble veldig lite bevegelse. Vil ikke at dette skal skje igjen så jeg er litt redd for å ta i for hardt.

Veldig vanlig feil, å tro at man klarer gjøre ALT rett med en gang. Gå i rett retning, er nå mitt tips, så blir ting gradvis enklere.

Hva er verst tror du, 1-2 teskjeer syltetøy, eller å veie 145kg over tid ? :)

BTW: nora har fine syltetøy, inneholder ingenting kunstig, og er ikke tilsatt rørsukker. Ikke noe du bør spise mye av, men smaken er god og det ser ganske delikat ut. Lerum har også, syns det ser gråere og tristere ut....., smaker dog bra det også....

Å holde seg skadefri, er det abslutt viktigste om man er tung / veldig tung og skal gå ned. Vil si at å gå 1mil hver dag, antagelig er i tøffeste laget for knær, ankler, hofter osv om du ikke er vandt til å bevege deg. Forsøk å varier, fler og kortere turer er bedre. Svømming er bra. Sykling er bra. Sammen er alle disse aktivitetene bedre enn de er hver for seg, fordi de gir variasjon i belastning.

Jeg klarte aldri i verden 1,5t styrketrening pr dag når jeg var på det tyngste, men igjen, hvor tungt løfter du, og hvor harde sett / repetisjoner kjører du ?

Vil si at 45min styrketrening også er ganske heftig om man er tung / utrent. Iallefall om man gjør det hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanlig feil, å tro at man klarer gjøre ALT rett med en gang. Gå i rett retning, er nå mitt tips, så blir ting gradvis enklere.

Hva er verst tror du, 1-2 teskjeer syltetøy, eller å veie 145kg over tid ? :)

BTW: nora har fine syltetøy, inneholder ingenting kunstig, og er ikke tilsatt rørsukker. Ikke noe du bør spise mye av, men smaken er god og det ser ganske delikat ut. Lerum har også, syns det ser gråere og tristere ut....., smaker dog bra det også....

Å holde seg skadefri, er det abslutt viktigste om man er tung / veldig tung og skal gå ned. Vil si at å gå 1mil hver dag, antagelig er i tøffeste laget for knær, ankler, hofter osv om du ikke er vandt til å bevege deg. Forsøk å varier, fler og kortere turer er bedre. Svømming er bra. Sykling er bra. Sammen er alle disse aktivitetene bedre enn de er hver for seg, fordi de gir variasjon i belastning.

Jeg klarte aldri i verden 1,5t styrketrening pr dag når jeg var på det tyngste, men igjen, hvor tungt løfter du, og hvor harde sett / repetisjoner kjører du ?

Vil si at 45min styrketrening også er ganske heftig om man er tung / utrent. Iallefall om man gjør det hver dag.

Det blir lett styrketrening med mange rep. 12rep 4-5set som oftest. Mindre på de mindre muskelgruppene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg til en halvtime-en time rask gange hver dag i starten. Husk at du har mye vekt å bære på, og du sier selv at du har erfart å få belastningsskader tidligere. Hold så raskt tempo som du klarer, men ikke tenk så mye på hvor langt du skal gå, og heller hvor lenge. Deretter kan du øke med f.eks. ti minutter for hver uke, eller eventuelt 1-2km ekstra. Ikke press kroppen din for hardt og husk at du går på et veldig drastisk underskudd på PSMF. For det er det du gjør nå? Vil du fortelle nøyaktig hva du spiste i går f.eks.?

Jeg synes du kommer med kjempemange gode forslag Espen og veldig bra at du deler erfaringer :) Men som du nevnte i siste post bør Christoffer være forsiktig med å gå såpass langt og trene så mye styrke hver bidige dag som nybegynner og med en slik vekt.

Og Christoffer Nygaard, trener du styrke hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det smart for en som har problemer med kosthold og livsstil generelt å gå på disse spesialdiettene??

Jeg må si jeg blir litt fortvila over å lese om overvektige som ønsker råd og får tips om PSFM og PF og gud vet hva disse bokstavdiettene heter. Det gjelder også enkelte anbefalinger om enkelte treningsopplegg.

Her handler det om å gjøre en varig endring og man må tenke på hva man kan gjøre i dag, evntuellt i morgen og denne uke. Så kanskje neste uke. Ikke at JEG MÅ NED 50 kg asap....

just my 5 cent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det smart for en som har problemer med kosthold og livsstil generelt å gå på disse spesialdiettene??

Jeg må si jeg blir litt fortvila over å lese om overvektige som ønsker råd og får tips om PSFM og PF og gud vet hva disse bokstavdiettene heter. Det gjelder også enkelte anbefalinger om enkelte treningsopplegg.

Her handler det om å gjøre en varig endring og man må tenke på hva man kan gjøre i dag, evntuellt i morgen og denne uke. Så kanskje neste uke. Ikke at JEG MÅ NED 50 kg asap....

just my 5 cent...

PSMF er en ekstrem diett! Den burde ikke hoppes rett på fra 0 liksom, er ihvertfall min mening.

PF - Periodisk faste, er en livsstil. Hvem som helst kan leve etter det prinsippet helt uavhengig av bakgrunn, kompetanse, mål, hvor man er på reisen, osv :)

*edit* Forøvrig enig med det du ellers skriver ;)

*edit2* Forøvrig litt synd at pf heter pf, for så fort noen ser ordet faste er de med engang i et mindset om vektnedkang, pinsler og plager, diett, slanking osv osv. Dette er rett og slett feil. Jeg har aldri vært så mye mett, og ikke minst spist så mye før, som jeg gjør (gjorde) på PF! Aldri sulten, eneste pinsel og plage var at jeg syntes det ble for mye mat :D Og det er med veknedgang som mål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det smart for en som har problemer med kosthold og livsstil generelt å gå på disse spesialdiettene??

Jeg må si jeg blir litt fortvila over å lese om overvektige som ønsker råd og får tips om PSFM og PF og gud vet hva disse bokstavdiettene heter. Det gjelder også enkelte anbefalinger om enkelte treningsopplegg.

Her handler det om å gjøre en varig endring og man må tenke på hva man kan gjøre i dag, evntuellt i morgen og denne uke. Så kanskje neste uke. Ikke at JEG MÅ NED 50 kg asap....

just my 5 cent...

Jeg er enig i at fokuset alltid bør ligge på livsstilsendring og foretrekker selv å anbefale en mer moderat diett ovenfor PSMF. Men i enkelte tilfeller er det veldig viktig for personene å få en rask start, slik at motivasjonen stiger til værs og de kommer seg raskere i gang. De ser resultatene, som medfører at det blir lettere å fortsette videre.

En annen ting som er positivt med PSMF er at det er grunnstenen i et godt kosthold. 2-2,5g protein pr. kg kroppsvekt. Starter du med PSMF kan du senere, når du slutter og går over til en moderat diett, legge på karbohydrater og fett etter eget ønske og behov. Du har lært mye om hva som er gode proteinkilder, fått øynene opp for mer grønnsaker i kosten og generelt lært mye om hvordan kroppen din takler en streng diett. Dersom man gjennomfører PSMF riktig mener jeg det kan være veldig gunstig. Det er uten tvil ekstremt, men ofte er det det som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cottage cheese er godt med sukrin (sukkererstatning) og bær eller til middag med salt(evnt urter) på.

Om du går opp i vekt selv om du spiser normalt eller lite bør du sjekke deg hos legen. Kanskje du er insulinresistent, er nær å få diabetes 2 eller har lavt stoffskifte. Om du ikke går ned med den matplanen (proteinfasten) du har satt opp nå må du gå til legen, ok?

Rosenrot er et tilskudd som gir deg naturlig mer energi. Fåes billig på iherb.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...