Gå til innhold

Den store konkurransetråden


Augis

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvor lenge er det vanlig å løfte før man begynner å konkurrere?

Hvor lenge er det anbefalt å løfte før man begynner å konkurrere?

Hvordan ser en typisk stevnedag ut?

Er det vanligst å begynne å konkurrere utstyrsfritt, eller går man rett på å konkurrere med utstyr?

Hvor stor er ratioen utstyrsfrie løftere kontra løftere med utstyr?

Nyttige tips og erfaringer fra stevner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er det vanlig å løfte før man begynner å konkurrere?

Hvor lenge er det anbefalt å løfte før man begynner å konkurrere?

Er det vanligst å begynne å konkurrere utstyrsfritt, eller går man rett på å konkurrere med utstyr?

Nyttige tips og erfaringer fra stevner?

  1. Så fort man er innmeldt en styrkeløftklubb og har løst lisens, kan man konkurrere. Skal man delta på NM må man være innmeldt i minst 3 mnd før påmeldingsfrist (og kvalifisert, selvsagt)
  2. Dersom man ønsker å konkurrere med utstyr, bruker man gjerne utstyr helt fra start.
  3. Legg egoet igjen hjemme, øv på å løfte med signaler, ha åpningsvekter du er trygge på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

1. Hvordan ser en typisk stevnedag ut?

2. Er det vanligst å begynne å konkurrere utstyrsfritt, eller går man rett på å konkurrere med utstyr?

3. Hvor stor er ratioen utstyrsfrie løftere kontra løftere med utstyr?

4. Nyttige tips og erfaringer fra stevner?

Da kan jeg jo bidra med å svare på mine egne spørsmål om ting jeg selv lurte på tidligere - sikkert mange som snuser på konkurranseløfting som lurer på det samme. :)

1. Du ankommer stevneplassen som oftest ganske tidlig på dagen. Det første du gjør er å veie deg inn. Du får være i et rom med en person av samme kjønn og kler av deg det du føler for å kle av deg før du går på vekta. Deretter får du et sett lapper som du skal signere, samt skrive opp hvor mye du tenker å løfte på åpningsløftene. Disse lappene skal senere leveres inn til sekretariatet etter hvert løft av laglederen din, som melder inn for deg hva du skal løfte.

Lagleder, sier du? Hva er det? En lagleder er en person som hjelper deg under hele stevnet. Laglederens oppgave er å hjelpe til å få på drakter, surre knebind, hjelpe deg mentalt før løftene, samt hjelpe til med timing av oppvarming/hva annet som måtte trenges.

Etter innveiing tar du turen til løfteplatformen for å ta høyder, det vil si sjekke hvor høyt du skal ha stativet i bøy og benk (+ sikringshøyder). Mens du gjør dette, spiser du så mye du kan og fyller på med væske. De som ligger lavt i klassen sin begynner ofte med dette før innveiing.

Så starter du oppvarming for bøyen. Noen vanlige sett, deretter et par sett med knebind og drakt. Så er det tid for konkurranseløft. Du får surret knærne mens løfterne foran deg tar sine løft (eventuelt står du og psyker deg opp om du løfter utstyrsfritt). Så lastes stanga for deg. Du får signalet: "Stanga er klar!" og da har du ett minutt på deg til å løfte.

Alle løft gjøres på signal, hhv "bøy!" og "start - - press!", og stanga skal ikke legges på plass i racket før kommandoen "på plass!". I markløft reises hånda til dommeren når du kan løfte, og senkes med kommandoen "ned!" når du får lov til å legge stanga i bakken. En lampe med tre lys indikerer godkjent/underkjent løft, der to av tre lamper må lyse hvitt for at løftet skal være godkjent.

Etter bøyen gjelder det å komme seg til oppvarming for benk så fort som mulig. Deretter følger noen oppvarmingssett uten skjorte, før skjorta skal på.

Det samme for mark når benken er over.

Etter konkurransen er det eventuelt premieutdeling.

2. Har inntrykk av at de fleste gjør et stevne uten utstyr først, men noen gjør også sitt første stevne med utstyr. Dette er gjerne folk som har trent med utstyr en stund. Det kan være nok å tenke på alt som skjer rundt på et stevne, om man ikke skal tenke på å mestre utstyret også.

3. De fleste løfter med utstyr, men du vil alltid finne et par-tre stykker per stevne som løfter utstyrsfritt.

4. Vær effektiv og nøye med timingen. Lag "film" i hodet ditt hvordan du har tenkt å utføre løftene dine. Se for deg hvordan det er å gå ut på platformen. Er du overmannet av nerver, skrik litt, gi deg selv en klaps, eller røsk litt i knebøystativet.

Du vil bli overrasket over hvor fokusert du klarer å være på platformen, til tross for nerver som har bygget seg opp på forhånd. Det eneste du ser er vekta og det eneste du klarer å ense ellers er dommersignaler. Publikum betyr ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor er ratioen utstyrsfrie løftere kontra løftere med utstyr?

Tallene fra stevner i 2010,2011 og 2012 i Norge er.

2010: 19% er RAW

2011: 23% er RAW

2012: 31% er RAW

Kan være avvik. Men er en grei pekepinne.

litt bedre oversikt her :D også prognose for 2013 (y)

post-19173-14440918920073_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den er bare tatt fra statistikken over de 7 stevne som er arrangert så langt i år.. mer ment som en spøk den (y)

Tenkte du hadde bedrevet tallmagi :D Ellers morsomt med en oversikt. Om antallet utstyrsfrie løftere er et tegn på at terskelen er blitt lavere på å delta på stevner er det veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte du hadde bedrevet tallmagi :D Ellers morsomt med en oversikt. Om antallet utstyrsfrie løftere er et tegn på at terskelen er blitt lavere på å delta på stevner er det veldig bra :)

Ja, ut fra tallene her så kan man nesten konkludere med det :) og uten å tippe for vilt så vil nok utstyrsfri løfting komme opp i 40% i år tenker jeg mtp. det skal arrangeres flere klassisk stevner i år enn i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som skal delta på stevne 19 April i Oslo?

Tenkte selv å debutere da, eneste problemet jeg kan se for meg er at jeg trolig reiser aleine/med en kompis som ikke har peiling på styrkeløft. Hvordan vil dette være eventuelt? Er ikke noe annet stevne som er lokalt innen OK tidsrom, og må nesten prøve å kvalifisere meg til NM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en fredag, ja. Skjønner det kan være litt tungvint! Håper det ordner seg for deg, og at noen i klubben din vil hjelpe. :)

Tipper en del av Oslo-folkene i styrkeløft-avdelinga her på forumet skal delta!

Satser på det, ikke allverdens mange folk som er aktiv for Sjøholt AK, så det kan bli vanskelig å få med noen, viss ikke får jeg bare gjør det beste ut av det :)

Høres bra ut, gleder meg til debuten og satser på det blir en bra opplevelse i det minste :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som skal delta på stevne 19 April i Oslo?

Tenkte selv å debutere da, eneste problemet jeg kan se for meg er at jeg trolig reiser aleine/med en kompis som ikke har peiling på styrkeløft. Hvordan vil dette være eventuelt? Er ikke noe annet stevne som er lokalt innen OK tidsrom, og må nesten prøve å kvalifisere meg til NM :)

Skal du løfte utstyrsfritt? Be noen i klubben som (helst) er dommere eller har konkurrert om de kan ta en runde med signaler og slike ting. Erfaringsmessig er det gjerne sånt man roter med første gang man løfter på stevne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du løfte utstyrsfritt? Be noen i klubben som (helst) er dommere eller har konkurrert om de kan ta en runde med signaler og slike ting. Erfaringsmessig er det gjerne sånt man roter med første gang man løfter på stevne :)

Nei, skal løfte med utstyr :)

Skal gjøre det! lir også tilskuer på RM neste helg så jeg får se litt hvordan det fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge kan man konkurrere på klassen ungdom? Tenker da på alder.

Ser på vektklassen 83 i benkpress norges rekorden ligger kun på 132,5 kg. Jeg benker cirka 130 kun touch også press, men med drakt burde jeg vel klare å slå den rekorden der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...