Gå til innhold

Tabata - kondisjon eller utholden styrke ?


Elemano

Anbefalte innlegg

Tabata, noe etter min mening er kondisjon ved å kjøre 100 % intensitet gjennom en rekke styrke øvelser med egen kroppsvekt.

eks:

Knebøy og spensthopp

Burpees og split jumps

Bulgarske utfall/ utfall og mountan climbers

Høye kneløft

Push ups og mountain climbers.

At hver enkelt person kjører gjennom det med 100 % av hva de har å gi vil jo gjøre det kondisjon ?

å ta så mange rep man klarer og så fort man klarer innen 20 sek kan jo ikke gjøre det til utholden styrke ?

det at det ligger basert på styrke øvelser har jo mest sannsynlig noe å si, men jeg mener at man ikke vil få noe bedre utholden styrke og heller bedre kondisjon.

jeg har lest bloggen om tabata, men kom ikke noe klart svar. har en diskusjon med en gymlærer på vgs om tabata om det blir regnet som kondisjon eller utholden styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du tenker på økt oksygenopptak, er det viktig at pulsen er tilstrekkelig (enten målt i form av % av vo2max eller % av makspuls). At noe føles tungt er i seg selv ikke nok til å gi nevneverdig økning i oksygenopptak.

Tabata kan i 2011 bety så mye. For å avgjøre om det bare trenes muskulær utholdenhet eller om man også får bedre utholdenhet - avhenger fullt og helt på hvordan, hva og hvor intensivt man gjør det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...