Gå til innhold

Vondt i skulderen ved jogging.


Hegern

Anbefalte innlegg

Helt siden jeg var guttungen så får jeg vondt i høyre skulder når jeg jogger. Spilte mye fotball tidligere. Men når jeg løfter vekter, jobber hardt eller noe slikt kjenner jeg ingenting. Det kommer kun når jeg jogger. Noen ide til hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Kan være at du anstrenger deg litt under løpingen. Dette vil da gjøre at du kjenner smerter. I tilegg kan det også være en muskelknute som trigges ved løping. Dette kan du få behandlet hos en massør/fysioterapaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikktrøbbel og spenninger som nevnes over her kan absolutt være en årsak.

Om vi skal grave litt dypere, så vet vi at diaphragma (mellomgulvsmuskelen) kunne gi ganske tydelige refererte smerter til høyre skulder. At diaphragma blir irritert pga mye støt under jogging er vel ikke helt utenkelig, men se selvfølgelig på de anklere tingene først.

Hvor i skulderen er det vondt? KUN høyre skulder? Hvordan er det om du prøver sykling/spinning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smerten kommer oppå skulderen litt på baksiden og på toppen. Mot nakken. Det er kun på høyre skulder. Sykling varierer, merker det litt hvis jeg sykler i skogen eller grusvei og kjører et hardere løp. Men på asfalt går det problemfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Du har garantert elendig teknikk og løper med armene i kryss foran deg, armene skal være slik som det her - > _40846092_running_arms_298.jpg

Armene skal være parallelle med siden av kroppen når du løper ( sett forfra ) - IKKE 45 grader på kroppen.

Img214482815.jpg

Hadde en sinnsyk hold/sting som bygde seg opp når jeg skulle ta mitt første drag i dag. Så kom jeg til å tenke på denne posten. Prøvde dette og det funka! Kan løpe lengre og raskere. Holdet som bygde seg opp forsvant sakte, men sikkert. Vet ikke om jeg vil takke deg eller ikke. Nå har jeg ikke unnskyldning til å ikke løpe/jogge lengre. :p:oops:

Velger å takke deg jeg da. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en sinnsyk hold/sting som bygde seg opp når jeg skulle ta mitt første drag i dag. Så kom jeg til å tenke på denne posten. Prøvde dette og det funka! Kan løpe lengre og raskere. Holdet som bygde seg opp forsvant sakte, men sikkert. Vet ikke om jeg vil takke deg eller ikke. Nå har jeg ikke unnskyldning til å ikke løpe/jogge lengre. :p:oops:

Velger å takke deg jeg da. (y)

når jeg tenker meg om så var det akkurat det samme hos meg og, dette fungerte for meg og. Litt til nå så et jeg klar for neste OL.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 år senere...

Kan hende at rear deltoid tar over for infraspinatus og teres minor, men burde gjort vondt på trening også. Merkelige greier!

Interessant at det kommer i terreng men ikke asfalt. Kan tyde på ubalanser i kjernen; tenker multifidus, QL og intern oblique hovedsakelig. Mangelvare her kan også overbelaste diafragma, enig Ole-Mats Moskvil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Forundret over at ikke flere sliter med dette da det er mange joggere med helt elendig løpeteknikk. Får vondt i sjelen da jeg tror mange utsetter seg for skader ved å bare starte å jogge uten å tenke på teknikk. Armer som henger og slenger, knekk i knær, krokrygger etc.

Det tviler jeg ikke et sekund på! Selv merker jeg at jeg kroker meg sammen når jeg blir sliten.

Etter at jeg landet mer på tærne har farten min økt eksplosivt. Føler ut som en "klubbe" hvis jeg løper som jeg gjorde før - nå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løpt mye hele livet og også vært veldig bevisst på løpeteknikk og nøler selv jeg har klart å finne frem til en bra teknikk, er bevisst på plassering av armer og steg og det hele. Men jeg får også en gang i blant veldig vondt i den ene skuldra, alltid høyre. Det føles som sting/hold midt inni skuldra. Det stikker og kan føles litt som støt. Kan det være jeg har en nerve som på en eller annen måte kommer i klem i blant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...